יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי חדשות

מבקר המדינה על אגד: יקרה, לא שירותית ולא יעילה

החברה, הגדולה בענף האוטובוסים בתחבורה הציבורית, אינה עומדת בהתחייבויותיה כלפי משרד התחבורה בהתאם לרפורמה שקודמה בשנת 2000. משרד התחבורה אינו יוצא צדיק אף הוא

מאת  ריקי ממן
י״ד במרחשוון ה׳תשפ״ב (20/10/2021 18:47)
בתוך חדשות
מבקר המדינה על אגד: יקרה, לא שירותית ולא יעילה

אוטובוס של חברת אגד, אילוסטרציה. צילום: יהושע יוסף

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

משרד התחבורה פועל בעצלתיים, והתחרות בענף האוטובוסים מתמהמהת, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. הדו"ח עסק ברפורמה שנערכה בתחום התחבורה הציבורית ובהסכם שנחתם מול חברת אגד. מהדו"ח עולה כי משרד התחבורה לא עמד ביעדי הרפורמה, ולא הוציא לפועל את המכרזים.

בעיית הפקקים הישראלית חריפה מתמיד, ועולה למדינה בנזק של כ-40 מיליארד שקלים בשנה באובדן שעות עבודה, וכן בנזקים מזיהום אוויר ותאונות. התחבורה הציבורית בישראל אינה מצליחה להסב אליה מספיק נוסעים כדי להקל על העומס בכבישים, וסובלת מבעיות בתחומי הזמינות, הנגישות והאמינות.

מרבית שירותי התחבורה הציבורית בישראל מסופקים על ידי קווי שירות באוטובוסים, שעד לרפורמה נשלטו על ידי שתי החברות אגד ודן. מראשית שנות ה-2000 הממשלה מקדמת רפורמה שמטרתה שיפור השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית, באמצעות הגברת התחרות בעניין. במסגרת הרפורמה נחתמו כמה הסכמים בין המדינה לבין אגד. בהסכם האחרון שנחתם בשנת 2018 חתמה המדינה על הסכם הפעלה עם אגד שקבע כי יש להוריד את נתח השוק של אגד מ-75 אחוז ל-25 אחוז עד 2029, ולאחר מכן הוצאת כלל הקווים לתחרות. מטרת ההסכמים הייתה לאפשר הוצאה מדורגת של קווי השירות לתחרות, וכן לאפשר לאגד תקופת התארגנות על מנת שתשפר את היערכותה לשינויים בענף.

מבקר המדינה מצא כי משרד התחבורה עדיין לא הוציא לתחרות קווים שמפעילה אגד בהתאם להסכם ההפעלה, וקיים סיכון שלא יהיה ביכולתו להוציא לתחרות את כל קווי אגד עד המועד שנקבע. "על מנת לעמוד ביעד החלטת הממשלה 4148", נכתב בדו"ח, "יידרש משרד התחבורה לפרסם למעלה מ-20 מכרזים בשנים 2030-2027. קצב הוצאת הקווים לתחרות על ידי משרד התחבורה ב-15 השנים האחרונות, כמות הקווים שיש להוציא לתחרות בשנים הבאות והמגבלות של יכולת המשרד לנהל הליכים תחרותיים בפרק זמן נתון ושל יכולת הענף להיענות להליכים אלה – כל אלה מעמידים בסיכון את היכולת של משרד התחבורה ליישם את החלטת הממשלה".

בפועל משרד התחבורה מפרסם בשנים האחרונות בין שניים לשלושה מכרזים בשנה. "מומלץ שמשרד התחבורה יכין מבעוד מועד תוכנית רב-שנתית הכוללת יעדים ואבני דרך להוצאת יתרת הקווים שמפעילה אגד לתחרות, כדי למנוע המשך של מימון העלויות העודפות של אגד מתקציב המדינה", קובע המבקר.

גם אגד לא עמדה בהתחייבויותיה וביעדים שנקבעו לה בהסכמים, אומר מבקר המדינה. בתחילת 2019 היעילות התפעולית שלה עדיין הייתה נמוכה בהשוואה ליתר המפעילים, בעיקר בשל עלויות כוח אדם גבוהות ושימוש בצי רכב ישן, ועלויות ההפעלה שלה באשכולות עירוניים ובין עירוניים גבוהות. על פי הערכה של משרד מבקר המדינה, העלות לק"מ נסועה של אגד הייתה ב-2019 גבוהה בכ-30 אחוז בשירות העירוני ובכ-10 אחוזים בשירות הבין-עירוני, לעומת מפעילים תחרותיים.

מאז תחילת הרפורמה בענף התחבורה הציבורית, במהלך שני העשורים האחרונים, אכן נכנסו מפעילים חדשים לענף התחבורה הציבורית באוטובוסים, אשר מפעילים קווי שירות מתוקף זכייה בהליכים תחרותיים. עם זאת, אגד היא עדיין המפעיל הגדול בענף, ונתח השוק שלה במונחי נסועה עמד בשנת 2020 על 32 אחוז. אגד התייעלה בשנים האחרונות, אך בתחילת 2019 עלויות כוח האדם ועלויות תפעול קווי השירות שלה עדיין היו גבוהות בהשוואה למפעילים תחרותיים, והיא ממשיכה להיות תלויה בקבלת סובסידיה מהמדינה אשר מכסה גם את העלויות העודפות שלה.

העלויות הללו נוגעות בעיקר למימון עלות פרישתם של עובדים אשר אמורים לפרוש לפנסיית חובה. על פי הסכם ההפעלה המדינה משתתפת במימון עלות הפרישה, בהיקף של 868 מיליון ש"ח לאורך שנות ההסכם. על פי מבקר המדינה, הדבר מגלם הטבה נוספת לאגד שאיננה מהווה תמריץ להתייעלות החברה. בנוסף, עם המעבר של אגד מהתאגדות כקואופרטיב לחברה בע"מ, קיבלו חברי אגד התחייבות לתשלום מלוא שווי המניה שלהם באגודה וכן מניות בחברה בע"מ ללא תשלום. שווי מניות החברה מוערך בכ-1.3 מיליארד ש"ח על פי הערכת השווי של אגד נכון ל-2018. על פי מבקר המדינה, העובדים קיבלו הטבה בשווי גבוה ללא תשלום, ומשרדי התחבורה והאוצר לא היו מעורבים בהליך כלל.

מבקר המדינה אנגלמן ציין כי במועד סיום הביקורת משרד מבקר המדינה ממליץ למשרד התחבורה להיערך מבעוד מועד להוצאת יתרת הקווים שמפעילה אגד לתחרות, על מנת ליישם במלואה את הרפורמה בתחבורה הציבורית בלוחות הזמנים שנקבעו. כמו כן על משרדי התחבורה והאוצר לעקוב אחרי עמידתה של אגד בהתחייבויותיה על פי הסכם ההפעלה, ובייחוד מבחינת רמת השירות שהיא מספקת לציבור הנוסעים והליכי התייעלותה. על אגד להיערך כך שבסוף תקופת ההסכם מבנה ההוצאות שלה יאפשר לה רווחיות הולמת ויכולת להתמודד בשוק התחרותי בלי להזדקק לכך שהמדינה תממן את עלויותיה העודפות.

תגיות: אגדדו"ח מבקר המדינהמבקר המדינהמשרד התחבורהמתניהו אנגלמן

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שרת החוץ השבדית: "השחיתות ברש"פ מונעת העברת סיוע לפלסטינים"

    הידיעה הבאה

    פרשה משלהן – פרק 4 | פרשת וירא: הפיכת סדום והמאבק על נחל האסי

    הידיעה הבאה
    כשמרוב צדקנות מאבדים את הפרופורציות

    כשמרוב צדקנות מאבדים את הפרופורציות

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD