יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

הדיאלוג שבין שופר הא־ל לשופר האדם

עיון בברכת השופרות בתפילת ראש השנה חושף משמעויות שונות לקול השופר - החל מקול הגאולה של הבורא ועד קול האהבה של האדם. עשרת הפסוקים הנאמרים בברכה מחוללים דיאלוג בין הקולות

מאת  ד"ר איילת סיידלר
כ״ה באלול ה׳תשע״ט (25/09/2019 13:06)
מלינה גברעם, 'רואים שקוף', אקריליק על בד, 2018

דיאלוג בין שני שופרות, שופר הא־ל ושופר האדם. מלינה גברעם, 'רואים שקוף', אקריליק על בד, 2018

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

תפילת מוסף של ראש השנה כוללת שלוש ברכות המייחדות אותה ממוספי השבת והמועדים – מלכויות, זיכרונות ושופרות. לשלוש הברכות מבנה קבוע: קטע תפילה פותח; פסוקים מן המקרא על פי הסדר תורה, כתובים, נביאים; קטע תפילה חותם, הכולל פסוק מן התורה. הגמרא (ראש השנה לב ע"א) קובעת כי "אין פוחתין מעשרה מלכויות… זכרונות … ושופרות". בפועל, רק בברכת הזיכרונות מצויים עשרה פסוקים, בעוד במלכויות ובשופרות מספר הפסוקים גבוה יותר. עיון בפסוקים בכל אחת מן הברכות עשוי להעמיק את הבנת משמעות הברכה. להלן אדגים עיון כזה בברכת השופרות.
יראת הדין והרצון להלל

הקטע הפותח את ברכת השופרות, "אתה נגלית בענן כבודך", עוסק בעבר – התגלות ה' בקול שופר במעמד הר סיני. שלושת פסוקי התורה הבאים אחריו תואמים לנאמר בו ומתארים את קול השופר במתן תורה. הקטע החותם את הברכה, "א־לוהינו וא־לוהי אבותינו תקע בשופר גדול לחירותנו", עוסק בעתיד – שופר ה', שופר המלחמה ושופר הגאולה, המשיב את עם ישראל לארצו. פסוקי הנביאים הבאים לפניו עוסקים בהתאמה בשופר מלחמתו של ה' בעמים ובשופר הגאולה.

מלינה גברעם, 'רואים שקוף', אקריליק על בד, 2018
דיאלוג בין שני שופרות, שופר הא־ל ושופר האדם. מלינה גברעם, 'רואים שקוף', אקריליק על בד, 2018

לעומתם, פסוקי הכתובים המצויים בתווך, הלקוחים כאן וגם בברכות מלכויות וזיכרונות מתהילים, וכן פסוק החתימה מן התורה בסוף הקטע (במדבר י, י), אינם קשורים כלל לשופר ההתגלות או לשופר הגאולה. עיון בהם חושף בפנינו שופר חדש השונה באופן מהותי מן השופר המוזכר בפתיחה ובסיום. בעוד שבפסוקי התורה והנביא, בהתגלות ובגאולה, השופר הוא שופר האלוהים, והאלוהים הוא המשמיע את קולו, פסוקי הכתובים ופסוק החתימה מתמקדים בשופרו של האדם המשמיע בו קול.

תקיעתו של האדם בשופר המוצגת בפסוקים אלו קשורה בהתרחשויות שונות ומייצגת ביטויים שונים של הקשר בין האדם לאלוהיו. שני הפסוקים הראשונים, "עלה אלוהים בתרועה ה' בקול שופר" וכן "הריעו למלך ה'", מופיעים במזמורי המלכת ה' בתהילים. האדם ניצב בהם מול "ה' עליון נורא מלך גדול על כל הארץ" (מז, ג), שתפקידו "לשפוט כל הארץ" (צח, ט). קול השופר שמשמיע האדם בהקשר זה מבטא את יראת הרוממות בפני הופעת הא־ל המלך.

פסוק הכתובים השלישי מנוסח בלשון ציווי: "תקעו בחדש שופר", ולאחריו מצוטט הפסוק הסמוך לו "כי חק לישראל הוא משפט לאלוהי יעקב". שופר זה הוא שופרו של האדם התוקע מתוקף מחויבותו למצוות ה'. כדי להדגיש עובדה זו לא הסתפק מחבר התפילה בציטוט פסוק השופר "תקעו בחדש שופר" אלא ציטט גם את פסוק ההנמקה "כי חק לישראל הוא". ניתן לומר כי קול שופר זה מבטא את קולו של האדם המציית לחוק, אולי מאימת הדין.

פסוק הכתובים האחרון הוא למעשה מזמור שלם בן שישה פסוקים, החותם את ספר תהילים (קנ). קול השופר מוזכר בפסוק ג', "הללוהו בתקע שופר", והמזמור כולו קורא לאדם להלל את אלוהיו בכל מקום שבו מצוי האלוהים ("בקדשו", "ברקיע עזו"), בכל כלי אפשרי ("בתקע שופר", "בנבל ובכנור", "בצלצלי שמע", "בצלצלי תרועה"), ובכל מאודו, "כל הנשמה תהלל יה". לא אימת המלכות ואף לא אימת הדין הן העומדות בבסיסו של קול שופר זה אלא הרצון המוחלט להלל את האלוהים. בקול שופר זה ניתן לזהות את קולו של האדם הדבק בה' מכוח אהבתו אליו.

המילה שופר מופיעה ארבע פעמים בלבד בספר תהילים. לכאורה לא עמדה בפני מחברי הברכה שום בררה, והפסוקים המצוטטים הם למעשה הפסוקים היחידים שניתן היה לצטט. עם זאת, העובדה שבברכה מצוטטים כל ארבעת הפסוקים (ולא רק שלושה מהם), העובדה שסדר הופעתם שונה מרצף הופעתם בספר תהילים (הפסוק השני ממזמור צח מאוחר לפסוק השלישי ממזמור פא), והעובדה שהן בפסוק השלישי והן בפסוק הרביעי בחרו מחברי התפילה לצטט יותר מפסוק אחד רומזות לכך שמאחורי פסוקי התהילים המצוטטים עומדת המגמה להעניק ביטוי לקולות שופר שונים שמשמיע האדם.

קול שמשמיע האדם

ביסוס לדבר נוכל למצוא בפסוק החתימה. בדיקת הופעתה של המילה שופר בספרי התורה מגלה שגם בהם מופיעה המילה שופר ארבע פעמים. שלושה מצוטטים בצמוד לקטע הפתיחה, והרביעי, קול שופר היובל (ויקרא כה, ט), נעדר מן הברכה. במקומו ניצב פסוק שאינו כולל שופר אלא חצוצרה ותקיעה. מבין הראשונים יש שסברו כי אין לאומרו ואף הציעו לו חלופה ראויה יותר לדעתם.

הפסוק המצוטט בתפילה, "וביום שמחתכם… ותקעתם בחצוצרות" (במדבר י, י), מתייחס לתקיעה בחצוצרות בעת הבאת הקרבנות ביום שמחה וביום מועד. לדברי הספרי (במדבר בהעלותך עז), "ר' נתן אומר … ותקעתם בחצוצרות – הרי שופר. והיו לכם לזכרון – זה זכרון. אני ה' אלוהיכם – זה מלכות". לפירוש זה פסוק זה נבחר לחתום את ברכת השופרות, האחרונה בסדר הברכות, משום שתוכנו מהווה חתימה לשלושתן – מלכויות, זיכרונות ושופרות. לאור דברינו לעיל דומה שיש להוסיף ולומר שפסוק זה משקף, בדומה לפסוקי הכתובים, את הקול שמשמיע האדם.

לשאלה מדוע יש לצטט עשרה פסוקים בכל אחד מקטעי מלכויות, זיכרונות ושופרות, מעניקה הגמרא שלוש תשובות:

כנגד עשרה הלולים שאמר דוד בספר תהלים… רב יוסף אמר כנגד עשרת הדברות שנאמרו לו למשה בסיני. ר' יוחנן אמר כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם (ראש השנה לב ע"א).

דברי הגמרא עשויים להתפרש באופן דומה לפרשנות שהוצעה לעיל בפסוקי הכתובים בקטע השופרות. הקישור הנעשה בין עשרת פסוקי התפילה לעשרת ההילולים, לעשרת הדיברות ולעשרת מאמרות הבריאה רומז לכך שתפילת האדם לאלוהיו בראש השנה, ואולי גם בשנה כולה, עשויה לבוא משלושה מקורות שונים ומובחנים. היא עשויה לנבוע מרצון להלל את ה' ואז היא ביטוי לאהבת ה', "כנגד ההלולים שאמר דוד"; היא עשויה לבטא את רצונו של האדם לציית לחוקי האלוהים ואז היא משקפת את יראת הדין, "כנגד עשרת הדברות"; היא עשויה לנבוע מיראת הרוממות, מהכרתו של האדם בעובדה שהא־ל הוא בורא העולם ואז היא "כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם".

החתימה של ברכת השופרות אינה מתייחסת לפתיחה ואינה חותמת בלשון "כי אתה ה' המתגלה בקול שופר". היא גם אינה מתייחסת לקטע הסיום ואינה חותמת באמירה "כי אתה ה' גואל בשופר". הברכה חותמת במילים "כִּי אַתָּה שׁומֵעַ קול שׁופָר, וּמַאֲזִין תְּרוּעָה, וְאֵין דּומֶה לָּךְ". חתימה זו מתייחסת לשופרו של האדם הרמוז בפסוקי הכתובים ובפסוק החתימה.

עיון בפסוקים המצוטטים בברכת השופרות מגלה כי התפילה עוסקת בדיאלוג שבין שני השופרות: שופר הא־ל ושופר האדם. התפילה פותחת בשופר האלוהים המתגלה, עוברת לשופרו של האדם הנענה לאלוהיו באופנים שונים, שבה לשופרו של האלוהים הגואל ומסיימת בשופרו של האדם השמח באלוהיו. "בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁומֵעַ קול תְּרוּעַת עַמּו יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמִים".

ד"ר איילת סיידלר, מפמ"ר תנ"ך בחמ"ד, מרצה בבית הספר ללימודי יסוד ובמדרשה באוניברסיטת בר אילן

תגיות: העולם היהודימוסף שבתראש השנהתקיעת שופר

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    השופר מכריח לוותר על מילים, לשתוק ולפגוש את העולם מחדש

    הידיעה הבאה

    "אני מתגעגע לטוהר ולתמימות של הילדוּת"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אביטל הירש

    "אני מתגעגע לטוהר ולתמימות של הילדוּת"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD