ארגז תמים או דיוקנו של רודן מרושע? אם השאלה הזו מבלבלת אתכם, ברכותיי: סימן שעוד נותרה לכם תקווה.
בתקופה שבה מלחמות התרבות מתחממות מחדש ואנשים מצווחים על זהותו המגדרית של צעצוע או על מידת הפוגענות של ספרי ילדים ישנים, זו ללא ספק הייתה הסערה המוזרה ביותר: אחרי שנים עם הלוגו הישן והמוכר של עגלת קניות, באמזון החליטו לרענן קצת, ולהציג בפני מיליארדי מכורים בעולם אייקון חדש שיבטיח את כל הטוב שבעולם: ארגזון קטן וחמוד שהחץ/ חיוך של אמזון מתנוסס על צידו ופיסה קטנה של סלוטייפ מוודאת שהוא ארוז היטב.
אבל כשדמם רותח, הבכיינים המקצועיים של הרשת הם כמו הטי־רקס של "פארק היורה": אם חברה גדולה או אישיות מפורסמת מנסה לעשות איזשהו שינוי או אפילו זזה יותר מדי, היא מיד תמצא את עצמה בין שיניה של החיה הרעבה.
וכך, במקום שההשקה החגיגית תזכה לקצת באזז חיובי או לכל הפחות תעבור בשקט, לא עברו שעות מרגע ההחלפה ועד שנשמעה הפעימה הראשונה של האבדון. כמו צעדו הכבד ומרטיט הג'לי של דינוזאור פרה־היסטורי, עלתה לטוויטר התהייה הראשונה: האם פיסת הטייפ לא נראית קצת יותר מדי כמו שפמו של אדולף היטלר? צייצן שני הסכים: איך אמזון לא חשבו על דבר כזה? צייצנים נוספים באו בעקבותיהם וכבר מיהרו לשלוף את כובע רדיד האלומיניום: אולי ג'ף בזוס מנסה לאותת במכוון לימין הקיצוני!
בום. בום. בום. הצעדים הכבדים הלכו והתקרבו, ולאמזון לא היה סיכוי. גוף אחר – קטן יותר, או אולי בעל כבוד עצמי כלשהו – עוד היה מסוגל להדוף בקלות טענה שאשכרה מנסה להשוות ארגז קניות לפיהרר. אך במוכנותה להקשיב להמון המתבכיין שוב ושוב בשנים האחרונות, אמזון כבר הוכיחה שהיא חסרת כל שריד של עמוד שדרה אידיאולוגי, ערכי או אנושי.

העסק נגמר ברגע שהציוץ הראשון עלה לאוויר, אבל רק כדי לוודא שהסיפור הזה יהפוך למופת אמיתי של חלמאות צבועה, הגיע מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. האדם שמתיימר להוביל ארגון רציני לכאורה, שנלחם באנטישמיות, הרעיף מחוכמתו: "תמיד חשוב שאנשים ידברו כשהם רואים משהו בפרסומות או בעיצובים שעלול להיות פוגעני", אמר, "בעוד שבמקרים רבים אלו דברים שאינם נעשים בכוונה לפגוע, אנשים רגישים בצדק לנושאים אלה בגלל ההיסטוריה ובגלל השימוש בסמליות מצד גזענים ואנטישמים". כן, זה ממש יעזור לשכנע אנשים שאתם רציניים.
אז הארגז הנאצי איבד את שפמו, גורמים בחברה פיזרו התנצלויות שקטות לכל כלי תקשורת שביקש תגובה, ורק בעיה אחת נותרה: זה לוגו מכוער. אתם רוצים לדבר על נאצים? הארגז הזה הוא פשע שנאה נגד העיניים שלנו. אם לפאטו בנסודה הייתה טיפת יושרה היא הייתה מקפיאה את החקירה נגד ישראל ופותחת בתביעה מיידית נגד אנשי הקריאייטיב, בקרת האיכות וההנהלה שאפשרו למפלצת כזו להיוולד.
זו, אגב, ההוכחה האולטימטיבית לכך שלארגז הזה מעולם לא היה קשר להיטלר: אמנם הנאצים הקימו משטר של רשע טהור, אמנם הם רצחו מיליוני בני אדם במחנות השמדה ברוטאליים, ואמנם במלחמה שפתחו נהרג אדם כל שלוש שניות – אבל היי, היה להם חוש אסתטי חד וקו נקי. הוגו בוס בעצמו עיצב את המדים של האס־אס – נראה לכם שהוא היה נותן ללוגו כזה לעבור בשקט? לא ולא. אמזון לא זממו להקים לתחייה את הרייך השלישי, אבל חבל שהם לא שאפו לסטנדרטי עיצוב גרמניים.