עוברים על החוק? שישנו ת'חוק
כבר מחרתיים אנחנו אמורים ליהנות מנסיעה בכבישים נטולי שלטי חוצות וזאת בהתאם להחלטת בית המשפט. אבל עושה רושם שחברות הפרסום עושות כל שביכולתן כדי שהשלטים יוותרו על כנם. הידעתם שזה אפילו לא חוקי?
מחר (ב') תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון נוסף בהצעת החוקהפרטית של ח"כ יורם מרציאנו לשינוי חוק הדרכים (שילוט), שתאפשר להמשיך להציב שלטי חוצות בכבישים בין- עירוניים.
שלטי החוצות המפוזרים לאורך הכבישים הבין עירוניים הם למעשה אינם חוקיים. כבר לפני 40 שנה נקבע בחוק דרכים (שילוט חוצות ) שגם עודכן וחוזק ב-78', כי הם פוגעים בבטיחות בדרכים.
למרות הוצאתם מחוץ לחוק התעלמו רשויות כמו רמת השרון, רמת גן ותל אביב במופגן מהאיסור. הן נשבו בקסם התזרים שחברות פרסום כמו ''נור'' ו''ברעם'' הזרימו לקופתן. מתברר שעיריות גובות מס על כל שלט שתלוי שבועיים עד חודש לכל היותר, כאילו הוא תלוי שנה תמימה.
כך הגענו למצב שבו שלטים בגודל מפלצתי משתלטים באופן פראי על מרחבים ציבוריים פתוחים ומפקיעים אותם לטובת קידום אינטרס מסחרי צר.
בארגוני הסביבה חוששים שמא ניסיונות נואשים אחרונים אלה עלולים לפגוע בהחלטת בית המשפט המחוזי בת"א, לפיה חברות הפרסום מחויבות להסיר את שלטי החוצות מדרכים פרבריות דוגמת נתיבי איילון, עד ל- 1 בינואר, 2008.
"חברות הפרסום יורות לכל הכיוונים", קובע אבי לוי, מנכ"ל פעולה ירוקה. "מאז שהן הפסידו ונקבע שעליהן להסיר את השלטים עד לסוף שנה זו, הן עושות שימוש בכל אמצעי אפשרי כדי לשנות את החוק ושלא יצטרכו להוריד את השלטים".
הצעת החוק של מרציאנו, שנועדה להשאיר את מרחבי ארצנו "מקושטים" בפרסומות ענק, הוגשה לאחר החלטת בית המשפט בדבר הסרת השלטים. יש לציין שמרציאנו גם עתר לבג"צ נגד החלטת בית המשפט ונגד עמדת המדינה, שתומכת בהסרת השלטים.
בנוסף, ערערה חברת "נור" על החלטת בית המשפט המחוזי וביקשה לדחות את מועד יישום פסק הדין. לאחר שבקשתה נדחתה, היא ערערה לבית המשפט העליון. בתגובה של פרקליטות המדינה לערעור בשם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים, מודגש כי היא מתנגדת לכל הטענות של החברה ולדחיית מועד הסרת השלטים.

הצעת החוק של מרציאנו נידונהבועדת הכלכלה בחודש אוקטובר, כהכנה לקריאה ראשונה בכנסת. במהלך דיון סוער הציגו ארגונים ירוקים את התנגדותם להצעה מטעמים של גזילת המרחב הציבורי והפגיעה הסביבתית והנופית והמשטרה את התנגדותהמשום הסחת הדעת שנשקפת לנהגים.
בתום הדיון ההוא החליט יו"ר הועדה, ח"כ גלעד ארדן, כי ההחלטה תידחה לדיון נוסף, במטרה לשמוע את עמדת משרד התחבורה, שלא הציג עמדה חד משמעית וביקש ארכה לגיבוש חוות דעת רשמית בעניין. הדיון נקבע למחר.
אבל ממכתב ששלח לאחרונה מנכ"ל משרד התחבורה לח"כ ארדן מתברר, שעמדת המשרד תושלם ותוצג לחברי הועדה רק בעוד כשנה, בתום מחקר שיבדוק אם שלטי חוצות גורמים לפגיעה בטיחות בדרכים. ממשרד התחבורה נמסר שעד השלמת המחקר, עמדתו בנושא זהה לעמדת הממשלה, שמתנגדת להצעת החוק.
יש לציין כי עמדת משרד התחבורה מעלה תמיהות. לוי מספר שהמשרד נהג להציג חזית אחידה שמתנגדת לשלטי החוצות, אבל מאז שמונה דוד שנהר למדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דמות מפתח בגיבוש עמדת המשרד, התגלעו חילוקי דעות קשים במשרד.
"שוכחים לציין, שבמהלך התביעה שהגשנו בנושא השלטים הדיגיטאליים, שנהר
במשרד התחבורה דוחים את הטענות מכל ומכל. "על פי חוות דעת של המדענים הראשיים של משרד התחבורה ושל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אין מחקר חד משמעי המאושש או מפריך את השפעת שילוט החוצות על הנוהגים", מסר דובר המשרד, אבנר עובדיה.
"לאור חשיבות הנושא, הנחה מנכ"ל משרד התחבורה לקיים מחקר מקיף, שממצאיו יוצגו לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת. עד השלמת המחקר, עמדת משרד התחבורה בנושא זהה לעמדת הממשלה, אשר החליטה להתנגד להצעת החוק".
נוסיף כי בתוכנית הרדיו ''ירוק באוויר'', המשודרת ברדיו 99, אמר שר התחבורה, בראיון בנושא, כי הוא צריך לשמור על האינטרסים של הנהגים כמו גם של חברות הפרסום. מדוע עליו לשמור על האינטרסים של הפרסומאים? על כך לא קיבלנו תשובה.

יש החוששים שהצעת החוק עשויה לעבור לקריאה ראשונה בתוך ימים ספורים. בל נשכח שמרציאנו חבר קואליציה ושאי אפשר לזלזל ביכולתו לגבש רוב בעד הצעתו. חשש נוסף הוא שבית המשפט עשוי להיענות לבקשה של חברת נור לדחיית מועד הסרת השלטים, משום שהפרקליטים הממולחים עשויים לטעון שהחוק עומד להשתנות ממילא.
"אני לא מבין את הטעם בכינוס הישיבה מחר. הרי משרד התחבורה התבקש לגבש עמדה, אבל היא תושלם רק בעוד שנה, אז מדוע לכנס ישיבה?", תוהה לוי ומסכם: "שום דבר לא השתנה.
''רוב הגורמים עדיין חושבים ששלטים אלה מסוכנים לנהגים ושאין סיבה כי הם יעכירו את נופי ארצנו. נראה שהשיקול היחיד לכינוס הישיבה הוא הלחץ שמפעילות חברות השילוט".
משלכתו של ח"כ ארדן נמסר, שהם מצפים שמשרד התחבורה יחזיק בעמדה מגובשת בעניין, לאור העובדה שלא מדובר בנושא חדש וכן משום שהם קיבלו די והותר זמן.
