"נכשל" נוסף בחינוך: מקום 40 בעולם בקריאה

תוצאות מבחני פיז"ה הבינ"ל לא מוסיפות כבוד למערכת החינוך: הישגי בני ה-15 באוריינות, מתמטיקה וקריאה ירדו כ-10 שלבים לעומת שנת 2002. תמיר: זהו אינו מקום שאנו רוצים להיות בו

אסף זלינגר | 4/12/2007 11:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הנתונים הבאים עשויים לסייע למאבקם של המורים על הצורך ברפורמה מהותית בכיתות: דוח "פיז"ה" הבינלאומי מציג ירידה משמעותית בהישגיהם של תלמידי ישראל בני ה-15. על-פי הדוח שנערך בשנת 2006, תלמידי ישראל נמצאים במקום ה-40 בעולם במתמטיקה, 40 בקריאה ו-39 במדעים, במחקר שנערך ב-57 מדינות.
Get Microsoft Silverlight
וידאו : מערכת החינוך מציגה את נתוני מבחני פיזה nrgtv

מדובר בירידה של שישה מקומות במדעים, ירידה של עשרה מקומות בקריאה וירידה של תשעה מקומות במתמטיקה. אם לוקחים בחשבון את הנתונים העולמיים, הרי שישראל נמצאת הרבה מתחת לממוצע בכל התחומים. אולם אם מתחשבים אך ורק במדינות שלקחו חלק גם במבחן הקודם, המשמעות היא כי תלמידי ישראל מדשדשים, ולא זזו ממקומם במהלך ארבע השנים האחרונות.

"הנתונים לא מניחים את דעתנו", אמרה בתגובה שרת החינוך, יולי תמיר. "הם לא מעידים על מקום שמדינת ישראל היתה רוצה להיות בו. יש לכך משמעויות מבחינת הפעולות שאנחנו צריכים לעשות".

אם מסתכלים על הפערים בין תלמידי המגזר היהודי לערבי, ניתן להבחין כי במגזר היהודי מובילים בני הנוער בסדרי גודל אדירים אל מול התלמידים הערבים: פער של 64 נקודות במדעים, 84 נקודות בקריאה ו-88 נקודות במתמטיקה.

"חייבים לראות את הפערים ולהבין ש-36 נקודות הם פער של שנת לימודים אחת, שניתן לראות בין המגזרים", אמרה פרופ' מיכל בלר, מנהלת הרשות הארצית למדידה והערכה.

הצגת תוצאות מבחני פיז"ה. צילום: אלירן חיאט, עריכה: אייל רותם
ידע של "עולם המבוגרים"

מחקר פיז"ה בודק את הרמה בה רכשו תלמידים בני 15 כלי חשיבה כלליים והבנה של הנושאים באופן המאפשר התמודדות טובה ויעילה עם סביבתם בשלושה תחומים שונים: מדעים, קריאה ומתמטיקה. את המחקר עורך הארגון OECD מדי כמה שנים, ובכל פעם מתמקד באוריינות אחרת.

השאלות הנכללות במחקר בוחנות ידע בגישה מעשית,

ידע החיוני ל"עולם המבוגרים", כישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות המצריכות שילוב בין תחומים שונים, תוך דגש על מיומנויות. בשנת 2006 נערך מחקר פיז"ה השלישי ברחבי העולם, והשני בו השתתפה ישראל. מדגם פיז"ה בישראל בשנה זו כלל 4,584 תלמידים מ-149 בתי ספר.

ביום חמישי האחרון פורסמו תוצאות במבחני ה"פירלס" הבינלאומיים (PIRLS), שבדקו קריאה והבנת הנקרא בקרב תלמידי כיתות ד'. התלמידים הישראליים הגיעו למקום ה-31 מתוך 45 מדינות שהשתתפו. מקומה הנמוך באופן יחסי של ישראל נובע בעיקר מכך ש-40% מתלמידי החינוך הערבי הגיעו לציון הממוצע של 40 נקודות ומטה.

פערים חינוכיים

כמו כן, בישראל יש כמות תלמידים גבוהה ב-5% מאשר ביתר המדינות שהשתתפו במבחנים. "המבחנים הללו מעידים על כך שחיות כאן שתי חברות שונות לחלוטין", הגיבה שרת החינוך, יולי תמיר. "יש לנו חברה עברית ברמה גבוהה שנמצאת בעשירייה הראשונה, רכישת השפה העברית עלתה על דרך המלך. בקרב דוברי הערבית, יש שבר טוטאלי ברכישת השפה".

בנוסף לתוצאות הבינלאומיות, משרד החינוך פרסם ביום חמישי גם את תוצאות מבחני המיצ"ב של תלמידי ישראל. עקב כיולם מחדש של המבחנים לא ניתן להשוות בינם לבין מבחני השנים שעברו, אולם התחושה היא כי הפער בין האוכלוסיות גדל.

במקצוע המתמטיקה, לדוגמה, הציון הממוצע בקרב תלמידי המגזר הערבי הוא 54 לעומת 61 במגזר העברי. מהמבחנים עולים גם נתונים המלמדים על התחושות הפנימיות של המורים והתלמידים והאווירה שהם חשים בבית הספר - 44% מהתלמידים דיווחו כי הם אינם אוהבים להיות בבית הספר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים