• 18.

    כדי ללמוד תורה, צריך להתחיל בגיל 4 אצל המורי או בחיידר

    חושי, 29/06/08 20:59

    עם מקל מאיים כזה ומשמעת ברזל בלתי מתפשרת, גם מצד ההורים. לא זו בלבד שהילד מתחשל ןמפתח מיומנויות למידה וזיכרון, הילד פשוט ידע עברית צחה על בוריה, ללא שגיאות כתיב וקריאה.
    תנסו, עלינו בשנות ה- 50 וה60 זה עבד.
    זה לא פוסל מסלול ממלכתי בהמשך, אדרבא,
    יהיה לילד יותר קל בלימוד שפות ובמתמטיקה.

    הגב לתגובה זו

  • 17.

    ואיך נדע תנ''ך ככה?

    מירי ב., 27/06/08 15:12

    שיעור טיפוסי בתנ''ך:

    טוב, פרק א', פסוק א'. רש''י, רמב''ן, ראב''ע. הבנו? עם מי מסתדרים טעמי המקרא? הבנו? יופי. פרק א', פסוק ב'. רש''י, רמב''ן... וכו' וחוזר חלילה.

    אחרי שיעור שלם - אני יודעת מה הקושי של רש''י על פסוק א', על מה חולק הרמב''ן בפסוק ב', איך מסתדרים טעמי המקרא עם ראב''ע בפסוק ג'... אבל על מה מדבר הפרק כולו? על מה מדבר הספר כולו? על איזו תקופה מדברים? גורנישט !
    מה הפלא ששנאתי שיעורי תנ''ך?
    באוניברסיטה כשלקחתי תנ''ך סתם כך וקראתי כמו ספר, רק להבין מיהושוע ועד סוף מלכים מה קורה שם, הייתי מרותקת !
    שלא לדבר על כך שלבגרות עצמה לא למדתי גם חמש דקות, כי ממילא הכל היה אנסין (הבקיאות התחילה שנה אחרי).

    הגב לתגובה זו

    • הבעיה היא המורים והכשרתם

      יהושע, 30/06/08 16:54

      את מתארת שיעור איום ונורא, שיעור משעמם לא של מורה לתנ''ך אלא של טכנוקרט המכין רק לבחינת הבגרות ומוציא את הנשמה. אפשר ללמד תנ''ך כמו שצריך וגם להתמודד עם האתגרים שמציבה בחינת הבגרות, שהם רק האתגרים בתחום ההכרה. בחינה יכולה לבדוק רק אותם. כל היתר שייך לשאר הרוח של המורה. אין בודק אחר שלו ושל הישגי תלמידיו. המורים המדברים על כשלונות בגלל המבחן הם המורים הנרפים הרוצים להקל מעליהם ומעל תלמידיהם ולרדד את ההוראה. חבל.

      הגב לתגובה זו

  • 16.

    הזמן שנותנים הוא שערורייתי

    מיכל, 27/06/08 15:08

    נותנים על 20 שאלות שעתים וחצי ,ועל בחינה בג''ג 4 שאלות שעתיים.

    הגב לתגובה זו

  • 15.

    יש צורך דחוף להדריך מורים צעירים הקיימים במערכת

    ישראל בן פורת, 27/06/08 11:33

    רובן המכריע של השאלות והדרישות הלימודיות סבירות עד מאוד.
    יש צורך לשדרג את המקצוע ולעשותו חשוב גם כמרכיב לנגישות ללימודי המשך
    חובת המורים להיות מקצועיים ולהכיר היטב את התנ''ך לפני שמתחילים להיות מורים...
    מערך ההדרכה בתנ''ך מצומצם עד מאוד וחיוניותו גבוהה ביותר.
    מורה טוב יודע כיצד לעניין את התלמיד !
    בד''כ מורב שלא מצוי היטב בחומר לעיתים קרובות אינו יודע תשובות לשאלות הבגרות ומכאן גם ...תיסכולו .

    הגב לתגובה זו

  • 14.

    הבעיה היא לא פרשני ימי הביניים אלא המורים

    נטשה בוזגלו, 27/06/08 10:20

    מורה טוב ידע להעביר את פרשני ימי הביניים ואת השאלות שהטרידו אותם באופן מעניין וחי.

    הגב לתגובה זו

    • מאד מסכים אתך.

      חיים, 30/06/08 16:58

      כמה מורים מכירים בכלל את המטרות של תכנית הלימודים? למה הם מלמדים תנ''ך מלבד הכנתם לבחינת הבגרות. רצ''ב קישורית לאתר תכנית הלימודים. מומלץ למורים ולהורים כאחד
      http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/tochniyot_limudim/mikrammd

      הגב לתגובה זו

  • 13.

    כבר אמרו חכמים ''ליגמר איניש והדר ליסבר''

    אסף פריד, 27/06/08 06:54

    קודם לומדים את הפשט ואחר כך סברות, עיון ופלפול.

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    ומה עם ''היסטוריה''?

    שלומי, 27/06/08 00:20

    קצת מוזר, אבל מה שנקרא לימוד ''היסטוריה'' בבתי הספר יכול להיחשב רק דבר אחד: טמטום. נותנים לתלמידים מיקוד, חותכים חומרים רלוונטיים, והתלמידים צריכים לשנן כמו אידיוטים שורות קצרות ושטחיות להפליא אודות ההיסטוריה של עם ישראל, ובוודאי אודות ההיסטוריה של אומות העולם. תשאלו כל תלמיד מתי מתחילה המאה ה-18 ותקבלו עשר תשובות שגויות. עדיין אותו חומר מיושן אודות ''הציונות הרוחנית'', זרם של איש אחד, עדיין החלוקה טפשית והאנכרוניסטית ל''עליות''. וחמור מכל, ספרי הלימוד מלאים שגיאות גסות ואי-דיוקים מביכים. אז לא רק תנ''ך הם לא יודעים.

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    כדאי לממלכתי-דתי ללמוד מהממלכתי, שם

    מורה לתנ''ך, 26/06/08 23:40

    דוקא בגלל הקושי לעניין עשו חושבים לעומק ויצרו מסגרת תימטית ללימודי התנ''ך, שבה נושאי גג (מלכים ונביאים, עלילות הראשית) ונושאי בחירה (שחובה לבחור שניים מהם, והם: חוק וחברה במקרא, המאבק לחברה מוסרית, חיי הפרט והכלל בראי השירה, אדם וגורלו בספרות החוכמה). מסגרת זו שונה מהלימוד ''על הסדר'', ויתרונה בכך שהיא מארגת את החומר באופן נושאי ולא רק על סמך ספרי המקרא.
    כמי שלמד בממלכתי דתי, אני חייב לומר שבשיטה זו יש הגיון רב. יש שילוב פרשנים, אך במינון נמוך יותר.
    על הממלכתי דתי לנסות ולאמץ את היתרונות של מודל זה, גם אם לא תאומץ הביקורתיות שהיא חלק מהאג'נדה של הבגרות הממלכתית.
    בהצלחה.

    הגב לתגובה זו

  • 10.

    אני מסכימה לחלוטין עם תלונת המורים!

    תלמידת י''ב, 26/06/08 21:30

    אני בכיתה י''ב ולמזלי בבית הספר שלי ניגשנו לבגרות בתוכנית מיוחדת בכיתה י''א ורק השנה ניגשנו לבגרות בתנ''ך של משרד החינוך. תוכנית הלימודים גורמת לתלמידים לשנוא את לימוד התנ''ך. זה מה שאנחנו רוצים להשיג בתיכון??? אני מקווה מאוד שמשרד החינוך יקח לתשומת ליבו את התלונה וישנה במהרה את תוכנית הלימודים ואת מבנה בחינת הבגרות.
    בהצלחה לכל הנבחנים בעתיד!

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    נחמה ליבוביץ'

    דן, 26/06/08 19:23

    צדיקה גדולה עם שיטה המתאימה לתקופת ההשכלה בגרמניה במאה ה18.
    תפסיקו עם הניתוחים והפילפולים. צריך שכל ישר בלימוד התנ''ך ופיתוח אהבה.
    השיטה שלה ושל אחיה מתאימה למשכילים המבקשים לחקור ולעדור את התורה והתנ''ך.
    אנחנו לא עובדים בגינה. אנחנו לומדים תורה וכך לא לומדים.
    להוריד את האצבע המפלפת ולהחליף אותה בלימוד מסורתי.
    למה כל התימנים יודעים מלא תנ''ך רמב''ם. אפילו הדור השלישי שלהם חריפים כמו אני לא יודע מה. הלוואי והבן שלי היה מקבל חינוך מסורתי כמו שלהם יש. צריך ללמוד אחד מהשני במדינה הזו. אולי השיטה המסורתית שלהם טובה יותר.

    הגב לתגובה זו

    • האם לחנךו ללמד להבין או רק לשנן

      מאיר, 27/06/08 10:45

      זאת השאלה.

      אם אתה רוצה ידע והבנה שטחית יותר לך על מה שהצעת שיתרונה בצידה הבאה לידי ביטוי בידע רחב אך פחות מבין ומעמיק.

      אך אם אתה מעוניין שיצאו תלמידים שגם יבינו מה שהם קוראים ויפנימו את היופי שקיים מכך שניתן להבין טקס בכמה אופנים ומה מוביל להבנות אלו שיטתה של נחמה ליבוביץ היא הדרך.

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    המקצוע האהוב ביותר על תלמידי

    ברכה רבין, 26/06/08 17:47

    אני מלמדת מקרא בעברית בבית ספר תיכון קהילתי יהודי בארה''ב וקבלתי רשות לעשות כרצוני בהוראת הנושא. במשך שנים רבות צינו תלמידי שמכל למודיהם הכוללים עברית = שפה, הסטוריה יהודית ותושב''ע למודי התנ''כ בכתתי היו החויה אליה צפו מידי יום ביומו. ישנן דרכים לחבב את המקצוע על תלמידים, יש חומרי העשרה מעולים, וחשובה הדרך. בשמחה אתחלק עם המורים הישראלים בדרי ההוראה. ובינתיים אל תוותרו על פסטיבל התנ''כ בשבוע של ט''ו באב

    הגב לתגובה זו

    • please give links

      haim, 26/06/08 22:59

      i read what you write pleas sher or give some links to Haim

      הגב לתגובה זו

  • 7.

    הדבר הכי מביש זה שיש שאלות לישיבות תיכוניות

    יעל, 26/06/08 17:44

    ושאלות לאולפנות ותיכונים.
    תלמידות אולפנה מגיעות לרמה של תלמידי הישיבות (ואף עולות עליהם) רק בבגרות במתמטיקה?

    הגב לתגובה זו

  • 6.

    למה לשנות אם אפשר לבטל!!!!!!

    איל, 26/06/08 17:19

    אנחנו ממש לא צריכים את הבחינה הזו! סתם ספר הזוי ומיותר שנלמד שלא לצורך....

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    שישלחו את גואלמן לפנסיה

    מישהו שיודע, 26/06/08 17:14

    כולם יודעים שמאז המפקח הקודם, שהכניס את השיטה הלא מובנת של נחמה ליבוביץ', הציונים ברצפה. כולם יודעים ושותקים. מה שצריך לעשות זה לא להקים ועדות אלא לשלוח את גואלמן לפנסיה ובמקומו למנות מישהו אחר, אולי את הרב יואל בן נון, אולי את אליצור עמנואל, אולי מישהו אחר שיודע ומבין שאי אפשר להמשיך ככה! יש המון עשייה של תנ''ך ואהבת תנ''ך בישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות. אבל גם תוצרים שלהם לא יכולים להביא את הידע ואת האהבה הזו לידי ביטוי בשיטת הלימוד הנוכחית.

    קדימה, להוציא את גואלמן לפנסיה ולשנות את השיטה. כל רגע מיותר...

    הגב לתגובה זו

    • צודק, סיפור מנסיון אישי -

      ירון, 26/06/08 19:05

      כשלמדתי תנ''ך לבגרות בשביעית ובשמינית לימד אותנו מורה עם תואר שני מבר אילן שהתפאר בכך שהוא תלמיד מובהק של נחמה ליבוביץ'.

      אחרי שניים שלושה שיעורים גיליתי שהחומר לא מרתק ומאתגר, בלשון המעטה, לעומת שנים קודמות (בהן למדנו רחמנא ליצלן עם מורים שהגיעו מישיבות גבוהות וישיבות הסדר), והפסקתי להגיע לשיעוריו של העילוי מבר אילן. לקראת סוף השנה ניגשנו למתכונת. לאכזבתו גילה המורה שהעובדה שלא נכחתי בשיעוריו לא מפריעה לקרוא ולהבין את הרמב''ן או הרד''ק. דרכו להתמודד עם האכזבה הייתה לעבור על המבחן שלי, שאלה שאלה למחוק בכל שאלה את הניקוד המקורי ולתת ניקוד מעט נמוך יותר כדי להביא אותי לציון נכשל ולהגיד לי ש''אתה לא מספיק מוכןכדי לגשת לבגרות''. על אף שהתרגיל היה שקוף קיבלתי את הגזירה וניגשתי בשנה לאחר מכן לכל 4 היחידות בבת אחת.
      היות ותיארתי לי שהבגרות תדרוש את אותה רמת הבנה מגוחכת שדרש מאיתנו המאור מבית המדרש של נחמה ליבוביץ' ז''ל לא טרחתי ללמוד למבחן יותר משעתיים. כשהגיעו הציונים נאלצו המורה והמערכת שגיבתה אותו לאכול את הכובע עם הקשקשים. 84 ו- 86 כשהציון הגבוה יותר הוא ביחידות שלא ניתן לי לגשת אליהן שנה לפני כן.

      לשמחתי, היות ולא נחשפתי יותר מדי לצורת ההוראה הירודה שנהוגה כיום לא הפכתי לשונא תנ''ך כמו רוב בוגרי מערכת החינוך וכיום אני בקיא בו (גם בספרים שלא נכללים בחומר לבגרות, מאן דכר שמיה לפליט ממוצע של ישיבה תיכונית) יותר מבוגר מצוי של מערכת החינוך הממ''ד.

      ולתפארת מדינת ישראל.

      הגב לתגובה זו

  • 4.

    מנסיון רב שנים שלי (35 שנים) במקצוע - כל פעם שמשרד החינוך התערב

    מורה לשעבר., 26/06/08 16:48

    במקצוע מסוים הוא רק קלקל אותו במסוה של חדשנות. ולא שאני נגד חדשנות, חדשנות זה ''אחלה''. אלא שלא תמיד נכון להתערב. בחינוך הממ''ד אין בעיה של שיטה או ''מתווה'' בתנ''ך אלא של מורים טובים יותר או פחות. אנילימתי תנ''ך בהנאה רבה גם שלי גם של הכיתות שלימדתי. כי תנ''ך הוא תנ''ך הוא תנ''ך.

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    ככה לא מלמדים תנ''ך!

    אילן, 26/06/08 16:16

    כשיפסיקו ללמד תנ''ך כמו שמלמדים ספרות, ותורה כמו שמלמדים אוריינות - היחס, האהבה, והלימוד של ספר הספרים ותורת ישראל יהיה שונה. ואז אולי גם יגלו שזה לא שייך לעשות בגרות בתנ''ך...

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    שיעור תנ''ך בבית ספר התיכון שלי

    ש, 26/06/08 13:48

    אני זוכר את לימודי התנ''ך בתיכון הדתי היוקרתי בירושלים.
    המורה פירש את דעתו של רש''י על פסוק מסוים ולאחר מכן את דעתו של הרמב''ן ואז שאל למה הרמב''ן לא קיבל את פרשנותו של רש''י? (באותו פסוק הרמב''ן לא התייחס ישירות לפרשנותו של רש''י).וישב עימנו שעה שלמה בפלפול פרשני-פילוסופי לבאר את ''הסיבה''.
    אולם שאלה זו היא עוד לגיטימית מאחר והרמב''ן הכיר את פרשנותו של רש''י, אבל לאחר מכן הגדיל המורה ושאל למה רש''י (שחי כ150 עד 200 שנה לפני הרמב''ן) לא קיבל את פרשנותו של הרמב''ן? וישב ''לבאר'' גם זאת במשך שעה שלמה.
    לאז פלא שאנחנו לא יודעים תנ''ך.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    Who Is the Gadol-Hador

    Isaac Ashmedi, 26/06/08 13:42

    Harav Shmuel Izik Popack Shlita is the Gadol-Hador

    הגב לתגובה זו