אגודת זכויות האזרח: מזרח ירושלים מופלית
האגודה מפרסמת נתונים על הפליה לרעה של מזרח י-ם בתקציב העירייה, בהיתרי בנייה והריסת בתים ובחינוך. העירייה: הנתונים מסולפים

לפני כניסתו לתפקיד לפני כחצי שנה הציג ברקת את חזונו לגבי ירושלים המזרחית: "לקיחת אחריות על הנעשה במזרח העיר. לא עוד 'מזרח פרוע'. השקעה בתכנון, פיתוח ושיפור מצב התושבים מחד, והגברת האכיפה והפיקוח מאידך".
ואולם, האגודה לזכויות האזרח טוענת כי בפועל לא זו בלבד שלא ניכר שינוי מהותי בלפיתוח ובהשקעה בירושלים המזרחית, אלא שבתחומים מסוימים - כמו פתרונות דיור לתושבי ירושלים המזרחית ובניית התנחלויות - מעשיו "מעלים חשש ממשי להגברת הפגיעה בתושבי העיר הפלסטינים ולהפרת הסטטוס קוו", נכתב במסמך.
בין היתר, נכתב במסמך של האגודה כי ברקת בחר להשקיע לא יותר מ-20 מיליון שקל בירושלים המזרחית, מתוך תקציב של 271 מיליון שקלים. "כלומר", נכתב, "בעיר המזרחית יושקעו רק כ-7% מהתקציב העירוני הבלתי רגיל, למרות שבאזור מתגוררים למעלה משליש מתושבי העיר".
הנושא העומד במרכז הדוח הוא הבנייה והדיור במזרח העיר: לטענת האגודה לזכויות האזרח, במקום למצוא פתרון למצוקה הדיור והבנייה במזרח העיר, האיץ ברקת את הוצאת צווי
עוד נטען במסמך, כי לצד המשך ההגבלות על בנייה של פלסטינים בירושלים, העירייה בראשות ברקת מאיצה את מתן היתרי הבנייה ואת הקמתן של יחידות דיור בהתנחלויות היהודיות בירושלים המזרחית.
כך, החלה בניית שכונה יהודית חדשה, שתמנה 62-66 יחידות דיור, בלב שכונת ערב א-סוואחרה; בחודש פברואר אישרה העירייה תוספת של 14 יחידות דיור ומבנה ציבור בשכונת הר חומה, בנוסף ל-360 הדירות המתוכננות להיבנות שם בקרוב; ובחודש אפריל קידמה העירייה אישור לבניית 20 יחידות דיור והקמת מתחם עמותת "אמנה" בשכונת שייח' ג'ראח, שתושביה הפלסטינים סובלים ממצוקת דיור קשה.
כמו כן, טוענים באגודה כי ברקת לא עשה דבר לצמצום המחסור האדיר בכיתות לימוד בירושלים המזרחית - שעומד על למעלה מ-1,500 כיתות - או לשיפור תנאי הלימודים הירודים של התלמידים במזרח העיר. בנוסף, טוענת האגודה להמשך ההזנחה בתשתיות ובשירותים.
לצד אלה, נכתב בדוח האגודה כי בנושא מרכזי חלה התקדמות, עשהעירייה הקציבה 100 אלף שקל לתרגום כ-90 טפסים לערבית. בנוסף, מהחודש הבא יוצב לראשונה באופן קבוע דובר ערבית במוקד 106.
בתגובת נמסר מעיריית ירושלים: "טענות האגודה לזכויות האזרח מסולפות ושגויות ומלוות בדיסאינפורמציה רבה ובליבוי חסר אחריות של הנושא, מבלי להכיר את העובדות לאשורן. הניסיון להציג את ברקת, המכהן פחות מחצי שנה, כאחראי על מחדליה של הממשלה ושל העירייה במשך 40 שנה הינו פופוליסטי. גם ברקת, אשר מסייר רבות במזרח העיר, אינו מרוצה בלשון המעטה מהמצב הקיים ומכין תכניות ארוכות טווח לשיפור שינוי איכות החיים במזרח העיר.
"בניגוד לנטען, וכפי שהנתונים המספריים מראים, לא חל כל שינוי במדיניות האכיפה ולא ניתנה הוראה של ראש העיר להגבירה. כך גם בנוגע למדיניות ההריסה: כפי שהנתונים הסטטיסטיים מצביעים, לא חל כל שינוי בממוצע ההריסות בשנים האחרונות. יש לציין כי ראש העיר כלל אינו ראשי להתערב ברוב המכריע של הצווים שהינם צווים שיפוטיים המוצאים על ידי בתי המשפט.
"ברקת רואה חשיבות רבה בהעלאת רמת החיים ואיכות החיים במזרח העיר זאת לאחר שנים רבות של הזנחה. ראש העיר מכין תכנית אסטרטגית רב שנתית לשיפור התשתיות והחינוך במזרח העיר ולבינוי מוסדר, אך כמובן לא ניתן לראות את התוצאות כולן תוך 200 ימים.
"ברקת הכין תכנית מקיפה לחינוך, וכן הספיק בזמן הקצר בו הוא להציג 13,500 יח"ד נוספות שייבנו לתושבי מזרח העיר במסגרת תכנית המתאר. גם הנתונים לגבי התקציב אינם נכונים וזאת כיוון שתקציב הבינוי, כבישים, תשתיות וכו' אינו מחולק על פי אזורים גיאוגרפיים".