יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות

בין אסון לשעשוע: כשהמילים הולכות לפתע לאיבוד

קשישה ניצולת שואה, שהייתה מגיהה בעיתון, נחרדת לגלות שהשפה בורחת ממנה. היא נאלצת לעבור לדיור סיעודי בהנהלה קשוחה ומלווה בחמלה על ידי חברה צעירה וקלינאי תקשורת המביאים את סיפורה

מאת  חבצלת פרבר
כ״ד בתשרי ה׳תשפ״ג (19/10/2022 10:28)
בין אסון לשעשוע: כשהמילים הולכות לפתע לאיבוד

בפגישה עם מטופלים אני מחפש את האנשים הצעירים שהיו בוריס לייפר, "דודה פניה", שמן על בד, 2010 . צילום: רן ארדה

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל
“שאלתם את עצמכם כמה פעמים ביום אתם אומרים תודה? תודות של נימוס, אוטומטיות… מקצועיות: תודה על תשובתך… על שיתוף הפעולה… (ו)כמה פעמים בחיים אמרתם תודה מכל הלב? תודה אמיתית… של אסירות תודה?… היום מתה אשה זקנה שאהבתי… האומנם הודיתי לה מספיק? הייתי קרובה מספיק, נוכחת מספיק?… ואז אני חושבת על החודשים האחרונים, השעות האחרונות… מנסה לחזור אל היום שבו הבנתי שמשהו השתנה לצמיתות, ושמעתה זמננו קצוב". במילים אלה נפתחים זיכרונותיה של אישה צעירה בשם מארי, מן האישה שאהבה ומחודשי חייה האחרונים."שלום, מדאם סֶלְד, כאן מוריאל ממוקד הסיוע. הפעלת את לחצן המצוקה?", כך מתחיל היום שבו ישתנו חייה של מדאם סֶלְד, "אישה זקנה בעלת חזות של נערה". אישה של מילים, של דקדוק, תחביר וכתיב. שנים רבות עבדה כמגיהה בעיתון ידוע, אך מאז שפרשה מעבודתה היא יושבת בדירתה, לבדה בכורסה שלה. אין לה משפחה או אפילו חיית מחמד שתארח לה לחברה. אבל יש לה שתי ידידות קרובות, האחת ידידת נפש ממש, אף שבגילה יכלה להיות בתה. שמה מארי והיא גרה באותו בניין, בקומה העליונה. האחרת היא מדאם דנוויל, השוערת של הבניין, ושתיהן מכירות זו את זו כבר עשרות שנים. מאז שמדאם סֶלְד, מישקה, באה לגור בבניין הזה. "נפלת?" שואלת מוריאל ממוקד המצוקה. "לא, לא…", משיבה מישקה, יושבת בכורסה ולופתת בכוח את המסעדים, "אני פוחדת". "נפצעת?"; "לא, אבל… אני מאבדת משהו…".

מה שמדאם סֶלד, מישקה, מאבדת – אלה המילים. אובדן המילים הוא תופעה ניוונית מוכרת, בעיקר בקרב זקנים: הם מנסים לומר מילה, ופתאום היא איננה. זו איננה תופעת ה"עומד לי על קצה הלשון", אלא איבוד מוחלט של מילים, או שימוש במילים חילופיות־מומצאות במקום המילים שנעלמו. ברפואה קוראים לזה אפאזיה שפָתית, שַתֶקֶת בעברית. עבור אישה כמו מישקה, שכל חייה סבבו סביב המילים, אובדן כזה הוא נורא במיוחד. הוא גורם לחוסר ביטחון, חרדה, סיוטי לילה, ובהדרגה אובדן של יכולות חברתיות ופיזיות. מארי, חברתה של מישקה, מקבלת קריאה ממוקד החירום ומגיעה במהירות. היא מוצאת אותה רתוקה עדיין לכורסתה. "מה קרה?"; "אני לא יודעת, אני פוחדת". מישקה אינה יכולה להמשיך להתגורר לבד בביתה, והיא חייבת לעבור למקום אחר. לדיור מוגן לקשישים.

שתי דמויות עיקריות מלוות את מדאם סֶלְד במקומה החדש: מארי, החברה הצעירה שלה מהבית, וזֵ'רום, קלינאי תקשורת, שתפקידו לסייע לה להתמודד עם הבעיה הרפואית ואולי לעצור את ההידרדרות במצבה. הספר מחולק ל"פרקי מארי" ו"פרקי ז'רום", שמסופרים לסירוגין מבעד לעיניהם של מארי ושל קלינאי התקשורת. מארי מכירה את מישקה מאז ילדותה. היא הייתה בת יחידה לאם יחידנית שכנראה גם לקתה בנפשה, וביתה של מישקה היה עבורה כבית שני: היא ישנה שם לפעמים, אכלה שם לעיתים ארוחת בוקר או ערב, ומישקה גם תרמה לה בגדים, משום שהאם החולה לא יכלה לספק לילדתה בגדי חורף. עבור מישקה, רווקה שהיו לה סיבות לא לרצות בילדים, מארי הייתה בת תחליפית, שמילאה את החסר באהבה ובמגע.

גם ז'רום, קלינאי התקשורת, קושר קשר מיוחד עם מדאם סלד. הוא עצמו רווק לא כל כך צעיר, אבל שופע חום ואמפתיה. "כשאני פוגש (את המטופלים שלי) בפעם הראשונה, אני תמיד מחפש את התמונה של ה'לפני': מאחורי המבט המצועף, הגוף השפוף או המכווץ… אני מחפש את הגבר או האישה הצעירים שהיו. אני אומר לעצמי: (גם הם) אהבו פעם, צעקו, עלו בדהרה במדרגות, רקדו כל הלילה… זה נוגע ללבי".

לאתר את המצילים

לצד החברים המעטים, התומכים במישקה ואוהבים אותה, ישנה "המנהלת המרשעת": דמות מסויטת שנוזפת ומעליבה ופוגעת; טיפוס של מנהלת מוסד שכל מעייניה נתונים לשמירת יחסיה הטובים עם השלטונות, עם מחלקת הרווחה ועם חברות הביטוח שמהן מתקבל המימון לאחזקת המטופלים בדיור המוגן. באחד המפגשים האלה מגלה המנהלת תקיפות וקוצר רוח. היא רוצה לדעת מה תוכניותיה של מישקה, והאם היא מתכוונת להישאר במקום עד סוף חייה. מישקה מודה שאינה יכולה לעזוב, והמנהלת אומרת: "אם כך, תצטרכי לעשות מאמץ… לסדר את המיטה שלך כראוי, לא כמו נערה מתבגרת… לשתף פעולה בתרגילים… שאת מסרבת בעקשנות לבצע". היא תוקפת את מישקה על בקבוק הוויסקי שהיא מסתירה, ובמפגש הבא, בחריפות רבה עוד יותר, על עבירות מפורשות נוספות שעליהן הגיע מידע מודיעיני ממכתב אנונימי, כמו כדורי השינה שהיא מחביאה במגירה.

מותשת מהנזיפות ובתקווה להבהיר למנהלת את מצבה, מישקה מספרת למנהלת את סיפור חייה: היא יהודייה, פליטת שואה. כשהייתה בת שבע, ב־1940, אחרי כיבוש צרפת על ידי הנאצים, אימהּ נמלטה איתה מפריז דרומה. אבל כשהבינה שלא תצליח לגונן על הילדה ולהציל אותה, אימה מסרה אותה לזוג צעיר שנקרה בדרכה, בבית הראשון בכפר שאליו הגיעו. שם נשארה הילדה עד סוף המלחמה, ואז אספה אותה משם בת דודתה שנמלטה לשווייץ בזמן המלחמה. בת הדוד גידלה אותה, מימנה את לימודיה וכל השאר, ושנים רבות אחר כך, לפני מותה, "היא סיפרה לי על האנשים הצעירים האלה, שסיכנו את החיים שלהם כדי להציל את חיי שלי… היא לא ידעה כמעט כלום על השנים שהייתי איתם, רק שהם גידלו אותי כאילו הייתי בתם" .

לאחר שעברה לגור בדיור הסיעודי, החלה מישקה לחפש אחריהם. היא זכרה שקראו להם ניקול ואנרי, אבל לא ידעה את שם המשפחה שלהם. היא פרסמה מודעות בעיתונות, אך ללא שם משפחה לא היו לה סיכויים למצוא אותם. אבל היא עדיין מקווה "למצוא אותם. כדי שאוכל להסתלק". שאיפתה היא למות בידיעה שהודתה להם על הצלתה. אבל המנהלת המרשעת פוסקת בחריפות: "אני מבינה טוב מאוד, מדאם סֶלד, את מרגישה חייבת… (אבל) זה מאוחר מדי. את לא תהיי הראשונה שמסתלקת מן העולם עם חוב!". ובהתייחסות לכדורי השינה המוסתרים היא מוסיפה: "דבר אחד שיהיה ברור: מתי תסתלקי, את זה אני אקבע!"

המפגש הזה מהווה נקודת מפנה: המפגשים הקודמים ביניהן נדמו למציאות, לעימות אמיתי עם דמות בשר ודם. אבל במפגש הזה מישקה – וגם אנחנו – מבינים שאלה הם סיוטי לילה, המבטאים את החרדות שממלאות אותה נוכח ההבנה שסופה קרב ושלעולם לא תוכל לשלם את חובה למציליה ולהודות להם. כאן מחולל קלינאי התקשורת, ז'רום, נס קטן ומעניק לה את החסד שבזכותו תוכל מישקה להשתחרר סוף סוף מתחושת האשם והתסכול ולהיאסף ברגיעה אל אחריתה.

דֵלְפין דה־ויגאן לוקחת את קוראיה למסע ספרותי לא קל. יכולת החדירה שלה לנפש הגיבורה וההזדהות שלה איתה מרשימות מאוד, ואולי משום כך בני דורה של מישקה יתקשו לקרוא את הספר.  אבל הסופרת מקלה על הקוראים באמצעות חוש ההומור והסרקזם שלה, שכולל את מופעי האימים של "המנהלת המרשעת". גם אסונה של מישקה הופך מקור לשעשוע: כשמישקה מאבדת את המילים, יוצאות לה מילים חילופיות חסרות הקשר ומשעשעות, שמעלות חיוך אצל הקורא. כך למשל, כשהיא מבקשת שלאחר הלווייתה יערכו סעודת הבראה קלה, ויגישו "תכריכים עם דג סלמון" – הכוונה היא כמובן לכריכים. גם הבחירה ליצור מרחק התבוננות גילי בסיפור, ולתאר את שקיעתה של הקשישה דרך עיניהם של שני בוגרים־צעירים – מארי וז'רום – מרככת מעט את הקושי, ואולי מרמזת שקהל הקוראים המיועד הוא דווקא בני דורם של אלה.

רחשי תודה

דלפין דה־ויגאן

מצרפתית: רמה איילון

כתר, 2022, 188 עמ’

תגיות: דלפין דה ויגאןניצולי שואהרחשי תודה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    על משנתו של הרב אליעזר ברקוביץ'

    הידיעה הבאה

    "אוסף דיסקים גדול הושלך לפח עם הופעת ספוטיפיי, הלוואי שיהיה משהו דומה עם ספרים"

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    "אוסף דיסקים גדול הושלך לפח עם הופעת ספוטיפיי, הלוואי שיהיה משהו דומה עם ספרים"

    "אוסף דיסקים גדול הושלך לפח עם הופעת ספוטיפיי, הלוואי שיהיה משהו דומה עם ספרים"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD