
אחרי מאה שנות שגשוג, עולם הרכבים והתחבורה משתנה. בזמן שכולם מדברים על עולם שיכלול יותר רכבים חשמליים, יותר רכבים ירוקים ולא מזהמים ויותר רכבים אוטונומיים, יצרניות הרכב הוותיקות מנסות להתארגן לקראת העתיד הלא ברור ולהתכונן להובלת השינוי שבפתח.
על רקע זה התקבלה השבוע הודעתן של פיג'ו הצרפתית (שמייצרת גם את רכבי סיטרואן), פיאט האיטלקית וקרייזלר האמריקנית על מיזוגן לחברה ענקית אחת, שאמורה להפוך ליצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם, עם הערכת שווי של כ־50 מיליארד דולר. היקף המכירות של ענקית הרכב החדשה עומד כיום על קרוב ל־9 מיליון כלי רכב בשנה, והכנסה שנתית בסדר גודל של כ־190 מיליארד דולר. ועדיין, במחילה מהענקית החדשה, לא מן הנמנע שיצרניות הרכב מיפן ומקוריאה ימשיכו להשאיר לה אבק.

ואפרופו שינויים גלובליים, לאחר תקופה ארוכה של דיבורים הודיעה השבוע חברת הנפט של סעודיה, ארמקו – מפיקת הנפט הגדולה בעולם (כ־10% מהתפוקה העולמית) והחברה הרווחית בעולם (רווח של 111 מיליארד דולר בשנה שעברה) – כי בחודש הבא תצא להנפקה ציבורית של מניות בבורסה של ריאד.
מדוע נסיך הכתר מוחמד בן־סלמאן, השליט בפועל של סעודיה, רוצה לחלוק עם משקיעים מכל העולם את כל הטוב הזה? כי גם בן־סלמאן חושש שמה שהיה אתמול לא ימשיך מחר. עד היום הביקוש של העולם לזהב השחור וההיצע שסיפקה סעודיה היו בשמיים, אבל בן־סלמאן יודע שכדאי להתכונן לעתיד שונה. ההנפקה נמצאת במוקד תוכניותיו הכלכליות של הנסיך, שמעוניין להשתמש בכספי ההנפקה כדי לפתח את כלכלת המדינה, התלויה כיום רק בנפט. הנפקה של 2%־5% ממניות החברה תכניס לו עשרות מיליארדי דולרים, שיאפשרו להקים ולפתח תעשיות אחרות במדינה.
ובכל זאת, הנסיך ייאלץ כנראה לרדת מעט מהעץ, לאחר שחלם לקבל בהנפקה שווי של 2 טריליון דולר ויסתפק ככל הנראה בשווי של 1.7 טריליון דולר "בלבד". בכל מקרה מדובר בשווי שוק שיהפוך את ארמקו לחברה היקרה בעולם ולהנפקה הגדולה אי־פעם. כדי לסבר את האוזן: מי שנשאה עד כה בתואר ההנפקה הגדולה בעולם הייתה ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא, שהונפקה לפני חמש שנים לפי שווי של 169 מיליארד דולר – פחות מעשירית מהשווי המתוכנן בסעודיה.