הקשקושים של הרב עובדיה יוסף
ההשקפה של הרב עובדיה לפיה השכלה מודרנית ששמה דגש על הגמרא, אינה השכלה – היא בערות מכוונת
העלבון הצורב גם השכיח את הסייפא של דבריו: "המורים חמורים" אינם מלמדים כלום, "לא שבת ולא מועד". מה מלמדים? "מלמדים אותם היסטוריה וכל מיני קשקושים של אומות העולם, זה הכל". בסייפא הזו יש להתמקד, מפני שיש לה חשיבות בשאלת מצבם של החינוך וההשכלה בישראל, ולא בהיבט שאליו מתכוון יוסף.
מצד הסגנון, מדובר בסגנון ירוד שאינו מכבד את שומעיו, אבל זה עניין בין הרב למאמיניו. מצד התוכן, זה אינו רק פולקלור, אלא סיפור אמיתי, שאנחנו שבים ואוטמים את אוזנינו מלשמוע אותו: מערכת החינוך הענפה, החשובה והמקיפה שעובדיה יוסף הוא אביה הרוחני, בנויה על ההנחה שהיסטוריה זה קשקושים, שלימודים כלליים הם קשקושים, ספרות לא תורנית היא קשקושים, לימודי השפה העברית שאינם לימודי קודש הם קשקושים.
על יחס החרדים ללימודי התנ"ך נשפכו נחלי דיו, ולא אליהם התכוון הרב ב"לא שבת, לא מועד", אלא ללימודי הגמרא. מן הסתם גם לימודי המדעים שמקורם יווני, כגון כימיה ופיזיקה ומתמטיקה הם קשקושים. הרמב"ם מתהפך בקברו.
מה נשאר? ספרות הלכתית ומדרשית ענפה, שכבודה במקומה מונח. ראוי שהחינוך הכללי במדינה יהודית יידע להתמודד כראוי עם הגמרא וללמד אותה. אבל השכלה מודרנית שהגמרא היא התשתית הבלעדית שלה אינה השכלה. היא בערות מאורגנת ומכוונת.
השקפה מפחידה
מערכת החינוך החרדית האשכנזית ידועה בבוז שלה ללימודים כלליים. מעבר לאידיאולוגיה הדתית, הלימודים הכלליים נתפסים שם כשער מפחיד אל העולם שהם עצמם קוראים לו "חופשי". ההצלחה של העולם החרדי האשכנזי בנעילת שערי ההשכלה בפני צאן מרעיתם מרשימה, ויש אפילו חוגים מחוץ לגדר שמתרשמים מהבורות הזו.
הסיפור של מערכת החינוך של ש"ס חמור בהרבה. הציבור שתחת השפעת ש"ס מעורה הרבה יותר מהציבור החרדי האשכנזי בחברה, וטוב שכך, כמובן. הוא משולב במקומות עבודה, בארגונים ציבוריים, בפוליטיקה. אבל עובדיה יוסף משלח אותם לחברה בבוז גלוי
להשכלה.
הם אינם צריכים לדעת היסטוריה, וכנראה אינם יודעים. הם מנותקים מהספרות ומהשירה העברית. הם נעדרים את הקשר לצמיחת העברית המודרנית. נוכחותם במדעים וביצירה הישראלית נמוכה להחריד. הם איתנו ולא איתנו.
הרב עובדיה משפיע על המציאות הישראלית יותר מאשר כל מועצת גדולי התורה גם יחד. הוא שינה את פני הפוליטיקה, ולזכותו ייאמר שיצר בית פוליטי לגיטימי לציבור רחב ולגיטימי. הכוח בידו רב. על כן ההשקפה התרבותית והחינוכית שלו מפחידה, מאוד מפחידה, כי החינוך, התרבות וההשכלה אינם חופן מושבים בכנסת. הם הבשר החי.