 |
/images/archive/gallery/106/728.jpg אדם ברוך
צילום: נועם וינד  |
|
|
|
נעמי שמר. אמנון דוד ער. ערוץ 2. "טבע". אריק לביא. סין. אברום. טבע האדם. המשיחית. מצרים. בג"צ. אנטישמי. מוזיאון חיפה. מזרח תיכון. ערוץ 10. כבש. יקירתי |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מצרים והטלוויזיה (מהפך)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ד"ס ידידי, עם מותה של נעמי שמר, שאלת אותי בטלפון, אם מנהגך לשיר לעצמך שירים שלה, בשביל להירגע, ואפילו לנחם את עצמך, מותר על פי ההלכה, בהיות נעמי שמר חילונית - מעט הופתעתי (עד כדי כך חזרת בתשובה,( ולא ידעתי מה לענות לך. והנה הבוקר, יום ד,' פתחתי בעניין אחר את "נשמת חיים" של הרב חיים ברלין (מוסקבה-ירושלים, נפטר ב,(1912- והוא מתיר. וזו לשונו: "לשורר בפה איזה שירים כדי להבליג על היגון, אם אינם שירי עגבים, יש להתיר... אבל אם יכול להימנע מזה, מה טוב." ובכן, תשיר נעמי שמר להסיר ממך יגון. אבל הכל כמובן במידה. בחודשים האחרונים אתה רואה יותר ויותר על מסך הטלוויזיה שנים-שלושה פונקציונרים פוליטיים-צבאיים מצריים. מה זה? איתות על תמורה פנימית במנהיגות המצרית. עד אתמול הפונקציונרים האלה הסתתרו מאחורי גבו של מובארק, ואם מישהו זכה למסך מלא משלו, לחצי דקה, היה זה באישור מובארק. מצרים היא דיקטטורה גמורה: שינויי מיקום קלים על המסך מאותתים על שינויי עומק פוליטיים ופרסונלים. אין צורך במודיעין מסובך: די לקרוא את הטלוויזיה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מזרח תיכון חדש (עיראק)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ארצות-הברית העבירה השבוע את השליטה לעיראקים. היא לא ממשיכה לסוריה, ולא לאיראן. היא חוזרת הביתה. מחר עיראק, עם סוריה ואיראן, תשוב להיות איום על ישראל. הדיבורים הישראליים על "מזרח תיכון חדש ומנוטרל בחסות האמריקנים," יתאיידו. עד לפינוי חבל עזה (דצמבר ,(2005 כבר נחזור למנטליות הבונקר הישנה שלנו. לא יהיה פינוי.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"טבע האדם" לפי הברמאס (גנטיקה)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אני מרשה לעצמי לפשט את הדיון האינטלקטואלי המרתק של יורגן הבראמס בשאלת "ההנדסה הגנטית" (שיבוט, אדם משופר) - ולומר שהבראמס דן בשאלה, האם בכוחה של האתיקה הנוכחית לרדוף (ולהשיג) את הטכנולוגיה המתפתחת במהירות. האם האתיקה הקיימת מסוגלת לחסום את הכוחות ההודפים קדימה את ההנדסה הגנטית. כוחות הוניים, טכנולוגיים, ואף פילוסופיים. האם ההנדסה האנושית, שראשיתה היתה רפואית מובהקת, תפורר את "אחדות מין האדם." הכתיבה והחשיבה של יורגן הבראמס טעונות ומחייבות קריאה איטית ודרוכה. יורגן הבראמס: "עתידו של טבע האדם," הוצאת הקיבוץ המאוחד/ אדום כהה; תרגום והקדמה: אדם טננבאום; עורך הסדרה: גיורא רוזן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
שלום לך, אברום (מאזן)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אברום בורג עזב את הפוליטיקה ופנה לעסקים - אז פתחתי את תיק העובד האישי שלו אצלנו, והנה, לפי חשבוני, לא הרווחנו ולא הפסדנו עליו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מצרים והטלוויזיה (מהפך)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בחודשים האחרונים אתה רואה יותר ויותר על מסך הטלוויזיה שנים-שלושה פונקציונרים פוליטיים-צבאיים מצריים. מה זה? איתות על תמורה פנימית במנהיגות המצרית. עד אתמול הפונקציונרים האלה הסתתרו מאחורי גבו של מובארק, ואם מישהו זכה למסך מלא משלו, לחצי דקה, היה זה באישור מובארק. מצרים היא דיקטטורה גמורה: שינויי מיקום קלים על המסך מאותתים על שינויי עומק פוליטיים ופרסונלים. אין צורך במודיעין מסובך: די לקרוא את הטלוויזיה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עוד בעניין מוזיאון חיפה (חוק)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
א"א מכובדתי, העובדה שלעיריית חיפה שמורה זכות חוקית להסיר עבודה של דגנית ברסט מקירות מוזיאון חיפה, כי העירייה היא הבעלים המוחלט של המוזיאון, ואילו האמנות רק מתארחת שם וכולי - אינה, כשלעצמה, מבטלת את ההכרח להיאבק על זכותה המלאה של האמנות להיות מוצגת כפי שהיא במוסדות ציבוריים. ואינה, כשלעצמה, מבטלת את הצורך התרבותי והאזרחי להיאבק בעד צמצום כוחה של בעלות משפטית זו, כשהיא מתנגשת בזכות האמנות להתבטא ולהראות. ואינה, כשלעצמה, חוסמת את השאיפה לראות במוסדות ציבוריים "במה ציבורית פתוחה." ואינה מאיידת את התקווה ש"זכות האמנות" עוד תהיה בישראל זכות פורמלית כזכות הבעלות הפורמלית. ואז יתנהל כאן מאבק בין שתי זכויות פורמליות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אריק לביא: כל החלומות (פרידה)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לפני כמה חודשים שוחחתי קצת עם אריק לביא על הילדים שלו ושלי, וסיכמנו שבכל זאת יש עתיד.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
"טבע" על פי ערוץ 2 (תעשייה)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לא משנה מי עשה את הכתבה על "טבע" בשביל "אולפן שישי" (ערוץ :(2 רוב כתבות הטלוויזיה, בכל הערוצים, על תעשייה ועסקים הינן פגומות, והן ככתבות תדמית בעיקרן. מדוע? בעיקר בגלל חוסר ידע מקצועי מלא, ובגלל נטייה בלתי נשלטת לאספקט הסנסציוני: מחזור שנתי, שכר מנהלים וכיוצא בזה. ובגלל המרחק המעמדי-כלכלי העצום שבין התעשיין והכתב. המרחק הזה משתק את הכתב, בדרך כלל. ואז הכתב נשאב אל תפאורת-הכוח של החברה או של המנכ"ל, ומתקבלת מעין כתבת תדמית. ברור ש"טבע" שווה כתבת טלוויזיה ראויה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
נכנס כלב יצא כבש (שפה)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
שעת חצות, הערוץ הראשון: המגיש משה נסטלבאום מסכם כך סרטון על כלב שיצא מדולדל אוזניים ממכונה חדשה לרחיצת כלבים: "נכנס כלב - יצא כבש, כמו שאומרים." אבל אם כבר כמו שאומרים, אז יש לומר: "נכנס משה - יצא נסטלבאום, כמו שאומרים."
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
המשיחית והפוליטית (נעמי שמר)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נעמי שמר היתה גם פוליטית, גם רומנטית, במובן הפוליטי של "רומנטי," וגם משיחית, יותר במובן האידיאי ופחות במובן האקטיבי. כל מה שנאמר כאן נאמר תוך השתחוויה קלה, של כבוד, לנעמי שמר, לגאונות המלאכה שלה, לתופעתה. היא עברה כאן יחפה.
התעמולה הציונית נשענה על "אמיתות" כאילו היהודים התיישבו בארץ ריקה, וכאילו לערבים שכאן לא היתה תודעת מולדת, וכאילו היהודים יורשים ישירים של כובשי כנען (יהושע בן נון.( ונעמי שמר היתה תוצר של תעמולה זו, ואף שירתה אותה. והיא לא היתה הראשונה. הנה, שאול טשרניחובסקי תיאר את הערבים כ"חונים" כאן, כלומר כזמניים, כשוהים - ראה שירו "נטשו צללים." ובתחילת השישים נעמי שמר הגדירה את הערבי כ"מדייני" - ראה "זמר לגדעון" שלה: "אבל המדייני חמס." המדייני. מי רואה מדייני? כובש כנען. וב'67- נעמי שמר ייבשה את בורות המים ורוקנה את כיכר השוק (של ירושלים המזרחית) מתושביה הערבים - ראה "ירושלים של זהב." הזמר העברי, ובפרט הפזמון, טיהרו את הארץ מיושביה הערבים, וייהדו אותה.
גם פסלים מודרניסטיים כיצחק דנציגר ויחיאל שמי ייהדו את הארץ. הרי מה נמצא בעומקו של פיסול החוצות שלהם, אם לא גם ניסיון לדלל את נוכחות קבר השייח' במרחב הישראלי.
ונעמי שמר לא באה מהים, כלומר מהריק, אלא אף ירשה את המוזיקה-חזון של מתתיהו שלם או יהודה שרת, שפירשו את שיבת העם לארצו, ואת עבודת האדמה, כגילוי משיחי. בתולדות עמנו, מאז ומעולם, משיחיות הזינה יצירות גדולות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אנטישמי, גזען (פיוס)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ביום א' טומי לפיד הגדיר את סילבן שלום כ"אנטישמי," וזה ענה לו: "אתה גזען." והנה תוך אותה ישיבת ממשלה הצדדים התפייסו, משהתברר שכוונתם היתה לאנטישמי ולגזען במובן החיובי שלהם.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לקראת מכרז ערוץ 2 (מקומי)
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בספטמבר יפורסם המכרז החדש לערוץ ,2 ותעלה ממנו השתוקקות לטלוויזיה אחרת. טעות לחשוב ש"הטלוויזיה האמריקנית" גרמה למה שיש. ערוץ ?2 מה שישראלים עוללו לעצמם ביודעין. תוצרת מקומית. דודו טופז נולד בערוץ .2
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
יקירתי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
יקירתי, אני באחוזת פולג, עם רבק'לה.
כתובת הדואר של אדם ברוך: רח' ריב"ל ,5 ת"א, מיקוד: .67778 המכתבים ודברי הדפוס, מתקבלים ברצון רב, אך ללא התחייבות להתייחס אליהם ב"שישי" ד"ס ידידי, עם מותה של נעמי שמר, שאלת אותי בטלפון, אם מנהגך לשיר לעצמך שירים שלה, בשביל להירגע, ואפילו לנחם את עצמך, מותר על פי ההלכה, בהיות נעמי שמר חילונית - מעט הופתעתי (עד כדי כך חזרת בתשובה,( ולא ידעתי מה לענות לך. והנה הבוקר, יום ד,' פתחתי בעניין אחר את "נשמת חיים" של הרב חיים ברלין (מוסקבה-ירושלים, נפטר ב,(1912- והוא מתיר. וזו לשונו: "לשורר בפה איזה שירים כדי להבליג על היגון, אם אינם שירי עגבים, יש להתיר... אבל אם יכול להימנע מזה, מה טוב." ובכן, תשיר נעמי שמר להסיר ממך יגון. אבל הכל כמובן במידה.ד"ס ידידי, עם מותה של נעמי שמר, שאלת אותי בטלפון, אם מנהגך לשיר לעצמך שירים שלה, בשביל להירגע, ואפילו לנחם את עצמך, מותר על פי ההלכה, בהיות נעמי שמר חילונית - מעט הופתעתי (עד כדי כך חזרת בתשובה,( ולא ידעתי מה לענות לך. והנה הבוקר, יום ד,' פתחתי בעניין אחר את "נשמת חיים" של הרב חיים ברלין (מוסקבה-ירושלים, נפטר ב,(1912- והוא מתיר. וזו לשונו: "לשורר בפה איזה שירים כדי להבליג על היגון, אם אינם שירי עגבים, יש להתיר... אבל אם יכול להימנע מזה, מה טוב." ובכן, תשיר נעמי שמר להסיר ממך יגון. אבל הכל כמובן במידה. |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | לשעבר עורך העיתונים "מושג", מוניטין", "מעריב", "גלובס", ובין השנים 82-89 בין עורכי ידיעות אחרונות. משפטן, כלכלן, בוגר ישיבה, מבקר אמנות. ספריו האחרונים: "סדר יום" "בתום לב", חיינו" ו-"מה נשמע בבית" |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|