יום ראשון, ספטמבר 14, 2025 | כ״א באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

ההבדל בין "שואה" ל- "הולוקוסט"

אישה מתפרצת לבית הכנסת ברומא בניסיון להציל את בני הקהילה מאימת הגרמנים, אך איש אינו מקשיב לה. תיעוד מצמרר בזמן אמת מצטרף להגות מעמיקה ותובענית על הרוע הנאצי ועל הגורל היהודי

מאת  חבצלת פרבר
י״ט בניסן ה׳תש״פ (13/04/2020 20:13)
ההבדל בין "שואה" ל- "הולוקוסט"

"משפחות רבות נלקחו במלואן ולא השאירו עקבות". טקס הזיכרון לגירוש יהודי רומא, ליד קיר הזיכרון שעליו שמות 2,728 מגורשי העיר בזמן השואה. בית העלמין ורנו ברומא, איטליה, 2018. צילום: גטי אימג'ס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

סיפור־תיעוד של אירוע בודד בשואה, גירוש יהודי גטו רומא, מצטרף בספרו של הסופר והעיתונאי היהודי־איטלקי ג'אקומו דֶבֵּנֵדֵטי למסות קצרות, המציעות תובנות נוקבות בסוגיות מתולדות השואה.

דבנדטי (1901־1967) נולד למשפחה יהודית בצפון איטליה והחל מגיל 13 חי בטורינו, העיר שבה התגורר גם הסופר היהודי־איטלקי המפורסם יותר, פרימו לוי. דבנדטי למד משפטים ומתמטיקה, אך התבלט בצעירותו בכתיבתו הספרותית. לימים היה גם איש קולנוע וממבקרי הספרות החשובים של איטליה במאה העשרים.

בספרון הקטן והדקיק שלפנינו, מצטיירת דמותו של דבנדטי דווקא כהוגה דעות וכמסאי מן המעלה הראשונה. איש שיודע להתבונן בהיסטוריה של עמו ובייחוד בדברי־ימי השואה כמו בעיניו של חוקר חלל: תוך ראייה סינכרונית של הפרט ושל הכלל, של הקונקרטי־האנושי והמופשט, המוחשי והעקרוני בעת ובעונה אחת. וכל זה בכתיבה החלטית ובוטחת בעצמו, כנגד כל מבקריו ותוקפיו.

פשע לידתם

כך למשל, בכנס סופרים בינלאומי שהתקיים באיטליה ב־1948 תחת הכותרת "אוטוביוגרפיה מסתברת של דור", הוא לא היסס להתייצב כנגד בנדטו קְרוֹצֶ'ה, שנחשב אז למורה ולמנהיג של מבקרי הספרות וההיסטוריונים־של־התרבות באיטליה (וגם היה פשיסט). בדברים שהשמיע דבנדטי באותו כנס, שהתקיים אך שלוש שנים לאחר סיום המלחמה, ניתן לראות במשתמע ביקורת, ואפילו האשמה, כנגד ההיסטוריונים, הסופרים ואנשי הרוח האיטלקיים, שנגדם טען כי הם כותבים על ההיסטוריה הקרובה (הכוללת כמובן את מוסוליני ואת השואה) מתוך עמדה של "שחקנים בטרגדיה יוונית, בעודם מסתמכים… על קו מנחה, על תמליל מוכן מראש… (כ)להקת תלמידים השקועים בנגינה בכלי הנשיפה שלהם, כשעל ברכיהם מונחת הפרטיטורה…", שהיא במקרה זה תורת האסתטיקה הספרותית מבית מדרשו של קרוצ'ה. וכל זה – כאילו לא קרתה קטסטרופה פורעת־כול רק שנים מעטות קודם לכן.

"משפחות רבות נלקחו במלואן ולא השאירו עקבות". טקס הזיכרון לגירוש יהודי רומא, ליד קיר הזיכרון שעליו שמות 2,728 מגורשי העיר בזמן השואה. בית העלמין ורנו ברומא, איטליה, 2018. צילום: גטי אימג'ס

ובשנה שלאחר מכן, ב־1949, הגיב למשאל שיזמה רשות הרדיו האיטלקית בשאלה "מה היו עשרת הספרים האיטלקיים (ממאתיים השנים החולפות) שהיית מציל משואה גרעינית" במילים:

אם לא נשכיל למנוע את האסון, אזי מוטב שיושמדו גם אותן יצירות… אשר האמנו כי נמצא בהן תמונה ראויה, מופתית יותר של האדם… אהבנו כל כך את הספרים הללו, שלא נוכל להעלות בדעתנו… שידיים אכולות נגעים מזוויעים חדשים תקרענה את דפיהם… אהבתנו לאותם רבי־אמנים תיחשף כאשלייתית… אם הם לא ידעו להניא אותנו מלחולל את האפוקליפסות שקולן מהדהד, כרעש רקע קודר, בסקר רשות הרדיו…

הצירופים הקשים, הבלתי מתחנחנים והקיצוניים בקטע הזה מדגימים את חוסר הסובלנות שמפגין דבנדטי בספרו הנוכחי כלפי כל ריכוך, טשטוש, עמעום ואסתטיזציה של התייחסויות לאמת, לעובדות הנוראות ולתביעות המוסר והמצפון – ובכלל זה גם התייחסויות ליהודים ולגורלם – במסגרת כתיבה ספרותית והיסטורית, בייחוד באותו דור שהתחוללה בו השואה; ועל אחת כמה וכמה בכתיבה על השואה עצמה. חוסר הסובלנות הזה עושה את הספר לקשה ומכאיב לקריאה. שוב ושוב אנחנו נתקלים בספר בניסוחים כגון אלה: "סופר גלוי לב ואנושי מאוד הוקיע את המפלצתיות של חוקי הגזע בציינו שהם לא הענישו את המעשים שבני אדם אחראים להם, אלא את פשע היוולדם". "מי שאכן כיפר במותו על הפשע הזה, לא חזר לספר לנו אם בשעת העינויים הבין סוף־סוף את האשמה (הזאת). אכן הרודפים הצליחו להעלות בדמיונם את תאי הגזים ואת כל אמצעי הרצח האכזריים ביותר, הגורמים לאדם למות בפנים מעוותות… בין חבלי מוות נוראים, ייתכן כי האומללים הללו קיללו את מיטות הנישואין שמומשה בהן אהבת הוריהם… (אולי) לרגע יכלו להצטבר בהם משקעים של תחושת אשמה (וקללה־עצמית, בגלל אותו 'פשע לידתם')… אולם הייתה זו קללה שנסחטה בעינויים…".

ובמאמר ביקורת על ספר הזיכרונות שכתב מחזאי צרפתי־יהודי בשם ז'אן־ז'אק ברנאר, שניצל מגירוש וממוות ודאי במחנה הריכוז ב־Compiegne שבצרפת, דבנדטי משבח אותו על כך ש"חדר ללב לבו של אותו לילה… ריצה את העונש של החוויה היהודית הזאת, החידתית עד כאב… ואז שב ועלה ממנו כדי לספר לנו מה היה טיבו… כאדם ששב… לא ממקום גלות, אלא מעולם מתים, מאיזה שאול…".

לכה דודי

באותה ישירות חסרת חמלה על הקורא, שאינה מכסה על אמיתות נוראות, נפתח גם סיפור פרשת הגירוש של הקהילה היהודית ברומא, בפרק הראשון המזעזע בספר. פרק רווי כעס, לעג מר, כאב וביקורת, שעל שמו נקרא הספר: "16 באוקטובר 1943": "עד לפני שבועות ספורים, מדי יום שישי בערב… היו כל דלתות הענק של בית הכנסת הפונות לפיאצה נפתחות לרווחה… לקול הפיוט הקבלי העתיק 'לכה דודי לקראת כלה'… לקבל את פניה של השבת המופיעה כמו כלה".

אלא שבמקום לקבל את פני השבת, באותו יום שישי בערב, ה־15 באוקטובר, "הופיעה בגטו לשעבר של רומא אשה לבושה שחורים, פרועת שער ומוזנחת… ריר זב מפיה". האישה, צ'לסטה שמה, שמעה מאשת שוטר שפגש גרמני, שמאתיים ראשי משפחה יהודים שברשימתו אמורים להיות מגורשים עם כל בני ביתם. אלא שכולם בקהילה הכירו את האישה, שכולם במשפחתה מעט מטורללים והיא עצמה "פטפטנית, מופרעת והוזה"… אף אחד לא מקשיב ולא מאמין לה.

"תאמינו לי! תברחו…", התחננה צ'לסטה, ונשבעה בחיי ילדיה שהיא דוברת אמת. אבל אף אחד לא האמין לה. כולם צחקו לה. "היא משתוללת… צועקת, מתחננת… 'עוד תתחרטו על כך! לו הייתי גברת אמיתית הייתם מאמינים לי. אבל מכיוון שאין לי גרוש, מכיוון שאני לובשת את הסמרטוטים האלה…". אך הנוכחים הנכבדים לא שועים לזעקותיה של האישה הפרועה. "רבים מהעדים לאותו ערב מוכנים להודות שאולי, אולי לו היתה צ'לסטה גברת אמיתית ולא המסכנה הענייה… אולם בלילה ההוא הם שבו לבתיהם, התיישבו סביב השולחן לאכול את ארוחת הערב ולהביע את דעתם על סיפורה הטפל… מספרם של אלו מ־16 באוקטובר הוערך ביותר מאלף (ואולי המספר אפילו גדול מכך) כי משפחות רבות נלקחו במלואן ולא השאירו עקבות, גם לא קרובים או חברים שיכלו להודיע על היעלמותן…".

הדקדוק הפנימי

אין ספק שהסיפור על כישלונו הנורא של ניסיון ההצלה של צ'לסטה רדף את דבנדטי לאורך שנים, ואולי ידיר שינה גם מעיני הקוראים. וכאן אולי גם המקום – מתוך נאמנות לרוחו ולהתנסחותו החשופה והישירה של דבנדטי, שדרש מכולנו, יהודים ולא־יהודים, להישיר מבט אל האירוע הנורא בתולדותינו ולא לטשטש או לרכך אותו במילים – לשים לב למינוח שבו אנחנו, דוברי העברית, משתמשים, וכמונו גם דבנדטי – היהודי האיטלקי – המינוח "שואה". משמעו של מונח זה חמור יותר, ולכן נבדל, מן המונח "קטסטרופה", שלפי האקדמיה ללשון העברית פירושו הוא: "ארוע… שזורע הרס וחורבן על החיים, הרכוש, הבריאות…". לא כן בשפות לעז. אלה בחרו להחיות מונח קיים: Holocaust.

לפי המילונים, מקור המונח "הולוקוסט" הוא בצרפתית עתיקה מהמאה השלוש־עשרה, והיא קיבלה אותו מלטינית ויוונית. בשפות אלה פירוש המונח הוא "קורבן שמועלה על אש המזבח ומאוכל כולו". האם המילה "קורבן על אש המזבח" מתאימה לתיאור השואה? אמנם משמעות המילה הורחבה במאה השבע־עשרה ל"טבח המוני", אבל גם זה אינו מגיע בחומרתו אפילו ל"רצח עם" (ג'נוסייד), שאינו שווה־משקל ומשמעויות ל"שואה". מעניין איך היה דבנדטי מתייחס לטשטוש המילונאי (ועל כן גם הטשטוש הענייני) הזה, של עוצמתה, מאפייניה הרב־צדדיים, היקפה וייחודה של השואה, כפי שזה בא לביטוי במינוח שהוצמד לה בשפות האומות.

 

תגיות: ביקורתספרות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    אתה נוהג ברכב ופתאום חוטפים אותך. מה תעשה?

    הידיעה הבאה

    "עלינו להבין שכבר איננו מיעוט וכי להתנהגותנו יש משמעות"

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    זה (אמור להיות) טור קיטור

    זה (אמור להיות) טור קיטור

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD