יום שישי, יוני 20, 2025 | כ״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

שעת מבחן: שאלות המפתח שצריך להעלות בשיח הפוליטי על מערכת החינוך

ללימוד מקצועות הרוח יש גם תפקיד לאומי, לחבר את הדור הצעיר לאתוס ולסיפור המשותף. ביטול בחינות הבגרות בתחומים אלה יהפוך את בתי הספר מזירה של גיבוש זהות למועדון חברתי. בעקבות מאמרו של יהודה הראל

מאת  ד"ר לאוניד (ליאון) גרשוביץ
כ״ה בתמוז ה׳תשפ״ב (24/07/2022 16:26)

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

יהודה הראל, שאני מעריך אותו מאוד הן כאבי ההתיישבות בגולן והן כאיש ציבור וכחבר כנסת שהערכתי מאוד, כתב כאן בשבוע שעבר רשימה שעוסקת במערכת החינוך. אפתח באמירה כי אני מסכים עם רבים מדבריו ואף עם הפתרון שהוא מציע – אימוץ דגם קופות החולים במערכת החינוך. עם זאת, יש לי מחלוקת לגבי הניתוח המוביל את הראל למסקנתו, שבעיניי מחמיץ כמה נקודות יסוד, ובעיקר יש לי מחלוקת עם תפיסתו ביחס לחינוך הממלכתי.

בראשית דבריו עורך הראל השוואה בין הלמידה הנהוגה להבנתו בבתי ספר ובין הלמידה הנהוגה במכינות קדם־צבאיות. כמי שהיה חניך במכינה קדם־צבאית כללית והיום הוא איש חינוך בתיכון, אינני משוכנע שהפִּסקה המתייחסת לבחינות הבגרות וללמידה הבית־ספרית מבטאת את האמת העובדתית לאשורה. גם בין כותליהם של בתי ספר רבים, עם או בלי קשר לבחינת הבגרות החיצונית, מתקיימת למידה משמעותית. בלי קשר לכך, ההשוואה למכינות אינה הוגנת, שכן החניכים בוחרים להגיע למכינות ואף עוברים מיון כפול – עצמי וחיצוני – על מנת להגיע למוסדות אלה.

לבחינת הבגרות החיצונית יש כמה תפקידים חשובים, וביטולה בתחומי הרוח הוא צעד בעייתי מאוד. לימוד מקצועות החברה והרוח בבתי הספר נועד תחילה לייצר חיבור של בוגר מערכת החינוך הממלכתית לאתוס ולסיפור המשותף לכלל בוגרי החינוך הממלכתי היהודי. בהיעדר תוכנית אחידה הנבדקת בבחינות הבגרות, היבט זה ילך ויתמעט עד כדי איונו, שכן כל בית ספר יבחר לו נישה אחרת להתמקד בה. אני מכיר היטב את הטענה שבחינות הבגרות בתחומי הרוח והחברה, ובוודאי בתנ"ך, אינן משרתות באופן מיטבי את התכלית הזו, ואכן מן הראוי לבחון את מבנה הבחינות ולהבנות אותן באופן אחר – אולם לענ"ד אין בטענה זו כדי לבטל את עצם הצורך בקיומן של בחינות בגרות חיצוניות אחידות.

נוצר הרושם שהתכלית המרכזית של ביטול בחינות הבגרות היא למעשה שינוי מהותו של החינוך התיכוני. ממקום שאמור לעצב אישיות של אדם בוגר, המוכן ומכוון את עצמו להתמודד עם אתגרי החיים במישור הפרטי, החברתי, האזרחי והלאומי, והרואה עצמו מחויב לעם היהודי ומורשתו ולהגשמת המפעל הציוני – למקום הממוקד בחוויית ההווה, עם איזו הכשרה אמורפית ל"הצלחה" פרטית. כובד המשקל מועבר מלימוד שיטתי, המאפשר בירור וגיבוש זהותי־רעיוני והבניית סולם ערכים, למעין תמהיל שנע בין מועדון חברתי למרכז טיפולי־רגשי.

אינני מתנגד לממד החברתי והרגשי בהווי בית הספר, אך השאלה היא מהי המטרה ומהם האמצעים. להבנתי, בהצעות החדשות יש משום בלבול מהותי בין מטרות ותכלית ובין אמצעים. בכך מובל מהלך שאני מכנה אותו אינפנטיליזציה של החינוך התיכוני. לו היינו חיים למשל בפינלנד, היה טעם לבחון את הדרך הזו. אולם אנו חיים כאן על האדמה הזו, ומתמודדים עם אתגרים משמעותיים כעם, כמדינה וכחברה, ובכללם איום קיומי מצד גורמים השוללים את עצם זכותנו הבסיסית לקיום ריבוני בארצנו. לנוכח אתגרים אלה יש צורך בבוגרים עם חוסן זהותי, רעיוני וערכי, ועם יכולות אישיות גבוהות בשלל תחומי ידע. קשה לראות איך המגמה הנוכחית מובילה לשם.

לו היה מדובר בביטול גורף של היבחנות חיצונית בבחינות הבגרות, ניתן היה להתבונן על העניין בפרספקטיבה אחרת. אולם כאשר יישארו הבחינות החיצוניות במתמטיקה, בלשון, באנגלית ועוד, ברור מאליו כי ייווצר מדרג ביחס לחשיבות של תחומי הדעת – בין אלה הנכללים בבגרות החיצונית ובין אלה שלא. ניתן לראות זאת היטב בשנתיים האחרונות, כאשר חלק מתחומי הדעת עברו להערכה פנימית עקב אילוצי קורונה. המדרג הזה יוצר שלל בעיות מעשיות בשטח, אולם החמור ביותר הוא מדרג החשיבות המהותי בעיני התלמידים: מתמטיקה ואנגלית חשובות יותר מתנ"ך והיסטוריה. זו המורשת של עם הספר?

בני נוער זקוקים לכך שיציבו להם אתגרים, ולא שילטפו להם את האגו. אומנם רבים מבני הנוער היום מתקשים להתמודד עם אתגרים לימודיים בסיסיים. אחת הסיבות לכך היא השגיאה המכונה כיתות הטרוגניות, שאינן נותנות מענה אמיתי לתלמידים הזקוקים למענה לימודי אחר (פרטני למשל – שכן סף הגירויים בכיתה אינו מאפשר להם להוציא את המיטב מעצמם), ואינן מאפשרות לתלמידים בעלי יכולות עיוניות גבוהות להביא את עצמם לביטוי מיטבי ולמאמץ מקסימלי, עקב הצורך התמידי להלך במעין "קו אמצע" היוצר בעיקר בינוניות לימודית. את ההיבט זה אכן ראוי לשנות, באמצעות הקטנה משמעותית של כיתות או לפחות של קבוצות למידה בפועל, בהטמעת הלמידה הפרטנית כחלק מהתרבות הארגונית, וביצירת מודלים שונים של "איך ללמוד" (לא הכול מתאים לכולם, ולא כולם מתאימים להכול).

ויחד עם זאת, דווקא ההיבחנות מן הראוי שתהיה אחידה, לפחות בחלק ניכר ממרכיב ההערכה. בני נוער זקוקים לאתגר שיהווה עבורם מעין מצפן ונקודה – גם נקודה בזמן בדמות מועד הבחינה – שאליה אפשר וצריך להתכונן ולהתכוון. אתגר חיצוני מסייע ביצירת מסגרת ברורה, ומפחית גורמים מסיחים ביחס למטרה. אלא אם כן הכוונה היא לבטל כלל את מרכיב ההערכה בתיכון, אבל אז האירוע ששמו תיכון יהפוך ללא־רלוונטי לחלוטין בעיני התלמידים והם יצביעו ברגליים, ובצדק.

שומרי העיר

סוגיית הבגרות החיצונית היא רק סימפטום לבעיית עומק משמעותית יותר. בתלמוד הירושלמי (מסכת חגיגה א, ז; בתרגום מארמית) מסופר על רבי יהודה הנשיא שהנחה את רבי חייא ורבי אסי לעבור בעיירות בארץ ישראל ולוודא שיש בהן "ספרין ומתניינין" – מלמדי מקרא ומשנה. בבואם לאחת העיירות הם לא מצאו בה מלמדים. אמרו לאנשי העיירה: הָביאו לנו את שומרי העיר, "נטורי קרתא". הֵביאו להם את שומרי שער העיר. אמרו להם: אלו הם שומרי העיר? אינם אלא מחריבי העיר! אמרו להם: ומי הם שומרי העיר? אמרו להם: סופרים המלמדים מקרא ומשנה. ובקיצור, מורים!

במילים אחרות, המורים מתוארים כנושאי השליחות הלאומית של חיבור הדור הצעיר לאתוס הקיבוצי. זוהי התכלית העליונה של מערכת החינוך – חיבור החניכים־תלמידים לאתוס הלאומי והאזרחי באמצעות מפגש ושיח עם תכנים, סיפורים וטקסטים מכוננים, ועל הדרך הקניית מיומנויות שיסייעו לפרט להיות חלק מועיל ותורם במרקם הלאומי, האזרחי והחברתי, וחוליה משמעותית בשלשלת הדורות. זאת ברוח דבריו של אלברט איינשטיין, כי "מטרת החינוך צריכה להיות: אנשים המצטיינים בעצמאות – במחשבה ובמעשה – ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית". על מערכת החינוך לשמש נדבך יסוד בביטחון הלאומי של ישראל ובהגשמת המפעל הציוני. בהקשר זה יש חשיבות גם לבחינה חיצונית, שכן ידע רוחבי הוא התשתית לעומק ועמדה, כדברי יצחק שדה, "רוחב הבסיס קובע את גובה הפסגה".

לאור הדברים הללו מתבקש לעיין בכמה שאלות יסוד, ולהתבונן בפער שבין המצוי לראוי: האם כך מצטיירת מערכת החינוך שלנו היום? האם כך תופסים אותה ההורים? התלמידים? בוגרי מערכת החינוך? גורמים במשרד החינוך? פקידי האוצר? בהנחה שהתשובה לשאלות הקודמות שלילית, ממה נובע הפער הדרמטי וכיצד ניתן לגשר עליו? אם נתפוס את תפקידה של מערכת החינוך כפי שתואר לעיל, מהי הנגזרת הראויה לגבי תנאי העבודה והגמול של המורים, שהם חיילים בחזית בניין החוסן הלאומי? האם המערכת בצורתה הנוכחית מממשת את תכליתה, ומה צריך לעשות ולהיעשות כדי שהמערכת תחזור לייעודה?

אלה שאלות המפתח שצריך להעלות בשיח הפוליטי על מערכת החינוך, ולא שאלות של יישום טקטי נוסח כן או לא לימודים באסרו־חג, כן או לא לימודים בימי שישי, ואף כן או לא בגרות חיצונית בתחומי הרוח.

מענה כן, נכון ומדויק ככל הניתן על השאלות הללו, עשוי להוביל למסקנה שהמערכת צריכה לעבור ארגון מחדש בהיבטים רבים, כולל בתכני הלימוד, בארגון הלמידה וגם בסוגיות הקשורות למעמד המורה כאוטוריטה מקצועית וערכית. מכאן צריך להיגזר גם הגמול של המורים מחד גיסא, והדרישות מהם מאידך גיסא.

מרכיב הבחירה, שעליו עומד הראל, הוא קריטי בשינוי הנדרש, ואני אף מסכים עם המודל המעשי שהציע, אבל הרעיון של פירוק מערכת החינוך הממלכתית והפרטה לדעת של הכול – הוא בעיניי שגיאה חמורה. בתפיסתי יש מקום למדינה ולגישה ממלכתית, ויש מקום, לגיטימציה ואף הכרח שהמדינה תקבע עוגנים וסדרי עדיפויות שתכליתם לשרת את מטרות החינוך, היעדים והצרכים הלאומיים. היא עושה זאת באמצעות קביעת תוכניות הלימוד, וכן באמצעות תהליך הערכה שהמיצוי הקריטי שלו היא בבחינות ומטלות הבגרות. מרכיב הבחירה, לעומת זאת, נועד להבטיח חיבור מיטבי של הפרט לתהליך הלמידה ולהערכה באופן המותאם עבורו, ברוח דברי משלי "חנוך לנער על פי דרכו".

ד"ר לאוניד (ליאון) גרשוביץ הוא רכז פדגוגי תחומי דעת מח"ר בתיכון קציר משגב

תגיות: מערכת החינוךרפורמת הבגרויות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "נשארתי פה עם המשק כשלא ידעתי להחזיק עוף ולא ידעתי מה זה מושב בכלל"

    הידיעה הבאה

    "סמל הציונות הרוסית": סופו העגום של המשורר שהעלה את העברית על נס

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    "סמל הציונות הרוסית": סופו העגום של המשורר שהעלה את העברית על נס

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD