לא כלה דרכנו: התלבטות דתית בדרך לחופה
יעל פרידסון מודה בכנות (ובהומור), כי על אף שהיא כמהה לחתונה יהודית - שינוי השם, הסטטוס וחלק מההגבלות ההלכתיות הן לא ממש לרוחה

אבל כאן בדיוק הלחץ מתחיל. לא מהשמלה והאיפור והצבע של המפיות, אלא מהמשמעות של החופה והשינוי האישי שבא בעקבותיה. חלק מהאנשים שדיברתי איתם על זה שאלו אותי אם אני סובלת מחרדות, אם יש למשפחה שלנו קשר לשואה או היסטוריה של אי שפיות. מה שבעיני הוא לחץ משינוי זהות שקשה לכל בחורה שמתחתנת, נראה להם כחריג. אז ממה נובע הלחץ?
כמי שמכירים אותה בשם משפחה יותר מאשר בשם הפרטי, השינוי גדול. לצערי, עדיין לא בניתי לי שם מקצועי שידרוש את מקומו (לפרסם טורים לא ממש נחשב), להסתובב עם שני שמות משפחה במקרה שלי ישמע כמו פסק דין תקדימי (יעל פרידסון-שכנובסקי), ובמקרה של
למונח כיסוי ראש יש משמעות שמעדנת את המשמעות שלו. לא משהו שמכער אותך או פוגע במראה החיצוני שלך חלילה, אלא איזה משהו שמכסה את הראש, כמעט כמו כיפה רק קצת יותר גדול. זה, למרות שהוא אחד הביטויים המובהקים של שליטה גברית על המיניות של האישה.
נכון, אפשר לתת הסבר כמו עינת ברזילי לפיו יש עניין רוחני בכיסוי ראש כמו כיפה. אבל לפי ההסבר הזה הדגש צריך להיות על כיסוי הראש ולא על כיסוי השיער, והוא מעלה את השאלה הבסיסית- איך החתונה משנה את המצב? אחד מהשניים - או שהחיים הרוחניים של אישה רווקה לא נלקחים ברצינות ולכן אין צורך בכיסוי ראש בשעת תפילה, או שזה לא מקובל מבחינה חברתית, ואז נבלעת ההנחה שהגדרות של כיסוי הראש, כמו שאר הלכות צניעות, הן הגדרות של נורמות חברתיות ולא הלכתיות, ואז אנו עומדים בפני שאלה אחרת.
הסבר נוסף הוא הטענה כי חשוב להגדיר מבחינה חברתית מי נשוי כדי למנוע טעויות בזיהוי, והשאלה היא מדוע טבעת אינה מספיקה. זה מבאס לפגוש את חברה שלך אחרי החתונה עם כיסוי ראש, היא נראית פתאום כמו דודה שלה, ואילו אישהּ נראה אותו דבר, במקרה טוב יש נצנוץ על האצבע. חוסר ההדדיות מראה כי העניין הוא הצנעה של הנשיות, שאולי מותרת למטרות חיזור לפני החתונה, אך לאחריה רצוי שכל אישה תדע את מקומה ואת האחריות המוטלת עליה.
בשלב הזה עולה הטענה הקלאסית - לגברים ונשים יש אופי שונה, ומכאן נובעים ההבדלים. אני מסכימה לחלוטין, אבל בדיוק בגלל ההבדל יש פגיעה הרבה יותר גדולה בנשים. אצלי לפחות, יש קשר חזק בין המראה החיצוני ובין הביטחון העצמי שלי.
מה לעשות, אף פעם לא פגשתי גבר שהיה לו Bad hair day. מזל, עכשיו רוצים "לשחרר" אותי מהתסביכים האלו, שהשיער ייהרס מתחת לכיסוי ראש, אבל העיקר שאני אשמור אותו לאיש שלי. אפשר להמשיך את הדיון עוד הרבה, אבל בשורה התחתונה זו ההלכה, (חוץ מפסיקה של הרב משאש), והיא דורשת ממני לשנות את המראה החיצוני שלי אחרי החתונה. בעיה.
מהרגע שהחתן יאמר "הרי את מקודשת לי" את אסורה לכל העולם, בניגוד אליו. אם חלילה תשכבי עם אדם אחר תעברי על איסור כרת של אשת איש, אם תלדי ילד הוא יהיה ממזר. לעומת זאת, אין שום בעיה הלכתית אם אישך יעשה את אותו דבר בדיוק, ולגביי ילדיו אין אפילו הגדרה של ילד לא חוקי. במידה ותפתחו בתהליכי גירושין, הוא נמצא בעמדה יותר חזקה כדי למנוע ממך גט, ולגרום לך לוותר על זכויותייך. במצב הנוכחי, שניכם שותפים בקשר שנמצאים במקום שווה - לאחר החתונה, האיזון הזה מופר.
מעבר לכך, אם ח"ו אחד מכם יעבור תאונת דרכים ויהיה צמח לאורך שנים, או יאבד את שפיותו, השני יהיה עגון. אמנם זה מדכא לחשוב על תסריטים רחוקים כאלו ערב החתונה, אבל זה בלתי נמנע. כל מי שחותם על כרטיס תרומת איברים לא חושב על מותו הקרוב, אבל לוקח בחשבון את הסטטיסטיקה, ומקווה להיות בצד הנכון שלה - אותו דבר לגביי החתונה.
מה עושים עם זה? הסכם קדם נישואים פותר חלק קטן מהחששות במצב של גירושין. חרם דרבינו גרשום אוסר על נשיאת אישה נוספת אך לא מתייחס למצבים אחרים, ונשמעים קולות לגביי התוקף שלו. קידושין/גט על תנאי בעייתיים מבחינות אחרות. בעיה.
אפשר להתמודד עם כל שינוי, אבל הצירוף של שלושתם דורש מצד האישה ויתור גדול שנראה לפעמים מובן מאליו, ויוצר לחץ שלא תמיד ערים לו.
יעל פרידסון, בת 24, סטודנטית להיסטוריה, היא כלה סטריאוטיפית בדיוק כפי שאתם מדמיינים.