גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


'חוק עזמי בשארה' - סכנה לדמוקרטיה

כיצד החוק למניעת ריצה בבחירות של אדם שביקר במדינת אויב מסכן את קיומנו? מרדכי קרמניצר ורועי קונפינו מסבירים

מרדכי קרמניצר ורועי קונפינו | 18/6/2008 13:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ביום שני האחרון אישרה ועדת הכנסת לקריאה שניה ושלישית את "חוק עזמי בשארה", תיקון לחוק יסוד: הכנסת, הקובע כי מי שיבקר במדינת אויב ללא היתר לא יוכל להיבחר לכנסת. ואולם, תיקון זה אינו ראוי משלוש סיבות: ראשית, אין מקום לתיקון חוק יסוד, שהוא הנורמה העליונה ביותר במשפט הישראלי, במטרה לתת פתרון לבעיית אכיפה פלילית  - אם אמנם קיימת כזאת. שנית, תיקון חוק היסוד צפוי לפגוע בצורה קשה בשוויון בבחירות ובייצוג של המגזר הערבי בכנסת. שלישית, התיקון צפוי לפגוע בזכות לחופש תנועה, אשר מעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

לפי דברי ההסבר הנלווים לו, התיקון לחוק נועד "לשלול ממי שביקר במדינת אויב אפשרות להתמודד ולהיבחר לכנסת (כיוון) שביקור (במדינת אויב) עלול לגרום לסיכון ממשי של מדינת ישראל ואזרחיה, ומהווה תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב נגד מדינת ישראל". התיקון, שהוצע ע"י יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, וח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו), אושר רק לפני שבוע במליאת הכנסת ברוב של 63 ח"כים. התיקון מקודם בהליך מזורז וצפוי לעלות שוב במליאה כבר בשבוע הבא, כאשר התמיכה הרחבה בחוק מגבירה את הסיכוי שהוא יאושר.

"חוק עזמי בשארה" קובע כי אדם ששהה ללא אישור שר הפנים במהלך שבע השנים האחרונות במדינת אויב, ייחשב כמי שתומך במאבק מזוין נגד ישראל, וכתוצאה מכך לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת. בעקבות קביעה של משרד המשפטים כי נוסח התיקון אינו חוקתי, הוסיפו יוזמיו לנוסח המקורי את האפשרות למועמד פוטנציאלי לבחירות להוכיח כי לא היה בשהייתו במדינת האויב משום תמיכה במאבק מזוין. בנוסף נקבע כי החוק יחול רק על נסיעות שיתקיימו מעכשיו והלאה.

ראשית, יש לציין כי התיקון לחוק היסוד נולד בעיקר בעקבות התרעומת הציבורית שיצרו ביקוריו של חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה בסוריה ולבנון, לצד החשדות הטריים שהתעוררו נגדו בנוגע לאפשרות שהעביר מידע לאויב במהלך מלחמת לבנון השנייה. נראה כי התחושה בכנסת הייתה כי בעקבות חוסר היכולת למצות את הדין עם בשארה, יש להטיל סנקציה נוספת בגין ביקור במדינת אויב.
לתקן חוק יסוד אחד ולהפר אחר

אלא שיש לציין כי לא ברור שבכל ביקור של ח"כ במדינת אויב ראוי להגיש כתב אישום, וזאת מפני שביקורים לא מעטים משרתים מטרות דמוקרטיות כגון יצירת דו שיח, קבלת מידע על עמדות המנהיגות במדינת אויב וכדומה. מעבר לכך, גם אם נניח שיש כאן בעיית אכיפה פלילית, חשוב להדגיש כי חוקי היסוד הם הנורמות העליונות ביותר במשפט הישראלי - הם בגדר חוקת המדינה. ככאלה, הם אמורים להיות יציבים יחסית, ואין מקום לתקנם רק כדי לתת פתרון לבעיות נקודתיות בתחום האכיפה.

החוק צפוי גם לגרום לפגיעה קשה בייצוג של המגזר הערבי בכנסת, וזאת בשני מישורים שונים. ראשית, ברמה הפרקטית, החוק צפוי להביא לפסילת רוב הח"כים מהמפלגות הערביות, ובראשם מנהיגים מרכזיים כגון אחמד טיבי וטלב א-סאנע (רע"מ-תעל) וג'מאל זחאלקה (בל"ד), אשר הצהירו כי לא יפסיקו את נסיעותיהם. צעד כזה עלול להיתפס בציבור הערבי כדחיקה

שלו אל מחוץ לפוליטיקה הישראלית, והינתקות של הערבים מהפוליטיקה הישראלית תפגע קשות בדמוקרטיה הישראלית.

שנית, ברמה המהותית, החוק יקשה על מנהיגות המגזר הערבי לקיים הידברות עם המנהיגות הערבית מחוץ לישראל, ובכך יישלל מהמיעוט הערבי יתרון בודד שיש לו במערכת הפוליטית הישראלית. שינוי שכזה מהווה פגיעה אנושה ובלתי מידתית בשוויון בבחירות, ערך המהווה את ציפור נפשה של הדמוקרטיה ומוגן על ידי חוק יסוד: הכנסת.

ניתן לטעון שהתיקון לחוק אינו מונע באופן גורף השתתפות בבחירות מאדם שביקר במדינת אויב, אלא רק מעביר את נטל השכנוע אליו, ודורש ממנו להוכיח כי ביקורו היה תמים. אלא שהחוק יוצר בעצם חזקה ששהייה במדינת אויב מעידה על תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל. ספק אם החזקה הזו היא רציונאלית, בשים לב לכך שמדובר בסכסוך מתמשך שבו רוב הזמן אין פעולות איבה בין הצדדים.

זכות הציבור לשמוע, זכות הנבחר לנסוע

מן הבחינה הזו, יש במציאות הישראלית שוני גדול ממצב של אויבות על רקע התנהלותה של מלחמה. עצם הביקור כשלעצמו אינו מעיד, לכן, על תמיכה במאבק מזוין, וזאת בניגוד לאמור בדברי ההסבר לחוק, ומכאן שאין מקום לחזקה כזו. ראוי, לכן, שהנטל להוכיח תמיכה במאבק מזוין יהיה מוטל על המדינה, במסגרת משפט פלילי, כמקובל.

לבסוף, החוק פוגע בצורה קשה בזכות לחופש התנועה, זכות המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בהקשר זה לא מדובר בחופש תנועה סתם, אלא במובן גרעיני ובסיסי של הזכות - חופש התנועה למטרות פוליטיות של נציג ציבור.

חופש תנועה שכזה הוא בעל ערך חיובי-דמוקרטי בעיקר בהקשר של זכות הציבור לדעת. כאשר נבחר ציבור ישראלי מבקר ונפגש עם מנהיגות של מדינת אויב ומוסר פרטים על כך לציבור הישראלי, מתאפשר לציבור הישראלי לקבל מידע על האויב שלא מצינורות רשמיים-ממשלתיים. לכן, אין מקום לפגוע בזכות זו בצורה שרירותית ולא מידתית, כפי שמציע התיקון המדובר.

התיקון לחוק היסוד פוגע באושיות הדמוקרטיה הישראלית. אם לא יישמרו בה זכויות ההשתתפות הפוליטית של המיעוט, לא תהיה ישראל דמוקרטיה.

פרופסור מרדכי קרמניצר הוא עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה
רועי קונפינו הוא עוזר מחקר במכון

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים