הרב עובדיה:"תלכו תראו בבני ברק, לא מתרחצים. יש שמה זיעה"

בדרשתו על הלכות תשעת הימים תמה הרב עובדיה יוסף על המנהג האשכנזי שלא להתרחץ בתשעת ימי האבל שבין ראש חודש אב ל ט באב. "מי שמחמיר - חמור"

אבישי בן חיים | 3/8/2008 16:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עם פרוץ חודש אב הקדיש הרב עובדיה בדרשותיו האחרונות מקום נרחב למנהגי האבלות השונים הנהוגים בתקופה המכונה "שלושת השבועות" ובתשעת הימים שמראש חודש אב ועד התשיעי בו, המתחילים היום, ובשבוע שחל בו תשעה באב.
 
אלי ישי והרב עובדיה יוסף
אלי ישי והרב עובדיה יוסף פלאש 90

לצד ההדגשה כי מי שלא בוכה ומורד דמעות בתשעה באב הוא בעל לב של אבן, הרב עובדיה תקף חומרות שונות הנהוגות בימים אלו וביניהן את הנוהגים שלא להתרחץ בתשעת הימים.

לקול צחוקו של הקהל הביע הרב עובדיה תמיהה על המנהג האשכנזי שלא להתקלח טען כי "זה לא כבוד הבריות" והסביר: "תלכו תראו בבני ברק – לא מתרחצים".

"יש עוד דבר חומרה" אמר הרב "אנחנו נוהגים להתרחץ גם אחרי ראש חודש אב. להתרחץ לא אסרו רבותינו. אסרו רק ביום תשעה באב.

אבל יש הרבה נוהגים: מראש חודש אב לא מתרחצים. מקומות שיש שמה זיעה – מזיעים – ריח לא טוב. זה לא כבוד הבריות. למה? בשביל החומרה הזאת שלא להתרחץ.

אני רציתי לכל הפחות קצת להתיר. יש פועלים מסכנים, עובדים קשה. פועל שחור בא אחר כך בערב כולו זיעה, כולו ככה, לא יכול לסבול. רוצה להתרחץ. אמרתי: 'האשכנזים יכולים להקל במים קרים, יתרחצו במים קרים'.

שמע הרב שלמה זלמן אוייערבך עליו השלום כעס מאד איך אני מקל במנהגים שלהם. פחדתי, לא רציתי להתעסק עם האשכנזים."

אתה רוצה להחמיר יותר מהתורה?

הספרדים שלנו מותר גם במים חמים. שיעשו הם החומרות שלהם, מה אני יכול לעשות להם. הם כועסים, לא רוצים להקל. 

תלכו תראו בבני ברק, לא מתרחצים יש שמה זיעה, הכל.  אדם יושב על יד אחד – חוץ מהכבוד – לא מריח טוב. תורה אמרה ככה? זה לא כבוד הבריות. יושב לידו ומצטער. וכל בני ביתו לא מתרחצים מראש חודש עד תשעה באב, תשעה באב בכלל – עשרה ימים לא להתרחץ? זה קשה מאד.

לכן לא טוב להחמיר , אלא אנחנו נוהגים כמו מנהג אבותינו. מתרחצים, מותר לנו להתרחץ. אבל, אם יכול לעשות שיהיה במים קרים – יותר טוב".

הרב עובדיה המשיך ודיבר בעניין הטבילה במקוואות ואמר:
"אדם שהוא נוהג לטבול במקווה בשביל טהרה – מותר שיטבול. ואם לא מצא מקווה קר מותר לטבול במים חמים. אין צורך לומר אישה שהגיע זמן טבילתה הולכת לטבילה

כרגיל, ודאי שמתרחצת כרגיל.

לפני שהולכת למקווה צריכה לחוף את בשרה – עושה כרגיל. רק יום תשעה באב עצמו אסור – תלך יום אחרי זה. אבל כל הימים כולם אחרי ראש חודש אב מותר לה להתרחץ ולטבול. הכל בסדר. אפילו מים חמים. בלי שום ספק.

מי שמחמיר בזה הוא חמור. כך אני קורא לו. הוא חמור. הוא לא בן אדם, למה לעשות חומרות נגד התורה? בשביל מה? אם התורה מתירה? אתה רוצה להיות אבו עלי להחמיר יותר מהתורה? מה אתה רוצה?

כל דבר צריך להיות ביישוב הדעת, בשכל טוב. לכן המקוואות צריכים להיות פתוחים בכל השבוע ויבואו ויטבלו ויתרחצו. הכל בסדר. אין בזה שום חומרה.

מי שמחמיר, כמו שאמרתי, הוא חמור. צריך להבין: יוצאת מזה תקלה חס ושלום. אם לא תלך לטבול בזמנה. יבוא אחר כך בעלה, יבוא חס ושלום לידי איסור".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''יהדות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים