כמה מנדטים עולים מאפר, טייח ומוסכניק?

יש נטייה לזלזל בפרסום, אך הבחירות הוכיחו: קמפיין מוצלח לקדימה העניק לה 4 מנדטים, קמפיינים גרועים לשמאל איבדו 10 מנדטים

לימור בר-און | 13/2/2009 11:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קמפיינים גרועים עלו לגוש השמאל 10 מנדטים לפחות, ואחרית קמפיין מוצלחת במיוחד "מתחה" את קדימה בעוד ארבעה מנדטים. לעתים יש נטייה לזלזל בהשפעתם של קמפיינים ושל מי שמנהלים אותם, אך מערכת הבחירות הזאת הוכיחה שהשפעתם קריטית.

חישוב מהיר של הפער בין נקודת השיא של מפלגה כלשהי בסקרים לבין תוצאות האמת הוא בדיוק המחיר שמשלמות מפלגות על קמפיין גרוע. המחיר ששילמה מרצ, לדוגמה, הוא 7 מנדטים (!)

הדעה הרווחת הכתירה שלא בצדק את מערכת הבחירות הזאת כמשעממת. אבל עין מקצועית שעקבה אחר הקמפיינים שניהלו המפלגות השונות ראתה את הדרמה מתחוללת. קמפיין קדימה חולל תפנית מדהימה בעשרת הימים האחרונים של מערכת הבחירות והיה מופת של עירנות וחדות אסטרטגית. הניסיון להיחלץ מעמדת הנחיתות שכפתה עופרת יצוקה על לבני, הוביל לחיפוש דקדקני אחר מסר שיבעיר את השטח ויכניס קהלים חדשים למשחק.

הזווית הפמיניסטית הייתה נקודת ארכימדס. ציפי לבני, שאחרי יובל שנים נזכרה לפתע שנולדה אישה, הצליחה להכתיב סדר יום על אף נחיתותה בסקרים. קמפיין "התקווה אל מול הייאוש" "וציפי או ביבי" היה רק סגיר מתבקש.

הקמפיין הנגטיבי של הליכוד לא זו בלבד ששיחק לידי הטיעון הפמינסטי של קדימה, אלא גם העצים את מימדיה של יריבה שעדיין, בשלב זה, הייתה בנחיתות בסקרים. מתברר שקמפיינים מוצלחים ואפקטיביים יודעים גם להוסיף מנדטים אל מעבר לגבולות הפוטנציאל הממשי. וזה בדיוק מה שקרה לקדימה. העם זז ימינה, אבל קדימה ניצחו בניגוד למגמה. והכל בזכות מלאכת מחשבת של מניפולציה על דעת קהל.
העם רוצה ימין, אבל הקמפיין הביא קדימה

מניפולציה הפוכה מחקה את מפלגת העבודה ומרצ מהמפה. הפוטנציאל הממשי של העבודה ומרצ יחדיו במערכת הבחירות הזאת עמד על 27-29 מנדטים. ההנחה הזאת משקפת את מספר המנדטים הגבוה ביותר שקיבלה כל אחת מהמפלגות הללו בשלב השיא שלה במערכת הבחירות הזאת. בניגוד למנהלי הקמפיין של קדימה שזיהו מאגר קולות פנוי, התאימו עבורו מסר וגרפו מצביעים, בשמאל לאורך כל הדרך שכנעו את המשוכנעים. לא נרשם שם ולו ניסיון אחד למנף את הצלחת הלחימה, במקרה של ברק, או היציאה כנגדה, במקרה של מרצ, לטובת גיוס קהלים לא "טבעיים".

ההצבעה לשמאל מעולם לא הייתה שבטית יותר מאשר ההצבעה במערכת הבחירות הזו. מצביעי העבודה יושבים כעת בחדר התרבות בבית האבות ומתענגים על כוס תה חם. מצביעי מרצ, כולם, בוודאי שבים מחדר האוכל בקיבוצים של השומר הצעיר שטרם הופרטו. אף לא קול אחד מחוץ ל"בייס" הכי מובהק שיש. גוש

השמאל, שיכול היה ליהנות מגאות מנדטים בשל חזרתו המעוטרת של ברק משדה הקרב העזתי, שילם ביוקר על כישלון חרוץ בשדה הקרב האכזרי על דעת הקהל. המאפר, הטייח והמוסכניק עלו למפלגת העבודה כ-6 מנדטים.

שני מנצחים רשמיים יצאו ממערכת הבחירות הזאת – קדימה וגוש הימין. אחד תוצאה של קמפיין מוצלח וחכם, ושני תוצר של המציאות הישראלית. בהתאמה.

הסיטואציה הפוליטית שנוצרה למחרת יום הבחירות משקפת אחד לאחד בצורה הבהירה ביותר – כוחו של קמפיין וכוחה של מציאות מה הם. התעמקות פילוסופית יותר בסוגיה הזאת בוודאי תוביל למסקנה המדכדכת שמניפולציה אפקטיבית על דעת קהל משבשת את התפקוד הדמוקרטי התקין.

כי הנה, העם רוצה ימין, אבל המניפולציה המוצלחת על דעתו של אותו עם הביאה לניצחון קדימה בניגוד למגמה. עכשיו צריך להרכיב ממשלה מכל הסלט הזה, ולגמרי לא בטוח שהמנצחת תרכיב אותה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

משא בחירות

צילום: אריק סולטן, עיבוד מחשב: אלכסיי טקצ'ב

מתקפת שלטי חוצות, סיסמאות מתחכמות ולא מעט השמצות – המפלגות שולפות את התותחים הכבדים לקראת הבחירות. היועצת האסטרטגית לימור בר-און עושה סדר בכאוס הקמפיינים

לכל הכתבות של משא בחירות

עוד ב''משא בחירות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים