יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

העמקת פרשת השבוע בציורים ובפרשנות מסורתית

ציורי התנ"ך הם ביאורים מרתקים של היוצרים לכתובים, ומגמת החיבור בין האמנות לפרשנות מעשירה את שני העולמות. באלבום שלפנינו מתפרשים הציורים עצמם ומקושרים לדעות מגוונות בפרשנות המסורתית

מאת  חיותה דויטש
כ״ז בכסלו ה׳תשע״ט (05/12/2018 11:40)
בתוך יהדות, תרבות
באדיבות וויקימדיה

ג'יימס טיסו, אברהם ושלושת המלאכים - באדיבות וויקימדיה

615
צפיות
שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

צא מן התיבה, אומר א־לוהים לנח. אבל איזה מין נח יוצא מהתיבה ההיא? איך הוא פוגש את העולם החדש, אחרי החורבן הגדול? שני ציירים איטלקיים בני המאה השש עשרה ציירו את פרשנותם לאירוע ההוא. אחד מהם הוא מיכלאנג'לו הגדול, שצייר את נח המקריב קרבן אחרי שיצא מהתיבה על תקרת הקפלה הסיסטינית. יקופו בסנו, צייר נודע קצת פחות, צייר גם הוא את קרבנו של נח. סיטואציה זהה ושני ציורים שונים כל כך זה מזה, באופיים, בצבעיהם, בדרך שבה הם מפרשים את מצבו של נח אחרי המבול. בציור של מיכלאנג'לו הכול מואר, שמח ואופטימי. הקרבן הוא ללא ספק קרבן תודה. הניצולים מודים לא־ל על נס הצלתם המופלא, בידיו של אחד מבני נח קורות עצים, לצופה אין ספק שהוא עומד להסתער במלוא העוז על בניינו של עולם חדש. לעומת זאת בציורו של בסנו העולם אפל וחשוך, הכאוס שולט בכול, נח עומד בנפרד ממשפחתו השורדת, בניו מנסים לשקם את ההריסות והחורבן סביב סביב. שום שמחה אין כאן.

את הציורים הללו, ואת הפרשנות על אודותיהם, פגשתי בספר אלבומי אסתטי ומלא תוכן, "בין קודש למכחול", שכתבו שתי נשים תושבות אפרת – ירדנה לובוצקי ורות מרק. "ייתכן שצייר זה אינו רואה בקרבנו של נח קרבן תודה שטבעי לשתף בו את כל בני המשפחה, אלא קרבן המובא ככפרה על חטא (קרבן חטאת)". בדבריהן הן רומזות לדברי המדרש בבראשית רבה (לד כא): "ר' אלעזר אומר: הקריבו בני נח שלמים, ר' יוסי בר חנינא אמר: עולות הקריבו". איזה חטא חטאו נח ומשפחתו? הכותבות אינן מסבירות, אולי הכוונה לאשמת הניצולים המוכרת, עמידתם לפני החורבן שממנו ניצלו, וההבנה הכאובה ששום דבר לא ישוב להיות כשהיה. הדרך מכאן לשכרות והתערטלות בבחינת "תנו שכר לאובד ויין למרי נפש" (משלי לא, ו) קצרה וברורה.

בעולם הישן, שכנו להם בשלווה ציור ואמנות לחוד ופרשנות מקרא לחוד. לא עוד. אט אט כולנו "יוצאים מן התיבה" – תיבת העולמות הנפרדים כמובן. המגמה לחבר בין עולמות חוץ־יהודיים לתכנים יהודיים קלאסיים רווחת מאוד בשנים האחרונות, והיא כמובן מגמה ברוכה ומועילה לשני העולמות. והרי בדידי הווה עובדא. מעל דפי מוסף זה נהגתי לעשות כן – ניתחתי סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה מסוימות, ויצרתי קשרים בינם לבין רעיונות מקראיים או סיפורי אגדות חכמים.

ספרן של מרק ולובוצקי שייך למגמה זו. המחברות פונות בו לתמונות שונות מעולם הקלאסיקה של הציור – מהן מפורסמות מאוד ומהן פחות – ומנתחות אותן בכלים אמנותיים מקצועיים, תוך שהן מקבילות בין הפרשנות העולה מהן למקראות ובין הפרשנות המסורתית. סדנא דארעא חד הוא, ואפשרויות שונות וקריאות שונות שעולות מן הכתוב עשויות לבוא לידי ביטוי בעזרת הפרשנות הישירה מחד גיסא, ובעזרת קומפוזיציה של דמות וצבע מאידך גיסא. שתי הכותבות הגיעו לכתיבת הספר מתוך חייהן המקצועיים כמשלבות אמנות בהוראת תנ"ך: ירדנה לובוצקי היא בעלת תואר שני בספרות אנגלית ובאמנות, מרצה לתולדות האמנות במכללת הרצוג ושותפה בכתיבת תוכניות לימודים לשילוב תנ"ך ואמנות. רות מרק היא בעלת תואר שני בשילוב אמנויות בחינוך ומייסדת אתנ"כתא – מרכז רב תחומי לפעילות חווייתית בתנ"ך.

עושה לך כנפיים

איך מציירים מלאך? איך מעלים בעזרת מכחול ובד סיטואציות רוחניות עמוקות המתוארות בתנ"ך? מהו מלאך בעיניו של צייר אירופי־נוצרי, שואלות מחברות הספר ומסבירות: "ציירים נוצרים רבים בחרו בפתרון פשוט: ציירו דמויות אנושיות בתוספת כנפיים". מלאך מכונף הוא "דימוי מקובל ביותר באיקונוגרפיה הנוצרית, אך הוא מצוי גם באיורי כתבי יד יהודיים מימי הביניים". הכנפיים, לטענתן, "מוסיפות לדמות האנושית ממד שמימי… מסמלות את החיבור לשמים". מבין הציירים שציירו את ביקורם של המלאכים אצל אברהם בחרו מחברות הספר להביא ארבעה: גוסטב דורה מצרפת, בן המאה ה־19; ג'רארד הוט ההולנדי בן ראשית המאה ה־18; ג'יימס טיסו הצרפתי בן המאה ה־19 ואבל פן – יהודי ישראלי בן המאה ה־20.

פגישת אברהם והמלאכים לפי דורה מתוארת כהתרחשות חלומית, טוענות המחברות. "היא מתרחשת על רקע מדברי ללא דמויות נוספות… רקע זה משרה אווירת חלום, וקושר אותנו לדברי הרמב"ם – המפגש עם המלאך התקיים בחלום נבואי". את פגישת אברהם עם שלושת המלאכים מפרש הרמב"ם כהתרחשות במראה הנבואה: "כבר ביארנו כי כל מקום שנזכרה בו ראיית מלאך או דיבורו, שזה אמנם הוא במראה הנבואה או בחלום… 'וירא אליו ה' באלוני ממרא': כי כאשר הקדים כלל – והוא שהא־לוה נראה אליו – התחיל לבאר איך הייתה צורת ההיראות ההיא, ואמר שתחילה ראה שלשה אנשים ורץ…" (מורה נבוכים חלק שני פרק מב). החיזיון הזה, טוען הרמב"ם, התרחש בחלומו של אברהם והמקרא אינו אלא מתאר את מראה החלום – שלושה אנשים באים, אברהם רץ לקראתם וכו'.

ג'רארד הוט המצייר מלאכים ללא כנפיים מושיב אותם ליד השולחן תחת העץ, כאנשים של ממש, עבד רוחץ את רגליהם ואברהם עומד עליהם לשרתם בתנוחה סיבובית לא טבעית "האופיינית לאדם הנמצא במעמד המעורר קדושה והוד" (עמ' 51). על השולחן שלפניהם קערות מאכל וקנקני משקה. לא מראה חלום לפנינו, אלא מציאות ממשית. תמונה זו, מסבירות המחברות, תואמת את גישת הרמב"ן החולק על הרמב"ם וטוען שבואם של המלאכים התרחש בפועל ממש. לדעתו, דבריו של הרמב"ם הרואים במפגש הזה חלום בלבד הם "דברים סותרים הכתוב, אסור לשמעם אף כי להאמין בהם!".

ציורו של טיסו מבין את הפסוק כפשוטו: "ויישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים ניצבים עליו" – הוא מצייר את אברהם שוכב באוהל במאוזן, ואת שלושת המלאכים/אנשים מאונכים לו. ניצבים עליו. הפגישה הזו ריאליסטית מאוד, כל פרט בתמונה הזו ברור – השטיחים שעליהם שוכב אברהם, השמיכות המכסות אותו, הסנדלים.

ההברקה האמיתית, העמוקה, נמצאת בציורו של אבל פן. ברישום שחור לבן הוא מתאר את אברהם שוכב על הרצפה וידיו מבקשות להתרומם. לא מלאכים רואה אברהם בתמונתו של פן, ולא אנשים, אלא שלוש צלליות, ערטילאיות, נתונות לפרשנות. קיומם נרמז ונותר, בעצם, לדמיונו של הצופה. "המטה ביד אחד המלאכים, והנעליים שהוסרו והונחו ליד מוט האוהל, מעוררים אסוציאציה מיידית למעמד הסנה ('של נעליך מעל רגליך'). החיבור לסנה מעורר את התחושה שלפנינו אירוע משמעותי ומכונן בחייו של אברהם" (עמ' 53).

מתקן החלומות

מיהו ומה טיבו של האיש שפותר את חלומותיהם של כל הנקרים על דרכו? דמותו של יוסף כפותר חלומות מסקרנת ומתוארת באופן שונה במכחולם של ציירים שונים. ברישום של רמברנדט מתוארים יוסף ושני השרים נשענים על קיר ומנהלים שיחת רעים של אסירים בכלא. "שיחה נינוחה. תקשורת בין־אישית… מתקיימת במקום לא מוגדר" (עמ' 144). למעשה, הסיטואציה נראית כמתרחשת בחצר הכלא, כאילו בסרט "חומות של תקווה" עסקינן. רק קיומו של פתח בור סמוך רומז על מגבלה כלשהי.

בציורו של פיליפ רטנר, יהודי בן זמננו, נוכחות הכלא ברורה מאוד. על רצפת הכלא יושב לו יוסף ומקשיב, מבטו המתבונן ארצה מלא ריכוז. החלומות – באקט מודרני להפליא – מצוירים בתוך "בלון", מעין בועת קומיקס המתארת את תוכנם. שני ציירים נוספים מתארים את יוסף פותר את חלומות פרעה. במכחולו של רפאל האיטלקי יוסף הוא נביא שידו שלוחה קדימה בפאתוס, אבל בציורו של פטר פון קורנליוס הגרמני (המאה ה־19) הוא נראה פשוט כיועץ חכם שבידיו, באקט יהודי אופייני כל כך, הוא משתמש כדי להסביר. אצל רפאל המאזינים פשוט מתפעלים, אבל אצל קורנליוס הם נראים כסטודנטים – פשוט יושבים סביב, ומסכמים.

הספר ראה אור בהוצאת מגיד המוקפדת, בשיתוף עם הרב שלמה ריסקין. לאורך הספר פזורות דרשות פרשניות־אקטואליות קיומיות של הרב ריסקין, בנושאים שבהם עוסקות התמונות. התמונות יפהפיות, והדרך שבה מצביעות הכותבות על פרטיהן, ועל האופן שבו הן מתחברות לפסוקים המוכרים כל כך, יוצרת חידוש מרענן מאוד.

אם יש בספר נקודת חוסר בעיניי, זוהי העדרה של פיוטיות בכתיבה. הכתיבה תמציתית מאוד, אמנם מעוררת מחשבה ומחכימה, אבל חסרה איזה ממד פואטי שיעשיר את הדיון. מצד שני, יש ברכה במינימליזם המאופק של המחברות. הוא מאפשר כר נרחב לפרשנות הקורא, כאילו אמרו השתיים – הא לכם התמונות. אם תרצו – קראו את הסברינו, ואם לא – פשוט עמדו מולן והרהרו לבד בקשרים המתבקשים כל כך ביניהן לבין הפסוקים.

 

בין קודש למכחול
פרשנות אמנותית ופרשנות מסורתית לפרשת השבוע
חומש בראשית
ירדנה לובוצקי ורות מרק, בשילוב דרשות של הרב שלמה ריסקין
מגיד, 2017, 201 עמ'

תגיות: בין קודש למכחולמוסף שבתספרים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "טרגדיה לקהילה היהודית": נשרף בית הכנסת בקייפטאון

    הידיעה הבאה

    סופי הסיפורים הטובים ביותר שתמצאו

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    סופי הסיפורים הטובים ביותר שתמצאו

    סופי הסיפורים הטובים ביותר שתמצאו

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD