יום שישי, יוני 13, 2025 | י״ז בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות מוצש

מהריאליטי למציאות: מה"האח הגדול" לסרט על החיים בדרום ת"א

אביו הוא צלם הקולנוע המיתולגי וכילד הוא הסתובב על הסטים של "השוטר אזולאי" ו"חגיגה בסנוקר". כשבגר הפך יואב גורפינקל לשותף בהפקות של "האח הגדול" ו"ארץ נהדרת" אך בימים אלה הוא מפרסם סרט דוקומנטרי עם המציאות הכי רחוקה מהכוכבים והרייטינג על ארבעה גברים חסרי כל

מאת  אריאל הורוביץ
ט״ו באדר ה׳תש״פ (11/03/2020 19:00)
צילום: אריק סולטן

יואב גורפינקל. צילום: אריק סולטן

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

את מספר האנשים שעוברים כל יום ליד מתחם חסן ערפה בתל־אביב ויודעים שכך קוראים למקום הזה אפשר, ככל הנראה, לספור על כף יחד אחת. המתחם, בין שדרות מנחם בגין לרחוב המסגר, לא מסביר פנים למבקרים בו, אך דווקא שם, בלב העליבות העירונית וההזנחה, מצא הבמאי יואב גורפינקל אנשים מרתקים, שוחח איתם ותיעד אותם במצלמתו. התוצאה: "מתחם חסן ערפה", סרט דוקומנטרי שמכוון זרקור אל פינה תל אביבית נידחת ונשכחת, רגע לפני שנעלמה כליל.

"לא הכרתי את המקום, למרות שבינו לבין הבית שלי מפרידות שבע דקות נסיעה על אופניים", אומר גורפינקל, "זה לא מקום שמגיעים אליו בדרך כלל. נחשפתי למתחם דרך חברה שלי, טל רבינר, שסיפרה לי על בחור בשם מישה ששיפץ בדירה של הוריה. מישה בונה כלי שיט ומנסה לברוח מהארץ דרך הים, כי הוא לא יכול לצאת במטוס. עשר שנים לפני שהתחלתי לצלם הוא ניסה לברוח בפעם הראשונה, בנה סירה וניסה לצאת, ובסופו של דבר, בלב ים, הזעיק חילוץ. התקשרתי אליו וביקשתי להיפגש איתו, וכך הגעתי בפעם הראשונה למתחם. כשהגעתי, ראיתי אותו מרתך קונסטרוקציה לסירה. כבר בפגישה הראשונה אמרתי לו שאני רוצה לעשות סרט. ולמרות שהוא איש חשדן, הוא נתן בי אמון ורצה לספר את הסיפור שלו. ברגע הזה נולד הסרט".

יואב גורפינקל. צילום: אריק סולטן

די מהר הבין גורפינקל שמישה לא יהיה הגיבור היחיד של הסרט. "מתחם חסן ערפה" מתמקד בשלוש דמויות נוספות – יצחק, איש מבוגר, שופע ידע ואנקדוטות, שגר במקום ומתפרנס ממיחזור בקבוקים; אנדריי, עולה מבריה"מ, צייר בעברו, ועתי, בעל מסגרייה. "הבנתי שמדובר במקום מטורף ומרתק, ושאני רוצה למצוא בו עוד סיפורים", מתאר גורפינקל, "התחלתי להסתובב ולדבר עם אנשים, עד שפגשתי את ארבע הדמויות המרכזיות שהחלטתי להיצמד אליהן. המתחם הוא מקום די קטן, ובכל פעם שבאתי פגשתי אחד מהם, אין עניין של תיאומים. בכל פעם מחדש נדהמתי מכך שאני נמצא במקום לא רחוק מהבית שלי, אבל כזה שלא הכרתי בכלל. אני יליד תל־אביב, ומסתובב בעיר די הרבה, וגם הסרט הקודם שלי, 'החנויות של פעם', עסק בתל־אביב – ובכל זאת, המקום היה זר לי לחלוטין, וזה מקום מרתק".

הסרט מתעד לצד הדמויות גם את רגעיו האחרונים של המתחם. במקור היה שם פרדס שהיה שייך לחסן סלים ערפה, עשיר יפואי. אחרי 1948 התיישבו בפרדס הנטוש סוחרים ובעלי מלאכה יהודים, והוקמו בו, באופן לא מאורגן, בתי מלאכה שונים ומוסכים. "מעולם לא היה מדובר בכפר או בשכונת מגורים", מבהיר גורפינקל, "זה לא הסיפור של מנשייה או עג'מי, שהיו שכונות ממש, אלא פרדס עם כמה בתים, שאחרי קום המדינה נכנסו אליו אנשים כפולשים. בשנות השבעים העירייה החליטה להסדיר את השהות של בעלי העסקים במקום, והוא מלכתחילה לא הוגדר כשכונת מגורים אלא כאזור של תעשייה קלה. יש במתחם כל מיני סיפורים של בעלויות, הרבה פלישות שהוסדרו על ידי העירייה, עד שבשנות האלפיים מגיעים יזמים ומתחילים לעשות עסקאות עם קבוצות שהתאגדו בין בעלי הנכסים. מראש החלטתי לא לעסוק במשא ומתן סביב הקרקע, אלא בסיפור האנושי של המקום, באנשים שפגשתי".

צילום: פיני סילוק
חברי ארץ נהדרת. צילום: פיני סילוק

עיקר העשייה שלו היום בבימוי וצילום בטלוויזיה, וברזומה שלו שלל סדרות ותוכניות טלוויזיה שבהן היה מעורב בשנים האחרונות, כבמאי עריכות וכצלם: "האח הגדול", "2025", "דה וויס", "ארץ נהדרת", "שכונה" ועוד. הוא מביים גם קליפים ופרסומות, ויוצר סרטים עצמאיים – סרטו הראשון, "החנויות של פעם", שעוקב אחרי חנויות ישנות ונסתרות בתל־אביב, היה מועמד לסרט הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר לשנת 2007. "אני מאוד נהנה לעבוד בטלוויזיה", הוא אומר, "זה גם לעבוד במקצוע שאתה אוהב, וגם להיחשף להפקות שהיו מעניינות ומהנות. בעשייה בטלוויזיה מסחרית יש קצב עבודה שאני אוהב – באים ועושים, הכול מאוד ענייני, אתה חלק ממערכת, יש עבודה ויש תפוקה כל הזמן".

תוכניות כמו "האח הגדול" זכו ללא מעט ביקורות, ומוזכרות בעיקר כהוכחה לרדידות ולשטחיות של הטלוויזיה המסחרית. איך אתה מתייחס לביקורות כאלה?
"נכון ש'האח הגדול' משכה הרבה אש לאורך השנים, וזה בסדר גמור שתהיה ביקורת. זה עניין של טעם. באופן אישי, אני חושב שזו תוכנית בידור טובה, עם פורמט מעולה, ויורם זק, הבמאי הראשי, עשה כאן עבודה נהדרת. אין ספק שזו תוכנית שנוגעת בגבולות שיכולים להיות בעייתיים לפעמים, והיו פעמים שבהן גם אני הרגשתי לא בנוח. היה למשל קטע פוליטי עם שרון גל, שהניף שלט תמיכה באלאור אזריה. זה לא חומר שרציתי להתעסק איתו, ולא חשבתי שצריך לתת לו את הבמה הזו. יורם זק החליט שכן, וזה בסדר גמור, זו התוכנית שלו. אמרתי את דעתי, והמשכנו הלאה.

"צריך לזכור ש'האח הגדול' היא תוכנית ריאליטי, וריאליטי הוא ז'אנר בידורי בהגדרה שלו, הוא לא מתיימר להיות משהו אחר. אפשר לדבר על טלוויזיה באופן כללי, האם אלה התכנים שהיא צריכה לשדר, אבל זה דיון תרבותי רחב יותר. בעידן הרב־ערוצי, גם לפני נטפליקס, אנשים יכולים לבחור מה הם רואים ומה לא, ואף אחד לא חייב לראות 'האח הגדול'. אנשים בוחרים לראות את זה כי הם רוצים תוכנית בידור, וזה בסדר גמור בעיניי, גם אני צופה בתוכניות בידור".

הכתבה המלאה תפורסם בשבת הקרובה במגזין מוצ"ש

תגיות: ארץ נהדרתדוקומנטרי

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "עזרה ראשונה": 10 מיליארד ש"ח להתמודדות עם הקורונה

    הידיעה הבאה

    קונים זמן: ההכרעה בין סיכון הכלכלה לבריאות הציבור

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה
    קונים זמן: ההכרעה בין סיכון הכלכלה לבריאות הציבור

    קונים זמן: ההכרעה בין סיכון הכלכלה לבריאות הציבור

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD