יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

האם הקיקיון מספר יונה הוא צמח הקיקיון של ימינו?

מהו הצמח המסתורי ומדוע הנצרות הקדומה זיהתה את הקיקיון עם דלעת הבקבוק? בעקבות הזיהויים הבוטניים השונים של הצמח בתרגומי המקרא ובאמנות

מאת  ד"ר רבקה בן-ששון
ד׳ בתשרי ה׳תש״פ (03/10/2019 14:48)
צילום: המוזיאון הארכיאולוגי של הוותיקן

ציור קיר בקטקומבה של קליסטוס, תחילת המאה ה 3. צילום: המוזיאון הארכיאולוגי של הוותיקן

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לישראלים המכירים את צמחיית הארץ מוכר צמח הקיקיון הגדל בר בבקעת הירדן ובמישור החוף, בעיקר בצידי דרכים כפליט תרבות. זהו צמח בעל עלים רחבים ומאוצבעים, הגדל בקיץ. הוא פורח ונותן פירות במהירות ולמרות היותו צמח רעיל מאוד מפיקים מזרעיו שמן, המשמש בתעשיות שונות וברפואה, ומוכר כ״שמן קיק״.

האם זהו צמח שיכול לתת צל מעל לסוכה? הקיקיון אמנם יכול לתת מעט צל, אך הוא איננו מטפס על סוכה. הצמח דורש חום והוא נפוץ בעיראק ובמצרים. שם הקיקיון במצרית עתיקה הוא ק׳ק, ובקברי הפרעונים נמצאו זרעי קיקיון. בנוסף לדמיון עם השם המצרי, נוספה אפשרות לזיהוי הצמח בעזרת תגלית מדעית משנת 2002. הכוונה היא לתגליתו של ד״ר גונטר מילר מאזור נחל דן. הוא מצא מין חדש של עש (סוג של פרפר), שלא היה מוכר למדע, שזחליו (הנקראים תולעים בלשון העם) ניזונים מהקיקיון בלבד. בשלבים מתקדמים של התפתחותם הם אוכלים רק בשעות הלילה וביום מסתתרים מתחת לעלים המתים, כך שאינם נראים. בשלב האחרון בהתפתחות הזחלים הם יכולים לחסל בלילה אחד צמח שלם.

תופעה מיוחדת זו בהחלט יכולה להסביר את התופעה המסופרת בספר יונה גם באופן מדעי. בשלב זה אין ידיעות על הימצאותו של מין זה גם בעיראק, שבה נמצאת נינווה, אבל כצמח אוהב חום תנאי האקלים בהחלט מתאימים לו.

ציורי הסיפור

עד כה לא נמצאו תיאורים של סיפור יונה באמנות היהודית של המאות הראשונות לספירה. רק בשנים האחרונות נמצא תיאור של יונה הנפלט מהדג בפסיפס בית הכנסת העתיק בחוקוק, המתוארך למאה החמישית. זהו תיאור יוצא דופן של דג גדול בולע דג קטן יותר, שגם הוא בולע דג קטן ממנו, וזה בולע את יונה. סיפור כזה מוזכר בפירוש מוסלמי לספר יונה, אך אינו מוכר בספרות המדרשית שלנו.

לעומת זאת מוצאים אנו מספר רב מאוד של תיאורים מסיפור יונה באמנות הנוצרית הקדומה, בגלל המשמעויות הרבות שניתנו לסיפור בתיאולוגיה הנוצרית. החוקרת ג'נסן מצאה 80 תיאורים של שלבים שונים מסיפור יונה בציורי הקיר בקטקומבות הנוצריות ברומא, 200 פעם בסרקופגים – ארונות הקבורה הנוצריים, וכן תופעה ייחודית לסיפור יונה – ריבוי הסצנות כמקבץ אחד, לעיתים בצורה עוקבת כמו בציורי קומיקס.

בציור הבא מופיעים האירועים מימין לשמאל: יונה מושלך מהסירה, יונה נפלט מה״דג״ ויונה שוכב מתחת לסוכה. התיאור של הסיפור מימין לשמאל מעלה את ההשערה שהציורים לקוחים ממקור עברי, כנראה כתב יד של מגילה, כפי שהיה נהוג באותם זמנים.

צילום: המוזיאון הארכיאולוגי של הוותיקן
ציור קיר בקטקומבה של קליסטוס, תחילת המאה ה 3. צילום: המוזיאון הארכיאולוגי של הוותיקן

דוגמאות נוספות לקשר עם מקורות יהודיים, כולל מדרשיים, ניתן למצוא במספר תיאורים של יונה. באחד מסדרת פסלים קטנים שנמצאו בקבר בתרסוס שבאסיה הקטנה רואים את יונה מושלך לים כשרגליו תחילה ולא ראשו, כפי שמופיע כמעט בכל התיאורים האחרים. ייתכן שיש כאן הד למדרש פרקי דרבי אליעזר: ״הטילו אותו עד ארכבותיו והים עומד מזעפו. נשאו אותו אצלם והים הולך וסוער, הטילו אותו עד טבורו והים עומד מזעפו, נשאו אותו אצלם והים עומד וסוער, הטילו אותו על צוארו וכו' עד שהטילו כולו שנאמר וישאו את יונה״.

דוגמה אחרת להשתקפות מדרשית ניתן למצוא בציור קיר בכנסייה בשוודיה, שבו רואים את יונה מושלך בצד ימין של האונייה לפי הדג כשהוא לבוש, עם שיער ובעל זקן. מצידה השמאלי של האונייה נראה יונה שיוצא מהדג כשהוא ערום וקירח. מדרש המסביר זאת מצוי במדרש יונה, ובו מסופר ש"אף אני חסתי על כבודך והצלתיך מבטן שאול ומרוב חמה שהיה במעי הדגה, נשרף בגדיו ומעילו ושערותיו".

ויכוח פנים־נוצרי

אחד הפרטים הבולטים בכל התיאורים הללו הוא יונה השוכב מתחת לסוכה, עליה מטפסת דלעת הבקבוק. הדלעת מופיעה בכל התיאורים המוקדמים של יונה, גם בפסיפסים, והשאלה היא מדוע נבחרה דווקא דלעת הבקבוק לתיאור זה. ובכן, מאחר שלא היה לקיקיון שם ביוונית, בחרו השבעים בתרגומם (בספטואגינטה) שם שדומה לו בצליל ב־Kolokinthi, שהוא אבטיח הפקועה. צמח זה ממשפחת הדלועיים אינו מטפס אלא משתרע ופירותיו אינם אכילים. אין בין תיאורי יונה הנוצריים או היהודיים שום ציור של צמח זה.

צילום: רבקה בן-ששון
סוכה שעליה דלעת הבקבוק, דרום איטליה. צילום: רבקה בן-ששון

בשלב מאוחר יותר, בסוף המאה הרביעית, תורגם התנ״ך ללטינית על ידי הירונימוס, ששלט בשפה הלטינית כמו גם ביוונית בארמית ובעברית. תרגום זה הוכרז כתרגום המחייב רק בשנת 1546. הירונימוס תרגם את הקיקיון לקיסוס, ששמו הלטיני הוא Hedera, כשגם הצליל וגם הצמח אינם דומים לקיקיון, פרט לכך שהקיסוס מטפס. כתוצאה מתרגום זה התגלעו חילוקי דעות קשים בין הירונימוס ואחד מאבות הכנסייה החשובים, אוגוסטינוס, שמצאו ביטוי בהתכתבות ביניהם. אוגוסטינוס העדיף תרגום אחר, כנראה קדום לזה של הירונימוס, שקבע שה־Cucurbita שהיא דלעת הבקבוק, הוא המונח המתאים. מסתבר שדעתו של אוגוסטינוס ניצחה, בגלל ריבוי התיאורים של דלעת הבקבוק.

בדומה להשפעת המדרשים היהודיים על תיאורי יונה, מוצאים גם השפעות נוספות, כמו השפה והמיתולוגיה היוונית. ה״דג״ המוזר המופיע באיורים הרבים מקורו ביוונית, בה אין מילה מיוחדת לדג גדול/לויתן או כריש, וכולם נקראים ketos, שהוא גם מפלצת. מכאן התיאורים המאוחרים יותר של יונה בבטן הלויתן, וכן מקור לאגדה יוונית על הנסיכה אנדרומדה, שניצלה ביפו מפני המפלצת הימית.

לצערנו, האיורים היהודיים המוקדמים ביותר של ספר יונה המוכרים לנו הם מכתבי יד מימי הביניים, כשהקדום שבהם הוא התנ״ך של יוסף הצרפתי מסרוורה־פורטוגל, משנת 1299. אין זה שולל את האפשרות שהיו כאלה ואינם ידועים לנו. בתיאורים היהודיים מהמאה העשרים מוצאים איורים שונים של אמנים ידועים כמו יעקב שטיינהרט משנת 1955, שהתחיל לצייר את יונה כבר בגרמניה בשנת 1929. גם לנחום גוטמן יש סדרת ציורים על נושא יונה משנת 1929. מאז מוצאים איורים רבים וכן פסלים של אמנים ישראליים כשרובם מתייחסים ליונה במעי הדג.

צילום: ניצן כהן
פסל המתאר את יונה שעליו צמחיית מים בגבעת יונה ליד אשדוד. צילום: ניצן כהן

גם באיורים של כתבי יד מוסלמיים מופיעים תיאורים של יונה, ומקומות שונים מייחסים לעצמם את מקום קבורתו. בעיראק – מוסול, ובאיראן – משהד. גם יפו מתפארת ביונה, וסלע אנדרומדה המוזכר אצל יוסף בן מתתיהו קושר בין הסיפור המיתולוגי ובין יונה. בהתאם לקשר עם יפו מוצאים גם פסלים של יונה והלוויתן באזור ואפילו רחוב על שם יונה הנביא מגיע לחוף הים.

הנה כי כן, רואים אנו שספר יונה, בנוסף להיותו מעורר מחשבות על האמונה והתשובה, כפי שאנו מתייחסים אליו ביום כיפור, מביא גם שאלות בוטניות והקשרים שונים באמנות היהודית והנוצרית, החל מהמאות הראשונות לספירה ועד ימינו.

ד"ר רבקה בן-ששון כתבה את עבודת הדוקטורט שלה בתולדות האמנות באוניברסיטה העברית. עוסקת באמנות יהודית בעת העתיקה והרומית המאוחרת, בדגש על הקשר עם הבוטניקה בת התקופה.

תגיות: בוטניקהיונה הנביאמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    פרשת וילך: תוספת של רחמים

    הידיעה הבאה

    מצחק מילים: סל תרבות עם דקל בנו

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    מצחק מילים: סל תרבות עם דקל בנו

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD