דבר עם המפיק שלי
לא מספיק שתעשיית הטלוויזיה הישראלית מתעמרת ביוצריה, עכשיו נאלצים בימאי סרטי התעודה לתקוף יעד נוסף כדי לקבל את מה שמגיע להם: המפיקים. למה? כי ככה זה במדינה שבה יוצר אינו יכול לקבל מימון אלא אם כן יש לו מפיק. וגם אז לא בטוח שהכסף יגיע אליו

הפגנת יוצרים ברמת החי"ל, לפני כחצי שנה צילום: יהונתן שאול
הבמאים הגיעו לסינמטק כדי להעלות נקודה כואבת: רובם לא זכו לתגמול כספי הולם עבור יצירתם. הכל בגלל פרוצדורה ביורוקרטית מבאישה, פיתוח ישראלי מקורי שהופץ לציבור על ידי נציגינו בכנסת: יוצר דוקומנטרי לא יכול לקבל תקציב לצורך הפקת סרטו מקרנות הפיתוח ומהגוף המשדר ללא מפיק. כך הפכו היוצרים כלי שרת בידיהם של המפיקים שלהם, האנשים שעל פיהם יקום וייפול תלוש המשכורת שלהם.
כך זה עובד: כיום המפיק חותם על חוזה מול הקרנות השונות ומול ערוצי הטלוויזיה ורק בדרך הזו משתחרר כסף לטובת הסרט. המפיק הוא האדם האחראי מבחינת הגופים המשדרים על השלמת הסרט והבאתו לשידור. ככזה הוא מקבל לידיו את מלוא ההקצבה לסרט. הוא האחראי הבלעדי עליו ועל אופן ניתובו. הכסף ליוצרים, התברר, נעלם בשלב מסוים.
"התכנסנו כדי להזהיר תלמידים צעירים מבתי ספר לקולנוע שיוצאים עכשיו לעשות סרטים", אומר הבמאי רונן עמר. "אנחנו אומרים: 'חבר'ה, לכו לעורך דין, תבדקו את החוזה. אל תהיו פראיירים'. המפיקים משתמשים בשיטות מאוד מתוחכמות. מזמינים אותך להיות חבר שלהם. אתה לעולם לא יודע מי ידפוק אותך. חוץ מזה, שבאותם בתי ספר לא ילמדו רק אמנות. חשוב להסביר לסטודנטים שיש כל מיני כרישים בשטח שרוצים לאכול לך את העור".
לא הרבה אנשים הגיעו כדי להקשיב ליוצרים. אפילו ההורים והחברים של בוגרי תלמה ילין לא הצליחו להביא את עצמם להקשיב למה שיש לדור המנוסה והמצולק לומר. חבל, אותם שמיניסטים החמיצו הזדמנות פז ללמוד משהו על העתיד הצפוי להם בתחום.
הקופון של המפיקים
המצב הנוכחי, לטענת היוצרים, משחק לידיים של המפיקים, ואלה יכולים לגזור קופון איכותי במיוחד אם הסרט מצליח ונמכר לחו"ל. חלק מהיוצרים טענו כי כלל לא היו מודעים לכך שהסרט שלהם נמכר בעולם. הסתירו מהם מידע. "יש במדינה הזו כמה מפיקים שהם גזלנים, חמסנים, אוכלי נבלות עם דם על הידיים. הם מנצלים אנשים תמימים שבאים לעשות אמנות", אומר עמר, שסרטו "פיצה משפחתית" זכה בפסטיבל דוקאביב בשנת 2004.
"המפיקים צריכים לדעת שיש חוקים",
ממשיכה הבמאית איבתיסאם מראענה. "הם צריכים להבין שאי אפשר לגנוב זכויות וכסף. המפיקים צריכים לדעת מה הגבול שלהם. מה מותר ומה אסור".
מחפשים צד חיובי לסיפור? התכנסות היוצרים הדוקומנטריים בשל הבעיה בהתנהלות מול המפיקים עוררה גורמים נוספים. לדברי מראענה בתקופה הקרובה אמורים להתכנס גם התסריטאים והבמאים העלילתיים כדי לדון בעצמם באותה בעיה מהצד שלהם. לכו תדעו, אולי העתיד המקצועי של בוגרי תלמה ילין עוד יהיה שונה.