יום שלישי, יוני 17, 2025 | כ״א בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

במה כבוד ה' בא לידי ביטוי בעולם?

על פי הקבלה, האדם מסייע לא-לוהים בתיקון העולמות. אך במשל המגיד ממזריטש, הבורא הוא כמו אבא שנותן לילד לשחק בעולמו

מאת  שלום רוזנברג
א׳ בכסלו ה׳תשפ״ג (25/11/2022 07:40)
הניסוי הפילוסופי הרציני ביותר בכל התקופות – שכשל

צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ברשימה הקודמת למדנו קצת מתורתו של המגיד ממזריטש, מראשוני החסידות. ראינו את דבריו על "בין השמשות", מצב הביניים שבין אמונת יום לאמונת לילה. בין אמונה עם ספקות וקשיים, לאמונה בהירה וחזקה.

נשאלת השאלה: מדוע שלא נהיה רק במצב של יום? מדוע הקב"ה ברא אותנו ואת העולם במצב כזה? התשובה לכך היא רעיון הצמצום. העולמות אינם יכולים לסבול את בהירותו של הקב"ה. וכך כותב המגיד:

"יהי כבוד ה' לעולם" – כי בהירות הקב"ה אין כל העולמות יכולים לסובלו. אך הוא יתברך עושה כמה צמצומים כדי שיכלו לסובלו (לקוטי אמרים ח).

יש כאן דרשה מעניינת. לפי הפשט, כבוד ה' יהיה לעולם, כלומר לנצח. במקרא משמעות המילה "לעולם" היא "לנצח". אולם לפי פירוש המגיד, המילה "לעולם" מקבלת שתי משמעויות חדשות: "עולם" במשמעות העולם שלנו, וכן עולם מלשון העלם. העולם קיים מפני שיש העלם – הסתרה וצמצום של נוכחות הקב"ה.

דמיון מודרך

כעת שואל המגיד: "וקשה, לכאורה הוא זה יותר כבוד שאין העולמות יכולים לסובלו?" כלומר, לכאורה יהיה זה יותר כבוד ה' אילו לא היה בעולמו סבל ובתי חולים, אילו היה עולם שבו הקב"ה אינו נעלם, שאז יהיה הכבוד גדול יותר, אפילו שאין העולמות יכולים לסובלו. על כך עונה המגיד מהמשך הפסוק, עם משל הילד המשחק על מקל:

אך "ישמח ה' במעשיו" – שרוצה לשמוח במעשיו, כדמיון אב שיש לו בן קטן, והבן קטן רוצה ליקח מקל לרכוב עליו כמו על הסוס. אף על פי שדרך הסוס להנהיג את האדם, והוא [הבן] מנהיג אותו [את הסוס]. מכל מקום יש לו [לבן] תענוג בזה. ואביו עוזר לו ונותן לו מקל למלאות תאות הבן. כך הם הצדיקים, רוצים להנהיג את העולם. וברא הקב"ה את העולמות כדי שיתענגו בהנהיגם. וכבוד עצמיותו אין אנו משיגים, אך כבודו ש[נמצא] בעולמות, אנו משיגים. לפיכך צמצם את עצמו בעולמות כדי שישתעשע בתענוג של הצדיקים… וזהו "רצון יראיו יעשה".

כאן באה התזה של המגיד, על כבוד ה' שנמצא בעולם שיש בו צמצום. במה כבוד ה' בא לידי ביטוי? ב"ישמח ה' במעשיו". זהו פירוש המגיד למילה "ישמח". המגיד מפרש שהקב"ה משחק עם מעשיו, עם הצדיקים. זהו כבוד ה' האמיתי, שברא את העולם ומאפשר את הפעילות וההנהגה האנושית. כבוד ה' הוא הנוכחות האלוהית שנמצאת ומסתתרת בעולם, ומשתתפת איתנו. כך גם כבוד ה' הנסתר בעולם, זה משהו שיכולים להגיע להשגתו. זהו עיקרון חשוב בחסידות: "כבודו שבעולמות" – הכבוד המסתתר בעולם, לעומת עצמיותו של הקב"ה שאותה אי אפשר להשיג.

בדברים אלו יש היפוך של אחד הרעיונות החשובים שבקבלה – הרעיון של תיקון העולמות. הקבלה מדברת על כך שהאדם במעשיו מתקן את העולם, ושהקב"ה זקוק כביכול לתיקון זה. אך המגיד אומר משהו אחר, הפוך. הקב"ה לא ברא את העולם מכיוון שהוא צריך אותנו ואת מעשינו, אלא שבכך הוא נתן אפשרות לאדם לפעול ולהנהיג. אבל האדם לא עושה טובה לקב"ה בכך שהוא מתקן את העולם. להפך, הקב"ה ברא את העולמות כדי לאפשר לצדיק לפעול בעולם. האדם פועל בעולם כמו שהאבא נותן את המשחק לילד. האבא אומר לילד: הנה המשחק, תשחק בו ואל תקלקל אותו.

הפילוסופיה כשעשוע

נתבונן קצת יותר על משל הסוס. הייתי יכול לחשוב על סוס מסוג אחר, למשל סוס שנמצא בקניון, שמחובר למנוע חשמלי וכשמכניסים מטבע הוא קופץ. סוג כזה של סוס מתאים יותר לתפיסת המדע המודרני שמלמדים באוניברסיטה. לשיטתם, האדם מובל על ידי הסוס. הסוס המניע את האדם הוא כמו גורם הסיבתיות. מה שהאדם עבר בחייו עד כה, וכן האילוצים הפסיכולוגיים והגנטיקה שלו, הם שמובילים את האדם ואין לו באמת אפשרות לשלוט על זה. אך כאן המסר הפוך: הסוס במשל של המגיד הוא משהו אחר, זהו מקל שהילד מוביל אותו כאילו הוא סוס. האדם הוא המוביל את הסוס, ולא ההפך. לאדם יש חופש, והוא מוביל ומנהיג בעזרת חופש זה.

אך עם זאת, כל זה איננו אלא משחק שהקב"ה בנה בשבילנו. וכאן הייתי רוצה להציע משמעות נוספת למשל זה. יש כאן טענה עמוקה יותר. כשאנו מסתכלים מבחוץ על הילד הרוכב על המקל שלו, זה אבסורד כמובן לטעון שהילד הזה רוכב. אבל בתוך עולמו הפנימי של הילד, מה שמתרחש זה כאילו הוא באמת רוכב על סוס. המשחק הזה מייצג לדעתי גם את הפילוסופיה שהאנושות פיתחה. הטענה היא שהפילוסופיה היא בעצם סוס העץ של הילד, והקב"ה נהנה כביכול מהפילוסופיה שלנו, אם אנו לוקחים אותה לכיוונים הנכונים ומוצאים דרכה את האלוהים. ואם הפילוסופיה מסיטה את האדם מכך, הקב"ה כביכול סובל.

אבל כל הפילוסופיות, אפילו של הפילוסופים הגדולים, הם עדיין רק בגדר משחק סוס העץ. כמו הורה המסתכל על המשחק שהילד הגאון שלו המציא, כל פעם משחק יותר מתוחכם. קודם היה סוס עץ, זה היה אריסטו. אחר כך הייתה רכבת מקופסת קרטון, וזה היה קאנט, וכך הלאה. אני חושב שכאן הגענו לשיא התחכום בפילוסופיה האנטי־פילוסופית. זוהי טענה המפקפקת בערך האמיתי והאבסולוטי בפילוסופיה שהאנושות יכולה לפתח. זה אולי נגד גישתם של הפילוסופים היהודים כמו הרמב"ם, שעבורו הגעה לפילוסופיה ולהכרת העולם האמיתית היא פסגת מהותו של האדם.

המגיד מסיים קטע זה כך:

וזהו 'רצון יראיו יעשה' – שבאינסוף לא שייך הרצון, רק יראיו עושים, שהם הצדיקים. על דרך נמלך בנשמותיהם של הצדיקים.

במדרש נאמר שלפני הבריאה ה' התייעץ עם הצדיקים, שעוד לא היו קיימים. מה זה "רצון יראיו יעשה"? זהו פרדוקס הזמן. הצדיקים עוד לא קיימים, אבל הקב"ה כבר נמלך איתם ושומע בקולם ובבקשתם כדי שיהיה עולם, וזה מוליד את הרצון לברוא את העולם. כמו שהאב קונה לילד את המשחק בלי שהוא יודע, אולי לפני שהוא נולד, מפני שהוא כביכול נמלך בילד וקנה לו. רעיון זה מופיע בצורות אחרות גם בתורות נוספות של המגיד. עוד קצת על תורותיו של המגיד ברשימה הבאה בע"ה

 

תגיות: המגיד ממעזריטשהקבלהחסידותכבוד השםמשל המגיד

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מה עושים השבוע? צביקה הדר בסטנדאפ חדש ומופע מחווה למאיר אריאל וחברים

    הידיעה הבאה

    עשור לאחר שפרצו את גבולות בית הספר, המסכים עדיין בלב הסוגיה החינוכית

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    מבצעי הפיגוע בירושלים לא מתעניינים בשאלה אם יש ממשלת ימין או שמאל

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD