גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


רכבת אווירית לאומן

מי לא היה בראש השנה בסלע האדום של ברסלב? אנשי החסידות, מהפלג האנטי-ציוני הקיצוני ועד הפלג המקפץ: "נ נח נחמ נחמן מאומן", ש"סניקים בערימות, חובשי כיפות סרוגות, חילונים, וגם נוכחות בולטת במיוחד של צעירים חובשי כיפות צמר גדולות, בסגנון יהודה סעדו ● מה הסוד של ר' נחמן?

אבישי בן חיים | 7/10/2005 19:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הנה כמה טעימות קטנות מגיחה קצרצרה אל אתר האירוע הדתי הישראלי הגדול ביותר בראש השנה. הרחק מגבולות מדינת ישראל, על קברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה. "איש בל ייעדר מלהיות אצלי בראש השנה! כי כל העניין שלי הוא רק ראש השנה", מצטטים חסידי ברסלב את רבי נחמן ומספרים כי בחייו וגם לאחר פטירתו, בגיל 38 בלבד, נהגו חסידיו לבוא אליו כדי לשהות עימו בראש השנה. לפני פטירתו בשנת 1810, כך מספרים, קרא רבי נחמן מברסלב לשני עדים נאמנים מתלמידיו והשמיע באוזניהם הבטחה גדולה כלפי כל מי שיבוא לקברו באומן, יאמר שם את עשרת פרקי (קפיטל) התהלים של ה"תיקון הכללי" שלו וייתן פרוטה לצדקה.

"אשתטח לאורך ולרוחב להיטיב עימו", הבטיח רבי נחמן. "בפאותיו אמשכהו ואוציאהו משאול תחתיות".

אפילו בשנות השלטון הקומוניסטי המשיכו חסידי ברסלב, תוך נטילת סיכונים גדולים, לנסות להגיע לקבר רבי נחמן. זה היה הסלע האדום של ברסלב, פטרה של חסידי רבי נחמן. אחרי שקרס מסך הברזל התחדשה ההגעה הקבוצתית לאומן. זה התחיל בראש השנה תש"ן עם כ-250 מתפללים בלבד וזה הלך וגדל. השנה הגיע לאומן מספר שיא של כ-20 אלף מתפללים. כ-16 אלף מהם יצאו ברכבת אווירית מישראל.

"כמה כבר נוסעים לפיינל פור של מכבי תלאביב? שמעתי ש-3,000", גיחך-שאל חבר הכנסת מאיר פרוש מאגודת ישראל, שקפץ לביקור קצר באומן בערב ראש השנה. זו לדבריו היציאה הישראלית הקבוצתית הכי גדולה שיש.
ר' נחמן הבטיח למי שיבוא לקברו:
ר' נחמן הבטיח למי שיבוא לקברו: "אשתטח לאורך ולרוחב ואוציהאו משאול תחתיות". בנתב"ג, בדרך לאומן  רענן כהן
שני מיליון דולר

חלק מהיוצאים לאומן מגיעים ברמת מוכנות כל כך נמוכה עד שאי אפשר שלא לתהות שמא סוכן הנסיעות שלהם עונה לשם יונתן בשיא. הם לא יודעים איפה יגורו, מה יאכלו, יש שהגיעו בלי ויזה, אחרים התייצבו בנתב"ג שעות ספורות לפני מועד טיסתם עם כוס צדקה מפלסטיק כדי לאסוף כסף לנסיעה. כולם סומכים על ר' נחמן שידאג להם.

בנחיתה בקייב, מרחק כארבע שעות נסיעה מאומן, נגיעת גלגלי המטוס בקרקע מלווה בשיר מקורי, המיועד לאוזניו של ר' נחמן: "הבאת אותנו עד לכאן, תביא אותנו לאומן". הקברניט חסר אונים, משתמש במערכת הכריזה כדי להתריע: "שוב ושוב אני שומע צלצולים של סלולריים, אתם מסכנים את המטוס" וממשיך: "גבירותי ורבותיי. סליחה, רבותיי".

כל הנוסעים במטוס גברים. בשורה 42 יושב בלי כיפה דוד חסן מאשדוד, חילוני בן 36. רבים מעיינים בספרי רבי נחמן, חלק קוראים את "התיקון הכללי" שלו, לא מעטים מתפלפלים סביב הסודוקו. חסן חמוש בביוגרפיה החדשה על ראש הממשלה אריאל שרון, "הרועה". למה באת? "באתי להגיד תודה לרבי נחמן. שנה שעברה באתי לבקש בקשה, היא התמלאה. 35 שנה הייתי רווק, קרחניסט, מועדונים, בלגנים, אף אחד לא האמין שאני אתחתן. בראש השנה שעבר באתי לר' נחמן, ביקשתי ממנו:'אם אפשר ככה בקטנה למצוא לי מישהי'. חזרתי ביום ראשון מאומן, ביום שישי אותו שבוע הכרתי את אשתי. לפני חודשיים התחתנו, עכשיו היא כבר בהריון חודש תשיעי". בירור קצר מניב

תיקון: "אחרי חודשיים התחתנו, לא לפני חודשיים".

במטוס עוד משתדך טרי, ינקי דרעי, הבן של אריה דרעי. דרעי האבא הוא מבעלי המניות על פרסום הנסיעות לאומן בראש השנה. זו השנה הראשונה מאז שנת 1993, להוציא את ימי כלא מעשיהו, שלא הגיע לאומן. דרעי ג'וניור, בן 22, " מגיל 11 כל שנה באומן, חוץ מפעם אחת", מתארס בשבוע הבא. בשבוע שעבר "סגר וורט ", שזה בחרדית סגר עניין על שידוך, עם מיטל כהן בת 19 מבני-ברק, סטודנטית למשפטים במכללה שבה לומדים חרדים.

אבל לא הכל הפנינג שמח. את חלל המטוס מנסר בכי של ילד בן שבע, סובל משיתוק מוחין, נכה ועיוור. הטיסה קשה לו. האבא, נטול כיפה, נושא את הילד על כפיים, עוטף אותו באהבה ובחיבוקים, החליט להביא אותו לרבי נחמן, אולי הוא יעזור קצת לילד.

באומן עצמה אווירת קרנבל ונוכחות מגוונת. בין הנוכחים מיליונר חרדי אמריקני, איש נדל"ן צעיר בשם שרולי זינגר. בשנה שעברה הוא הגיע לאומן לראשונה, והשנה הוא החליט לתרום מיליון דולר לטובת כרטיסים עבור אנשים שמעולם לא היו בקבר רבי נחמן. כשראה שהביקוש גדול הוסיף עוד מיליון דולר. 3,000 מתפללים הוטסו חינם באמצעות תרומתו.

את סכום העתק הוא בחר להעביר דווקא דרך שלושה חבר'ה צעירים, בני 25 פלוס מינוס: נחמיה חשין, צבי פרנק ונחמן בן-שעיה, מהקהילה הצעירה של חסידות ברסלב בעיר החרדית מודיעין עלית, אנשי "המרכז העולמי דחסידי ברסלב".

"חסידים מתים"

עוד בנוכחים: אנשי חסידות ברסלב לגווניה, בהם אנשי הפלג האנטי-ציוני הקיצוני שמקבלים באומן את חבר הכנסת החרדי פרוש המכהן ב"כנסת המינים" בקריאות "גוואלד", " ציוני" ו"צא טמא" ובענן של אלפי פשקווילים (כרוזים) בשלל צבעים שמבהירים בפשטות את האידאולוגיה החרדית האנטי-ציונית: "שלטון יהודי, דתי ואפילו חרדי, זה כפירה בגזירת הגלות. . . ואנחנו מחויבים להיות נכנעים וכפופים תחת שלטונם של אומות העולם עד ביאת משיח צדקנו".

ההתקפה על פרוש מתגלגלת מצעקות ומגידופים לאלימות ולחילופי מהלומות. לאחר רגע קל של תימהון והפתעה השוטרים האוקראינים מסתערים עם אלות ומפרידים בין הנצים. גם אנשי הפלג הרוקד ומקפץ עם הסיסמה המפורסמת "נ-נח-נחמ-נחמן מאומן", שרבים בפלגים האחרים מתייחסים אליה בזלזול, מפגינים נוכחות גבוהה.

אבל באומן הברסלבים המקוריים הם אפילו לא הרוב. בין ההמונים שבאו לטעום מהחוויה הרוחנית יש גם חרדים רבים מחסידויות אחרות ומזרמים אחרים, ש"סניקים בערימות ודתיים חובשי כיפות סרוגות ששניים מהם, מנפגעי ההתנתקות, מפתיעים ומצטרפים לקריאות נגד פרוש. אחד צועק לו "ציויני" ומסביר כי הוא שונא את מדינת ישראל, השני זועק לעבר פרוש "יא-ממלכתי".

פעם "הממלכתיות" היתה המיינסטרים של האידאולוגיה הציונית דתית בהעניקה למדינת ישראל, לשלטונה, למוסדותיה ולצבאה מעמד קדוש. בצל אירועי ההתנתקות הפך התואר "ממלכתי" לכינוי גנאי שהודבק לרבנים המתונים מהציונות הדתית, אלה שהתעקשו לא לקרוע קרע בעם וגם לפרוש.

ועוד באומן: חילונים לא מעטים וחוזרים בתשובה בשלבים שונים, דבר שניכר על פי פרטי הלבוש שנוספים עם כל שלב. נוכחות בולטת במיוחד של חבר'ה צעירים חובשי כיפות צמר גדולות, שבשנייה הראשונה שאתה רואה כל אחד מהם חולפת בך המחשבה: "אה, הנה יהודה סעדו מ'כוכב נולד'". אבל אז צץ לידו עוד יהודה סעדו, ועוד אחד ועוד שניים, ועוד קבוצה של 20.

אז מה הסוד של ברסלב? איך דווקא החסידות נטולת האדמו"ר החי כבר 200 שנה, זו שחסידיה זכו בשל כך לכינוי "חסידים מתים", הפכה לאבן השואבת הגדולה לחוזרים בתשובה מגוונים שונים וזכתה להכרה רחבה בכך שמשנת רבה היא "נחל נובע מקור חוכמה"?

אולי התשובה טמונה דווקא באופי הביקורת שמתח אחד מחסידי הרב ראובן אלבז, מהמתמודדים מול ר' נחמן על התואר "גדול המחזירים בתשובה בדורנו". שלא יהיו אי הבנות: את הדברים הוא אמר ברחוב פושקינא, הציר המרכזי של העולים לקבר רבי נחמן באומן.

"בשביל להיות חוזר בתשובה דרך ר' נחמן", טען חסידו של אלבז, "מספיק לשים כיפה גדולה ולרקוד ברחובות". ובאמת , נראה כאילו ברסלב מאפשרת לחוזרים בתשובה הפוטנציאליים להרגיש מיד בבית, להיות שייכים. יכול לבוא אדם שלא למד תורה ואין לו מושג ביהדות, וישר הם מצביעים בפניו על האפשרות לדבר ישירות עם הקב"ה. במידה מסוימת, פריחת ברסלב הולמת את ההסבר הקלאסי על פלא הפריחה המהירה והמדהימה של החסידות בראשיתה, בזכות זה שאפשרה ליהודים הפשוטים לקחת חלק בחוויה הדתית.

חסידי ברסלב מסבירים כי דרכה בהחזרה בתשובה שונה משל הרב אמנון יצחק. "בברסלב לא מניחים לחוזר בתשובה אקדח טעון על השולחן", אומר אחד מהם. לא מפחידים אותך עם גיהנום. "גורמים לך לחשוב, נו, שזה לא מתאים לך לעשות עבירות, להרגיש לא נעים מעצמך לחטוא". המתנגדים לועגים ומסבירים שהחוזרים בתשובה דרך ברסלב מרשים לעצמם לחטוא, אפילו ללכת לזונות באומן, כי תמיד אפשר אחר כך לעשות "תיקון". הרעים יותר, יש גם כאלה, הפיצו השבוע הודעת אס-אם-אס בין החרדים שלפיה בעקבות הנהירה לאומן "חלה ירידה תלולה במספר גניבות הארנקים במקווה".

ההנהגה הרבנית מתמודדת עם הדילמה הגדולה בין הרצון לתת לאנשים אפשרות לכפר על עוונותיהם, לבין החשש כי ברגע שאנשים יידעו שאפשר לעשות תשובה ( "תיקון" ) אחרי כל חטא, הם לא יהססו לחטוא.

"התיקון הכללי" שתיקן רבי נחמן, הלוא הוא "תיקון הברית", נועד לאפשר תשובה גם על חטאים גדולים במיוחד, החטאים המיניים הקשורים בברית, הוצאת זרע לבטלה או קרי לילה בעקבות הרהורי עבירה. אחד מחשובי רבני ברסלב הסביר: "זה העוון הגדול ביותר בתורה, דבר יקר שהיה צריך ללכת לתכלית של הולדה, לפוטנציאל של חיים - בוזבז. בזוהר כתוב שזהו החטא היחידי בעולם שאין עליו תשובה".

אז מה ר' נחמן עשה עם זה? "רבי נחמן כתב שרוב העולם נכשל (חוטא) בדבר הזה וחשש שבשל חטאת הנעורים ייגרם דכדוך ואנשים יתייאשו לגמרי מהדת ויחשבו שהם חסרי תקנה". אז הוא נתן להם פתרון של "תיקון", שמאחוריו עומדות שתי מימרות גדולות מרכזיות שלו: "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן" ו"אין ייאוש בעולם כלל" ואפשר להם להתקרב ליהדות חזרה.

לאומן דרך מירון

בציבור הרחב, בהכללה, רבי נחמן מברסלב הפך לקונצנזוס כמעט כללי. קצת מפתיע לגבי מי שבזמן פטירתו היו לו חסידים מועטים, ושעוד בחייו ספג התקפות קשות מאישים שונים ובראשם "הסבא משפולי". גם היום דעתם של רבים וחשובים בהנהגה הרבנית לא נוחה מהעובדה שמעמד קברו של ר' נחמן זוכה ליוקרה עצומה, אפילו ביחס לקבר רבי שמעון בר-יוחאי, ושרבי נחמן שבר את השוק.

הרבנים התוודעו להתלהבות יוצאת הדופן השנה סביב הנסיעה לאומן באמצעות אלה שהגיעו אליהם עם שאלות האם מותר לעזוב את המשפחה בחג ולנסוע לר' נחמן. מנהיג הציבור הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, השיב לאחד השואלים: "לך להתפלל בכותל". הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, תהה איך הפך קבר ר' נחמן לחשוב יותר מקברי הרמב"ם ורבי יוסף קארו - "מרן המקורי".

בעבר תקף הרב עובדיה בפומבי בחריפות את היוצאים לאומן בראש השנה וגם את עצם העיסוק המוגזם לדעתו ב"הגיגיו" של רבי נחמן: "הרבה חלקו על השיטות שלו, אני לא יודע את הספרים שלו בכלל, אולי רואה אותם פעם בשנה, לא לומד מהם. לא פסקי הלכה לא שום דבר, אלא רעיונות סתם ככה, כמו שאומרים הגיגים. מה זה הגיגים? אנחנו אין לנו הדברים האלה, יש לנו הלכות". והרב דב ליאור, רבה של קריית-ארבע, הוא ניסה לאחרונה להמחיש עד לאן לדעתו מגיע האבסורד אצל הנוסעים לאומן וסיפר: "אנשים מגיעים למירון, לקבר רבי שמעון בר-יוחאי, כדי לבקש ממנו שיעזור להם כדי שיצליחו לנסוע לקבר ר' נחמן ולבקש ממנו בקשה".

avishay@maariv.co.il

עדכון אחרון : 7/10/2005 8:37
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אבישי בן חיים

צילום: פלאש 90

כתב ופרשן לענייני חרדים וש"ס. מחבר הספר "איש ההשקפה – האידיאולוגיה החרדית על פי הרב שך". סא"ל במיל ודוקטורנט בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית

לכל הטורים של אבישי בן חיים
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים