יום שני, ספטמבר 15, 2025 | כ״ב באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

על מדבר ושמחה: מה בין חג הסוכות לפסטיבל ברנינג-מן

הם מתקיימים באותה תקופה, נמשכים שמונה ימים, ומתאפיינים ביציאה מבתי הקבע אל מבני עראי ובחגיגת שמחה שמשתפת את כולם. על הדומה והשונה בין פסטיבל הברנינגמן לחג הסוכות

מאת  יעל מאלי
י״ג בתשרי ה׳תשפ״ב (19/09/2021 10:42)
בתוך שבת
על מדבר ושמחה: מה בין חג הסוכות לפסטיבל ברנינג-מן

פסטיבל מידברן, שדה־בוקר 2015 צילום: גטי אימג'ס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

סוכות הוא החג היחיד שהתורה מצווה לשמוח בו:

חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ. וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. שִׁבְעַת יָמִים תָּחֹג לַה' אֱ־לֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱ־לֹהֶיךָ בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ (דברים טז, יג־טו).

זוהי שמחה ראשונית ופשוטה של עובדי האדמה, כאשר האסמים מלאים בר והיקבים מלאים יין. אך התורה אינה מסתפקת ברובד הכלכלי, ומוסיפה את ההיבט החברתי. תנאי לשמחה הוא שיתוף בני המשפחה, כמו גם שיתוף של מי שזקוק לתמיכה, מי שאסמיו אינם מלאים – הלא הם הגר, היתום והאלמנה. מצוות העלייה לרגל, המבטאת את הרובד הדתי של שמחת החג, נרמזת בציון מקום השמחה, "המקום אשר יבחר ה'", בית המקדש. הפסוקים נחתמים בתזכורת שהשפע אינו רק מעשה ידי האדם, אלא הוא תלוי בברכת האל.

"איש בוער", Burning Man, הוא "חג" צעיר, בן עשרות שנים בלבד: זהו פסטיבל שנחוג מדי שנה במשך שמונה ימים, בסוף אוגוסט ובתחילת ספטמבר. האירוע מתקיים במדבר הסלע השחור שבמדינת נבדה במערב ארה"ב, באתר הנקרא פלאייה (חוף בספרדית). זהו אגם עצום שהתייבש לפני אלפי שנים והותיר משקע אבקתי. על פני המישור הצחיח מתמקמים עשרות אלפי אנשים. הם משתכנים בסוכות, אוהלים ומבני עראי אחרים – ומקיימים אירוע המוני שבמרכזו מיצגי אמנות מרשימים, מוזיקה רבגונית, מופעים וריקודים.

תנאי מזג האוויר אינם מסייעים לחוגגים: החום עלול להגיע בשעות היום ל־42 מעלות, ובשעות הלילה לרדת לאפס. סופות חול מקשות על הנשימה ועל ההתנהלות. ובכל זאת, משנה לשנה מתרחבים מעגלי החוגגים, ועשרות אלפים נוהרים לאירוע. הצלחתו של הפסטיבל המקורי הביאה לקיומם של אירועים דומים ברחבי העולם; הגרסה הישראלית נקראת "מִדְבֶּרְן".

עשרה עקרונות מנחים את באי הפסטיבל, חלקם מדגישים את הפרט ואחרים את הקהילתיות. בהם קבלת כל אדם מתוך כבוד והערכת השונה, הענקת מתנות ללא ציפייה לתמורה ואיסור על מסחר ועל עסקאות חליפין, עידוד ביטוי עצמי וגילוי יכולות אישיות, עשייה קבוצתית וחיבור חברתי, ולקיחת אחריות על שלומם ורווחתם של המשתתפים. הבאים מתחייבים לנקות את המרחב בסיומו של הפסטיבל מכל פסולת, ולא להשאיר אחריהם עקבות.

מתוך שפע הסרטונים שצולמו במהלך השנים ניכר שהחוגגים שרויים בשמחה רבה. הם אוכלים ושותים, רוקדים ושרים, יוצרים וצופים במיצגי אמנות מרהיבים. הם אינם מאפשרים לתנאי האקלים והמגורים להעיב על שמחתם. הפסטיבל מסתיים בשריפה של מרבית המיצגים. את איש העץ הענק, שעל שמו נקרא האירוע כולו, שורפים בטקס מיוחד, ולאחריו שורפים גם את "המקדש" שעמד במרכז המחנה.

שבוע של שיכרון חושים

לא ידוע לי על השפעות יהודיות על הוגה האירוע, ובכל זאת עולות נקודות דמיון מפתיעות לחג הסוכות. תחילה בולט לעין קיום האירוע מדי שנה בסוף הקיץ במשך שמונה ימים. המיקום המדברי וההשתכנות במבני ארעי מזכירים את הסוכות הראשונות, סוכות בני ישראל במדבר, שלזכרן אנו חוגגים. השיתוף הקהילתי, תוך קבלה ללא תנאי, מהדהד את שמחת החג עם הדחויים: הגר, היתום והאלמנה. העיסוק הנרחב באמנות מתכתב עם קישוט הסוכות. המוזיקה והריקודים המלווים את הפסטיבל מאפיינים גם את אירועי שמחת בית השואבה, הנהוגים בקהילות רבות. במיוחד בולטת השמחה הגדולה המתקיימת דווקא במקום שהוא ארעי, בתנאים לא קלים, לזמן קצוב מראש.

ההבדלים רבים כמובן אף הם, ויש להדגיש שבמרכז פסטיבל ברנינגמן עומדת חגיגת חושים בכחנלית, אותה שמחה שממנה הזהיר ספר קהלת הנקרא בחג הסוכות: "אָמַרְתִּי אֲנִי בְּלִבִּי לְכָה נָּא אֲנַסְּכָה בְשִׂמְחָה וּרְאֵה בְטוֹב וְהִנֵּה גַם הוּא הָבֶל. לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה".

יתירה מכך: המוטיב המרכזי של שמחת הסוכות הוא המים. שמחת החג מגיעה לשיאה בשמחת בית השואבה, שעליה מכריזה המשנה: "כָּל מִי שֶׁלֹּא רָאָה שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, לֹא רָאָה שִׂמְחָה מִיָּמָיו" (סוכה ה, א). בזמן המקדש, בכל יום מימי חג הסוכות היו שואבים מים ממעיין השילוח ומעלים אותם לבית המקדש, לטקס שבו ניסכו הכוהנים מים ויין על גבי המזבח.

המשנה מתארת את ביטויי השמחה בטקס:

חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מְרַקְּדִים לִפְנֵיהֶם בַּאֲבוּקוֹת שֶׁל אוּר [לפידים בוערים] שֶׁבִּידֵיהֶן, וְאוֹמְרִים לִפְנֵיהֶן דִּבְרֵי שִׁירוֹת וְתִשְׁבָּחוֹת, וְהַלְוִיִּם בְּכִנּוֹרוֹת וּבִנְבָלִים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצֹצְרוֹת וּבִכְלֵי שִׁיר בְּלֹא מִסְפָּר (סוכה ה, ד).

התוספתא מרחיבה ומספרת על הנשיא בכבודו ובעצמו שנהג לערוך מופעי זריזות ידיים עם לפידים: "מעשה ברבן שמעון בן גמליאל שהיה מרקד בשמונה אבוקות של אוּר, ולא היה אחד מהן נוגע בארץ" (תוספתא סוכה ד, ד).

יסוד המים ויסוד האש שונים מאוד זה מזה. שמחה שסִמלה אש היא שמחה מתפרצת ומתלהבת, קשה לריסון. פסטיבל "איש בוער" מתאפיין בשמחה ללא גבולות, והוא מגיע לשיאו בשריפת המיצגים. בשמחת בית השואבה, לעומת זאת, לאש תפקיד משני: היא משמשת ככלי משחק הדורש מיומנות וירטואוזית. במוקד השמחה נמצא יסוד המים, שהוא זורם, מחיה את העולם ומתאים את עצמו לכלים המונחים לפניו – כד או שדה, אגם או אדם שרוחץ במים וחש כמי שנולד מחדש.

סוכה בגורד שחקים

החג שתובע מאיתנו לשמוח מוציא אותנו מבתינו כשבידנו קובץ עבה של הלכות המנחות כיצד לבנות את הסוכה: מהו גובהה המינימלי ומה המרבי, מאילו חומרים מותר להקים סוכה ומאילו לא. מרבית הסוכות של היום אינן נראות כמו סוכה בטבע. קשה לחוות את תחושת הארעי של בני ישראל במדבר ואת ענני הכבוד הפרוסים מעלינו, בעודנו יושבים בסוכה מאולתרת במרפסת קטנטנה בקומה השמינית של בניין רב־קומות.

כרזה שעיצב האמן דב אברמסון נועדה לפרסם אירוע ששמו "סוכה בעיר" (2000). זוהי אמנם "אמנות שימושית" ולא "אמנות גבוהה", אך ההיררכיה בין השתיים היטשטשה מזמן. ביצירותיו מרבה אברמסון להעניק למקורות היהודיים פירוש חזותי בטכניקות אמנותיות עכשוויות. עבודותיו, המצטיינות בקווים נקיים ופשוטים, מצליחות ליצור חוויה עמוקה אצל הצופה ולעורר את מחשבתו. הכרזה המינימליסטית שלפנינו מתייחסת למהותה של הסוכה.

דב אברמסון. סוכה בעיר, 2020 באדיבות דב אברמסון

על רקע קו רקיע עירוני, משורטטים בה גורדי שחקים שמהם מזדקרות אנטנות. הבתים אפלים, אין בהם אפילו חלון מואר אחד. רק סוכה קטנה מאירה את הרקיע כולו וצובעת אותו בכחול רויאל, כחול מלכותי. בסוכה שבכרזה לא ניתן להריח את הדשא הכסוח. בעולם הדיגיטלי לא נותרו סוכות בכרם. ובכל זאת התחושה היא שזו סוכה מוארת, סוכת שלום, גם אם אינה ירוקה.

וכך כתב לי אברמסון על "סוכה בעיר": "בחג הסוכות אנחנו מתבקשים לצאת מדירת הקבע אל דירת העראי. ולעיתים נדמה שדווקא בסוכה עם דפנות מתנפנפות, גג עשוי עלים ונורה אחת שמתנדנדת בודדת מהתקרה, אנחנו מרגישים בטוחים יותר מאשר בכל מבני הבטון וגורדי השחקים שבנינו לעצמנו. "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה" – דווקא בסוכה אנחנו מוצאים מקלט מהקושי ומהסכנה. קרובים יותר לאוויר, לרוח, לשמיים – ואולי בזכות כך, גם קרובים יותר לעצמנו".

איש רוקד לבדו

הרב מרדכי גימפל יפה, שהיה סבא רבא של סבתי, רחל ריניק, היה מראשוני חובבי ציון. בשנת 1887 הוא עלה ארצה בראש קבוצה גדולה מבני העיירה שבה כיהן כרב ארבעים שנה, רוז'ינוי שבליטא, והם התיישבו בעקרון. זמן קצר לאחר מכן התיישב במושבה יהוד, שננטשה בגלל מחלת המלריה, וייסד בה ישיבה. כשלוש שנים אחר עלייתו ארצה נפטר. תלמידו, הרב ירוחם פישל פינס (אחיו של יחיאל מיכל פינס) סיפר בהספד שנשא עליו:

נפשו גם גופו היו נתונים תמיד ברשותו כחומר ביד היוצר לתת להם הצורה הנדרשת לפי העת והזמן על פי חוקי הדינים ומנהגי ישראל… באו ימי התשובה והנה עוד הפעם תמונה אחרת לעינינו, הנהו הולך שחוח מאימת יום הדין… ואך חלפו הימים האלה ובאו ימי חג הסוכות והנה עוד הפעם איש אחר לפנינו, איש צוהל ושמח.

סיפרו לי כי בהיותו בכפר יהוד לבדו בליל חג הסוכות ואין איש אתו, נכסף איש אחד מנכבדי הכפר להשקיף מבעד החלון לדעה מה יעשה בשעה כזו איש כרב מרדכי גימפל. ומה נשתומם לראות את הזקן הזה עומד יחידי בסוכתו, מכה בכפיו, רוקד ברגליו מזמר ומנגן, מפזז ומכרכר בכל עוז לפני ה'.

מצווה לשמוח. גם אם אין עם מי לשמוח – לא אישה וילדים, לא תלמידים ואורחים, וגם לא עניים וגרים. גם אם אין מקיימים את מצוות העלייה לרגל למקדש וכמובן לא את מצוות ניסוך המים, עדיין השמחה קיימת. זוהי השמחה הפנימית שנמצאת "ברשותו" של רמ"ג יפה. שמחה בהווה השואבת את כוחה ממעגל הזמן היהודי, מהעבר וגם מהעתיד.

פרק מתוך הספר "אמנות כפרשנות – על מועדי ישראל בראי האמנות", שעתיד לצאת לאור בקרוב

תגיות: חג הסוכותמדברמוסף שבתפסטיבלשמחה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    גם אחרי לכידתם, בריחת המחבלים מצטיירת לפלסטינים כניצחון

    הידיעה הבאה

    “הבנתי שיש חז“ל מתחת לחז“ל“

    הידיעה הבאה
    “הבנתי שיש חז“ל מתחת לחז“ל“

    “הבנתי שיש חז“ל מתחת לחז“ל“

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD