ב"הישרדות" טופז היה מגיע לגמר

בטלוויזיה שלנו התהילה שמורה למצטיינים בציניות, בתכנון קר של פגיעה ביריבים. מכאן ועד טופז המרחק קצר

נדב העצני | 10/6/2009 4:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
העיסוק האינסופי בדודו טופז מחמיץ, במידה רבה, את הקונטקסט שבתוכו צמח גידול הפרא הזה. טופז הוא - על פי הודאתו במשטרה - איש אחד, רע ומופרע.

אבל ההתנהלות שלו היא גם תוצר של סביבה ומציאות. תוצר קיצוני אמנם, אבל בכל זאת תוצר האנרגיות המרסקות את כל מי שרותם עצמו לחיים על האוקטן הגבוה של חשיפה פראית. מי שמכייל את המערכת שלו למדוד הכל על בסיס עוצם החשיפה - הרייטינג.

הדברים הללו אינם חדשים, כמו גם העובדה שכל מי שחי מהצד ההוא של המסך חי בלחץ מתמיד, מרומם ומרסק. אלא שבשנים האחרונות, שנות הריאליטי, מערכת הלחצים קיבלה עוצמות שונות לחלוטין.

רק בעידן הריאליטי כל מלצר מהפריפריה הוא מועמד פוטנציאלי להפוך, תוך שעת שידור אחת, לשם הפופולרי ביותר במדינה. ובאותה המידה, אותו מגה-סטאר לרגע, מוכשר ככל שיהיה, בדרך כלל יישמט לצדי הדרך בתוך זמן קצר, צובר תסכול וזעם על אובדן התהילה.
נחש התעשייה נשך את זנבו

אלא שלתוכניות הריאליטי יש מרכיב נוסף, חדש, המשפיע השפעה רעה ומרעילה על נורמות החיים שלנו. אצלנו, מרבית תוכניות הריאליטי מספקות לגיטימציה לרוע, לתככנות ולדריכה על גוויות בדרך להשגת המטרה העליונה - חשיפה ותהילה. למעשה, מדובר בהרבה יותר מלגיטימציה. זו גלוריפיקציה.

כלומר, התהילה והיקר שמורים למי שמצטיין בנבזות, בציניות, בתכנון קר של פגיעה ביריבים. הגלוריפיקציה לרוע באה לביטוי עליון בתוכנית הקרויה "הישרדות". שם , כידוע, רק לאחרונה זכה בתהילת הרגע התורנית, מי שעלה על כולם בהונאה, ובתכנון זדוני, שיטתי וקר של הזזת יריביו מהדרך.

גם בתוכניות ריאליטי רבות אחרות, ביניהן אפילו "האח הגדול", מקדשים משוואה מאוד ברורה: המטרה - פרסום, זמן מסך, תהילת כלום. האמצעים - ללא גבול, ורצוי שהביצוע יהיה מלוכלך ונבזי, כדי שיהיה מעניין לצופים. מכאן ועד דודו טופז עדיין קיים מרחק, אבל הוא לא כל כך גדול.



טופז פעל באותה מערכת, עם אותה מטרה, עם אותו קוד מוסרי פסול, ורק הוסיף לאמצעים הנבזיים את האלימות. לא בטוח שהמרכיב הזה לא יגיע בעונה הבאה של "הישרדות". אחרי הכל, תמיד אפשר לזרוק את המתחרים המרכזיים ליער, לקול מצהלות הקהל.

אגב, יש גם תוכניות אחרות, כמו למשל "המירוץ למיליון", שרק ממחישה עד כמה אפשר לייצר תחרות ריאליטי מרתקת עם אתגרים אמיתיים, שבה אין צורך לדרוך על גוויות היריבים כדי להגיע למטרה. אבל דווקא "המירוץ למיליון" ממחישה עד כמה מנוולות, מבהמות ומרעילות, מרבית תוכניות הריאליטי האחרות.

הפרדוקס הוא שכמה מראשי "התעשייה" שסומנו או הותקפו על ידי טופז הם שחקנים מרכזיים בג'ונגל הריאליטי שהשתלט על מסכינו. מבחינה זו, אירעה תאונה קטנה לנחש הרייטינג והתהילה, שנשך קצת את זנבו. אבל, אולי כך, בזכות דודו טופז, גם מי שנבנה בשנים האחרונות ממפלצת הריאליטי ייקח כמה צעדים אחורה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

נדב העצני

צילום: .

תושב ירושלים. בעבר כתב וערך ב "העיר" וב"מעריב". מגיש תוכנית רדיו אישית ברשת ב'. בוגר משפטים, היסטוריה ומדעי המדינה

לכל הטורים של נדב העצני

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים