גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


תעלומת רצח

סרט חדש המגיע מחר לאקרנים בארה"ב מאשים את בכירי תעשיית הרכב והנפט וטוען כי היכולת לייצר רכבים חשמליים קיימת כבר מעל עשור, אך הרעב לריווחי נפט גרם לגניזתה

NRG מעריב | 27/6/2006 16:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
באמצע שנות ה-90 החלו לצוץ בכל רחבי ארה"ב מכוניות מסוג חדש: הן היו מהירות ושקטות, הן לא צרכו דלק ולא פלטו עשן מהאגזוז - למעשה, לא היה להן אגזוז. היום, עשר שנים אחר-כך, המכוניות החשמליות נעלמו כמעט לחלוטין מהכבישים. השאלה היא למה?

מחר, יום רביעי, יעלה הסרט "מי הרג את המכונית החשמלית" על מסכי בתי הקולנוע בארה"ב. הבמאי, כריס פיין, יוצא למסע בנסיון לברר מי אחראי להעלמות שורה של דגמים של מכוניות חשמליות שנמכרו, ובהצלחה, ברחבי ארה"ב לפני כעשור.

מכונית הדגל של אותו דור חשמלי היתה ה-EV1 מתוצרתה של חברת ג'נרל מוטורס. המכונית זכתה להצלחה ונמכרה היטב עד שהורדה מהמדפים בשנת 99 (חודש לאחר ש-GM רכשה את חברת רכבי השטח 'האמר') ונשלחה למגרש הגרוטאות. ממצאי הסרט עולה כי לגניזת הטכנולוגיה המבטיחה, והידידותית לסביבה, לא היה קשר לקצב מכירות ה-EV1 או לביצועים.

ה-EV1, על טווח הנסיעה המרשים של כ-200 ק"מ בין טעינה לטעינה (אמריקאי ממוצע נוהג כ-50 ק"מ ביום) ועלות תחזוקה נמוכה מזו של מכונית רגילה, רכשה לעצמה מעריצים רבים שמבכים עד היום את מותה "הייתי מחברת אותה לחשמל בערב, ולמחרת פשוט נכנסת ונוסעת", מעידה בפני המצלמה אחת מהמאושרות שזכו לרכוש את ה-EV1 לפני שהועלמה.

לאורך הסרט מביא פיין בפני הצופה עדויות מפי שורה של בכירי תעשיית הרכב
והנפט, פוליטיקאים וכלכלנים שמצביעים על המניע האמיתי ל'רצח', לטענתם. "בקרום כדוה"א ישנו עדיין מאגר בהיקף של כטריליארד חביות נפט", מסביר וולי ריפל, מהנדס מחקר, לצופים, המשמעות היא שישנו פוטנציאל רווח של מאה טריליארד דולר אותו ניתן לנצל (שיפגע אם מכוניות חשמליות יהפכו לזמינות).

מסתבר שלנוכח סכומים כאלה גם הפוליטיקאים מתקשים להכריח את חברות הרכב לפנות לפיתוח רכבים חסכניים בדלק. הסרט מתאר את גורלו של ניסיון אמיץ אחד כזה שנעשה בקליפורניה, כאשר בממשל אישר את תקנות ZEV (ר"ת של 'רכבי אפס פליטה' באנגלית) הדורשות מכל יצרן רכב המבקש לפעול במדינה למכור מכסה מינימלית של רכבים בעלי אפס פליטת גזי חממה. "חברות הרכב יצאו למאבק של שחיקת התקנות ודחיית תאריך יישומן, ובסוף כשהדד-ליין הגיע הם פשוט אמרו שאינן עומדות בדרישה ולכן יישום התקנות יביא לתוצאות הרות אסון", מסביר אחד הדוברים בסרט וטוען כי זו הסיבה שה-EV1 היוותה סכנה לחברות, היא הוכיחה שניתן לעמוד בתקנות ה-ZEV ולכן היה הכרח להיפטר ממנה".

דיוויד פרמן, ששימש כיועץ לענייני אנרגיה לנשיא קרטר שכיהן באותה תקופה מחזק את הדברים, "לפני חמש עשרה שנים חברות הרכב הבטיחו שפיתוח תאי דלק נמצא 5-10 שנים בעתיד (ולכן אין טעם להשקיע בפיתרון ביניים של רכב חשמלי), הם אומרות זאת גם כיום".

הסרט (צפו בפרומו­ובכתבת ווידאו על יציאתו הקרובה לאקרנים) קיבל את פרס "הבחירה הרשמית" בפסטיבלים "סנדאנס" ו"טרייבקה" וזכה לביקורות מצוינות בעיתונות האמריקנית. "'מי הרג את המכונית החשמלית' ו'אמת לא נוחה' מהווים שילוב מהלומות מרשים וחשוב", אמר הבמאי מייקל מור לאחר צפייה בסרט. עיתון הסיאטל טיימס כינה אותו "הסרט הדוקומנטרי המטריד ביותר מאז תיעוד נפילת חברת 'אנרון'".

נראה מי ירים את הכפפה ויביא אותו אל מסכינו.  בינתיים נסתפק בציטוט ההבטחה שנתן הנשיא ג'ימי קרטר לאזרחי ארה"ב כבר בשנת 1979: "אני מציב מטרה ברורה למדיניות האנרגיה של ארה"ב - ארצנו לעולם לא תסתמך על דלק ממקורות זרים בכמות העולה על על זו שייבאנו בשנת 1977". בפועל, צמח ייבוא הנפט בשנים אלה פי שלושה ועומד כיום על כ-12 מיליון חביות ביום.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''האוטו הירוק''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים