יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

חרם צרכנים: הנערים בחברה החסידית מחליפים את הכובע המסורתי

השמרנות החרדית מתבטאת גם בקוד לבוש קבוע ומוקפד, אך אילוצים כלכליים לצד אופנות חדשות מחוללות שינויים גם בתחום הזה. אימוצו לאחרונה של כובע הקסקט בקרב נערי בר־המצווה בקהילות החסידיות מבטא פרגמטיות מפתיעה

מאת  משה ליפשיץ
כ״ד באלול ה׳תשפ״ג (10/09/2023 15:16)

מסורת חדשה ישנה. ילדים חסידיים חובשים קסקט. צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לפני כחודש פורסמה בבני־ברק קריאה יוצאת דופן בחתימתם של 15 מנהלי תלמודי התורה החסידיים המרכזיים בעיר, ולפיה התלמידים שכבר חגגו בר־מצווה ואמורים לחבוש את כובע הקטיפה החסידי, מתבקשים להגיע למוסד "אך ורק עם כובע קסקט לראשם, ולא תתאפשר כניסה אחרת". את הכובע המסורתי הם יוכלו להמשיך לחבוש בשבתות, בחגים ובשמחות אך לא ביום־יום. התקנה המפתיעה נומקה בעליית מחירי הכובעים ובכך שנערי הבר־מצווה מתקשים לשמור על הכובע כראוי וגורמים להוריהם לרכוש עבורם כובע חדש אחרי זמן לא רב. התקנה המדוברת נוגעת לנערים בתקופה הראשונה אחרי הבר־מצווה, כאשר הם עדיין לומדים ב"חדר", אך בבני־ברק מדברים על כך שהיא עשויה להתרחב בהמשך גם לשנות הישיבה הקטנה.

בעולם החרדי, שינוי פריט לבוש אינו עניין של מה בכך. מרגע הגעתו של הילד לגיל מצוות הוא כפוף לקוד הלבוש המגזרי, הכולל חולצה לבנה, כובע וחליפה. הביגוד הזה, שנולד אי־אז באירופה, נוטה להתעלם כידוע מהאקלים המזרח־תיכוני וגם מגילם הצעיר של הנערים, שנדרשים בגיל מוקדם לעטות על עצמם בגדי מבוגרים.

שטריימל. צילום: יוסי אלוני

כדי להעניק לגיטימציה לשינוי ציינו המנהלים שכובע הקסקט היה נהוג במזרח אירופה לפני מלחמת העולם השנייה, כך שלאמיתו של דבר לא מדובר בשינוי מהמסורת החסידית, ואולי אף להפך, במהלך של שיבה לשורשים – "רטרו", אם תרצו. עוד הודגש שהתקנה החדשה יצאה לדרך בעקבות "הוראתם של מורי דרכנו רועי ישראל כ"ק מרנן האדמו"רים שליט"א". עד מהרה הצטרפו לשינוי גם מוסדות חינוך בערים אחרות. רשת "דרכי אבות" של חסידות צאנז, למשל, פרסמה ש"כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א סמך ידיו שאין בכך משום שינוי בלבוש, אלא אדרבא המשך למסורת הלבוש מדור דור".

מחירו של כובע הקטיפה החסידי, "סאמט" כפי שהוא מכונה, נע בעבר בין 600 ל־800 שקלים. בתקופה האחרונה טיפס המחיר וחצה את רף האלף שקלים לכובע. לעומת זאת, הקסקט שבו מדובר עולה בסביבות 100 שקלים, כך שמדובר בחיסכון משמעותי. יש מי שרואים בצעד הזה מעין "חרם צרכנים" חסידי על רשתות הכובעים, שאולי ניצלו את קהל הלקוחות השבוי כדי לתאם ולהעלות מחירים.

כתר קוצים

אם במקרה של כובעי הנערים בימות החול היוזמה לשינוי הגיעה מצד עסקנים ומחנכים, ביחס ללבוש השבתי נדמה שהאדמו"רים עצמם משמשים כמכתיבי האופנה החסידית. כך קרה עם אופנת ה"קְרוֹין" שכבשה את הקהילות החסידיות בעשור האחרון. מדובר בתוספת של מעין "כתר", באמצעות הגבהת הקצוות המחודדים של שער השטריימל. העיצוב החדש צבר פופולריות רבה בקהל החסידי, אך לא מצא חן בעיני האדמו"ר מוויז'ניץ ר' ישראל הגר. בדברים שנשא לפני כמה שנים הוא כינה את העיצוב החדש "דוחה", התבטא ש"השפיצים הללו דוקרים לי בעיניים", והסביר ש"אנחנו לא אמורים לקחת חלק במודה הזו". בעולם החרדי בכלל והחסידי בפרט, "מודה", כלומר אופנה, הוא מונח שנועד לבטא תיעוב ובדלנות בעיקר כלפי העולם החיצוני. אך הנה מתברר שיש גם "מודות" פנים־חסידיות שראוי להיזהר מהן.

