צרה שלא כתובה בתורה: המורים לתנ"ך רוצים שינוי
"התוכניות מיושנות, אסור לנו להכניס תכנים מודרניים וציוני התלמידים בבגרות גרועים". במשרד החינוך פועלים לשינוי שיטת הלימוד, לראשונה גם במגזר הדתי

חידון תנך מוקי שוורץ
ידיעותיהם של תלמידי ישראל במקצוע התנ"ך מדאיגים כבר זמן רב אנשי חינוך.
אמנם מדובר ב"ספר הספרים", אבל הציונים בבגרות במקצוע זה נמוכים למדיי. הממוצע עומד על 74 בלבד גם במגזר הממלכתי וגם במגזר הממלכתי דתי (ממ"ד), אך יש להדגיש כי מדובר בבחינה שונה בתכלית.
לאחר תלונות רבות מצד מורים במגזר הממלכתי שהביאה לראשיתו של שינוי בתוכנית הלימודים, מגיעה כעת ביקורת נוקבת גם מצד המורים בממ"ד. הציונים הנמוכים מביאים לחוסר שביעות רצון בולט בקרב אנשי חינוך במגזר הדתי, אשר באופן טבעי מצפים להצלחה יתירה של תלמידיהם במקצוע זה.
בבגרות בחינוך הממ"ד התלמידים נדרשים לגלות הבנה וידע בניתוחיהם של פרשני המקרא המובילים כגון רש"י ורמב"ן.
גם תוכניות עצמאיות שנוצרו בבתי ספר אינן מיושמות באופן מלא, היות ובחינת הבגרות אינה מותאמת והמורים נאלצים להתאים את השיעורים לבחינה.
כך למשל מונהגת ברשת אמי"ת תוכנית לימודים
בשם "אהבת תורה" שכוללת תכנים מודרניים, וניסיון לחבר את התנ"ך לעולמם של התלמידים. אך התוכנית לא מותאמת לבגרות ולכן המורים מוגבלים.
"המורים מאוד רוצים שיהיה שינוי ובינתיים הוא לא מתחולל", אומר גורם ברשת החינוך אמי"ת, "הבגרות מתמקדת בעיקר בפרשנים מימי הביניים, אין שום דבר שקרוב יותר לעולמם של התלמידים. רלוונטיות זאת מילה שמפחידה אנשים.
זה כבר ממש לא מספיק רק לשנן. אנחנו לא רוצים שאחרי הבגרות התלמידים יסגרו את התנ"ך ולא יפתחו אותו יותר".
המפקח להוראת המקרא במגזר הממ"ד, הרב יששכר גואלמן, מסר בתגובה כי "בימים אלה יושבת וועדת המקצוע על המדוכה ועוסקת בגיבושו של מתווה לתכנית לימודים חדשה במקצוע, לרבות שינוי מבנה בחינת הבגרות. הוועדה עושה כל מאמץ כדי לסיים בהקדם את המתווה של תוכנית הלימודים המיועדת".
ממשרד החינוך נמסר עוד כי "מנהל המינהל לחינוך הדתי, הרב שמעון אדלר, מינה וועדות תנ"ך מחוזיות לצורך פיתוחן של יוזמות אשר תצורנה אתגר ועניין בהוראת המקצוע. הוועדות סיימו עבודתן, ובימים אלה בוחן המשרד אלו יוזמות תשולבנה בתוכנית הלימודים".