שבת, יולי 26, 2025 | א׳ באב ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי תרבות

למה הפרזיטים לא היה צריך לזכות באוסקר

מבריק ככל שיהיה, הסרט הדרום-קוריאני הוא מניפולטיבי ומציע תפיסת אדם חלולה ועל כן אינו ראוי להוקרה

מאת  ליאת נטוביץ קושיצקי
י״ז בשבט ה׳תש״פ (12/02/2020 14:51)
למה הפרזיטים לא היה צריך לזכות באוסקר

משחק בדמויות כמו כלי משחק. בונג ג'ון הו, במאי הסרט "פרזיטים", בטקס האוסקרים. צילום: EPA

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לא רציתי לכתוב על זה. בכלל את כל חווית הצפייה בסרט הזה ניסיתי להדחיק. אבל אחרי ש"הפרזיטים" זכה באוסקר, אני מרגישה תחושת שליחות קטנה, לומר את הדברים באופן ברור ככל שניתן: זה סרט גרוע. מבריק ככל שיהיה הבימוי והצילום, הקצב והמשחק, האקזוטיקה של קולנוע דרום קוריאני על השפה המלעילית המדבקת שלו, הפרזיטים הוא סרט רע ומעורר חלחלה.

למי שטרם ראה (ובתקווה שיחסוך מעצמו את הצפייה לאחר הדברים הבאים) מדובר בסרט אודות צעיר קוריאני ממשפחה ענייה מאוד שמתחיל לעבוד כמורה פרטי לנערה ממשפחה עשירה. לאט לאט ובעזרת תחבולות ומזימות מצליח הצעיר להכניס את שאר בני משפחתו לעבודה המשתלמת עבור אותה משפחה עשירה וחביבה.

אך מה שמתחיל כסרט קומי משעשע בו כלל הדמויות פגומות באופיין – נטולות מוסר ומונעות מדחף הישרדותי בלבד (המשפחה הענייה) או שרויות בבועה מנותקת (המשפחה העשירה) – מתדרדר ברבע האחרון לסרט מתח אפל ומרושע ולאחר מכן לסרט אימה גרוטסקי. את כל זה אופפת איזושהי יומרנות ל"אמירה ביקורתית" שטחית ורדודה על פערים חברתיים, והאופן שבו העוני מנוול והעושר מנוון. שינוי הז'אנרים הזה הוא לא חדשני או מתוחכם – הוא אמצעי זול וגס לרגש את הצופה, להעלות לו את הדופק ולהוציא ממנו קריאות תדהמה וזעזוע מהונדסות.

משחק בדמויות כמו כלי משחק. בונג ג'ון הו, במאי הסרט "פרזיטים", בטקס האוסקרים. צילום: EPA

עד כאן ביקורת על הצד האסתטי המניפולטיבי וחסר הטעם. בעיניי, כל זה מספיק בהחלט בשביל אזהרת הצפייה לכל מי שחפץ בקולנוע המכבד אותו כצופה. אבל ישנה נקודה נוספת שראויה להתייחסות:

לא נהוג כיום לדבר על מוסריות בקולנוע, או ביצירה בכלל. עצם העלאת הנושא מציבה אותך אוטומטית בצד הרע של המפה התרבותית. הנחת הבסיס היא כי יצירה אמורה להיות חופשית מכל מגבלה, שכן מטרתה הראשית היא לאתגר, לזעזע, לבקר וגם פשוט לבדר. הניסיון לרתום את היצירה לשם העברת מסרים ערכיים מסוימים נתפס כמדכא ולכן מי שמחפש מובנים מוסריים ביצירות, מפספס את הנקודה הפנימית ההיולית שאמורה להימצא בכל יצירה טובה.

אם בכל זאת רוצים ללכת רחוק ולנתח את התוכן – כל זעזוע ושאט נפש מן העלילה וממשמעותה נתקלים בחומה מעגלית בצורה, שהרי היצירה ממילא אמורה לעורר "דיון" ודווקא לכן ראוי לצפות בה. הבעיה בעמדה הזו (מעבר לעובדה ש"דיון" כזה כמעט לעולם לא מתרחש) היא שהיא מזלזלת באומנות עצמה. אם המחשבה היא שהאומנות לא משפיעה באמת על הנפש, ומניעה אותה לכיוונים אלו ואחרים, הרי שהחשיבות של האומנות מתאפסת ואם היא כן משפיעה, אם היא חשובה כפי שוודאי סבור כל מי שמגן עליה בחירוף מפני הביקורת המוסרית – הרי שראוי לעסוק ולדון בכך כחלק מהשיפוט האיכותי אודות היצירה.

הפרזיטים הוא סרט דוחה במובן המוסרי. אמת, מלכתחילה איני חובבת קומדיות התעללות אבל במגבלות הז'אנר, הציפיות בדרך כלל ברורות. ככל שרמת ההומור ירודה יותר כך ייבנו דמויות יותר פלקטיות ופחות מעוררות הזדהות אנושית. המבנה הזה מאפשר לבלוע באופן יחסי את האלימות והגסות וליהנות גם מקומדיות מטופשות במיוחד. איני חובבת סרטי אימה, בטח שלא גרוטסקיים, אבל מי שבוחר ללכת לסרטים אלו, יודע בדיוק לאיזו רכבת הרים רגשית הוא נכנס. ודאי שאף אדם לא יגדיר סרטים אלו כיצירות מופת ולעולם לא יעלה בדעתו להעניק להם פרס חשוב ומשמעותי כמו האוסקר.

בפרזיטים בנו דמויות מעוררות אמפטיה – העוני מלבין הכול – יצקו אותן בתבנית קומית-מותחת מהנה ולבסוף הטיחו אותן בפנינו עם שפריצים של דם ואלימות בלתי נתפסת ולא מותאמת בשום צורה שהיא להוויה הקודמת שלהן. בדיוק כפי שהיוצרים התייחסו לדמויות שבנו כאל כלי משחקי חבוטים ונטולי היגיון פנימי, כך שיקפה יצירתם תפיסת אדם חייתי ונטול לב, אשר רק רווחה כלכלית הופכת אותו ליצור מתקבל על הדעת.

תגיות: ביקורתהאוסקריםהפרזיטיםקולנוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    אביב בתל אביב

    הידיעה הבאה

    לישון עם האויב: איך הפך ספר מוצלח לסטוקר מסומם?

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    כבר לגמרי טבעי למוזיקה הישראלית. מארק אליהו. צילום: אריק סולטן

    מארק אליהו מופיע והמחזמר שיקגו בישראל: מה שעולה בשבוע הקרוב

    יהודית טל
    01-05-2025

    מדריך מוצש לשבוע הקרוב // 2-9.5

    הידיעה הבאה

    לישון עם האויב: איך הפך ספר מוצלח לסטוקר מסומם?

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD