יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

זיכרונות מבית סבא: "הרב עמיטל, הכיר בפלא שיש בילדות"

כסבא היה לרב עמיטל גישה מיוחדת לתקופת הילדות וחיבה לטבעיות ולתמימות שבה. נכדו של הרב עמיטל מספר על הילדות לאורו

מאת  עקיבא ברין
כ״ז בתמוז ה׳תש״פ (19/07/2020 16:25)
זיכרונות מבית סבא: "הרב עמיטל, הכיר בפלא שיש בילדות"

"בר־מצווה תעשה בישיבה". מרים עמיטל, הרב יהודה עמיטל בבר־המצווה של הנכד עקיבא ברין, תשרי תשנ"ט. צילום: באדיבות המשפחה

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

יעלה לנו ערך הילדות לא רק בתור הכשר לאישות וגדלות, כי אם חטיבה יקרה בחיים מצד עצמה. ולפעמים תעלה אצלנו בתור המעולה שבתקופות החיים… כמה קדושה ותום, כמה טהרה ומדות נעלות נמצא בנפש הנקיה והאהובה הילדותית שבקרבו… פרח שושן זה, כמה קדוש וטהור הוא (מאמרי הראי"ה).

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– כך נחזיר את מעמד המורה למקומו הראוי

– "אין כסף, השיקים חוזרים": הסוחרים ברש"פ מיואשים
– עלייה במספר החולים קשה: שינוי הקריטריונים אינו הגורם

לעומת תפיסה הרואה בתקופת הילדות שלב שהוא בעיקרו הכשר לתקופת הבגרות, מבטא כאן הראי"ה קוק עמדה שונה. הילדות בעיניו היא "חטיבה יקרה מצד עצמה", והוא הולך ומונה את מעלותיה.

"בר־מצווה תעשה בישיבה". מרים עמיטל, הרב יהודה עמיטל בבר־המצווה של הנכד עקיבא ברין, תשרי תשנ"ט. צילום: באדיבות המשפחה

סבי מורי, הרב יהודה עמיטל, ראה והכיר בייחודיות ובפלא שיש בתקופת הילדות. בסיפורים, באמירות ובמעשים הוא שרטט עבורנו את המאפיינים המאפשרים לה להיות "המעולה שבתקופות החיים".

לא תיקן טעויות

סבא הדגיש והעריך את הבריאות הטבעית שבחיי הילדות. כך למשל, כשנשא דברים מול קהל רב־גילאי, הוא נהג לציין שרעש הילדים כלל לא מפריע לו. כנכדים ידענו שבבית של סבא וסבתא מותר ורצוי לשחק ולהשתעשע, ורק "אסור להתקוטט". סבא הכיר וכיבד את האוטונומיה של הילדים. בשלבי רכישת השפה של ילדיו העדיף להשתעשע מהטעויות הלשוניות בלי שראה צורך לתקן ולהעיר על כך. כשגדלו הקפיד שלא להסתכל במחברות של הילדים ללא רשותם.

פעמים רבות העלה סבא על נס את שמחת החיים של הילדים כסימן לגאולה, בצטטו את דברי הנביא זכריה (ח, ד־ה): "עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ". וכך הסביר:

בסך הכל יש כאן תיאור פסטורלי פשוט, של חיים נורמליים. סבים וסבתות יושבים בירושלים, משענתם בידם, וילדים וילדות משחקים ברחוב. הראה לי פעם חבר עיתון ואמר "אין כאן שום דבר", ואילו אני ראיתי שם דבר גדול: חנכו גן ילדים חדש בירושלים. גן ילדים בירושלים – אני רואה בכך משהו משיחי.

תודעה זו ליוותה את סבא לאורך חייו בעקבות המלחמה הנוראה באירופה. מכיוון שבמשך חודשים ארוכים של עבודות כפייה לא ראה נשים וילדים יהודיים, כשהגיע לארץ היה רגיל ללכת להתבונן בילדים משחקים בגן השעשועים. הוא ראה בכך פלא של חיים יהודיים נורמליים, בעוד הילדים חשבוהו לתמהוני וכינוהו בשמות.

לתקופת הילדות ממד נוסף. המדרש מתאר את תפקיד העוללים במתן תורה:

באותה שעה געו כולם ושפכו לבם כמים בתשובה ואמרו: "כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע". אמר הקדוש ברוך הוא: ערֵבים אני צריך… אמרו: בנינו יערבונו. אמר: הרי ערֵבים טובים! (מכילתא דרשב"י)

המדרש מלמד שלא רק טבעיות וחיות בריאה יש בילדות, אלא אף חיבור עמוק לתורה ולנותנה. הקב"ה סומך על הילדים שלא ישכחו את התורה, ועל כן הם "ערבים טובים". ילדי ישראל שלא טעמו טעם חטא, מהווים את המסד לברית הכרותה בין עם ישראל לקב"ה. באותה רוח אמר ריש לקיש בגמרא בשבת, כי "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן".

המלמד שעיכב את המשיח

אימוץ הכוחות הרוחניים הייחודיים הגלומים בתקופת הילדות היה מרכיב חשוב באישיותו של סבא. אל הקדושה והתום של הילדות היה חוזר סבא בשעה שסיפר כיצד כילד דמיין בעיניו את ביאת המשיח:

כבן ארבע־חמש הייתי, ואני זוכר כל פרט בבהירות. שיחקנו בחצר, והנה ראיתי כדור אש יוצא מן השמיים. כנראה שהייתי בעל דמיון, וסיפרתי זאת לחבריי. הילדים התרגשו מאוד, והחלטתי שסימן הוא שהנה משיח בא. ההתרגשות הייתה גדולה, ורצנו ליטול ידיים להיטהר לקראת בוא המשיח. עץ עתיק היה שם בחצר, ורקדנו סביבו "וטהר לבנו לעבדך באמת". ואז יצא המלמד לראות על מה המהומה, קרא לכולם להיכנס ולחזור לחיידר, והשבית לנו את השמחה. אילולא קריאתו של המלמד יתכן שהמשיח היה בא.

להבנתי, הסיפור אינו מתאר רק את כיסופי הילדים לביאת המשיח, אלא אף את יתרון מעלתם החווייתית והטהורה על פני המלמד המבוגר והמקובע, שלא השכיל להיות קשוב ולהבין את המתרחש בנפשות הילדים שבחוץ.

בילדותנו הקפיד סבא שלא להתערב באופן ישיר בחינוך הנכדים ולהשאיר את התפקיד להורים. לקראת הגיעי לגיל מצוות רציתי מאוד לעלות לתורה בבית הכנסת הקהילתי, היכן שכל חבריי עלו לתורה. אבא חשב שנכון יותר יהיה לעלות לתורה בבית המדרש בישיבה. פניתי לשאול את סבא, ולהפתעתי הוא ענה נחרצות: "בר־מצווה תעשה בישיבה". תהיתי לסיבת הדברים, וסבא לא הסביר. מסתבר לי שאף שסבא ראה עצמו חלק מקהילת בעלי הבתים שאותה החשיב והעריך, בתשובתו הוא ביקש להעמיק את הזיקה שבין הילדות לעולם לימוד התורה ובית המדרש. את משמעות הערבות של ילדי ישראל לברית סיני, קטונתי מלהבין באותה שעה.

הסיפור, שהפך אולי למפורסם במסריו של סבא, הוא הסיפור על התינוק הבוכה. תמצית המעשה היא אמירתו של בעל התניא לבנו האדמו"ר האמצעי, שהיה שקוע בלימוד ולא שמע את בכיו של התינוק: "כשלומדים תורה ולא שומעים בכיו של תינוק יהודי, משהו פגום בלימוד".

המסר הפשוט של הסיפור הוא הדרישה להיות קשוב לזעקתם וסבלם של הסובבים, מבלי שלימוד התורה יבוא על חשבון רגישות זו. פעמים רבות ההקשר שבו סיפר סבא את הסיפור היה הצורך להיות קשוב לכלל ישראל, שכמו התינוק לא תמיד יודע לבטא את רצונותיו. השוואה זו שיצר סבא בין כלל ישראל לתינוק, וההכרה שלעם ישראל מאוויים ייחודיים גם כשהדברים לא נשמעים בבהירות, מגלמת את האמונה בטהרתה של כנסת ישראל ובתום שבה. האזנה רגישה להמיית הלב של האומה הישראלית ויחידיה, תגלה שמאחורי בכיו של התינוק ישנו צמא לברית, ישנה קריאה – בואי הרוח.

שתי קומות אלו – הטבעיות היסודית והפשוטה, ומעליה טהרת הרוח והתמימות – השתקפו והוקרנו מדמותו העשירה של סבא. כילדים־נכדים חווינו את לילות הסדר שבהם הקפיד לדבר איתנו בשפתנו. כך גם בהתכנסויות המשפחתיות בנר שני של חנוכה, שבהן סיפר והודה על נס ההצלה שלו מגיא ההריגה. בני אלון־שבות יכולים להעיד כיצד בשנים רחוקות יותר היה סבא נכנס לגני הילדים של נכדיו, ומספר בהנאה ובאופן מרתק על החגים והמועדים המתקרבים.

מפתח לפשטות

נדבך נוסף בדמותה של הילדות מתבאר לאור דברי המדרש:

כמה חביבין תינוקות לפני הקדוש ברוך הוא; גלתה סנהדרין ולא גלתה שכינה עמהם, גלו משמרות ולא גלתה שכינה עמהם, וכיוון שגלו תינוקות גלתה שכינה עמהם (איכה רבה, א)

על פי המדרש, תיתכן השראת שכינה ללא סנהדרין וללא משמרות, אך לא כשהתינוקות בגלות. ומכלל לאו אנו שומעים הן – חזרת השכינה למקומה מותנית בשובם של הילדים מגלותם. הזיקה בין הילדות והשראת השכינה מופיעה אף בגמרא (סוכה ה, א), המבארת כי מראה פניהם של הכרובים הנמצאים בקודש הקדשים כמראה פני התינוקות.

תהליך חזרת השכינה למקומה יחד עם הילדים מהדהד בתיאור הנביא על ילדי ירושלים המשחקים ברחובותיה. אולם עיקר הביטוי לרעיון זה בעולמו של סבא היה מגיע מדי שנה עם בוא הימים הנוראים, ימים של ציפייה דרוכה לפגישת הדוד עם הרעיה ולהשראת שכינה. כך דרש סבא באחת משיחותיו בהיכל הישיבה לפני תקיעת שופר:

המדרש מספר שבשעת קריעת ים סוף, תינוקות שמטו דדי אימותם ואמרו "זה אלי ואנווהו". דברים שהם פשוטים וטבעיים צריכים לבוא לידי ביטוי אפילו אצל התינוקות היונקים משדי אימם.

אחד הייעודים הגדולים שימי הדין ותקיעת השופר מציבים בפני האדם, הוא לחזור לפשטות. לשוב לגעייה הטבעית, לפעייתו של התינוק, קודם שנסתבך האדם בהמון החיים ושאונם. כבני תורה מחזיקים אנו בסם חיים, חיים לעולם כולו, ואף על פי כן איננו מצליחים לעורר אמון. דווקא לתינוק, ישנו מפתח לאותה פשטות המתעלה מעל הסיבוכים.

על מנת להמליך עלינו את הקב"ה ולהיזכר לפניו לטובה, ביקש מאיתנו סבא לשוב להיות כתינוקות הגועים בבכי. אנו נזקקים לכנות הגלומה בבכי זה כדי לעורר את אמונו של מלך מלכי המלכים ביום הכתרתו.

נאה דרש, נאה קיים, נאה ניגן בקולו הערב כשליח ציבור בתפילת המוסף של יום הכיפורים:

אֲשֶׁר אֵימָתֶךָ / בְּאֶרְאֶלֵּי אֹמֶן / בְּאַבִּירֵי אֹמֶץ / בִּבְלוּלֵי קֶרַח / בִּבְדוּדֵי קֶדַח / וּמוֹרָאֲךָ עֲלֵיהֶם..

ואָבִיתָ תְהִלָּה / מִבָּשָׂר וָדָם / מֵהֶבֶל וָתֹהוּ / … וְנוֹתְנִים לְךָ פְּאֵר חַי עוֹלָמִים / וְתִפְאַרְתְּךָ עֲלֵיהֶם

לפיוט זה, המתאר את מעלותיו של האדם המוגבל אל מול המלאכים, הצמיד סבא לחן מיוחד. שורשיו של הלחן נטועים במחוזות ילדותו של סבא, בזמר שהושר ביידיש, ומתאר (בתרגום חופשי): "אמא הורתה לנו לקטוף אגוזים, אך אבוי! ענפי העץ גבוהים כל כך, והילדים נמוכים כל כך, להשיג את הפרי – אינם יכולים".

את הביטוי לשאיפה העמוקה ביותר של קרבה לקב"ה למרות החידלון והעליבות האנושית, את הכמיהה לזכות להשראת שכינה ולהלבנת לשון של זהורית ביום הקדוש בשנה, ביטא סבא דרך הרצון הילדי, הפשוט והכן. העץ גבוה, הילדים נמוכים, איך נוכל להשיג את הפרי?

תגיות: הרב יהודה עמיטלישיבת הר עציוןמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    לפני החורף, לפני השפעת: מחלקות פנימיות בסכנת קריסה

    הידיעה הבאה

    "הבנתי שהחלום שלי הוא לדבר עם בנות על נשיות"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    ההבדל הקטן בין צ'רצ'יל לנתניהו

    ההבדל הקטן בין צ'רצ'יל לנתניהו

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD