ישראל 2020: מפת הכבישים המלאה
נמאס לכם לחכות בפקקים בכביש החוף? רוצים לקחת רכבת שתוביל אתכם מכרמיאל ועד אילת? במשרד התחבורה מבטיחים: בעוד 13 שנה תוכלו לעשות זאת. פורום חדש בשיתוף כלל גורמי התחבורה בארץ עומל בימים אלה על שינוי מערכות הכבישים והרכבות. ככה זה הולך להיראות
שר התחבורה, שאול מופז, החליט על הקמת פורום 2020, שבו ישתתפו המנכ"לים של כלל גופי התחבורה בישראל. על פי התוכניות המסתמנות, ישראל תחולק לארבעה כבישי אורך שיחצו אותה מצפון לדרום ו-16 כבישי רוחב שיחצו אותה ממזרח למערב. כל הכבישים יהיו בתקן אירופי, בעלי שלושה נתיבים לכל כיוון נסיעה, כאשר כל כניסה ויציאה אליהם תתבצע במחלפים.
במקביל הוחלט על הקמת מערך רכבות שיכסה את כל המדינה. על פי התוכניות, כל יישוב שימנה יותר מ-25 אלף תושבים יחובר למערכת מסילות ברזל ותוצב בו תחנת רכבת, כשאחד ממסלולי הרכבת המתוכננים יהיה מקריית-שמונה שבצפון, דרך ראש-פינה ועד טבריה. גם יישובי הדרום, בהם נתיבות, ערד, באר-שבע ואילת, יחוברו למערכת רכבות פרברים.
"זו הפעם הראשונה שאנחנו יוזמים תוכנית שכזו, לטווח ארוך שמעבר לתוכנית חומש", אומר תימור דיל, עוזרו של שר התחבורה. "המטרה היא שכל הגופים העוסקים בתחבורה, החל מהרשות המקומית ועד למשרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, יהיו מסונכרנים ביניהם וכל התוכניות יהיו נגישות לכולם. כך כל גוף שרוצה לפתח שכונה חדשה או מערכת תחבורה נוספת, יכיר את תוכנית האב של מדינת ישראל בנושא תחבורה".

על פי התוכניות שמסתמנות, כביש החוף יורחב מנתניה צפונה ויהפוך לבעל שלושה נתיבים. כביש 4 ייבנה עם מחלפים לכל אורכו ויורחב אף הוא. במקביל שוקדים על תכנון כביש אורך נוסף, שיהיה בחלקה המזרחי של מדינת ישראל.
בימים אלו נבנה כביש הרוחב המרכזי הדרומי בגוש דן, כביש 431, שמתחיל בבת-ים ומסתיים במודיעין, כשלכל אורכו מחלפים: בראשון-לציון, בחולון, בבאר-יעקב, ברמלה ומחלף המחבר אותו כביש 6. מצפון לגוש דן יוקם כביש רוחב שני, מס' 531, שיחל במחלף הסירה צפונית להרצליה, יעבור דרומית לרעננה, יעקוף את כפר-סבא ויסתיים בכביש 6.
כביש רוחב נוסף שיעבור שדרוג ויהפוך לאוטוסרטדה מהירה, ומרובת מחלפים, שהכניסה אליה ויציאה ממנה תהיה קלה ללא רמזורים, יהיה כביש 5, מגלילות ועד לאריאל. גם בקיסריה ייבנה כביש שיחבר את כביש החוף לכביש 6. בין כבישי הרוחב שמתוכננים, נמצא גם כביש 461, שייצא
על פי התוכניות, גם כביש 9 יחצה את המדינה בין חדרה לנתניה דרך עמק חפר ועד לכביש 6, והוא יעבור במקביל לכביש הרוחב מנתניה דרך בית-ליד וכפר יונה, כביש שמתוכננים בו שדרוגים. המטרה היא להפוך אותו לכביש מהיר שיהיו בו מחלפים מתקדמים.
במקביל, מתוכננים מספר כבישים בפריפריה שיעברו שדרוג לכבישים מהירים ויסייעו בתנועה העורקית והרוחבית: כביש 3, שנחשב לכביש אדום, יהיה לאוטוסטרדה מהירה בעלת שלושה נתיבים לכל כיוון, כביש 4, מאשדוד ועד לאשקלון, יהפוך לאוטוסטרדה מרובת נתיבים עם מחלפים לכל אורכו, ואפילו בגליל תיבנה מערכת מנהרות וגשרים שתחבר את חיפה לגוש שגב ולעיר כרמיאל.
גם כביש עכו-כרמיאל צפוי לעבור שדרוג ויהפוך לכביש מהיר שבו נתיבים רבים, כך שהתנועה בו תתאפשר בקלות ובמהירות.
מהפכה נוספת שמתוכננת עד שנת 2020, על פי תוכניות שהוגשו בימים האחרונים לשר התחבורה מופז, היא הכנת מערך רכבות שיכסה את כל המדינה. "על פי התוכנית, כל עיר שבה יותר מ-25 אלף תושבים תזכה לקו רכבת ולתחנת רכבת", אומר בכיר במשרד התחבורה. על פי התכנונים, קו רכבת יונח מקריית-שמונה דרך ראש פינה ועד טבריה.
קו נוסף יחבר את הערים שדרות, אופקים ונתיבות, ובהמשך יתחבר לבאר-שבע במזרח ולאשקלון במערב. קו נוסף יונח בין באר-שבע לאילת. בקו הרכבת שבין חיפה לתל-אביב יוגדל מספר הרכבות בצורה משמעותית, כך שבכל כמה דקות תצא רכבת מהירה לשני הכיוונים.
במשרד התחבורה וברכבת מתכוונים שבשנת 2020 תוביל רכבת ישראל 90 מיליון נוסעים מדי שנה. בין היתר מתכוונים להניח מסילות נוספות מחיפה דרך עכו ועד לכרמיאל, וכמובן, במשרד התחבורה מקווים שעד שנת 2020 רכבת העמק כבר תנוע מחדש מחיפה דרך עפולה ועד לבית-שאן.
במשרד התחבורה החליטו להכין תוכנית להורדה משמעותית של תנועת המשאיות והמטענים בכבישי הארץ. על פי התוכנית, שני קווי רכבת יונחו וישמשו להובלת מטענים בלבד: קו אחד יהיה צמוד לכביש 6 מצפון לדרום ויעבור בתוואי שבו עובר כיום כביש 6, קו נוסף ייצא מנמל עקבה, יעבור דרך נמל אילת וימשיך עד נמל אשדוד, כשבסמוך לאשדוד יתבצע פיצול שבו הרכבת תוכל להמשיך צפונה במסילה לחיפה.
במקביל לעבודות בשטח מתכנן משרד התחבורה להציע שיפורים רבים לציבור הנהגים. במסגרת שירות חדש יוכל כל נהג או נוסע, לפני שהוא יוצא מהבית, להתעדכן דרך הטלפון או דרך המחשב בנתיב הנסיעה הנוח ביותר המומלץ לו. כך יוכל כל נהג "לתכנן את הנסיעה שלו מראש וגם לדעת מתי הוא יגיע ליעדו, בדיוק כפי שנעשה בקווי התעופה השונים בארץ ובעולם", אומר דיל.
בצוות התכנון של פורום 2020 חברים מנכ"ל הרכבת, מנכ"ל מע"ץ, ראש אגף התנועה של המשטרה, נציגי השלטון המקומי, ראשי רשות שדות התעופה ומנהלי הנמלים. אחת לחודש מתכנס הצוות הזה ודן בתוכניות אב לשנת 2020, כשהמטרה היא שעד אז תפעל מערכת הכבי? שים והרכבות לרווחת הנוסעים כולם.