מחקר: לקויי למידה סובלים מקשיים נוספים

ממחקר שנערך לקראת יום ההתרמה של ניצן עולה כי תלמידים לקויי למידה סובלים גם מקשיים רגשיים וחברתיים העלולים להשפיע לטווח ארוך

אפרת זמר | 22/3/2009 17:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בישראל ישנם קרוב ל-200 אלף תלמידים לקויי למידה, אך למרות מספרם רב, מתברר כי מרבית הוריהם מאוכזבים מהדרך בה מערכת החינוך מטפלת בהם, וכי תלמידים רבים בעלי לקויות למידה סובלים מקשיים רגשיים וחברתיים. עוד מתברר כי באיזור המרכז מאובחנים יותר לקויי למידה, ככל הנראה משום שלהוריהם יש את היכולת הכלכלית לשלוח את ילדיהם לאבחון.

תלמידים. למצולמים אין כל קשר לידיעה
תלמידים. למצולמים אין כל קשר לידיעה צילום המחשה: אלי דסה
ממחקר מקיף שמתפרסם לקראת יום ההתרמה השנתי של אגודת ניצן וארגוני החירשים שייערך מחר (ב'), עולה כי ילד שסובל מלקויות למידה לא סובל רק מקשיים בלימודים, אלא גם מבעיות רגשיות וחברתיות.

המדד במחקר נערך על בסיס ממצאי סקר מקיף שערך מכון המחקר סמית בקרב הורים לתלמידים בכיתות א'-י"ב. על פי המדד, 16 אחוז מכלל הילדים סובלים מבעיות רגשיות, אך בקרב אוכלוסיית התלמידים הסובלים מלקויות למידה מזנק מספרם של הסובלים מבעיות רגשיות ל-50 אחוזים.

אצל יותר מרבע מהם הבעיות הרגשיות מעוררות גם קשיים חברתיים ניכרים: 27 אחוז מהילדים בעלי לקויות למידה סובלים מבעיות חברתיות, לעומת שמונה אחוז בלבד מכלל הילדים.
בין התפרצויות זעם להסתגרות

המודעות ההולכת וגוברת בחברה ללקויות למידה הביאה לכך ש- 47 אחוז מההורים שולחים את ילדיהם לאבחונים, ומתברר כי התחושות של ההורים היו לרוב צודקות: בשני שליש מהאבחונים האלה אכן אותרו קשיי למידה. לאחר שתלמיד מאובחן כלקוי למידה מועבר המידע לבית ספרו, שמעניק לו הקלות מתאימות בבחינות ובתוכניות הלימוד.

אלא שמהסקר עולה כי המציאות אינה תמיד משביעת רצון: 47 אחוז מההורים לילדים בעלי לקות למידה אינם מרוצים מהטיפול של בית הספר במקרים בהם מתעוררות בעיות רגשיות אצל הילד. 65 אחוז אינם מרוצים מהטיפול של בית הספר בבעיות החברתיות שמתעוררות עקב כך. ארבעים אחוז מההורים אמרו כי חסר להם מידע מתאים לטיפול בבעיות שמתעוררות אצל הילד

לקוי הלמידה. 

"בעיות רגשיות נובעות מסיבות שונות ומגוונות, ולכן ניתן לאתרן גם אצל ילדים ללא לקויות למידה והפרעות קשב", אומרת מנכ"לית אגודת ניצן, מלי דנינו. "אצל הילדים עם לקויות הלמידה והפרעות הקשב הבעיות הרגשיות עלולות לנבוע כתוצאה מכישלונות חוזרים, מתחושת חוסר מיצוי הפוטנציאל האישי וכן מתסכול הנובע מפערים בין התפקודים השונים, שמביאים לירידה בדימוי העצמי ובביטחון העצמי של אותם ילדים".

לדבריה, "בעיות רגשיות מתבטאות באופנים שונים, כמו למשל בהתפרצויות זעם, באלימות ובמרדנות קיצונית מחד גיסא, או בהסתגרות, בחוסר רצון ליצור קשרים חברתיים, בהימנעות מפעילויות שונות, בעצבות, בדכדוך, בהסתגרות ובאופנים נוספים".

במרכז מאובחנים יותר לקויי למידה

דנינו הוסיפה כי "גם כאשר אני פוגשת בוגרים שהצליחו להתגבר על קשיים אקדמיים והגיעו להישגים בזכות עצמם, פעמים רבות הם עדיין סובלים מדימוי עצמי נמוך, מחוסר ביטחון ומקשיים ביצירת קשרים חברתיים".

עוד עולה מהמחקר כי עשרים אחוז מהתלמידים המאובחנים הם תושבי המרכז, זאת לעומת הפריפריה, שם מדובר על 5-10 אחוז בלבד.  גורמים המצויים בהליכי האבחון מסבירים כי הסיבה לכך היא העלות היקרה של אבחון, הנעה בין מאות שקלים לאלפיים שקלים לאבחון אחד. ישנם מקרים בהם הילד נשלח ליותר מאבחון אחד.

באגודת ניצן מוסרים כי הכספים שייאספו במהלך יום ההתרמה מיועדים בין היתר למימון אבחונים לילדים נזקקים ולהוראה מתקנת.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים