פוגרום זה פוגרום
המונחים פוגרום, גירוש וטרנספר נכתבים ונאמרים בעיתונים ובעלונים כמובן מאליו, עד כדי כך שיש רבים שהתחילו להאמין לדמגוגיה ולסילופים העצמיים. יחיאב נגר בוחן את מטבעות הלשון השגורים בפי הימין
המונחים עקירה, גירוש וטרנספר נכתבים ונאמרים בעיתונים ובעלונים של ציבור זה כמובן מאליו, עד כדי כך שיש רבים שהתחילו להאמין לדמגוגיה ולסילופים העצמיים, כאילו היה כאן באמת גירוש וכאילו היה כאן באמת טרנספר. אשתדל להבהיר כאן מדוע מונחים אלו אינם ראויים לשימוש בהקשר זה, ואיזו תועלת שלילית הן עלולות להצמיח לכולנו בהיבט ארוך הטווח.
ראשית, מונח ה"גירוש" משמעו שאדם משלח מפניו אדם אחר (וכן באשר לקבוצת אנשים). לכן היה נכון להשתמש במונח זה רק לו גורשו המתיישבים לעבר מצרים או הימה, ודבר זה לא קרה, כמובן. דבר נוסף הוא שבמקרה שלנו המגרש והמגורש הם אותו גוף, דבר שלא ייתכן.
כלומר, אנחנו כולנו החלטנו באמצעות מוסדותנו הדמוקרטיים שאיננו רוצים יותר במפעל ההתיישבותי שם, שהוא מפעל של כולנו. המתיישבים אינם גוף זר אלא הם עצם מעצמותינו. הם לוקחים חלק בהנהגת המדינה בדיוק כמו כל קבוצה אחרת.
שנית, מונח ה"טרנספר" אומנם מילולית פירושו הוא העברה, אך פירוש של מונח אינו רק מילולי, אלא הוא תלוי הקשר ומעוגן בתרבות ובהיסטוריה. אם נבחן מונח זה נגלה שהשתמשו בו כדי לתאר העברה כפויה של בני קבוצת לאום נבדלת ונשלטת על ידי בני קבוצת לאום אחרת, חזקה ושלטת.
דוגמא ידועה הקרובה לנו היא הטרנספר שנעשה ליהודי אירופה על ידי הצורר היטלר (לעתים בסיוע המדינות), או הטרנספר שעשה הרודן סטאלין בלמעלה ממיליון צ'צנים בסוף מלחמת העולם השניה.
ולענייננו, ברור כי לא ניתן לומר שהיה טרנספר במתיישבי חבל עזה, שהרי אינם בני קבוצת לאום אחרת ונשלטת. הם יהודים כמונו ולוקחים חלק בשלטון בדיוק כמו כל קבוצה אחרת.
יוצא כי במדינת ישראל השימוש במונחים אלו יהיה הולם רק בהקשר של מיעוטים שאינם יהודים. אולי הגיע הזמן שנפנים את אותה כתובת גרפיטי נפוצה המורה לנו "גירוש לערבים" או "טרנספר לערבים". כלומר, גירוש וטרנספר – במדינת ישראל יכול שיהיה רק לערבים, היות שהם בני קבוצת הלאום האחרת והנשלטת.
ומה באשר למונח "עקירה"? הוא אומנם לגיטימי בשיח ובדיונים סביב נושא פינוי הישובים, אך אינו יכול להיות בר-שימוש על ידי עיתונאים שתפקידם להעביר דיווח על המתרחש מבלי לחוות דעה, שהרי ברגע שישתמשו במונח זה הם יגלו את דעתם לגביו ויערערו את הלגיטימיות הציבורית שלו שלא באופן הוגן.
הניסיון להשליט כאן טרמינולוגיה-של-רשעות לא הסתיים בפינוי חבל עזה וצפון השומרון והוא המשיך ופעל באירועי עמונה. למרות שכל האירוע תועד וצולם מתחילתו עד סופו, ורואים בבירור מי החל בזריקת אבנים מאסיבית, גורמים שונים ניסו להפוך את השוטרים לאויבי העם ולאלו שמלכתחילה רצו לראות דם, במצוות "המפקח הכללי" אהוד אולמרט.
מה לא אמרו על האירוע העגום ההוא, אפילו "פוגרום" מכנים אותו. אני עדיין זוכר את אותן האשמות מגוחכות על שוטרים שתקפו מינית בנות קדושות וטהורות במחננו. כל נגיעה של שוטר ברגל או ציץ של אישה אגב-משיכתה ; כל מילה גסה שהופרחה לכיוונה של אישה בלהט הרוחות (זה אכן קצת מעצבן שקוראים לך "נאצי") נהפכו לתקיפה והטרדה מינית. לא יאומן לאיזה שפל הגיעו המתפרעים ותומכיהם בדמוניזציה של השוטרים שלנו.
אודה ולא אבוש כי הסיפור שמספרים תומכי ההתנגדות
האומנם כל הפוגרומים שעשו בנו התרחשו באמת? ושמא הפריץ המקומי ניסה לבוא איתנו בדברים אך כלום לא עזר לו מול עם קשה עורף כמונו? ושמא הפכנו כל יהודי שנדרש לשלם את מיסיו כדין לסיפור על רשעותם של הקלגסים הפורעים ביהודים? ראו למשל מה קורה כיום כאשר בחור חרדי נלקח למעצר לאחר שבנו נמצא מת ויש סבירות לא מבוטלת שהוא אחראי למותו.
נמצא כי הימנעות משימוש בשפה נקייה והעדפת טרמינולוגיה-של-רשעות ביחס למהלכים המדיניים שאנו מחליטים לבצע, לא רק משבשת את תפיסת המציאות שלנו, אלא שהיא מערערת את תפיסת ההיסטוריה והמיתוסים שלנו. ומהי אומה ללא עבר?