עניין נוסף שמטריד את האדמו"רים הוא גובהו של השטריימל. בעשורים האחרונים הפך כובע הפרווה החסידי מפריט מסורתי לכובע יוקרתי ומהודר. הדבר מתבטא גם בקומתו שהלכה והתגבהה עם השנים, עד כדי 20 סנטימטרים ויותר, ובמחיר שעשוי להגיע לאלפי דולרים. כמה מהאדמו"רים ניסו לעצור את העלייה הכפולה של השטריימלים, בגובה ובמחיר. הגדיל לעשות הרבי מתולדות־אברהם־יצחק, ר' שמואל יעקב קאהן, שנכנס לרזולוציה מדויקת וקבע גובה מקסימלי ל"חסידישער שטריימל", 13 סנטימטרים, ומחיר תקרה של 4,000 שקלים. גם בחסידות קרלין נתלתה מודעה המבכה את העובדה שהשטריימל "גבה גבוהה גבוהה ועדיין לא קרב קיצו". עסקני הקהילה קוראים בה "להסיר את הקוצים הסובבים את עטרת השבת", ואף גיבשו הסכמים עם יצרנים שישווקו "שטריימל מסורתי" במחיר נוח, "נטול קוצים ודרדרים".

ספודיק. צילום: פלאש 90

הלבוש הקהילתי ההומוגני אינו מעניק אפוא מרחב תמרון לחסיד מן השורה, אך נדמה שהדור הצעיר מוצא בכל זאת דרכים לבטא טעם אישי, במסגרת הגבולות. כך הגיע לעולם הכתר המחודד של השטריימל, ה"נצנצים" על חליפות השבת הפרחוניות ועוד. מעורבותם של אדמו"רים נכבדים בעיצוב פריטי לבוש עשויה להיראות מוזרה למתבונן מן החוץ, אך אצל החסידים הלבוש המסורתי נתפס כעניין ערכי ומקודש, ומשכך יש לאדמו"רים מה לומר לגביו כאשר הם חוששים מחדירת אופנות חדשות.

לצד זאת, כמנהיגי קהילות האדמו"רים מוטרדים גם ממצבם הכלכלי של חסידיהם ומנסים לצמצם את הוצאותיהם. כך למשל, אחד מאדמו"רי גור הקודמים, ר' שמחה בונם אלתר (אביו של הרבי הנוכחי), עצר את עליית מחירו של ה"ספודיק" – כובע הפרווה הגבוה של החסידויות הפולניות ובראשן גור – כאשר איים על היצרנים שאם לא יורידו את המחיר הוא יורה לחסידיו לחבוש בשבת כובע רגיל.

אופנת הצאר

כובעי הפרווה למיניהם מזוהים כיום באופן מובהק עם העולם החסידי, ומבדילים בינו ובין הליטאים. אלא שהחלוקה הזו לא התקיימה בעבר; גדולי הרבנים בליטא חבשו כובעי פרווה מסוגים שונים. בין השאר מוכרות תמונותיהם של הנצ"יב מוולוז'ין, רבי שמואל סלנט ורבי איסר זלמן מלצר, כשלראשם ספודיק. הספודיק המפורסם ביותר בהקשר הזה עיטר את ראשו של הראי"ה קוק, יליד ליטא ובוגר ישיבת וולוז'ין. המסורת הזו השתמרה בקהילות יוצאי ליטא בירושלים, ה"פרושים", גם לאחר שיהודי ליטא זנחו אותה.

כך קרה שה"גדולים" הליטאים הירושלמים, ובהם הרב שלמה זלמן אוירבך והרב יוסף שלום אלישיב, חבשו שטריימל בשבתות ובמועדים. יצוין כי גם הרב חיים קניבסקי נהג לחבוש שטריימל בעת ברכת המזון במועדים. במהלך השנים השטריימל הלך ונעלם מקהילות היישוב הישן שאינן חסידיות.

קולפיק

כך או כך, כובע הפרווה השבתי זכה למעמד מקודש בקהילות החסידיות. לפי אימרה חסידית נפוצה, הוא אף רמוז במילה שבת, שראשי התיבות שלה הם "שטריימל במקום תפילין". גישה זו מסבירה את מאבקן של המפלגות החרדיות למען החרגת תעשיית השטריימלים מכל חוק המגביל שימוש בפרווה או בשער בעלי חיים. עם זאת, שורשו ההיסטורי של השטריימל לא ברור לחלוטין, ואגדות שונות אופפות אותו.

כמה מן המסורות הללו כורכות את השטריימל, איך לא, בגזירותיהם ורדיפותיהם של אויבי ישראל. כך למשל, לפי סיפור שמביא ש"י עגנון בספרו "עיר ומלואה", מלך פולין "גזר שבשבתות וימים טובים חייב כל יהודי שנשא אישה לשום מצנפת של זנבות שועל בראשו, כדי להבזות היהודים בעיני נשותיהם, שבשבתות וימים טובים מצוי אדם בביתו, נכנס לביתו ומצנפת של זנבות בראשו, יוצא מביתו ומצנפת של זנבות בראשו, ואשתו רואה והוא מתמאס עליה… לימים נשתכחה הסיבה. התחילו עושין מצנפת של ביזיון מצנפת של כבוד".

אגדה אחרת גורסת שמקור השטריימל הוא לא בפולין אלא בגזירת השלטונות הרוסים, שאסרו על היהודים לחבוש כיפה. מה עשו היהודים? הוסיפו פרווה סביב הכיפה ובכך הפכו אותה לכובע המותר בחבישה. אגדה זו תואמת את מבנה השטריימל הישן, שהכיפה הייתה דומיננטית בו והפרווה טפלה לה. בשטריימלים של ימינו, לעומת זאת, שער הזנבות מתנשא אל על והכיפה כמעט איננה נראית.

נראה כי המסר הגלום באגדות אלו הוא שהראש היהודי, תרתי משמע, יודע להפוך גזירה למסורת, ובגד משפיל לסממן של כבוד ויוקרה. הן מבטאות גם את התפיסה החסידית שלפיה לבוש עשוי להתקדש מכוח המנהג והמסורת גם אם בו כשלעצמו אין משמעות דתית, ואף אם הגיע לעולם בעקבות אילוץ חיצוני.

כבודן של האגדות במקומן מונח, אך למען האמת, לגזירות המתוארות אין ביסוס היסטורי. חוקרים סבורים שהשטריימל לא בא לעולם בעקבות כפייה אלא אדרבה, כאימוץ אופנה מקובלת באותן תקופות. ואכן, בציורים מפורסמים של שליטי רוסיה בעבר ניתן לראות שהם חובשים כובעים הבנויים משילוב של כיפה ופרווה, באופן שמזכיר מאוד את השטריימלים שחבשו האדמו"רים בדורות מאוחרים יותר. בין השליטים הללו אף היו כאלה שהוסיפו לכובע הפרווה קישוטים מוזהבים. מי יודע, אולי גם אלה יהפכו בקרוב לאופנה חסידית.

גם בימינו ניתן למצוא בחנויות אינטרנטיות כובע מונגולי המזכיר בצורתו את השטריימל החסידי, תמורת סכום כחמישים שקלים בלבד. המוכרים, שאינם מבינים באופנה חסידית, מייעדים את הכובע הפרוותי היפה לנשים, אבל אולי מכאן תבוא הישועה לעליית מחיריהם של זנבות השועלים.

 

***

לראש ולא לזנב

מורה נבוכים לכובעי הפרווה החסידיים

שטריימל: הכובע הנפוץ והמוכר ביותר. כיפת קטיפה וסביבה שיער מזנבות בעלי חיים כמו צובל, שועל אפור ועוד. את השטריימל חובשים חסידים נשואים בשבתות, בימי חג ובאירועי שמחה. בחלק מהקהילות החסידיות הירושלמיות גם צעירים לא נשואים חובשים שטריימל בשבת.

שטריימל. צילום: יוסי אלוני

ספודיק: כובע צר יותר, העשוי מפרווה כהה של סמור או חורפן. סימן ההיכר של חסידויות ממוצא פולני כמו גור, אמשינוב, אלכסנדר ועוד. בעבר היה הספודיק גבוה באופן מובהק מהשטריימל, אך כיום התחרות ביניהם צמודה והספודיק ניכר בעיקר במבנהו הצר.

ספודיק. צילום: פלאש 90

קולפיק: בעל מבנה דומה לספודיק, אך צבעו איננו שחור אלא חום בהיר. חלק מהאדמו"רים נוהגים לחבוש אותו ב"יומי דפגרא", ימים שאינם חג ואינם חול גמור, כגון ל"ג בעומר, ראש חודש ועוד. בנוסף,  בחלק מהחסידויות צאצאי האדמו"רים, הבנש"קים (בנן של קדושים), חובשים קולפיק בשבתות כסמל סטטוס.

קולפיק

שטריימל רוז'ינאי: בחסידויות רוז'ין נהוג שהאדמו"רים חובשים שטריימל ייחודי, שכיפתו בולטת ומחודדת מעל שיער הפרווה ויוצרת מין כתר. זהו סמל ל"דרך המלכות", המאפיינת את השושלת.

שטריימל רוז'ינאי. צילום: מוטה ברים

תגיות: חסידיםחרדיםיהדותספודיקשטריימלשמרנות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    כתב אישום נגד נער בן 14 ממזרח ירושלים על זריקת בקבוק תבערה

    הידיעה הבאה

    "למי זה הפריע?": סגן ראש העיר ת"א נגד הגבלות העירייה על תפילות יום כיפור

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    שקמה ברסלר היא מתכון לאסון לאומי

    שקמה ברסלר היא מתכון לאסון לאומי

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD