יום שישי, יולי 18, 2025 | כ״ב בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

השופר מכריח לוותר על מילים, לשתוק ולפגוש את העולם מחדש

השופר הוא הזמנה לשחרור מהשפה, מהמילים המוכרות המעניקות לנו מובנות, הקשר, משמעות ויכולת פענוח של העובר עלינו - ולחזור לרגע לקמאיות שקודם הדיבור

מאת  אלחנן ניר
כ״ה באלול ה׳תשע״ט (25/09/2019 12:59)
ציור: אלה צמבליסטה ננצל, 'אל החלומות שלנו', צבעי מים, 2018

מביאים את השפה לידי דמימה ואיפוס ומבקשים להתחיל מחדש את קיומנו. ציור: אלה צמבליסטה ננצל, 'אל החלומות שלנו', צבעי מים, 2018

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פסוקי התורה אינם מגלים לנו הרבה על יום הרת עולם, והוא אף אינו מופיע ונזכר בשמו המוכר לנו – "ראש השנה". אין בדברים על היום הזה ציוויים על ציר המקום, כמו בסוכות שבו יוצאים מדירת קבע לדירת ארעי, או על הציר הגסטרונומי, כמו בפסח שבו אנו משנים את רכיב המזון העיקרי שלנו, הלחם, וממירים אותו במצה, וכמו ביום הכיפורים – שבו אנו נמנעים לחלוטין מציר זה, מחסרים גופנו ממאכל ומתענים. עניינו של יום הוא אך על הציר הווקאלי: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ" (ויקרא כג); "יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם" (במדבר כט). מלבד עניין התרועה אין בפסוקים אפיון אחר לחג הזה.

שיבה אל המעגל האבוד

מה טיבה של אותה תרועה לא נאמר, ואף לא נאמר מפורשות שאכן מדובר על תרועה בשופר. השופר, ששימש בראשיתו לכלי קריאה ואזעקה של רועי צאן, מוזכר עשרות פעמים במקרא. הוא מופיע ברגעי מתן התורה בסיני, והוא מייצג חירות: "וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם. וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל ישְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ" (ויקרא כה); שמחה וחגיגיות, "וְדָוִד וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל מַעֲלִים אֶת אֲרוֹן ה' בִּתְרוּעָה וּבְקוֹל שׁוֹפָר" (שמואל ב, ו); ואף מלחמה, כמו במלחמת יהושע ביריחו ומלחמת גדעון במדין, וכדברי הנביא: "כִּי קוֹל שׁוֹפָר שָׁמַעַתְּ, נַפְשִׁי תְּרוּעַת מִלְחָמָה" (ירמיהו ד). גם הפסוק "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ" (תהילים פא), המוכר מדרשת חז"ל ככזה הכורך ומצמיד את השופר אל ראש השנה, אינו מפורש והוא אך על דרך רמז.

ציור: אלה צמבליסטה ננצל, 'אל החלומות שלנו', צבעי מים, 2018
מביאים את השפה לידי דמימה ואיפוס ומבקשים להתחיל מחדש את קיומנו. ציור: אלה צמבליסטה ננצל, 'אל החלומות שלנו', צבעי מים, 2018

וכבר הגמרא שואלת "מנין שבשופר?". אולי נתקע בראש השנה בכלי נשיפה אחר, בחצוצרה, שגם כלפיה נאמרת לשון תרועה בפסוקים. ויש טעם בתקיעה בחצוצרה שכן מנעדה של זו הוא הגבוה ביותר מכל כלי הנשיפה ממתכת, ובקולה הרם היא מבשרת חגיגיות, שמחה ואף מלחמה (כמתואר בבמדבר י), והיא הולכת במשולב עם השופר: "בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ ה" (תהילים צח). שואלת הגמרא ואף עונה: "תלמוד לומר: 'והעברת שופר תרועה'" (ראש השנה לג, ב).

הפסוק שמביאים חז"ל הוא פסוק מפרשת היובל. בעשירי בחודש תשרי מעבירים שופר תרועה, הדרור מתפשט בארץ, עולם העשייה והאינטריגות נושק לרגע לעולם האצילות והחירות והמשעבדים מניחים למשועבדים, השבים באנחת הקלה איש אל אחוזתו ואל משפחתו. זאת השיבה אל המעגל הקרוב שאבד, שנסתם במשך השנים, בתלאות הקיום, במפולות הקטנות שארבו לנו בפיתולי החיים; אל המעגל שנשכח – בהתחלה בכאב ואחר־כך כדרך כל כאב – בהשלמה. ודווקא מפסוק זה לומדים חז"ל על ראש השנה, כמו ספק מבקשים ספק דורשים שנשים לב שזהו עניינו של השופר של ראש השנה: חירות. עזיבת הקיים מלא השעבוד ומוכנות להיפתח אל החדש.

וכך דרש בעל השפת אמת:
שופר הוא מעלמא דחירות כמו שופר של יובל. ולמדין בגזרה שווה שופר של ראש השנה מן שופר של יובל. והוא הימשכות החירות. ובני ישראל בראש השנה בוחרין בדרכי אבותיהם ומבקשין לחירות לצאת משיעבוד היצר הרע ועולם הטבע (תרס"ד).

אמנם במקדש היה חיבור בין השופר לחצוצרה והיו תוקעים בשופר ובשתי חצוצרות, שכן במקדש יש מקום לכלי מלכותי זה של החצוצרה, אך עדיין עניינו של יום הוא השופר. ועדיין השופר מאריך והחצוצרות מקצרות שכן מצוות היום בשופר. אך מחוץ למקדש "אין תוקעין בראש השנה אלא בשופר בלבד" (משנה תורה, הלכות שופר א, ב): מחוץ למקדש אין מקום לאותה מלאות אנושית המתבטאת בחצוצרה, אלא אנו תוקעים רק בשופר שאינו מעשה אדם כלל. הוא עשוי מקרן חלולה של איל, ובאמצעותו אנו שבים אל הבסיס הקמאי הרוחש בתוכנו, אל החיה, ואל קומת התקשורת הבסיסית והראשונית שלנו כבני אדם, זו הקודמת לדיבור הבוגר – אל הגניחה והיללה.

הרצון לדייק במילים

השפה היא הכלי הראשון שבאמצעותו אנחנו מעבדים את שאנו פוגשים. המילים מעניקות לנו מובנות, הקשר, משמעות ויכולת למלל את העובר עלינו. בכל חוויה ואירוע אנו תרים אחר מילות הפענוח בתוכנו. במבט ראשון נדמה לנו שישנה חוויה והנה אנו מחפשים לה מילים, מבקשים לכייל אותה בתדרי השפה. אולם מבט שני יחשוף בפנינו שהמילה היא המאפשרת לחוש את אותה תחושה, עד כדי כך שלולא המילה לא היה ניתן כלל לחוש את אותה תחושה מסוימת. זהו כוחה של אמנות טובה – היא מייצרת את המילה והמילה מייצרת את התחושה הפיזית כמו גם הנפשית שהמילה מנסה לתאר. המשורר חזי לסקלי כתב מילים הקרובות לכך: "כשהמלה תהפוך לגוף/ והגוף יפתח את פיו/ ויאמר את המלה שממנה/ נוצר ־/ אחבק את הגוף הזה/ ואלין אותו לצדי".

אבל יש רגע בו מפלחת התחושה שגם למילים יש "פג תוקף", שלא פעם, כפי ששר אביתר בנאי – "הרצון לדייק במילים/ תכונה מרגיזה מאוד/ במיוחד שבסוף אני/ עומד ושותק", וגם כוחן האדיר מתגלה ככוח מוגבל ומגביל. וגם הן, שכל־כך השתעבדנו להן, צריכות להמשיך הלאה וללכת לדרכן. ואנו נדרשים לוותר עליהן, לעמוד ולשתוק. ואחרי השתיקה הארוכה להסכים לפגוש את העולם מחדש ולהתפלל לזכות כעת במילים חדשות. לשם כך עלינו לשחרר את המילים שאגרנו, המילים שהיו עבורנו מרחב של מוכרות ואינטימיות, של קירות וגג וחלונות לרוח הפנימית והחיצונית המנשבת. ועכשיו לתת להן להמשיך הלאה. ללוות אותן בדרכן אל המקום הסודי של המילים הנעלמות, להיפרד בכאב ובנשיכת שפתיים ולנופף באיפוק לשלום.

ובתווך בין המילים שיהיו למילים שעוד תבואנה – אנחנו נעדרי מילים. ההגדרה שלנו כ"מדבֵּר" וכ"רוח ממללא" מתקלפת מעט, ואנחנו דומים לבהמה הגועה: "ולמה תוקעין בקרנות? לומר חשבינו כאילו גועים כבהמה לפניך" (ירושלמי תענית ח ע"א). אנחנו כמו מביאים את השפה האנושית לידי דמימה ואיפוס, ומבקשים להתחיל מחדש את קיומנו. והשופר כמו לוקח את מילות השנה האחרונה, מוליך אותן בדרכן אל על, ומוריד מילים חדשות מטה שילכו ויתגלו אלינו אט אט במשך השנה כולה, כל מילה בעונה המיועדת לה. התהליך הזה הוא תהליך קשה, ולכן ראש השנה הוא גם יום דין. ראשיתו הוא דין קשה של פרידה ואובדן, ואחריתו בדין רפה של מפגש חדש, מהוסס, שילך ויתעצם ויגיע לנקודת פסגה ראשונה בסוכות ובשמחת תורה.

*

השנה הזאת הייתה מלאה במילים ספוגות רעל, שנאה ומבטי דחייה ובוז. שתי מערכות בחירות לא הותירו כאן הרבה איים של ראיית מעלת החבר ולא רק חסרונו. קבלת השנה החדשה היא בעיקר הזמנה לנתינת אמון שיכול להיות בינינו אחרת, שיכולה להיות שפה חדשה של חיבורים ויחד, שפה משותפת שתחפש את משמעות היותנו כאן, על האדמה הזאת, כמדינה יהודית וריבונית אחרי אלפיים שנות גלות ונדודים.

תגיות: מוסף שבתראש השנה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    פרשת ניצבים: נאחזים בזכות אבות

    הידיעה הבאה

    הדיאלוג שבין שופר הא־ל לשופר האדם

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    מלינה גברעם, 'רואים שקוף', אקריליק על בד, 2018

    הדיאלוג שבין שופר הא־ל לשופר האדם

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD