יום רביעי, מאי 7, 2025 | ט׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות

המורה צריך להיות במרכז הכיתה

כבר בשנות השישים החלו להישמע בשדה החינוך רעיונות בדבר העמדת התלמיד במרכז, תפיסה שנחלה כישלון. ספר חדש מחזיר את המורה למקומו, ומצייד אותו בכלים להפוך את ההוראה למשמעותית ומובנת

מאת  יוסי נוסבוים
ו׳ בכסלו ה׳תשפ״א (22/11/2020 13:35)
המורה צריך להיות במרכז הכיתה

תפקידו של המורה לכוון את תלמידיו לבצע את הקישור בין מה שבתודעתם ובין הרעיון החדש שמוצג בשיעור. שיעור מדעים בביה"ס אורט בגבעת רם, 2018. צילום: משה שי, פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הקורא המצוי יתחיל לקרוא סקירה זו בהיסוס, שכן מה לו ולמדע ולהוראתו. הסיבה הטובה להמשיך בקריאת הסקירה היא שהספר הנסקר עוסק ב"למידה והוראה משמעותית", שהיא עיקרון כללי הנוגע לכל אדם שלומד משהו, בכל תחום שהוא ובכל גיל שהוא. רק שני שעריו האחרונים של הספר עוסקים במושגים מדעיים.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הדור הצעיר מתעקש לחיות בדו קיום בין ערבים ליהודים

– תורה ולחימה: החוקר שלומד אסטרטגיה צבאית מהתנ"ך
– במפרץ ממתינים לביידן, באיראן כבר חוגגים 

כמעט אין אדם שלא חווה, כתלמיד בבית הספר או באוניברסיטה, מצב שבו הרגיש שאינו מבין את המדובר בשיעור או בהרצאה. תלמידים רבים כל כך אומרים בעצב או אף בכעס להוריהם שאינם מבינים מה שהמורים מדברים. תלמיד שאינו מבין את המורה חווה לא רק חסר בהבנה של נושאים חשובים להשכלתו, אלא סובל גם מרגשות חזקים של תסכול, כעס, דימוי עצמי ירוד וייאוש. כמה טוב היה לו כל נושא שנלמד, בבית הספר או באוניברסיטה, היה נקלט בהבנה שמתלווה אליה הרגשת סיפוק והישג, ואפילו התפעלות.

תפקידו של המורה לכוון את תלמידיו לבצע את הקישור בין מה שבתודעתם ובין הרעיון החדש שמוצג בשיעור. שיעור מדעים בביה"ס אורט בגבעת רם, 2018. צילום: משה שי, פלאש 90

בתחום המקצועי של החינוך עוסקים בבעיה זו באינטנסיביות, בכל העולם, כבר למעלה

משישים שנה. במהלך תקופה זו נכתבו מאמרים, ספרים ותוכניות לימודים במספר עצום. כל אחד מהם הצהיר מהי לדעתו הדרך הנכונה להוראה טובה. ובכל זאת, עם כל הניסיון שהצטבר, עדיין אי אפשר לומר בפה מלא שאנשי החינוך יודעים היום בביטחון מוחלט ועל בסיס מחקרי, איך ללמד כך שהתלמידים יגיעו להבנה טובה של חומר הלימוד ויחושו אהבה ללימודים.

אסור להתנגד ל"קידמה"

לפני מספר שנים יצא משרד החינוך בהודעה בכלי התקשורת ובחוזרים מנהליים למורים, ש"ישראל עולה כיתה והיא עוברת ללמידה משמעותית". כשבודקים בפרסומי משרד החינוך מה הם המאפיינים של אותה "למידה משמעותית" שמדברים בה, מוצאים שאנשי משרד החינוך צירפו יחד, כמאפיינים של "הלמידה המשמעותית", את כל הרעיונות היפים שמייצגים מגוון מטרות חינוכיות חשובות. העניין הוא שכל הרעיונות הללו הם עדיין יותר בגדר משאלות לב, wishful thinking, מאשר הישגים מוכחים מחקרית.

רשימת הרעיונות הללו כוללת: העמדת התלמיד במרכז – כאשר התלמיד פעיל, עצמאי, בעל מוטיבציה, שואל שאלות, חוקר, מגלה, מחפש מידע, מארגן ומסכם את ממצאיו, מתנסה בעבודת צוות, שולט במיומנויות אקדמיות ועוד. כל אלה הם רעיונות שהחלו להישמע עוד לפני שישה עשורים. הפרסומים של משרד החינוך לא רק הצהירו מה שייך ל"למידה והוראה משמעותיים", אלא קבעו אילו מאפיינים הם ההפך מ"ההוראה המשמעותית" ולכן יש להימנע מהם: שהמורה לא יהיה מקור הידע הבלעדי או המרכזי, שההוראה לא תהיה פרונטלית במתכונת המסורתית, שהיא לא תהיה ברובה מילולית ועוד.

כל הרעיונות הללו נשמעים כל כך טוב, ובאמת אי אפשר להתנגד להם. כולם מייצגים יחד את השאיפה ל"קידמה" בעולם החינוך. כמו בתחומים אחרים, גם בחינוך אסור להתנגד ל"קידמה", ומי שישמיע ביקורת על רעיונות ה"קידמה" ייחשב לריאקציונר וצפוי להחרמה ודחייה על ידי עמיתיו.

כך קרה לפסיכולוג החינוכי דיוויד אוזובל (2008־1918), שהיה הראשון שהשתמש במושג "למידה משמעותית", הגדיר ואפיין אותה, וטען שהיא שצריכה להיות הבסיס והלב של הוראה נכונה. אוזובל יצא, בראשית שנות השישים של המאה הקודמת, בביקורת על הדגש שהושם אז על "למידה בדרך הגילוי והחקר". הוא המליץ שלא לוותר על מרכזיותה של ההוראה המילולית שנעשית על ידי המורה, אך קרא להכשיר את המורים כך שההוראה המילולית הזו תיעשה באופן משמעותי ולא באופן שמזמין שינון ודקלום.

קישור בין החדש והקיים

כשאנו אומרים בדיבור יומיומי על משהו שהוא "משמעותי", אנו מתכוונים שהוא משמעותי למישהו או לקבוצה מסוימים. הכותל המערבי הוא משמעותי למי שיש לו זיקה עמוקה להיסטוריה ולאמונה של העם היהודי. שימור הנוף הוא משמעותי למי שאוהב נוף ואיכפת לו מאיכות הסביבה. הגביע, שבו אני מקדש על היין בשבת, משמעותי לי כי הוא היה של סבי שנספה בשואה.

מה המשותף למונח "משמעותי" בכל הדוגמאות הללו? המשותף הוא שבכולן הדבר שמקבל משמעות מתקשר לרעיון או לערך גבוה יותר מהדבר עצמו. יהיה זה הערך הגדול של ההיסטוריה והאמונה של העם שלי, או הערך הגדול של עולם נאה ושלם שאני רוצה בו, או הערך הגדול של הקשר לאבות המשפחה. "משמעותיות" היא תמיד סובייקטיבית, כי היא נובעת מקיומו של רעיון או ערך גבוה יחסית אצל האדם המסוים. מה שמשמעותי לאחד, לא בהכרח משמעותי לאחר.

כיצד המשמעותיות במובן הזה מתקשרת ללמידה ולהוראה? כאשר אני לומד רעיון, מושג או מידע חדש – אם אני יכול לקשר אותם לרעיון או מושג גבוהים יותר שכבר קיימים בתודעתי, אפילו אם ברמה מעורפלת משהו, ארגיש שאני מבין את המדובר ו"אתחבר" אליו. כשאני חש שאני מבין, אני גם מרגיש בנוח, רגוע ואפילו נהנה. מה שמעודד הבנה והרגשה טובה הוא הקישור של העניין החדש לרעיון או מושג גבוה רלוונטי, שכבר קיים אצלי.

תפקידו של המורה לכוון את תלמידיו לבצע את הקישור בין מה שבתודעתם ובין הרעיון החדש שמוצג בשיעור

לדעת אוזובל, רוב מוחלט של הלומדים, בכל הגילים, לא יידעו מעצמם לשים לב איך המידע החדש מתקשר לרעיון הגדול יותר שכבר קיים בתודעתם. כאן נכנס התפקיד המרכזי של המורה. היא או הוא צריכים לברר מה קיים כבר בתודעתם של התלמידים, והאם הקיים כולל את הרעיונות הגדולים הרלוונטיים. המורה הוא שצריך לעזור לתלמידיו ליצור את הקישור בין החדש והקיים.

המורה, בתפיסתו של אוזובל, הוא דמות מרכזית ביותר בהוראה. מרכזיותו היא בכך שתפקידו לעורר, לכוון ולעודד את תלמידיו לבצע את הקישור בין הרעיון הגדול־הרחב הקיים, אל הרעיון החדש שמוצג בשיעור. התלמיד הוא שמבצע את הקישור בסוף התהליך, אך אחריותו של המורה היא לייצר ולעודד את התהליך.

על פי אוזובל, הרצאה מילולית יכולה להיות משמעותית והיא אפילו מצופה להיות יותר חסכונית בזמן הלמידה, לעומת תהליכים של גילוי עצמאי וחקר עצמאי. מצד אחר, בהתנסות בחקר עצמאי כשאין לתלמיד בתודעתו רעיונות כוללניים רלוונטיים לנושא החדש, כל הפעלתנות תיראה מרשימה מהצד אך עלולה בקלות להיות באמת בלתי משמעותית – למידה טכנית בלבד. אוזובל היה בעד התנסות תלמידים בגילוי ובחקר עצמאיים, בתנאי שהם נלווים להוראה מילולית משמעותית.

הסטודנטים מפתחים תפיסות שגויות

בשנות השישים של המאה הקודמת ספג אוזובל זלזול וגינוי על ידי אנשי חינוך רבים, שראו בו ריאקציונר שרוצה להילחם ב"קידמה". היחס השתנה בשנות השבעים כאשר המחקר, בעיקר בהוראת המדעים, הבחין בכך שתלמידים רבים מכל הגילים, כולל באוניברסיטה, מפתחים תפיסות שגויות על אודות החומר שלמדו בשיעורים, וזאת בגלל קישורים לא נכונים שהם עושים לרעיונות קודמים שקיימים בתודעתם.

התברר שהתופעה הזו מצויה מאוד, ושהיא מוסברת באופן הטוב ביותר בעזרת התיאוריה של הלמידה המשמעותית שתיארנו. כך, בעקיפין, חזרו אנשי חינוך רבים להשתמש בטענות ובהסברים של אוזובל למאפייניה של "הלמידה וההוראה המשמעותיות". אך עם זאת, נראה שרבים יותר ממשיכים להחזיק ולדבוק ברעיונות ההפוכים, כשהם נותנים למונח "למידה משמעותית" מובן חדש שכולל דווקא את כל הרעיונות שנגדם הוא יצא בביקורת.

ספרה של של ד"ר יחיאלי בא להחזיר את המובן של ההוראה והלמידה המשמעותית לאופן שעליו דיבר אוזובל, כדי שהוא יעמוד במרכז המשנה הדידקטית של מורים ושל סטודנטים המתעתדים להיות מורים. יחיאלי ריכזה בספר מאמרים שונים שפרסמה במהלך השנים עבור מורים בכלל ומורים למדע בפרט, ועבור סטודנטים להוראה.

במאמרים אלה היא מפתחת את הרעיונות של אוזובל, מדגימה את השלכותיהם למתרחש בכיתה, ומציעה מגוון של פרקטיקות המיישמות את רעיון הלמידה המשמעותית הכללי, ולמידה של מושגים מדעיים בפרט. הספר כתוב בצורה רהוטה, בהירה ומדויקת, ובוודאי יוכל לשרת את כל מי שמלמד ומרצה, ובפרט את המורים והמרצים למדעים.

על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים
תמר יחיאלי
מכון מופ"ת, 2020, 395 עמ'

תגיות: ביקורתמוסף שבתספרותעל למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעייםתמר יחיאלי

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    קובץ סיפורים איסלנדיים: האור האינסופי של ימות הקיץ

    הידיעה הבאה

    ההיפך מחקיינות ומפייק־ניוז

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה
    ההיפך מחקיינות ומפייק־ניוז

    ההיפך מחקיינות ומפייק־ניוז

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD