מחקר: עוד שנה בגן לא תעזור
בדיקת משרד החינוך מגלה ששנה נוספת בגן לא בהכרח תסייע לילד להיות מוכן יותר לדרישות ביה"ס
לפני עשור או שניים זה היה כמעט "בושה" להשאיר ילד שנה נוספת בגן במקום לתת לו לעלות עם חבריו ל"ליגה של הגדולים" - לבית הספר. עכשיו הכיוון התהפך, והפך כמעט לאופנה: הורים לילדים בגיל הגן מנצלים את העובדה שמשרד החינוך משאיר בידיהם את הבחירה ומחליטים - אין מה למהר, בואו ניתן לו עוד שנה בחממה של הגן.
המספרים גדלים משנה לשנה, ועתה מדובר כבר ב-12% מהילדים, קרוב ל-15 אלף ילדים בשנה. אלא שהמחקר קובע כי השארת הילד בגן לא בהכרח מצמצמת את הפערים בינו לבין חבריו, כפי שמצפים ההורים. במילים אחרות - זה שהילד בילה עוד שנה עם הגננת לא בהכרח יסייע לו להתגבר על קשיי הלמידה ולהבין טוב יותר את החומר, כשם שלא בהכרח יסייע לו להיות מקובל יותר מבחינה חברתית.
בהוראת משרד החינוך שמים ברשויות המקומיות דגש על המוכנות של ילדי הגן לכיתה א', ולאורך תקופת שהותם בגן חובה עורכים מעקבים ומיפויים באמצעות גננת ופסיכולוגית. המערכת מעבירה אל ההורים את המלצותיה אבל ההחלטה הסופית נמצאת בידיהם.
המחקר החדש, אותו יזמה מחלקת החינוך והשירות הפסיכולוגי (שפ"ח) בעיריית נתניה, נערך בקרב ילדים בכיתות א' עד ג'. המחקר בחן את השתלבותם החברתית והפדגוגית של כמעט אלף ילדים שנשארו עוד שנה בגן, ביחס לחבריהם בכיתה שלא נשארו.
כוונת המחקר, שיתפרסם בקרוב בספרות המקצועית, היא לבחון עד כמה השארת הילד בגן היא אפקטיבית. המחקר גילה כי בסוף כיתה א' לא נצפו הבדלים מובהקים, אולם הייתה נטייה קלה לתפקוד מעט יותר נמוך - דווקא בקרב אלה שנשארו שנה נוספת בגן. בכיתה ג' הפערים כבר היו מובהקים. המסקנה: אין הוכחה לכך שהשארת ילד בגן לשנה נוספת מביאה לסגירת פערים
"הישארות שנה נוספת בגן היא לא הפתרון, ובטח לא הפתרון הבלעדי לכל הילדים", מסבירה מנהלת השירות הפסיכולוגי בנתניה, דני ז'ורנו. "היו ילדים שזה מאוד תרם להם והיו שנזקקו ליותר זמן בשלות".
אידה נולמן, רכזת לגיל הרך בשירות הפסיכולוגי בנתניה, מוסיפה כי "הקבוצה שהשתלבה הייתה הילדים הקטנים יותר שנשארו בגן ובשנה הבאה היו, למעשה, הגדולים יותר. אצלם הבעיה הייתה כנראה בשלות, והזמן עשה את שלו. אבל אם הבעיה היא לא בשלות, אז הישארות שנה בגן היא פתרון זמני בלבד. אחר כך הילד ימשיך לסחוב את הבעיה".
מנהלת מחלקת החינוך בנתניה, תרצה גרינפלד, טוענת כי יש צורך דחוף בשינוי מערכתי. "המערכת התייחסה להישארות בגן כפתרון לכל הבעיות", אומרת גרינפלד. "ההורים בחרו בדרך הקלה וציפו שהישארות בגן תהיה התשובה. הם ראו את כל הבעיה בחוסר בשלות. אמנם יש ילדים שעבורם זה נכון, אבל אנחנו באים להפריד בין בשלות למוכנות. אלה שני מושגים שונים".
במסגרת חיפוש פתרונות לבעיה יחל ביום ראשון הקרוב פיילוט בנתניה, אשר יפעל על פי תוכנית תגבור אינטנסיבית לילדים לפני כיתה א' ולצוות ההוראה שלהם. "התוכנית תלווה את קבוצת הפיילוט מהגן לתוך כיתה א'", מסבירה סיוונה גולן, מנהלת המחלקה לגיל הרך.
היא הוסיפה כי "אם היום אנחנו מבינים שהשארת הילד בגן היא לא הפתרון האולטימטיבי, אז צריך לתת מענה אחר. וזה מה שאנחנו בונים עכשיו, באמצעות תגבור בצד הלימודי, תוך התייחסות לפן החברתי והרגשי".