תתרגלו: תרופות מצילות חיים - רק לעשירים
משרדי האוצר והבריאות מנעו מקופ"ח למכור תרופות מצילות חיים בשם השוויון. אך הציבור ימאס במערכת וידרוש שירות הרבה יותר טוב, ופרטי. עבודה בעיניים
אולם הסעיפים המתייחסים לסל התרופות ולשירותי קופות החולים בחוק ההסדרים לשנת 2008, יאיצו תהליכים הרבה יותר עמוקים ומשמעותיים של הפרטה במערכת הבריאות שלנו. לא רק חברות התרופות, גם ארגוני החולים טוענים שסל התרופות מצומצם מדי.
אומנם על פניו, הסכם שנחתם בין משרד האוצר למשרד הבריאות, שיאושר במסגרת חוק ההסדרים, קובע כי תקציב הסל יגדל ב-275 מיליון שקלים. אולם תקציב הסל בשנה שעברה עמד על 2.5 מיליארד שקלים, כלומר הגידול בתקציב הוא של קצת יותר מאחוז. במדינות המערב, גדל סל התרופות מדי שנה בשיעור של 2%. כפול.
זהו לא הסעיף היחיד בחוק שירחיק אותנו עוד מהסטנדרטים המקובלים במדינות המערב. תקציב קופות החולים יגדל בשנה הבאה, בשל הגידול הטבעי באוכלוסייה ב-0.6 אחוזים בלבד. אך אוכלוסיית ישראל גדלה בכל שנה ב-1.7 אחוזים, בערך פי שלושה מהתוספת שניתנה לקופות החולים.

אין ספק שככל שישחק תקציבן של קופות החולים בדרך הזו, איכות והקיף השירותים שהן יספקו ירדו. באופן כללי, מחקרים שונים מראים כי תקציב הבריאות נשחק בשנים האחרונות בשיעור של כ-40 אחוזים.
אותו הסכם בין משרדי האוצר והבריאות עשה כביכול צעד אחד בכיוון הנכון, על אף שהוא מייצר תרעומת רבתי. ההסכם מבטל את האפשרות של קופות החולים לשווק במסגרת הביטוחים המשלימים, ביטוח בריאות משודרג שמכסה גם תרופות מצילות ומאריכות חיים.
משרדי האוצר והבריאות מנעו מקופות החולים לשווק את התרופות
אולם כשמשרדי האוצר והבריאות אומרים שלא ייתכן שרק חלק מהציבור יוכל לרכוש ביטוחים משלימים שמכסים תרופות לסרטן ומחלות קשות אחרות, הם מגלגלים עיניים ומתעלמים מהמציאות. ראשים משום שכבר היום משפחות ממעמד כלכלי בינוני וגבוה רוכשות לעצמן ביטוחים פרטיים מחברות הביטוח שמכסים תרופות מצילות חיים. זאת אומרת שעיקרון השוויון כבר הופר מזמן ממילא.

ובנוסף, ככל שמשרד האוצר יעצים את תהליך הקיצוץ והשחיקה של תקציבי הבריאות הממלכתיים, על-ידי שחיקת תקציב סל הבריאות ועל-ידי שחיקת תקציב קופות החולים, יגדל מספר משקי הבית שיהיה מעוניין בביטוח פרטי שיכסה שירותי בריאות נוספים כמו אותן תרופות מצילות חיים.
אין ספק ששדרוג הביטוחים המשלימים הוא רק עניין של זמן, הפעם הממשלה עצרה את השדרוג, אבל בסוף הלחץ של הציבור, חברי הכנסת וקופות החולים יעשה את שלו, וגם והביטוחים המשלימים ישודרגו שוב ויכסו תרופות מצילות חיים.
אם אותם ביטוחים משלימים מכסים שיעור של 70-75 אחוזים, מדוע לא לאפשר לציבור לרכוש את הביטוחים האלה, שהם זולים משמעותית ביחס לביטוחים של חברות ביטוח? נכון, כיום רובו הגדול של הציבור מסוגל לרכוש ביטוח משלים. גם התוספת שדרשו קופות החולים עבור השדרוג עמדה על כמה עשרות שקלים בממוצע. גם משק בית במעמד הבינוני נמוך יכול לעמוד בהוצאה מהסוג הזה.
הבעיה היא מה יקרה בעוד כמה שנים? התרופות והטכנולוגיות הרפואיות מתרבות ומתייקרות כל הזמן, ואיתן יתייקרו גם הביטוחים המשלימים. ייתכן מאוד שתוך כמה שנים ירד שיעור האזרחים שיהיו מסוגלים לרכוש את אותם ביטוחי בריאות משלימים, ושוב נגיע למצב שרק משפחות ממעמד גבוה יחסית יכולות להרשות לעצמן רכישה של תרופות מצילות חיים שנמצאות מחוץ לסל הבריאות.
כבר היום 37 אחוזים מההוצאה הלאומית לבריאות משולמת על-ידי הציבור, כלומר הוצאה פרטית, ורק 63 אחוזים הם הוצאה ציבורית ממלכתית. במדינות אירופה למשל היחס הוא 25 אחוזים לעומת 75 אחוזים. די דומה למצב בו היתה ישראל לפני 10 שנים.

ככל שתקציבי הבריאות ישחקו, והציבור יאלץ להסתמך יותר על ביטוחים משלימים כאלה ואחרים, יואצו התהליכים להפרטה של מערכת הבריאות שתביא בסופו של דבר לפיצול. מערכת בריאות לעשירים ומערכת לעניים, שתהיה מן הסתם טובה הרבה פחות. כיום מערכת הבריאות הישראלית היא בסך הכל טובה ושיווניות, אבל התהליכים האלה של ההפרטה הולכים ומעמיקים ומשנים אותה.
אם כן, מה הפתרון? בישראל "מסים", זו מילה גסה, אבל רק העלאת מס הבריאות יכולה לעצור את התהליכים שמתרחשים כיום במערכת הבריאות. במקום שנשלם כמה עשרות שקלים לביטוח משלים לקופת החולים, אפשר לשלם אותם למס הבריאות.
הניסיון בעולם מראה שככל שסל שירותי הבריאות הוא יותר ציבורי, כך ההוצאה הלאומית על בריאות מתייקרת פחות. בארצות הברית, בה מערכת הבריאות היא פרטית, ההוצאה הלאומית על בריאות (ציבורית ופרטית כאחד) מהווה 16 אחוז מהתוצר, לעומת מדינות אירופה בהן היא מהווה רק 9 אחוזים.
הביטוחים של קופות החולים יתייקרו בלי ספק מהר יותר, מביטוח הבריאות הממלכתי. אולם אם משרד האוצר לא יפסיק את השחיקה הנמשכת בתקציבי הבריאות, הציבור ימאס במערכת הבריאות הציבורית וידרוש לעצמו שירות טוב יותר, פרטי. מי יהיה מסוגל לרכוש את שירותי הבריאות המופרטים האלה? זו כבר שאלה אחרת.
חוק ההסדרים הוא חוק ארוך ומסורבל ומעטים קוראים אותו. בשבועות הקרובים עד אישור החוק בכנסת, תספר לכם מרב דוד, כתבת העבודה והרווחה של מעריב, על השינויים הבעייתיים ומרחיקי הלכת שיאושרו במסגרת החקיקה הזו.