שבת, ספטמבר 13, 2025 | כ׳ באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות מוצש

סוס מנצח: ההצגה שמלמדת אותנו משהו על עצמנו

הגרסה המחודשת של "יעקובי ולידנטל" מצליחה להיות גם מבדרת וגם קשה לצפייה

מאת  אסף קוגלר
ח׳ באייר ה׳תשע״ח (23/04/2018 12:27)
צילום: לירן לוי

יעקובי ולידנטל, הקמארי. צילום: לירן לוי

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

"כשהגיע הטקסט של יעקובי ולידנטל לתיאטרון אמרתי להנהלה של הקאמרי – ממילא זאת תהיה הצגה ניסיונית, אז למה לך לחפש במאי? תן לנו את הבחור – את הסופר, וביחד אנחנו נעשה את זה…." כך מצוטטת השחקנית זהרירה חריפאי ז"ל בתוכניית ההפקה החדשה של המחזה. הבחור הסופר, היה אחד, שמו חנוך לוין, וזאת הייתה ההצגה הראשונה בבימויו. "ואני מקווה שיהיה רשום בדברי ימי התיאטרון", כך חריפאי "שיש לי חלק בכך שחנוך לוין נעשה גם במאי".

ההימור של הקאמרי השתלם וההצגה העגומה מאוד והמצחיקה מאוד שכתב וביים לוין הועלתה בהצלחה בארץ ב־1972 ולאחר מכן ב־1980 עם אותם שחקנים ואותו הבימוי. בהמשך הציגה גם בלונדון וזכתה בפרס הראשון בפסטיבל אדינבורו. ב־2003 עלתה בקאמרי הפקה של המחזה בבימויו של יוסף כרמון שגילם את לידנטל בהפקה המקורית, וגרסה שלישית עלתה לאחרונה כשעל כיסא הבמאי יושב יונתן אסתרקין שעשה עבודה נהדרת.

צילום: לירן לוי
ההימור של הקאמרי השתלם. יעקובי ולידנטל. צילום: לירן לוי

עוד לפני תחילת ההצגה נותן לנו אסתרקין הצצה לאחורי הקלעים כששלושת השחקנים המצוינים עולים על הבמה, מסיימים מול עינינו את ההכנות, ומפגינים קטנוניות ונרגנות, כאומרים – לא מדובר רק בדמויות המוגזמות של לוין, זה גם אנחנו השחקנים, ואם זה גם אנחנו אולי זה גם אתם, הקהל. ובאמת זה חלק מהיופי במחזה הקשה והמבדר של לוין, העובדה שגם כשאנחנו מתכווצים מול הבוטות של הדמויות, אנחנו יכולים להכיר את הקנאה, התאווה, ואת הקטנוניות, שנמצאות – אמנם רק קצת – גם אצלנו.

ההצגה מתחילה בהחלטתו של איתמר יעקבי (ערן מור, מוצלח מאוד) לחיות. אסתרקין מבקש להעניק מעין צידוק להחלטה הפתאומית, ברמז על ניסיון התאבדות, דבר מיותר בעיניי שכן הקפריזיות של יעקובי היא חלק מהעניין. ההחלטה מתבטאת בנחישות להרוס את ידידותו ארוכת השנים עם לידנטל (דוד שאול, משעשע ומרגש) והקמת חיי משפחה עם רות שחש (כנרת לימוני, מוכשרת ביותר), שממנה הוא מתלהב בעיקר בזכות המראה החיצוני שלה. לאחר שנזנח, מחליט לידנטל להעניק את עצמו כמתנת חתונה לזוג הצעיר, ומתנחל בביתם כמחזיק נר־תמיד.

בטקסט של לוין אין סאבטקסט או אולי יש רק סאבטקסט, שכן הדמויות מתרגמות את כל מעשיהן לסיבות שמניעות אותן לפעולה, ולרוב הן לא נאצלות. לוין מפשיט את הדמויות שלו ממחלצות הנימוס, התרבות, הטקט, הן מופעלות על ידי איד, שלו הן מעניקות קול. העירום הזה הוא אמנם בעיקר מילולי, אך יכול להיות בוטה מאוד, ולא להתאים לכל הצופים.

כמעט שאין התייחסות בעיבוד החדש לשנים שחלפו מאז נכתב המחזה. במהלך הצפייה ניסיתי לחשוב למה לא מתעוררת בי התנגדות לאפיון המגדרי הברור שנוגע בקלישאות – לדוגמה דמותה של שחש מוצגת כמלכודת דבש המתגלה כ"קלפטע" החולמת למרר את חיי בעלה – אולי משום שלוין לא חומל על אף אחד מן המינים ומציג את שניהם בעליבות מירבית.

על הבמה הממזרית שעיצבה איה באך המורכבת בעיקר מארון קיר גדול, נמצא גם הפסנתרן מיכאל קנר המשעשע, המנגן את המוזיקה של אלכס קגן ולוקח הוא חלק בהתרחשות. את עבודת הבימוי והמשחק הנהדרות משלימים התלבושות של דפנה פרץ והתאורה של אורי רובינשטיין.

יעקובי ולידנטל, תיאטרון הקאמרי

תגיות: במה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הבאה

    חיסול אל-בטש: עזה, אל אקצה והקשר האיראני

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה
    צילום: EPA

    חיסול אל-בטש: עזה, אל אקצה והקשר האיראני

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD