נסיעה טובה: קטנועים ידידותיים לסביבה

החלטתם לזהם את הסביבה פחות ולרחם על כיסכם יותר? אתם רוכבים רק בעיר ונמאס לכם להעיר את כל השכונה עם מנוע רועש? יצאנו לרכוב בשבילכם על כמה קטנועים חשמליים. השקט והחיסכון בנזק לסביבה ובעלויות בלטו בנוכחותם, הקפיצים בלטו בנוקשותם, והמהירות התגברה כשעברנו מתוצרת גרמניה לתוצרת טייוואן. מבחן דרכים

משה אביעזר | 16/11/2008 12:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עוד לפני שמסובבים את הסוויץ' אפשר להבין כמה כדאי לסביבה וכמה כדאי לנו להפוך לצרכני קטנועים עם מנוע חשמלי. הקטנועים השקטים שאינם פולטים שום חומר מזיק לאוויר בזמן הנסיעה, גם מזיקים פחות לכיסנו מבחינת עלויות האחזקה.
 
עיריית רמת השרון.
עיריית רמת השרון. צילום: יח''צ

ההשלכות הסביבתיות של שימוש בכלים חשמליים מסתכמות בדרישה לייצור יותר אנרגיה חשמלית ובסילוק המצברים. "ייצור החשמל שדורש קטנוע חשמלי הוא זניח, בעבודה שמשרד התשתיות עשה הראו שאם כל כלי הרכב בישראל יהיו חשמליים ייצטרכו להגדיל ב-14% את תפוקת החשמל", אומר חיים קארו, מנכ"ל ושותף בחברת גלובל אקו המייבאת קטנועים חשמליים. לגבי המצברים, מציין קארו כי "אם מדובר במצבר ליתיום, אפשר למחזר אותו כמעט לחלוטין. ואת המצברים שלא ניתנים למיחזור אנחנו מסלקים בצורה מסודרת".

בזכות הסכם של גלובל אקו עם חברות הביטוח ניתן גם לחסוך חצי מעלות ביטוח החובה של הקטנוע. גם בהוצאות האחזקה ניתן לחסוך מפני שכלי חשמלי אינו צובר בלאי מנוע כמו בקטנועים האחרים. כך, תחסכו את עלויות הטיפול התקופתי ותשלמו רק על החלפת המצבר שמספיק למספר מוגבל של טעינות. בנוסף, טעינת המצבר תחסוך לכם כ-3,500 ש"ח בשנה לעומת שימוש בקטנוע שצורך דלק. 



המפתחות בפנים, יוצאים לדרך

ה-e-max90/s מתוצרת גרמניה, נדלק בשקט מופתי, כמו גם הכלים שיבואו אחריו, ונשאר שקט לאורך כל הנסיעה. המסך על הכידון אפילו מברך את הרוכב "ברוך הבא, סע בזהירות, שים קסדה, תהנה מהנסיעה".

קטנוע EMAX90
קטנוע EMAX90 צילום: משה אביעזר

המושב נוח ומרווח, ולכותב שורות אלו, אשר גובהו 1.82 מטר יש בהחלט מספיק מרחב כדי להניח את הרגליים בנוחיות מבלי להסתכן בסכסוך הלא נעים שבין הברכיים לכידון בסיבובים. כבר מהסחיטה הראשונה של ידית הנסיעה, אפשר להבין את החסרון הגדול של הקטנוע- הזינוק שלו איטי ביותר, ומרגיז מאוד את נהג הרכב מאחור. לאחר שמתגברים על משוכת הזינוק, הקטנוע מאיץ בטווח זמן מספק עד שהוא מגיע למהירות מקסימלית של 48 קמ"ש שגורמת לנהג הרכב מאחור ממש להתעצבן לאחר שהעביר להילוך שלישי. אפשר לשכוח מנתיבי
איילון או מכביש ירושלים- תל אביב.

חסרון בולט נוסף מורגש כאשר נתקלים בבורות הביוב או פסי ההאטה. בסיבובים תרגישו נוח ויציב בגלל מבנה הקטנוע ואחיזת גלגלים טובה. כשתקפוץ החתולה לכביש הבלמים יגיבו היטב אפילו ללא השימוש במעצור קדמי. אם יש לכם קסדה מלאה ולא תתקינו ארגז מאחור, רצוי שתקחו אותה אתכם כשתגיעו ליעד כי רק קסדת חצי יכולה להכנס בתא המושב. לאחר שתטעינו אותו במשך חמש שעות בשקע ביתי רגיל תוכלו ליסוע עד 60 ק"מ לפי נתוני היצרן. המחיר: 13,900 ש"ח ללא רישוי.

מתקשה בהאצה

ה-e-max110s, גם הוא גרמני, יותר גדול ויותר נוח מחברו. גם הזינוק הרבה יותר טוב, אבל בשלב ההאצה יש קושי להגביר מ-20 קמ"ש ל-40 קמ"ש, מהירות קריטית למצב בו תקבלו החלטה פתאומית לעבור נתיב לפני צומת כשהרכב מאחור רק מתחיל להאט. אולי אפילו תצטרכו לסמן לו עם היד להאט.

בסחיטת הידית עד הסוף הגיע הקטנוע לאותה מהירות כמו חברו גם כאן תא המושב אינו גדול דיו לקסדה מלאה, והקפיצים קשים. לעומת חברו הגרמני, הדגם הזה ייסע לטווח של 80 קילומטר אחרי הטענה מלאה לפי נתוני היצרן. המחיר הוא 14,500 שקל.

לגבי החסרונות של ההאצה והקפיצים, אומר קארו, כי "הפוטנציאל מהירות של ה- e-max מבחינת כח הוא גדול אבל הגרמנים היו זהירים והתקינו הגבלות אלקטרוניות שמאטות את הכלי", עוד הוסיף קארו כי "בכנס שהיה במילאנו דרשנו מהגרמנים שיאפשרו להגדיל את המהירות כך שבמשלוח הבא הבעיה תיפתר. לגבי הכלים הקיימים, יש לנו ידע טכני באמצעותו המכונאי שלנו מאפשר עוד מהירות לכלים". לגבי הקפיצים, טוען קארו כי "לאחר כ-1,500 קילומטר נסיעה הם מתרככים".

תוצרת טיוואן

כשעוברים מגרמניה לטיוואן, הנסיעה כבר הרבה יותר מהירה וחלקה , לאחר זינוק זריז שלא מאפשר לנהג הרכב מאחור לחשוב על צפירה, הקטנוע EVT 4000 עם מצבר עופרת מאיץ בקלילות עד למהירות מקסימלית של 60 קמ"ש- בהחלט סביר בשביל המהירויות של העיר. הקפיצים קצת יותר טובים משל הגרמנים, אך עדיין יש מקום לשיפור. מבחינת אחסון, שוב יש מקום רק לקסדת חצי בתא המושב.

קטנוע EVT4000
קטנוע EVT4000  צילם: דיויד הנדקנופף

לאחר חמש שעות הטענה בשקע ביתי ייסע הקטנוע 60 קילומטר עד ההטענה הבאה. החיסרון של הקטנוע הוא במימדיו הקטנים שמאפשרים פחות נוחות מה-e-max. המחיר: 9,900 ש"ח.

אם תרצו להיות סביבתיים יותר, בתוספת 4,600 שקל, תשדרגו את הEVT 4000  לקטנוע עם מצבר ליתיום הניתן למיחזור. בפעולה זו תורידו 40 קילוגרם ממשקל הקטנוע, וגם תחסכו בעלויות החשמל שכן חמש שעות הטענה יספיקו לכם ל-80 קילומטר, ותגדילו את אורח החיים של המצבר ב-700 מחזורי טעינה. חשוב לזכור שבדגם עם מצבר הליתיום יש מתג עם שני מצבי נסיעה. החסכוני יותר מגביל אתכם עד 40 קמ"ש, אבל אם תלחצו על המתג P , הקטנוע יאיץ בקלילות עד 60 קמ"ש.

לכל הדגמים מספיק רשיון ל50- סמ"ק ובכוונת המחוקק להשאיר את דרגת הרישוי הזו גם כשההספקים של הכלים יעלו. אם הפחד מלהתקע ללא חשמל בלי נקודת טעינה קרובה חוסם את דרככם לכלי הירוק, אז גם בעניין הזה יש בשורה - לאחרונה הוצבו נקודות הטענה לחירום בקניון עזיראלי ובעתיד ישנה כוונה להקים רשת נקודות כאלה ליד קניונים ובתי קפה. והעיקר, סעו בזהירות. 


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים