שבת, מאי 3, 2025 | ה׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי חינוך

"השאיפה שלי היא שהאדם יתחבר נפשית ללימוד הגמרא"

שיחות עם אנשי חינוך פורצי דרך. והפעם: הרב מיכאל ימר, ראש ישיבת שעלבים, שמאמין ביצירת חיבור בין התלמידים לגמרא דרך עיסוק בסוגיות מוכרות מהחיים ומהאקטואליה

מאת  בתאל קולמן
כ״ב במרחשוון ה׳תש״פ (20/11/2019 15:05)
בתוך חינוך, מוצש
צילום: אריק סולטן

הרב מיכאל ימר. צילום: אריק סולטן

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

שלום הרב מיכאל, הגעתי אליך כדי לשמוע איך מלמדים את הספר העתיק והלא מאוד פשוט – גמרא – בימינו.
"אני חי את הנושא הזה שלושים שנה. אני מרגיש שאם לא מגיעים לעומק של הלימוד אז האדם רואה את הלימוד כאינפורמציה שלא קשורה לחיים שלו. השאיפה שלי היא שהאדם יתחבר נפשית ללימוד הגמרא. אבי מורי ז"ל לא למד בישיבה. כשהסברתי לו למה אני רוצה ללכת לישיבה אמרתי שאני רוצה לקבל את המיומנות איך ללמוד. חשבתי על הישיבה כהכשרה מקצועית. ההנחה שלי הייתה שאני בא לקבל מיומנות, אבל קיבלתי משהו הרבה יותר עמוק מזה. התורה הפכה להיות חלק ממני. חינוך זה ליצור תנאים ואווירה מיטבית כדי שהתלמיד יעבור תהליך נפשי עם עצמו של חיבור – חיבור ללימוד הגמרא, חיבור לתורה, להשם. כדי שזה יהיה אמיתי, התלמיד חייב לעשות את התהליך הזה לבד. המחנך יסייע לתלמיד בכך שייצור את התנאים מסביב כדי שזה יקרה.

"צעירים שמנותקים מלימוד תורה לא חווים את הלימוד כמשהו פנימי שקשור לאישיות שלהם. מבחינתם זה חומר לא רלוונטי שמגביל את העולם. אז למה שיהיה קשור? ביום שיחוו, וירגישו – אני בכוונה לא משתמש במילה 'יבינו', כי אני מדבר על משהו הרבה יותר עמוק שמגיע לנימי הנפש, נותן משמעות לחיים וממלא את האדם באושר – אז ממילא ירצו להיות קשורים לזה כל הזמן".

יכול להיות שמה שאתה מתאר מתאים רק לחלק מהאנשים, וכמו שאנחנו יודעים שלא כל ילד ייהנה מלימוד מתמטיקה או יתחבר אליו, ככה גם עם הגמרא?
"אני חושב שהתפקיד של מחנך הוא באמת לעזור לכל תלמיד למצוא את הדרך שלו לחיבור לתורה. אין דבר כזה שיהודי לא מחובר לתורה. התפקיד שלי הוא להיות משמעותי לתלמיד – אסור שיהיה פה רק חומר להעביר. החומר אמנם חשוב, אבל אני כמחנך חייב להכיר את הנפש שלו ועם זה ללכת, לתת לו את הכלים שיתחבר בעצמו. הלימוד מתאים, רק צריך למצוא את הדרך. יש הרבה סוגים של לימוד.

"לימוד הגמרא לא בא לבד. אי אפשר לנתק אותו מההיבט המרכזי שבו אני רואה את התורה כמתווה את הדרך לאדם, מזינה את נפשו של האדם. הגמרא היא הבירור של הדבר הזה. אני לא מלמד חוכמה אלא קשר לבורא, את תורת השם, הגמרא היא דרך לדעת מה האלוקים רוצה מהאדם – 'מה ה' שואל מעמך'. זו תורת נצח, לכן היא נותנת תשובות גם אם התנאים משתנים. אני מתחיל את הלימוד מהאקסיומה הזו. אני לא לומד חוכמה, אלא לומד בתוך מערך שלם שכולל אמונה, הבנת האדם את השליחות והערכיות שלו. התפיסה צריכה להיות שככל שאדם לומד גמרא וככל שהוא יתחבר ללימוד תורה ולהשם, הוא יהפוך לאדם ערכי יותר ותורם לחברה".

מערכת החינוך הורסת את לימוד הגמרא?
"אני עובד עם חבר'ה שסיימו בגרות. הם מגיעים לישיבה אחרי גיל 18, באים מתוך הבנה שהם רוצים לבנות את עצמם. לא בשביל ציון או הורים או מערכת. זה הפלוס הגדול. לא תמיד הם מספיק מבינים מה זה ייתן להם, אבל הם מבינים שיש שם אמת ודרך להתחבר להשם. אני חייב לקחת את הרצון זה ולהפוך אותו למציאות".

איך עושים את זה?
"התלמיד חייב ללמוד לעומק. המחשבה שאם נפשט לו דברים ונהפוך את החומר הקשה לפשוט וקריא אנחנו נחבר אותו, היא לא נכונה. אי אפשר להתחבר נפשית למשהו רדוד. חייבים משהו עמוק. אני אתן לו אמצעי עזר בשנים הראשונות, אתן לו מראי מקום ושאלות מנחות, כדי להביא אותו למצב שבו הוא הופך ללומד עמוק. כמו בכרוב, בפנים יש מתוק. אסור שתלמיד ילמד רק את העלים בחוץ. ככה הוא לא יראה את הרלוונטיות לעצמו ולעולם".

"קחי את אסון צור כדוגמה. בניין מפקדה של צה"ל קרס. המפקדים היו למעלה ובקומות התחתונות היו חיילים פשוטים. ראש אכ"א אמר: 'אם תפנו אבן–אבן כולם ימותו, בואו נפנה שליש עם טרקטור כדי להציל את החיילים למטה'. איזה תלמיד לא יחיה את הסוגיה?"

הרב מיכאל ימר. צילום: אריק סולטן

אוקיי, תסביר לי איך מלמדים לא רק את העלים בחוץ?
"השיעור המרכזי שיש פה פעם בשבוע נקרא 'השאלה השבועית'. אני נותן מקרה שקרה בפועל בהיסטוריה או הגיע לבית הדין, ועל סמך הידע של התלמידים בגמרא עליהם לומר לי מה תהיה התשובה למקרה הזה. תלמידי כל שיעור הולכים לרבניהם לכ־25 דקות, ובזמן הזה הם מנסים לענות בכוחות עצמם. אחר כך אנחנו מתאספים שוב ואני מעביר שיעור שבסופו אני עונה על המקרה. תלמיד שעובר בכל שבוע תהליך כזה, שבו הוא לא מקבל את החומר בכפית אלא נדרש לברר בעצמו את הסוגיה – עובר תהליך משמעותי עם הגמרא.

"הדרך שאני מציע, שהתלמיד ילמד בצורה יצירתית ומעמיקה, רלוונטית ונכונה לכל הגילים. גם כשהנכדים שלי, בני שש עד עשר, באים לביקור, אני לומד איתם בצורה הזו. אני מביא מקרה ושואל: מה אתה חושב? רוצה לשמוע את דעתו. הוא מתחבר למקרה כי הוא מנסה לענות בכוחות עצמו. אחר כך אלמד איתו מקור אחד ונברר לפיו מה צריכה להיות התשובה, ואז אוסיף עוד מקור וכן הלאה, תלוי ברמה. אפשר לגעת בנושאים עמוקים מאוד אם באמת הולכים שלב אחרי שלב".

תן לי דוגמה.
"אתן לך דוגמה מהשבוע האחרון. העברתי שיעור ב'נתיב מאיר' לתלמידים מכיתה ט' עד י"ב. דיברנו על מבצע אנטבה, שניים מחבריי שבאו מברזיל ללמוד בארץ ולמדו איתי בנתיב מאיר היו על המטוס הזה בדרך חזרה לברזיל. הסיפור היה שדרשו לשחרר 45 מחבלים תוך הצבת אולטימטום – אחרי 72 שעות איימו לרצוח את כל הנוסעים הישראלים, למעלה ממאה איש. הרב עובדיה יוסף התבקש על ידי ממשלת ישראל לתת תשובה האם הדבר אפשרי מבחנה הלכתית או לא. הוא כינס את גדולי הדור – עוד שישה רבנים חשובים מאוד – הרב שאול ישראלי, הרב אלישיב, הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב ז'ולטי, הרב אליעזר גולדשמידט והרב בן־ציון אבא שאול. הם ישבו יחד מספר שעות. היה ברור שהמחבלים שישוחררו ינסו לפגוע שוב ביהודים וזה גם יעלה את המורל של המחבלים; מצד שני על הפרק עומדים מאה איש שעלולים להיהרג. כשמציגים שאלה כזו לנוער, לא יהיה אחד שלא יחיה את השאלה הזו. הבאתי ציטוטים מהפרוטוקול עצמו. הצגתי להם שיטות שונות, מה אמר כל אחד מבין הרבנים האלו ולמה. ככה התלמידים חיים את הדיון כאילו הם שם עכשיו יחד איתם באותו חדר".

מעניין.
"באים בכל שנה חבר'ה מתיכון כדי להכיר את הישיבה, לא רק י"ב. ברגע שפתאום תהפוך את הגמרא לרלוונטית, זה מה שהיא תהיה בשבילם. אפשר להתחיל ממקרה שאתה למדת, והגמרא תענה על המקרה. תביא את אסון צור כדוגמה. בניין מפקדה של צה"ל קרס. המפקדים היו למעלה ובקומות התחתונות היו החיילים הפשוטים. ראש אכ"א אומר לראש הממשלה: 'אם תפנה אבן־אבן כל החיילים ימותו, בוא נפנה שליש מהמפולת עם טרקטור כדי להציל את החיילים למטה, שהם רבים יותר במספר'. מה היית מחליט לו אתה היית ראש הממשלה? איזה תלמיד לא יחיה את הסוגיה? זה לימוד שנותן לתלמיד כלים להסתכל על העולם בפרספקטיבה אחרת, לימוד שהוא לא רק ידע, אלא תהליך שעובר על התלמיד באמצעותו. לימוד גמרא זה לא פונקציה של גיל אלא של גישה. אפשר לעסוק בשאלות מוסריות עמוקות. הסוגיות האלו ממשיכות להיות רלוונטיות גם לימינו. מתוכן אפשר לשאול – עסקת שליט: מותר או אסור? אין סוגיה בגמרא שאין לה משמעות שנגזרת ממנה למקרים אחרים, ולכן בסופו של דבר היא מביאה רלוונטיות לחיים שלנו.

"דוגמה משדה אחר: אין שום שאלה שנשאלת בבתי חולים בנושא של רפואה והלכה שלא תהיה לה תשובה בתוך התלמוד. אני מביא בפני התלמידים מקרים אמיתיים: מקרה באנגליה של אישה שלא יכלה להרות ונעזרה באם פונדקאית. האם האמיתית גנטית יהודייה, אבל הפונדקאית לא יהודייה – האם הילדים יהודים או גויים?"

למה ישיבות תיכוניות לא מאמצות את המודל הזה?
"אני לא מספיק בקיא, אז אני לא רוצה למתוח ביקורת מבחוץ. אני מניח שיש כל מיני אילוצים שיוצרים את המציאות. עם זאת אני חושב שזה אפשרי. גם נער בישיבה תיכונית יכול ליהנות מלימוד כזה. זו שיטה שהופכת את התלמיד לחוקר ויוצר. אסור להאכיל בכפית. לאחרונה כל המורים שמלמדים תלמוד באו לראות את השיטה שלנו פה. מה שבטוח זה שאסור ללמד 'צימוקים'. אסור שהלימוד יהיה קרעים־קרעים".

תגיות: הרב מיכאל ימרישיבת שעלביםסדרת חינוך

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "מי שהולך עם נתניהו נופל – זה יהיה הגורל של גנץ"

    הידיעה הבאה

    נאום הממליך: המהפך של ליברמן הושלם

    כתבות קשורות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    "המדינה הסירה אחריות, ואנחנו לוקחים את גורלנו בידינו": סיור באצבע הגליל

    אני לא ממורמר ולא מתבכיין אבל רוצה שנפסיק לחשוב ש"יהיה בסדר"

    יאיר אגמון
    01-05-2025

    אני מנסה להביט אל האופק. באיזו מדינה הילדים שלי אמורים לחיות, לשמוח, לאהוב ולגדל משפחה?

    הידיעה הבאה
    פסימיות בכחול לבן: "אנחנו בדרך לאופוזיציה או לבחירות"

    נאום הממליך: המהפך של ליברמן הושלם

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    שירת הסטיקר. שוק מחנה יהודה בירושלים

    היום שבו אחי שאסף איתי סטיקרים הפך לסטיקר בעצמו

    30/04/2025
    ברית המיינסרטים הציוני. חיילים ברגע תפילה לפני כניסה לעזה. צילום: אורן כהן

    השנה ה-77: יש סיבה לדאגה וחרדה, אבל גם לגאווה ותקווה

    30/04/2025
    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    30/04/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD