ברוח התקופה, המדור שלנו מתייחס בעיקר לארבע הרשתות החברתיות המובילות בישראל: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק. כל אחת מהן, באמצעות הטריקים והשטיקים שלה, הצליחה ליצור קהל משתמשים נאמן, שבטוח כי הרשת החברתית החביבה עליו (תרגום: זו שיש לו בה הכי הרבה חברים ועוקבים), היא המוצלחת ביותר.
אבל היום אני רוצה להיות הקול של רשת חברתית מוצלחת מאוד, ותיקה למדי, שרובכם ודאי מכירים, אבל איכשהו לא מצליחה להתרומם ולתפוס מקום של כבוד בין חברותיה הפופולריות: פינטרסט.
הרעיון שעומד מאחוריה לא פחות מגאוני. רשת שמחברת בין אנשים ברחבי העולם על בסיס תחומי עניין משותפים. כלומר – לא רק החבר'ה מהתיכון, האמהות והשכונה, או סלבס כאלה ואחרים – אלא אנשים שחולקים איתנו אותם תחומי עניין, בין שמדובר בעיצוב, גננות או סריגה.
בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, שבהן הדגש הוא על אינטראקציה בין אנשים (כולל מחמאות מזויפות וויכוחים עקרים), בפינטרסט העיקר הוא החלפת רעיונות והענקת השראה. למעשה, היא הגרסה הדיגיטלית והאולטרה־משוכללת ללוחות ההשראה המוחשיים של פעם, שעל גביהם נעצנו (מכאן גם שם הרשת: פין – סיכת נעיצה, אינטרסט – עניין) תמונות שגזרנו מהעיתון לצד משפטי השראה, כרטיסים ממאורע חשוב ועוד מזכרות.

למעשה, המשתמשים בפינטרסט מתחלקים לשניים: משתמשים רגילים שמשוטטים באתר ונועצים על לוחות בעמודים האישיים שלהם תמונות ורעיונות שאהבו. הלוחות הללו יכולים להיות ציבוריים וגלויים לכול או חשופים רק למשתמשים מורשים. הסוג השני של משתמשים הוא אנשי שיווק ומכירות שמטרתם היא שכמה שיותר עיניים ישזפו את העמודים שלהם.
מאז הקמתה בשנת 2010 נחשבת פינטרסט לרשת חברתית עבור אמהות, וסוחבת דימוי בעייתי שלפיו היא מיועדת לעקרות בית משועממות שרוצות להחליף ביניהן מתכונים. אלא שהמציאות מעט שונה. נכון, רוב המשתמשות בפינטרסט הן נשים, אבל היא כל כך עשירה ומגוונת, עד שכל אדם בכל גיל יכול למצוא בה עניין.
תכונה חשובה ומרכזית בה היא מנוע חיפוש ענק ויזואלי, שמאפשר מציאת תמונות וסרטונים בכל תחום אפשרי. מחפשים רעיונות למסיבת יום ההולדת של הילד? תמצאו אלפי רעיונות, סגנונות וטיפים.
מהתמונות לחיים האמיתיים
פינטרסט יכול להיות גם כלי מאוד מעשי. מאחורי רבות מהתמונות שתיתקלו בהן נמצא מידע רב שיכול להיות שימושי. למשל, ראיתם את הדמות האהובה עליכם מסדרת טלוויזיה לבושה באאוטפיט הורס? החיפוש הוויזואלי של פינטרסט ימצא לכם פריטים זהים או דומים, וידווח איפה תוכלו לרכוש אותו. בנוסף, האתר גדוש בטיפים – מלשנן חומר לקראת מבחן ועד קיפול בגדים לארונות.
כנ"ל באשר לצביעת חדר השינה, מתכונים לא שגרתיים או תסרוקות מסוגננות. פינטרסט גם יודעת להישאר מעודכנת, ולפני שנה יישרה קו עם אינסטגרם וטיקטוק, ואפשרה יצירת סטוריז שגם אותם אפשר להצמיד ללוח ההשראה הפרטי.
בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, התכנים שמופצים בפינטרסט לרוב מותאמים לכל המשפחה – פחות עור חשוף, פחות פרובוקטיביות ופחות ניקור עיניים. זה לא שהיא אינה ויזואלית – בסופו של דבר המטרה היא יצירת לוחות גדושים בתמונות שיעשו לנו נעים בעין ונעים בלב – אבל פינטרסט מעודדת אותנו לצבוע את החוויה שלנו בגוונים שמתאימים לנו. אם נחליט שהעולם הקטן שאנחנו בוראים לעצמנו ייצבע בוורוד – כך בדיוק יקרה.

פינטרסט יכול להיות גם כלי מאוד מעשי. מאחורי רבות מהתמונות שתיתקלו בהן נמצא מידע רב שיכול להיות שימושי.
למשל, ראיתם את הדמות האהובה עליכם מסדרת טלוויזיה לבושה באאוטפיט הורס? החיפוש הוויזואלי של פינטרסט ימצא לכם פריטים זהים או דומים, וידווח איפה תוכלו לרכוש אותו.
בנוסף, האתר גדוש בטיפים – מדרכים להתמודד עם טנטרומים של פעוטות, דרך השיטות המוצלחות ביותר לשנן חומר לקראת מבחן ועד קיפול בגדים לארונות. כמו ספר הדרכה לחיים טובים יותר, שאין לו התחלה ואין לו סוף.