 | |  | שי להב פותח פה גדול |  |
|  |  | בגיל 36 לשי להב כבר היתה לו תהילה על הבמה עם מופע הארנבות של ד''ר קספר ותהילה מאחורי הבמה כמנהל של היי פייב, הוא נסע למיאמי, ניקה שטיחים וכתב שירים עם שי בזק, חזר לארץ, הגיע עד פת לחם, והצליח להתרומם בחזרה בעזרת האהבה והמוזיקה. עכשיו יש לו אלבום חדש וחברת תקליטים משלו והרבה מה להגיד על תעשיית המוזיקה בארץ |  |
|  |  |  |  |  | | שי להב צילום: אריק סולטן 25/05/04 |  |  |  |  |
|  |  | או, סוף סוף כתבה שאני לא צריך לשבור את הראש ביחס לפתיח שלה. מאז שהתחלתי לכתוב על מוזיקה, לפני כחמש שנים, גזרתי על עצמי ועל שי להב השני (או הראשון, תלוי איך מודדים) בלבול נצחי. אני נתקל על בסיס יומי בשאלות נוסח ''זה אתה שי להב שהיה ב. . .''. הוא , מצדו, נאלץ להתמודד עם קולגות נזעמות, שצחקו איתו ערב אחד בפאב, ולמחרת נדהמו לקרוא ביקורת ארסית במיוחד שהשם שי להב חתום עליה. עם הזמן המצב התקדם לקראת סוג של סטטוס קוו, בייחוד לאור העובדה שלהב השני הלך והתרחק מקדמת הבמה לטובת ניהול אמנים, הפקה מוזיקלית ורביצה במיאמי. אבל עכשיו הוא החליט לטרוף את הקלפים מחדש. ''אדוני הממון'', אלבומו הטרי של להב, כבר מתנגן היטב ברדיו, ומסדר קאמבק מרשים לבלבול.
או, סוף סוף כתבה שאני לא צריך לשבור את הראש ביחס לפתיח שלה. מאז שהתחלתי לכתוב על מוזיקה, לפני כחמש שנים, גזרתי על עצמי ועל שי להב השני (או הראשון, תלוי איך מודדים) בלבול נצחי. אני נתקל על בסיס יומי בשאלות נוסח ''זה אתה שי להב שהיה ב. . .''. הוא , מצדו, נאלץ להתמודד עם קולגות נזעמות, שצחקו איתו ערב אחד בפאב, ולמחרת נדהמו לקרוא ביקורת ארסית במיוחד שהשם שי להב חתום עליה. עם הזמן המצב התקדם לקראת סוג של סטטוס קוו, בייחוד לאור העובדה שלהב השני הלך והתרחק מקדמת הבמה לטובת ניהול אמנים, הפקה מוזיקלית ורביצה במיאמי. אבל עכשיו הוא החליט לטרוף את הקלפים מחדש. ''אדוני הממון'', אלבומו הטרי של להב, כבר מתנגן היטב ברדיו, ומסדר קאמבק מרשים לבלבול.
אלא שהפעם, עושה רושם, ההבחנה עומדת להתחדד. במסגרת כעשר שנות פעילות בסצנת המוזיקה עיצב לעצמו שי להב דימוי של בחור קולי להפליא, עם חיבה וכישרון לשירי פופ מחויכים וארוזים היטב, אבל ללא שמץ של רצון לייצר אמירה אישית עמוקה או מסרים חברתיים. למעשה, למרות שהחזיק בעמדות מפתח בתעשייה המקומית, איש לא ידע באמת מיהו שי להב. מה שהוסיף עוד קיסם למדורת הבלבול. פתרון התעלומה מוגש, ובהרחבה, באלבום החדש. ''אף אחד לא מבין, אף אחד לא מאמין'', הוא שר ב''כלום לא עוזר לי'', '' שככה אני חי. פעם ביום נופל לתהום, רואה את הכל מתמוטט. מחליף אווירה, שמחה בשמחה, אבל לא מוצא מנוחה. וכלום לא עוזר לי''.
אלא שהפעם, עושה רושם, ההבחנה עומדת להתחדד. במסגרת כעשר שנות פעילות בסצנת המוזיקה עיצב לעצמו שי להב דימוי של בחור קולי להפליא, עם חיבה וכישרון לשירי פופ מחויכים וארוזים היטב, אבל ללא שמץ של רצון לייצר אמירה אישית עמוקה או מסרים חברתיים. למעשה, למרות שהחזיק בעמדות מפתח בתעשייה המקומית, איש לא ידע באמת מיהו שי להב. מה שהוסיף עוד קיסם למדורת הבלבול. פתרון התעלומה מוגש, ובהרחבה, באלבום החדש. ''אף אחד לא מבין, אף אחד לא מאמין'', הוא שר ב''כלום לא עוזר לי'', '' שככה אני חי. פעם ביום נופל לתהום, רואה את הכל מתמוטט. מחליף אווירה, שמחה בשמחה, אבל לא מוצא מנוחה. וכלום לא עוזר לי''.
- תגיד , אתה השתגעת? עכשיו יתחילו לשאול אותי אם אני בדיכאון.
- תגיד , אתה השתגעת? עכשיו יתחילו לשאול אותי אם אני בדיכאון.
''בתכל'ס אני חושב שאף אחד לא יודע עלי כלום, זאת המציאות. מצחיק אותי שכולם מהצד חושבים שאני בטוח בעצמי, יודע מה הולך לקרות לי, שלם עם מה שעשיתי. ולא, ממש לא. אתה חי במערבולת של התלבטויות, כעסים, חוסר ודאות.
''בתכל'ס אני חושב שאף אחד לא יודע עלי כלום, זאת המציאות. מצחיק אותי שכולם מהצד חושבים שאני בטוח בעצמי, יודע מה הולך לקרות לי, שלם עם מה שעשיתי. ולא, ממש לא. אתה חי במערבולת של התלבטויות, כעסים, חוסר ודאות.
''אני בנאדם מאוד מאוד דכאוני. דווקא בגלל זה אני''אני בנאדם מאוד מאוד דכאוני. דווקא בגלל זה אניעושה מוזיקה, כי שמה הכל בהיי. אם אני אעשה מוזיקה כבדה, אני כבר לא אוכל לשמוע כלום. המוזיקה צריכה לעורר, לשמח. שהיא תהיה מקור האור. לכן אני לעולם לא אעשה שיר שמשקף רק את האמת הפנימית שלי. זה חייב להיות עטוף פופי, רק אז זה מושלם''.
עושה מוזיקה, כי שמה הכל בהיי. אם אני אעשה מוזיקה כבדה, אני כבר לא אוכל לשמוע כלום. המוזיקה צריכה לעורר, לשמח. שהיא תהיה מקור האור. לכן אני לעולם לא אעשה שיר שמשקף רק את האמת הפנימית שלי. זה חייב להיות עטוף פופי, רק אז זה מושלם''.
העבר של להב (36) נראה גם הוא פופי ומחויך. לפחות על הנייר. הוא גדל בטבריה כבן זקונים ומיד אחרי השחרור מהצבא פצח בלימודים, במסגרת המחלקה המנוחה לקולנוע בבית צבי. מפגש עם אורן ברזילי, גיטריסט רוק נלהב מחולון, יצר את הבסיס ללהקת מופע הארנבות של ד''ר קספר. ההרכב, שכלל גם את הבסיסט איציק רייזנברג והמתופף צביקה כהן, שחרר במרס93' אלבום בכורה היסטרי, שהניב להיטים כמו ''בשמלה אדומה'' ו''בואי דינה''. הדיסק שבא אחריו היה הדגמה, אחד לאחד, של טראומת האלבום השני ופשוט התפוגג לחלוטין מהתודעה.
העבר של להב (36) נראה גם הוא פופי ומחויך. לפחות על הנייר. הוא גדל בטבריה כבן זקונים ומיד אחרי השחרור מהצבא פצח בלימודים, במסגרת המחלקה המנוחה לקולנוע בבית צבי. מפגש עם אורן ברזילי, גיטריסט רוק נלהב מחולון, יצר את הבסיס ללהקת מופע הארנבות של ד''ר קספר. ההרכב, שכלל גם את הבסיסט איציק רייזנברג והמתופף צביקה כהן, שחרר במרס93' אלבום בכורה היסטרי, שהניב להיטים כמו ''בשמלה אדומה'' ו''בואי דינה''. הדיסק שבא אחריו היה הדגמה, אחד לאחד, של טראומת האלבום השני ופשוט התפוגג לחלוטין מהתודעה.
''הו הו'' השלישי היה אלבום מצוין, אך מצוינותו נודעה רק לאחר פירוק הלהקה, בשנת95'. השיר ''רוח גדולה'' שנכלל בו ניבא את הסוף: ''חשבנו שנגיע רחוק, אבל נפלנו עמוק'', כתב שם להב, שכשלעצמו השתדרג מיד לאחר הפירוק והפך למנהלו האמנותי של הפרויקט הגרנדיוזי היי פייב. להב הלחין את מרבית שירי הרכב הבנים, הפיק, עיבד וניגן באורגן. בתווך הוא הלחין גם שירים לשרון חזיז ולאמיר פיי גוטמן, כסולן. ב-98' הוא המשיך את מסעו לעומק עולם המוזיקה המקומי כשהתמנה למנהל הרפרטואר העברי בחברת אן-אם-סי. אחרי שנתיים טראומטיות למדי בתפקיד (הסברים בהמשך) עזב להב והמריא למיאמי. מאז, לפחות ברמת הסיקור העיתונאי, נעלמו עקבותיו, עד שלפני כשנה יצא הסינגל ''אדוני הממון''.
''הו הו'' השלישי היה אלבום מצוין, אך מצוינותו נודעה רק לאחר פירוק הלהקה, בשנת95'. השיר ''רוח גדולה'' שנכלל בו ניבא את הסוף: ''חשבנו שנגיע רחוק, אבל נפלנו עמוק'', כתב שם להב, שכשלעצמו השתדרג מיד לאחר הפירוק והפך למנהלו האמנותי של הפרויקט הגרנדיוזי היי פייב. להב הלחין את מרבית שירי הרכב הבנים, הפיק, עיבד וניגן באורגן. בתווך הוא הלחין גם שירים לשרון חזיז ולאמיר פיי גוטמן, כסולן. ב-98' הוא המשיך את מסעו לעומק עולם המוזיקה המקומי כשהתמנה למנהל הרפרטואר העברי בחברת אן-אם-סי. אחרי שנתיים טראומטיות למדי בתפקיד (הסברים בהמשך) עזב להב והמריא למיאמי. מאז, לפחות ברמת הסיקור העיתונאי, נעלמו עקבותיו, עד שלפני כשנה יצא הסינגל ''אדוני הממון''.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | מיאמי בתפקיד הודו
|  |  |  |  | ''כשעזבתי את אן-אם-סי'', הוא מסביר, ''החלטתי שמה שאני רוצה לעשות באמת זה מוזיקה. עד אז אמרתי לעצמי,'מה, אני אהיה אמן רעב?'. היתה לי משכורת נאה שם, עם אוטו צמוד, אבל הבנתי שאם אני לא אעשה מוזיקה אני אמות. עדיין לא הבנתי את זה לגמרי, אז נסעתי למיאמי. זה היה ממש משבר גיל 30. נסעתי לשם כדי לעשות מיקסים לאלבום של אמיר פיי גוטמן, אבל נשארתי שבעה חודשים. הרעיון היה לא לעשות כלום ולא לתכנן כלום. אני הרי רצתי נורא, מגיל 21 בלי הפסקה, ואז אמרתי,'רגע, מה זה אומר? לאן אני הולך?', ולא ידעתי מה אני. מה מתאים לאופי שלי בכלל. שכיר, עצמאי.
''כשעזבתי את אן-אם-סי'', הוא מסביר, ''החלטתי שמה שאני רוצה לעשות באמת זה מוזיקה. עד אז אמרתי לעצמי,'מה, אני אהיה אמן רעב?'. היתה לי משכורת נאה שם, עם אוטו צמוד, אבל הבנתי שאם אני לא אעשה מוזיקה אני אמות. עדיין לא הבנתי את זה לגמרי, אז נסעתי למיאמי. זה היה ממש משבר גיל 30. נסעתי לשם כדי לעשות מיקסים לאלבום של אמיר פיי גוטמן, אבל נשארתי שבעה חודשים. הרעיון היה לא לעשות כלום ולא לתכנן כלום. אני הרי רצתי נורא, מגיל 21 בלי הפסקה, ואז אמרתי,'רגע, מה זה אומר? לאן אני הולך?', ולא ידעתי מה אני. מה מתאים לאופי שלי בכלל. שכיר, עצמאי.
''מיאמי היתה ההודו שלי, מבחינת הטיול של אחרי צבא שלא עשיתי. אני לא מחזיק מהודו, מקומות מלוכלכים וכל זה. שונא מקומות עם זבובים, קטועי גפיים ונכים שמהם אני אמור לקבל את האור. למה מיאמי? כי אני טברייני. צריך מקום עם שמש, בתים נמוכים, ים. לא רוצה ניו יורק בשלג. נסעתי עם חברה שלי דאז והכלב. היו לי שני קצוות של חברים. צד אחד היה סצנת מנקי השטיחים הישראלים, שזה קטע שם, כי כל הזמן יורד גשם ולכולם יש שטיחים מקיר לקיר. מצד שני הכרתי את שי בזק שהיה אז קונסול ואיתו הסתובבתי כל ערב. הוא אסף אותי עם האוטו של הקונסוליה ואירח אותי ברמה מטורפת. פגשתי אותו בקונסוליה וישר הבנו שאנחנו באותו גיל ובראש דומה''.
''מיאמי היתה ההודו שלי, מבחינת הטיול של אחרי צבא שלא עשיתי. אני לא מחזיק מהודו, מקומות מלוכלכים וכל זה. שונא מקומות עם זבובים, קטועי גפיים ונכים שמהם אני אמור לקבל את האור. למה מיאמי? כי אני טברייני. צריך מקום עם שמש, בתים נמוכים, ים. לא רוצה ניו יורק בשלג. נסעתי עם חברה שלי דאז והכלב. היו לי שני קצוות של חברים. צד אחד היה סצנת מנקי השטיחים הישראלים, שזה קטע שם, כי כל הזמן יורד גשם ולכולם יש שטיחים מקיר לקיר. מצד שני הכרתי את שי בזק שהיה אז קונסול ואיתו הסתובבתי כל ערב. הוא אסף אותי עם האוטו של הקונסוליה ואירח אותי ברמה מטורפת. פגשתי אותו בקונסוליה וישר הבנו שאנחנו באותו גיל ובראש דומה''.
- סליחה ? מה ל''בואי דינה'' ולנושא הכלים של ביבי?
- סליחה ? מה ל''בואי דינה'' ולנושא הכלים של ביבי?
''תתפלא. הוא ממש בנאדם מקסים, למרות שאנחנו מדעות פוליטיות שונות לגמרי. הוא איש טוב. לא סתם הוא לא בכנסת. עד עכשיו אנחנו בקשר, על האש בשבת וכאלה. אבל איתו רק עשיתי חיים. המנקי שטיחים סידרו לי עבודה. חבר שלי ניקה בבית של פרנק סראולו, היחצן של שאדיי וסלין דיון, וככה נפגשנו. השמעתי לו את היי פייב, הוא נדלק והתחלנו לכתוב שירים יחד. אני הלחנתי. זה רק חיזק לי את המחשבות על מה אני רוצה לעשות באמת. ואז החלטתי שאני רוצה להתעסק במוזיקה. בפעם הראשונה. עד אז השתעשעתי כמו כולם בללמוד מחשבים. ההחלטה הזו, יחד עם העובדה שנפרדתי מחברה שלי, גרמה לי לחזור לארץ מתוך מטרה ברורה של להקליט אלבום משלי. ידעתי שאני רוצה לעשות הכל אחרת, לא דרך חברת תקליטים. בקספר למדתי מה זה לאבד שליטה, כיוצר, לטובת חברה. את הדיסק השלישי שלנו, למשל, אף אחד לא טרח לשווק. אף שיר שלו לא שודר ברדיו. רציתי לחקור את זה ואז הפכתי למפיק מוזיקלי ומשם למנהל בחברת תקליטים. מכל זה לקחתי את מה שאהבתי והתחלתי נאגלה חדשה''.
''בסופר היה לי מערכון,'בחירתה של סופי'. אתה בא עם עגלה לקופה, חסרים לך שלושה שקלים ואתה צריך לוותר על מוצר אחד. מה אני באמת לא צריך. ואז קוראים למנהל וכאלה. לא נעים. את כל זה עשיתי כדי לשמור על שליטה. וסבלנו מאוד. באמת. אבל מבחינה נפשית, זה פשוט מדהים. בחברה הרווחתי מלא כסף והייתי אומלל, ובשלוש השנים האלה, אני לא אגיד שהייתי מאושר, אבל הרגשתי הרבה יותר טוב. זה לא אושר, זו שלמות עם עצמך''.
''בסופר היה לי מערכון,'בחירתה של סופי'. אתה בא עם עגלה לקופה, חסרים לך שלושה שקלים ואתה צריך לוותר על מוצר אחד. מה אני באמת לא צריך. ואז קוראים למנהל וכאלה. לא נעים. את כל זה עשיתי כדי לשמור על שליטה. וסבלנו מאוד. באמת. אבל מבחינה נפשית, זה פשוט מדהים. בחברה הרווחתי מלא כסף והייתי אומלל, ובשלוש השנים האלה, אני לא אגיד שהייתי מאושר, אבל הרגשתי הרבה יותר טוב. זה לא אושר, זו שלמות עם עצמך''.
''תתפלא. הוא ממש בנאדם מקסים, למרות שאנחנו מדעות פוליטיות שונות לגמרי. הוא איש טוב. לא סתם הוא לא בכנסת. עד עכשיו אנחנו בקשר, על האש בשבת וכאלה. אבל איתו רק עשיתי חיים. המנקי שטיחים סידרו לי עבודה. חבר שלי ניקה בבית של פרנק סראולו, היחצן של שאדיי וסלין דיון, וככה נפגשנו. השמעתי לו את היי פייב, הוא נדלק והתחלנו לכתוב שירים יחד. אני הלחנתי. זה רק חיזק לי את המחשבות על מה אני רוצה לעשות באמת. ואז החלטתי שאני רוצה להתעסק במוזיקה. בפעם הראשונה. עד אז השתעשעתי כמו כולם בללמוד מחשבים. ההחלטה הזו, יחד עם העובדה שנפרדתי מחברה שלי, גרמה לי לחזור לארץ מתוך מטרה ברורה של להקליט אלבום משלי. ידעתי שאני רוצה לעשות הכל אחרת, לא דרך חברת תקליטים. בקספר למדתי מה זה לאבד שליטה, כיוצר, לטובת חברה. את הדיסק השלישי שלנו, למשל, אף אחד לא טרח לשווק. אף שיר שלו לא שודר ברדיו. רציתי לחקור את זה ואז הפכתי למפיק מוזיקלי ומשם למנהל בחברת תקליטים. מכל זה לקחתי את מה שאהבתי והתחלתי נאגלה חדשה''.
אבל התרחיש האופטימי הזה, שעדיין הולם להפליא את הדימוי הקולי ונטול הזיעה של להב, התרסק על קרקע המציאות. משטח הנחיתה בנתב''ג, ליתר דיוק. ''מהרגע שחזרתי לארץ'', הוא מסביר, ''הייתי מפורק. שבר כלי. כמו בנאדם שעבר התקף לב. לא הבנתי בכלל מה אני הולך לעשות. בזבזתי שם את כל החסכונות שלי, הייתי אחרי פרידה מחברה ואפילו לא היה לי בית. גרתי אצל חברים. יפעת ממש אספה אותי ונאבקה והתעקשה והכל''. יפעת נח היא חברתו של להב, שהכירה אותו עוד מימי קספר על תקן מעריצה, ופגשה בו שוב כשחזר לארץ, לצורך עבודה על אלבום עתידי שלה. במהירות ( '' גדולה מאוד'' ) היחסים הפכו גם לאישיים, ומהם נברא השיר ''קטנטנה'' המופיע בדיסק החדש. ''לעולם לא אשכח מה שעשית למעני'', הוא שר לה, ''ילדה יפה שלי. אני רוצה שתזכרי. הצלת לי ת'חיים, שמרת עלי מפני עצמי''.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | אריק ושלום, נינט ורוני
|  |  |  |  | נכון לעכשיו, מדובר בסוג של הפי אנד, עם הרבה פוטנציאל לבגינינג. ''פה גדול'', הלייבל המשותף של להב ושל דן תורן, עומד לשחרר בקרוב אלבום להרכב ''ליברה'' של יפעת נח, ודיסק קאמבק לרונן בן-טל, בהפקתו של להב. על הכוונת נמצאים כבר פרויקטים עתידיים נוספים, שבכולם הוא מתפקד מאחורי הקלעים.
אבל התרחיש האופטימי הזה, שעדיין הולם להפליא את הדימוי הקולי ונטול הזיעה של להב, התרסק על קרקע המציאות. משטח הנחיתה בנתב''ג, ליתר דיוק. ''מהרגע שחזרתי לארץ'', הוא מסביר, ''הייתי מפורק. שבר כלי. כמו בנאדם שעבר התקף לב. לא הבנתי בכלל מה אני הולך לעשות. בזבזתי שם את כל החסכונות שלי, הייתי אחרי פרידה מחברה ואפילו לא היה לי בית. גרתי אצל חברים. יפעת ממש אספה אותי ונאבקה והתעקשה והכל''. יפעת נח היא חברתו של להב, שהכירה אותו עוד מימי קספר על תקן מעריצה, ופגשה בו שוב כשחזר לארץ, לצורך עבודה על אלבום עתידי שלה. במהירות ( '' גדולה מאוד'' ) היחסים הפכו גם לאישיים, ומהם נברא השיר ''קטנטנה'' המופיע בדיסק החדש. ''לעולם לא אשכח מה שעשית למעני'', הוא שר לה, ''ילדה יפה שלי. אני רוצה שתזכרי. הצלת לי ת'חיים, שמרת עלי מפני עצמי''.
נכון לעכשיו, מדובר בסוג של הפי אנד, עם הרבה פוטנציאל לבגינינג. ''פה גדול'', הלייבל המשותף של להב ושל דן תורן, עומד לשחרר בקרוב אלבום להרכב ''ליברה'' של יפעת נח, ודיסק קאמבק לרונן בן-טל, בהפקתו של להב. על הכוונת נמצאים כבר פרויקטים עתידיים נוספים, שבכולם הוא מתפקד מאחורי הקלעים.
- וואו , כמה עצבות. תמיד היית ככה?
המסלול של להב בין נדבכי המוזיקה הישראלית היה נדיר למדי, לפחות במונחים מקומיים. מאמן צעיר החתום בחברת תקליטים, דרך מפיק מוזיקלי מבוקש, ניהול בכיר בחברת תקליטים גדולה ועד ליציאה לדרך עצמאית לגמרי. שוב, כאמן מבצע. הזגזוג הזה סייע לו לפתח פרספקטיבה מקורית על תעשיית המוזיקה. הוא גם מאפשר לנו הצצה נדירה למדי אל מאחורי הקלעים של חברות התקליטים הגדולות. אליבא דשי להב, המיתוסים בדבר ניוון, שמרנות והוצאות מנופחות קרובים מאוד למציאות.
המסלול של להב בין נדבכי המוזיקה הישראלית היה נדיר למדי, לפחות במונחים מקומיים. מאמן צעיר החתום בחברת תקליטים, דרך מפיק מוזיקלי מבוקש, ניהול בכיר בחברת תקליטים גדולה ועד ליציאה לדרך עצמאית לגמרי. שוב, כאמן מבצע. הזגזוג הזה סייע לו לפתח פרספקטיבה מקורית על תעשיית המוזיקה. הוא גם מאפשר לנו הצצה נדירה למדי אל מאחורי הקלעים של חברות התקליטים הגדולות. אליבא דשי להב, המיתוסים בדבר ניוון, שמרנות והוצאות מנופחות קרובים מאוד למציאות.
''אני צריך למכור 5,000 עותקים מהדיסק החדש שלי כדי לכסות את ההוצאות'', הוא מסביר. ''אותו דיסק בדיוק, אם היה יוצא דרך חברת תקליטים, היה צריך למכור 20 אלף עותקים. איך אתה חושב שמגיעים לסכומים כל כך גדולים של הוצאות בחברות? מארוחות הצהריים המפוארות של המפיקים. ממש ככה. אני ראיתי בזמן כהונתי את האלבום'מוסקט' של שלום חנוך ואריק איינשטיין. דיסק שעלה 750 אלף שקל, ולא שווה 75 שקל. פשוט אלבום נוראי, וכולם בחברה ידעו את זה. הם יכלו להוציא 20 אלבומים לאמנים צעירים באותו סכום. זו בושה וחרפה. כששמעתי את הדיסק באולפן בפעם הראשונה הרגשתי כמו זה מ'התפוז המכני' שפותחים לו את העיניים בכוח כדי לראות דברים. איך אתם מעיזים לשבת שנתיים באולפן ולעשות כזה דיסק? הרי הערצתי אותם מילדות, חלמתי להיות כמוהם, וזה כל מה שיצא? ממש ממש חזרתי הביתה עם בחילה. זה מה שנהיה מכל ההו-הא הזה?
- וואו , כמה עצבות. תמיד היית ככה?
''אני צריך למכור 5,000 עותקים מהדיסק החדש שלי כדי לכסות את ההוצאות'', הוא מסביר. ''אותו דיסק בדיוק, אם היה יוצא דרך חברת תקליטים, היה צריך למכור 20 אלף עותקים. איך אתה חושב שמגיעים לסכומים כל כך גדולים של הוצאות בחברות? מארוחות הצהריים המפוארות של המפיקים. ממש ככה. אני ראיתי בזמן כהונתי את האלבום'מוסקט' של שלום חנוך ואריק איינשטיין. דיסק שעלה 750 אלף שקל, ולא שווה 75 שקל. פשוט אלבום נוראי, וכולם בחברה ידעו את זה. הם יכלו להוציא 20 אלבומים לאמנים צעירים באותו סכום. זו בושה וחרפה. כששמעתי את הדיסק באולפן בפעם הראשונה הרגשתי כמו זה מ'התפוז המכני' שפותחים לו את העיניים בכוח כדי לראות דברים. איך אתם מעיזים לשבת שנתיים באולפן ולעשות כזה דיסק? הרי הערצתי אותם מילדות, חלמתי להיות כמוהם, וזה כל מה שיצא? ממש ממש חזרתי הביתה עם בחילה. זה מה שנהיה מכל ההו-הא הזה?
''כן. אני בנאדם מאוד כבד ועם מחשבות קיומיות כאלה. חמי רודנר תמיד אמר לי,'מה אתה כזה בדיכאון?'. גם באתי מבית מאוד כבד. אמא שלי היתה ילדה בשואה. ברחה עם המשפחה לרוסיה, מתו לה אחים בדרך, הם היו עצורים גם אצל סטלין וגם אצל הנאצים. וזה השפיע עליה, כמובן. סבתא שלי, אמא שלה, היתה בראש של'אם תצא מהבית, תיפול במדרגות. אם תשחק עם מטרייה, הברזל ייכנס לך לעין'. פחד ואימה. כל יציאה מחוץ לבית זו היסטריה. וגם אמא שלי, איחור של שעה זה לקרוא למשטרה. עד היום. יש לה הרבה טראומות''.
''ואני כבר לא מדבר על חוסר המקצועיות וחוסר האכפתיות. אני מוניתי להיות ראש המחלקה העברית כמחליף של שרון דרי. אמרתי למנכ''ל החברה,'אני לא טוב בכספים. אולי נפצל את התפקיד, זובה (זאב אולמן) ייקח את זה לידיים שלו, ואני אתפנה למוזיקה'. הוא הסכים. זובה לקח את זה בשמחה, כמפיק מתוסכל, אבל במקום לעשות את העבודה הטכנית שלו הוא התחיל לבחוש בדברים אמנותיים. חבל שהוא לא עצר בעצמו ודפק לי את העבודה. אני את'בוטן מתוק בקרקס' רציתי להחתים כבר אז. אתה יודע מי היה הקלידן שלהם? ''.
''ואני כבר לא מדבר על חוסר המקצועיות וחוסר האכפתיות. אני מוניתי להיות ראש המחלקה העברית כמחליף של שרון דרי. אמרתי למנכ''ל החברה,'אני לא טוב בכספים. אולי נפצל את התפקיד, זובה (זאב אולמן) ייקח את זה לידיים שלו, ואני אתפנה למוזיקה'. הוא הסכים. זובה לקח את זה בשמחה, כמפיק מתוסכל, אבל במקום לעשות את העבודה הטכנית שלו הוא התחיל לבחוש בדברים אמנותיים. חבל שהוא לא עצר בעצמו ודפק לי את העבודה. אני את'בוטן מתוק בקרקס' רציתי להחתים כבר אז. אתה יודע מי היה הקלידן שלהם? ''.
עידן רייכל.
עידן רייכל.
''כן. אני בנאדם מאוד כבד ועם מחשבות קיומיות כאלה. חמי רודנר תמיד אמר לי,'מה אתה כזה בדיכאון?'. גם באתי מבית מאוד כבד. אמא שלי היתה ילדה בשואה. ברחה עם המשפחה לרוסיה, מתו לה אחים בדרך, הם היו עצורים גם אצל סטלין וגם אצל הנאצים. וזה השפיע עליה, כמובן. סבתא שלי, אמא שלה, היתה בראש של'אם תצא מהבית, תיפול במדרגות. אם תשחק עם מטרייה, הברזל ייכנס לך לעין'. פחד ואימה. כל יציאה מחוץ לבית זו היסטריה. וגם אמא שלי, איחור של שעה זה לקרוא למשטרה. עד היום. יש לה הרבה טראומות''.
- אבא שלך נפטר לפני חמש שנים. איך זה השפיע עליך?
''בדיוק. זאת אומרת שהוא היה יכול להיות היום באן-אם-סי בפוקס, כן? לא בזכותי. אבל ככה זה קורה. זובה נטרל את זה בביורוקרטיה, כמו ב'יס מיניסטר'. בבוטן כבר השקעתי כסף, שהלך לפח. תכננתי אוסף של כל האמנים של החברה ברמיקסים. פוליקר, משינה, ריקי גל, כולם. הדיסק היה כמעט מוכן. זובה לא הוציא אותו מעולם. רציתי להחתים את שוטי הנבואה, למשל. ואת זובה עניין רק מה קורה עם חוה אלברשטיין ועם האוסף של תלמה אליגון. הרמתי להקה שחיברה ראפ ומזרחי. מה שהולך היום בטירוף, ואני מדבר על לפני חמש שנים. בסוף היתה ישיבה שאליה הגעתי עם רשימת פרויקטים וזובה פשוט דחה את כולם. התעצבנתי, קמתי והלכתי. ומה הכי מרגיז? חוסר ההתייחסות לאנשים ששולחים חומרים. ביום הראשון שנכנסתי לעבודה ראיתי שולחן מלא דיסקים, ערימות, שאף אחד לא טרח אפילו להחזיר להם תשובה. אחד מהם, בתוך הערימה, היה שלומי שבן''.
''בדיוק. זאת אומרת שהוא היה יכול להיות היום באן-אם-סי בפוקס, כן? לא בזכותי. אבל ככה זה קורה. זובה נטרל את זה בביורוקרטיה, כמו ב'יס מיניסטר'. בבוטן כבר השקעתי כסף, שהלך לפח. תכננתי אוסף של כל האמנים של החברה ברמיקסים. פוליקר, משינה, ריקי גל, כולם. הדיסק היה כמעט מוכן. זובה לא הוציא אותו מעולם. רציתי להחתים את שוטי הנבואה, למשל. ואת זובה עניין רק מה קורה עם חוה אלברשטיין ועם האוסף של תלמה אליגון. הרמתי להקה שחיברה ראפ ומזרחי. מה שהולך היום בטירוף, ואני מדבר על לפני חמש שנים. בסוף היתה ישיבה שאליה הגעתי עם רשימת פרויקטים וזובה פשוט דחה את כולם. התעצבנתי, קמתי והלכתי. ומה הכי מרגיז? חוסר ההתייחסות לאנשים ששולחים חומרים. ביום הראשון שנכנסתי לעבודה ראיתי שולחן מלא דיסקים, ערימות, שאף אחד לא טרח אפילו להחזיר להם תשובה. אחד מהם, בתוך הערימה, היה שלומי שבן''.
- אז מה, תם זמנן של החברות הגדולות? לייבלים כמו שלך אמורים להחליף אותן?
- אז מה, תם זמנן של החברות הגדולות? לייבלים כמו שלך אמורים להחליף אותן?
- אבא שלך נפטר לפני חמש שנים. איך זה השפיע עליך?
''מוזר, אתה יודע? כשהוא היה בחיים הוא לא ממש דיבר איתי. מהאבות של הדור הישן. דווקא אחרי שהוא נפטר התחלתי להיות איתו יותר בקשר. הרבה פעמים הוא בא לי בחלומות ומדבר איתי, זה לא קרה אף פעם במציאות''.
''בפירוש לא. אני זיהיתי איפה הבעיה של החברות הגדולות. לא בשיווק,ביחצנות או במכירה.מהרגע שיש להן את הפלסטיק ביד, הן בסדר. הבעיה היא שהן לא יודעות לא לזהות אמנים ולא לבשל אותם. כשהתפטרתי אמרתי להם שהתפקיד שלי מיותר, כי הם ממילא לא מטפחים אמנים. אמנים צעירים עדיין חיים בסרט הזה, שהם שולחים קלטת לחברה ומשם הכל קורה. אבל זה כבר לגמרי לא ככה. אי אפשר לצפות מזובה לטפח אמן'' (זאב אולמן בתגובה: ''אני לא מבין מה הוא רוצה, אני לא מבין על מה הוא מדבר. הייתי בחברה הרבה שנים לפני ששי להב הופיע שם, ולא התעסקתי רק בכספים'' ).
''בפירוש לא. אני זיהיתי איפה הבעיה של החברות הגדולות. לא בשיווק,ביחצנות או במכירה.מהרגע שיש להן את הפלסטיק ביד, הן בסדר. הבעיה היא שהן לא יודעות לא לזהות אמנים ולא לבשל אותם. כשהתפטרתי אמרתי להם שהתפקיד שלי מיותר, כי הם ממילא לא מטפחים אמנים. אמנים צעירים עדיין חיים בסרט הזה, שהם שולחים קלטת לחברה ומשם הכל קורה. אבל זה כבר לגמרי לא ככה. אי אפשר לצפות מזובה לטפח אמן'' (זאב אולמן בתגובה: ''אני לא מבין מה הוא רוצה, אני לא מבין על מה הוא מדבר. הייתי בחברה הרבה שנים לפני ששי להב הופיע שם, ולא התעסקתי רק בכספים'' ).
'' אני מנסה למלא משבצות ריקות ומטפח אמנים על חשבוני. אם בסופו של דבר הוא יגיע למקום טוב, חברת התקליטים תעזור לו. אבל לפני זה, זה נזק עצום בשבילו. אמנים לא צריכים בכלל לחתום על חוזה אמן עם חברת תקליטים. זה מגוחך. תחתום חוזה עם אנשי מקצוע שאתה מרגיש טוב איתם. תראה לאן פוליקר הגיע כשהיה לו את יעקב גלעד. טיפוח אמנים זו עבודה יומיומית. אי אפשר אחרת. גם ההצלחות הגדולות של הזמן האחרון הן לא מטיפוח. הליקון לקחו את הדיסק המוגמר של עידן רייכל. הם לא בנו אותו.
'' אני מנסה למלא משבצות ריקות ומטפח אמנים על חשבוני. אם בסופו של דבר הוא יגיע למקום טוב, חברת התקליטים תעזור לו. אבל לפני זה, זה נזק עצום בשבילו. אמנים לא צריכים בכלל לחתום על חוזה אמן עם חברת תקליטים. זה מגוחך. תחתום חוזה עם אנשי מקצוע שאתה מרגיש טוב איתם. תראה לאן פוליקר הגיע כשהיה לו את יעקב גלעד. טיפוח אמנים זו עבודה יומיומית. אי אפשר אחרת. גם ההצלחות הגדולות של הזמן האחרון הן לא מטיפוח. הליקון לקחו את הדיסק המוגמר של עידן רייכל. הם לא בנו אותו.
''מוזר, אתה יודע? כשהוא היה בחיים הוא לא ממש דיבר איתי. מהאבות של הדור הישן. דווקא אחרי שהוא נפטר התחלתי להיות איתו יותר בקשר. הרבה פעמים הוא בא לי בחלומות ומדבר איתי, זה לא קרה אף פעם במציאות''.
מספר חודשים אחרי הנחיתה הטראומטית התחיל להב להרכיב את עצמו מחדש ולעבוד על האלבום. אבל אז הוא פגש במצוקה מסוג שלא הכיר מעולם. ''החלטתי ליצור אלבום לא מתוך מגמת כיבוש והצלחה'', הוא אומר, ''אלא בקטע של'פעם אחת בחיים להגיד את מה שאני חושב'. בלי התפשרות. וזה הביא אותי לשלוש השנים הכי קשות בחיים שלי. הייתי במצב של פת לחם, ממש. רציתי להפיק דיסק לעצמי ודיסק ליפעת, במימון עצמי שלי. מדובר במאה אלף שקל, שכשהתחלתי פשוט לא היו לי. כמה חלטורות שלא תעשה זה לא יעזור. ואלה שכן מציעים לך, כמו לעשות מוזיקה ל'הופ', הייתי צריך להתאפק בשיניים ולהגיד לא. התוצאה היתה ימים שלמים עם מקרר ריק. ממש. נכון שזה מבחירה, אבל הרעב הוא אותו רעב.
''מהעבר השני,אני לא אוהב את צורת העבודה על פרויקטים''מהעבר השני,אני לא אוהב את צורת העבודה על פרויקטיםמספר חודשים אחרי הנחיתה הטראומטית התחיל להב להרכיב את עצמו מחדש ולעבוד על האלבום. אבל אז הוא פגש במצוקה מסוג שלא הכיר מעולם. ''החלטתי ליצור אלבום לא מתוך מגמת כיבוש והצלחה'', הוא אומר, ''אלא בקטע של'פעם אחת בחיים להגיד את מה שאני חושב'. בלי התפשרות. וזה הביא אותי לשלוש השנים הכי קשות בחיים שלי. הייתי במצב של פת לחם, ממש. רציתי להפיק דיסק לעצמי ודיסק ליפעת, במימון עצמי שלי. מדובר במאה אלף שקל, שכשהתחלתי פשוט לא היו לי. כמה חלטורות שלא תעשה זה לא יעזור. ואלה שכן מציעים לך, כמו לעשות מוזיקה ל'הופ', הייתי צריך להתאפק בשיניים ולהגיד לא. התוצאה היתה ימים שלמים עם מקרר ריק. ממש. נכון שזה מבחירה, אבל הרעב הוא אותו רעב.
כמו רוני. אני לא סובל את האשליה שאפשר לקחת מישהו ותוך שנייה לעשות אותו כוכב. זה להקטין את מושג הסטאר וליצור תחושה בקרב הקהל שזה לא חשוב באמת. לתקוע גול עצמי למקצוע. גם אם זה מה שעשיתם, תסתירו את זה. אתם לא צריכים להראות את התפרים של הבגד לקהל. ב' כוכב נולד' הם לפחות מבהירים את זה, שזה כמו אודישן ללהקה צבאית.
כמו רוני. אני לא סובל את האשליה שאפשר לקחת מישהו ותוך שנייה לעשות אותו כוכב. זה להקטין את מושג הסטאר וליצור תחושה בקרב הקהל שזה לא חשוב באמת. לתקוע גול עצמי למקצוע. גם אם זה מה שעשיתם, תסתירו את זה. אתם לא צריכים להראות את התפרים של הבגד לקהל. ב' כוכב נולד' הם לפחות מבהירים את זה, שזה כמו אודישן ללהקה צבאית.
''גם מה שעושים עם נינט זה מגוחך. איפה למדתם את זה? מה זה השירים המוזמנים האלה? תסעו לקריית גת ותבררו מאיפה היא באמת, מה עובר עליה. לתת לה שיר של יעקב רוטבליט, מה אתם נורמלים? זה כמו לתת לג' ורג' מייקל לשיר שירים של הביטלס. זה פשוט פשע. אני בטוח שלנינט בראש יש שירים פי אלף יותר טובים. את בריטני ספירס בנו בעשר שנים, ופה תוך חודש בונים כוכב. האמנים הם אלה שייפגעו בסוף, כי מלמדים את הקהל שהדבר הכי חשוב זה חשיפה. כאילו שמי שרואים אותו יותר בטלוויזיה הוא החשוב. אבל הקהל הוא חכם. הוא מבין את ההבדל בין רוני וכנסיית השכל''.
''גם מה שעושים עם נינט זה מגוחך. איפה למדתם את זה? מה זה השירים המוזמנים האלה? תסעו לקריית גת ותבררו מאיפה היא באמת, מה עובר עליה. לתת לה שיר של יעקב רוטבליט, מה אתם נורמלים? זה כמו לתת לג' ורג' מייקל לשיר שירים של הביטלס. זה פשוט פשע. אני בטוח שלנינט בראש יש שירים פי אלף יותר טובים. את בריטני ספירס בנו בעשר שנים, ופה תוך חודש בונים כוכב. האמנים הם אלה שייפגעו בסוף, כי מלמדים את הקהל שהדבר הכי חשוב זה חשיפה. כאילו שמי שרואים אותו יותר בטלוויזיה הוא החשוב. אבל הקהל הוא חכם. הוא מבין את ההבדל בין רוני וכנסיית השכל''.
והיי פייב, שהיית מעורב בה, לא היתה מקרה דומה, של אינסטנט כוכבים?
והיי פייב, שהיית מעורב בה, לא היתה מקרה דומה, של אינסטנט כוכבים?
''אני שונא שאומרים באותה שורה מנגו, חמסה והיי פייב. זה עוול. מהרגע שהד ארצי הקימו את הלהקה זה לקח המון זמן עד ששמעו עליה. לקחנו אותם בסוד, קרענו להם ת'תחת שנה וחצי וכשזה יצא זה לא הצליח. הלהקה פשוט התחננה בפני חברת התקליטים שייתנו לה להופיע. היא הפכה את הקערה על פיה, והחברים שלה הפכו לאמנים. אנשים צריכים להבין שלא כל פעם שיש ארבעה אנשים בלהקת פופ זה אותו דבר. זו מחשבה של דודות.
''אני שונא שאומרים באותה שורה מנגו, חמסה והיי פייב. זה עוול. מהרגע שהד ארצי הקימו את הלהקה זה לקח המון זמן עד ששמעו עליה. לקחנו אותם בסוד, קרענו להם ת'תחת שנה וחצי וכשזה יצא זה לא הצליח. הלהקה פשוט התחננה בפני חברת התקליטים שייתנו לה להופיע. היא הפכה את הקערה על פיה, והחברים שלה הפכו לאמנים. אנשים צריכים להבין שלא כל פעם שיש ארבעה אנשים בלהקת פופ זה אותו דבר. זו מחשבה של דודות.
''אני מציע לאנשים גם לקרוא מחדש את כל הטקסטים של היי פייב ולראות על מה הם דיברו. יש שם רק מסרים של אהבה, בלי סקס והורדה של רמה. כלהקה של קהל צעיר הם לא ניסו לעורר את הנוער ברמה מינית בצורות מטומטמות כמו שעושים היום. רק מגדילים את מחלת הנפש הזו, של הסקס הבוטה בקרב הנוער, במקום לתת קצת רגש בתוך כל הטירוף הזה. איפה היי פייב ואיפה כל הקטלוגים האיומים של פוקס ושל TNT. אנשים לא מותחים את הגבול הנכון, מבחינה מוסרית, כלפי נוער. בארצות הברית לאף אחד אסור להגיד'פאק' בשעה ארבע אחר הצהריים בטלוויזיה. פה, ב'אקזיט', אתה שומע את זה כל דקה. ומה התירוץ? שאפשר להחליף ערוץ. זה תירוץ שאנשי הממון המציאו כדי לעשות כסף. אז אמריקה היא צבועה ופוריטנית? אולי. אבל זה עדיף על מה שקורה פה. שמשדרים לנוער שאם הם לא מזדיינים בגיל 14 הם אימפוטנטים. זה חולני, זה מגעיל. אין בזה שום דבר מגניב''.
''אני מציע לאנשים גם לקרוא מחדש את כל הטקסטים של היי פייב ולראות על מה הם דיברו. יש שם רק מסרים של אהבה, בלי סקס והורדה של רמה. כלהקה של קהל צעיר הם לא ניסו לעורר את הנוער ברמה מינית בצורות מטומטמות כמו שעושים היום. רק מגדילים את מחלת הנפש הזו, של הסקס הבוטה בקרב הנוער, במקום לתת קצת רגש בתוך כל הטירוף הזה. איפה היי פייב ואיפה כל הקטלוגים האיומים של פוקס ושל TNT. אנשים לא מותחים את הגבול הנכון, מבחינה מוסרית, כלפי נוער. בארצות הברית לאף אחד אסור להגיד'פאק' בשעה ארבע אחר הצהריים בטלוויזיה. פה, ב'אקזיט', אתה שומע את זה כל דקה. ומה התירוץ? שאפשר להחליף ערוץ. זה תירוץ שאנשי הממון המציאו כדי לעשות כסף. אז אמריקה היא צבועה ופוריטנית? אולי. אבל זה עדיף על מה שקורה פה. שמשדרים לנוער שאם הם לא מזדיינים בגיל 14 הם אימפוטנטים. זה חולני, זה מגעיל. אין בזה שום דבר מגניב''.
מהציטוטים האחרונים עולה כי השם ''פה גדול'' שלהב הדביק ללייבל שלו אינו מקרי. מה שמבלבל בכל העניין וודאי תרם להיווצרות התדמית הנקייה והלא מעורבת שלו הוא טון הדברים. ללהב יש את היכולת לומר את הדברים הבוטים ביותר בחיוך מנומס ובאינטונציה חביבה להפליא. יש לו גם מראה שיכול להחליק היטב לתוך בגדים של רוקר, ובאותה נשימה להיראות טבעי בחליפת עסקים מצוחצחת. הדואליות הזו מתבטאת גם במוזיקה שלו. להב יכול לשחרר שיר חביב להפליא, במקצב סקא קופצני, עם טקסט כמו ''אני לא חייב לשמוע מבזק חצי, אני לא רוצה לדעת כמה רע. אני לא רוצה להיות שפוי רצחן כמוכם, עדיף לחיות מסטול מאהבה'' (מתוך ''המפלט האחרון'' ). בענייני הדימוי, כאמור, הדו משמעות מגיעה אצלו לשיאה.
מהציטוטים האחרונים עולה כי השם ''פה גדול'' שלהב הדביק ללייבל שלו אינו מקרי. מה שמבלבל בכל העניין וודאי תרם להיווצרות התדמית הנקייה והלא מעורבת שלו הוא טון הדברים. ללהב יש את היכולת לומר את הדברים הבוטים ביותר בחיוך מנומס ובאינטונציה חביבה להפליא. יש לו גם מראה שיכול להחליק היטב לתוך בגדים של רוקר, ובאותה נשימה להיראות טבעי בחליפת עסקים מצוחצחת. הדואליות הזו מתבטאת גם במוזיקה שלו. להב יכול לשחרר שיר חביב להפליא, במקצב סקא קופצני, עם טקסט כמו ''אני לא חייב לשמוע מבזק חצי, אני לא רוצה לדעת כמה רע. אני לא רוצה להיות שפוי רצחן כמוכם, עדיף לחיות מסטול מאהבה'' (מתוך ''המפלט האחרון'' ). בענייני הדימוי, כאמור, הדו משמעות מגיעה אצלו לשיאה.
''מצחיק אותי שנוצרה לי תדמית של מישהו מהממסד'', הוא אומר. ''אני עד היום מרגיש טברייני. תמיד הייתי אאוטסיידר, גם בהיי פייב. אף פעם לא הייתי במסיבות ובמקומות הנכונים. יש לי עוד את הפחד של הטברייני שמגיע לתל אביב. אין לי שום גב, גם לא ההורים. אפילו לא את מעגל החברים של פעם. אני קם בבוקר ואני הכי לבד בעולם''.
''מצחיק אותי שנוצרה לי תדמית של מישהו מהממסד'', הוא אומר. ''אני עד היום מרגיש טברייני. תמיד הייתי אאוטסיידר, גם בהיי פייב. אף פעם לא הייתי במסיבות ובמקומות הנכונים. יש לי עוד את הפחד של הטברייני שמגיע לתל אביב. אין לי שום גב, גם לא ההורים. אפילו לא את מעגל החברים של פעם. אני קם בבוקר ואני הכי לבד בעולם''.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | והטרנד הבא הוא
|  |  |  |  | גם המשפחה של להב לא תורמת לו הרבה בכל הנוגע לתחושת הלבד (וכאן המקום להבהיר שלא, לא קיים בינינו כל קשר משפחתי). הוא , אחיו ואחותו הגדולים הצליחו להגיע פחות או יותר לקצוות המנוגדים ביותר שקורת גג אחת עשויה לנפק. ''אמא שלי רצתה שכל אחד מאיתנו יעשה מה שהוא רוצה'', הוא מסביר, ''וזה הצליח מעל המשוער. אנחנו גלקסיות שונות. אחותי חזרה בתשובה וחיה היום בבני ברק. יש לי שמונה אחיינים, דוסים של העולם. אבל אנחנו עדיין מדברים כמו אחים. כאילו שאין הבדל. אחי הגדול הוא פרופסור לאסטרופיזיקה ומתמחה בחורים שחורים. הוא היה בקיימברידג', ועכשיו עבר ללונדון כדי להיות דיקן המחלקה שם''.
גם המשפחה של להב לא תורמת לו הרבה בכל הנוגע לתחושת הלבד (וכאן המקום להבהיר שלא, לא קיים בינינו כל קשר משפחתי). הוא , אחיו ואחותו הגדולים הצליחו להגיע פחות או יותר לקצוות המנוגדים ביותר שקורת גג אחת עשויה לנפק. ''אמא שלי רצתה שכל אחד מאיתנו יעשה מה שהוא רוצה'', הוא מסביר, ''וזה הצליח מעל המשוער. אנחנו גלקסיות שונות. אחותי חזרה בתשובה וחיה היום בבני ברק. יש לי שמונה אחיינים, דוסים של העולם. אבל אנחנו עדיין מדברים כמו אחים. כאילו שאין הבדל. אחי הגדול הוא פרופסור לאסטרופיזיקה ומתמחה בחורים שחורים. הוא היה בקיימברידג', ועכשיו עבר ללונדון כדי להיות דיקן המחלקה שם''.
- חשבת פעם על מקצוע רציני כמו שלו?
- חשבת פעם על מקצוע רציני כמו שלו?
''כן, כי אני נמצא במקצוע מוזר ובעייתי, שבו אני כל הזמן מתעסק בעצמי. אבל אין משהו אחר, ממש אין, שאני יכול להתעסק בו''.
''כן, כי אני נמצא במקצוע מוזר ובעייתי, שבו אני כל הזמן מתעסק בעצמי. אבל אין משהו אחר, ממש אין, שאני יכול להתעסק בו''.
אנשים שהכירו את להב בתקופה שבה הוא היה מנהל באן אם-סי מעידים כי הוא ניבא כבר אז בדיוק מפתיע את המהלכים שמתרחשים היום במוזיקה המקומית. בייחוד את הטרנדים. להב ניסה לפתח בשעתו שילובים בין היפ הופ ומוזיקה מזרחית, וגם להרים הרכב המבוסס על מוזיקה אתיופית. לאור היכולות הקוסמיות האלה, מעניין לשמוע את הערכותיו לגבי הטרנד הבא.
אנשים שהכירו את להב בתקופה שבה הוא היה מנהל באן אם-סי מעידים כי הוא ניבא כבר אז בדיוק מפתיע את המהלכים שמתרחשים היום במוזיקה המקומית. בייחוד את הטרנדים. להב ניסה לפתח בשעתו שילובים בין היפ הופ ומוזיקה מזרחית, וגם להרים הרכב המבוסס על מוזיקה אתיופית. לאור היכולות הקוסמיות האלה, מעניין לשמוע את הערכותיו לגבי הטרנד הבא.
''זה יהיה'Back to nature ''', הוא מכריז. ''זאת אומרת, חזרה לאמנים שלא משדרים מסחריות, או שיווקיים. כמו בסיקסטיז, אמנים עם אמירה, עצב, מחאה. כל הגל הזה של אובר איפור וג'ל כבר מיצה את עצמו. כולם נראים כמו שני הסטייליסטים היחידים בארץ שעושים אותם. אני מהמר על עשייה אמיתית, כי גדל פה דור של בני 14 שיושבים כל היום על האינטרנט, שומעים מוזיקה בלי יחסי ציבור ושופטים את השיר לפי המוזיקה. זה מה שמזכיר את הסיקסטיז. הדור הקודם גדל על אם טי-וי ולכן הדימוי חשוב לו מאוד. האמנים שאני מטפח הם כולם בכיוון הזה. אנשים עם אמירה. גם האנשים בישראל עוברים תהליך התבגרות מסוים. כל מה שאנחנו רואים עכשיו זה שלטון של לחם ושעשועים. בחדשות נראה לך כמה חרא, ואז נכניס תוכנית בידור מצחיקה. ומתישהו אנשים יימאס להם. ממה בא כל גל הריאליטי הזה? כי אנשים מחפשים את עצמם. רוצים משהו אמיתי. משהו גס ומחוספס''.
''זה יהיה'Back to nature ''', הוא מכריז. ''זאת אומרת, חזרה לאמנים שלא משדרים מסחריות, או שיווקיים. כמו בסיקסטיז, אמנים עם אמירה, עצב, מחאה. כל הגל הזה של אובר איפור וג'ל כבר מיצה את עצמו. כולם נראים כמו שני הסטייליסטים היחידים בארץ שעושים אותם. אני מהמר על עשייה אמיתית, כי גדל פה דור של בני 14 שיושבים כל היום על האינטרנט, שומעים מוזיקה בלי יחסי ציבור ושופטים את השיר לפי המוזיקה. זה מה שמזכיר את הסיקסטיז. הדור הקודם גדל על אם טי-וי ולכן הדימוי חשוב לו מאוד. האמנים שאני מטפח הם כולם בכיוון הזה. אנשים עם אמירה. גם האנשים בישראל עוברים תהליך התבגרות מסוים. כל מה שאנחנו רואים עכשיו זה שלטון של לחם ושעשועים. בחדשות נראה לך כמה חרא, ואז נכניס תוכנית בידור מצחיקה. ומתישהו אנשים יימאס להם. ממה בא כל גל הריאליטי הזה? כי אנשים מחפשים את עצמם. רוצים משהו אמיתי. משהו גס ומחוספס''.
הד ברור לאידאולוגיה הזו נמצא באלבומו של להב עצמו. שירי הפאן וההתחרעות של ימי הקספרים הוחלפו כאן בטקסטים אישיים, לפעמים מהצד המריר, ואפילו בשיר מחאה כמו ''אדוני הממון''. דן תורן כתב אמנם את המילים לשיר, אבל מתוך הנחיה מפורשת של להב.התוצאה המוזיקלית,אגב,כבדה הרבה פחות בגלל מנהגו של להב לעטוף כל טקסט נוקב במרקם פופי מחניף, כיאה לבן הדור שגדל על הסמיתס. ועדיין, גם בדרך היצירה של להב התחולל שינוי משמעותי. לראשונה בחייו הוא כתב קודם כל טקסטים ואז עטף אותם במנגינות.
הד ברור לאידאולוגיה הזו נמצא באלבומו של להב עצמו. שירי הפאן וההתחרעות של ימי הקספרים הוחלפו כאן בטקסטים אישיים, לפעמים מהצד המריר, ואפילו בשיר מחאה כמו ''אדוני הממון''. דן תורן כתב אמנם את המילים לשיר, אבל מתוך הנחיה מפורשת של להב.התוצאה המוזיקלית,אגב,כבדה הרבה פחות בגלל מנהגו של להב לעטוף כל טקסט נוקב במרקם פופי מחניף, כיאה לבן הדור שגדל על הסמיתס. ועדיין, גם בדרך היצירה של להב התחולל שינוי משמעותי. לראשונה בחייו הוא כתב קודם כל טקסטים ואז עטף אותם במנגינות.
''אורן ברזילי תמיד היה כועס עלי'', הוא מסביר, ''כשאמרתי שאני קודם מלחין ואז כותב. הוא פחד שיחשבו שאני סתם מחרטט את המילים. וזה לא נכון כי יש לי מאגר מילים בראש שהמוזיקה רק מצביעה עליו. אבל אין ספק שבקספר הטקסט לא היה העיקר''.
''אורן ברזילי תמיד היה כועס עלי'', הוא מסביר, ''כשאמרתי שאני קודם מלחין ואז כותב. הוא פחד שיחשבו שאני סתם מחרטט את המילים. וזה לא נכון כי יש לי מאגר מילים בראש שהמוזיקה רק מצביעה עליו. אבל אין ספק שבקספר הטקסט לא היה העיקר''.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | אז מתאחדים או לא
|  |  |  |  | מה שמוליך אותנו לחדשות החמות בדבר איחוד אפשרי של ההרכב. בין כל שאר להקות הרוק שפעלו במסגרת הגל של תחילת שנות התשעים, דומה כי הרעב לאיחוד של מופע הארנבות היה תמיד גדול במיוחד. אולי בגלל שהקספרים הפגינו סוג ייחודי של פופיות שמחה ומרעננת בתוך כל הדיסטורשן האפור הזה. הסבר אפשרי אחר הוא שחלק גדול משירי הלהקה הפכו ללהיטים רק אחרי שהתפרקה. להב הקפיד לטעון בכל הזדמנות שאיחוד כזה אינו עומד על הפרק ולו מסיבות פרקטיות. ברזילי וכהן חיים בארצות הברית, ואילו רייזנפלד הבסיסט חזר בתשובה. אבל ניצוץ ראשון של התרככות היה ניתן לגלות בגרסה החדשה של השיר ''הקומיקאים'', שלהב הקליט כפתיח לתוכנית הטלוויזיה ''האקדמיה לצחוק''.
מה שמוליך אותנו לחדשות החמות בדבר איחוד אפשרי של ההרכב. בין כל שאר להקות הרוק שפעלו במסגרת הגל של תחילת שנות התשעים, דומה כי הרעב לאיחוד של מופע הארנבות היה תמיד גדול במיוחד. אולי בגלל שהקספרים הפגינו סוג ייחודי של פופיות שמחה ומרעננת בתוך כל הדיסטורשן האפור הזה. הסבר אפשרי אחר הוא שחלק גדול משירי הלהקה הפכו ללהיטים רק אחרי שהתפרקה. להב הקפיד לטעון בכל הזדמנות שאיחוד כזה אינו עומד על הפרק ולו מסיבות פרקטיות. ברזילי וכהן חיים בארצות הברית, ואילו רייזנפלד הבסיסט חזר בתשובה. אבל ניצוץ ראשון של התרככות היה ניתן לגלות בגרסה החדשה של השיר ''הקומיקאים'', שלהב הקליט כפתיח לתוכנית הטלוויזיה ''האקדמיה לצחוק''.
'' התקשרתי לאורן כדי לשאול אם נראה לו, החידוש הזה'', מספר להב. ''הוא אמר,'לא רק שנראה לי, אני מוכן אפילו לנגן שם'. זה תקדים מטורף כי הוא ממש עזב את הגיטרה למשך שנים. ואז הוא התחיל לשלוח לי שירים שהוא כותב שמה, ואני שלחתי לו מפה. עם אורן אני בקשר טלפוני כל השנים. הוא עושה טרקים למוזיקה שחורה בהיפ הופ, גר בברוקלין ויושב שם טוב''.
'' התקשרתי לאורן כדי לשאול אם נראה לו, החידוש הזה'', מספר להב. ''הוא אמר,'לא רק שנראה לי, אני מוכן אפילו לנגן שם'. זה תקדים מטורף כי הוא ממש עזב את הגיטרה למשך שנים. ואז הוא התחיל לשלוח לי שירים שהוא כותב שמה, ואני שלחתי לו מפה. עם אורן אני בקשר טלפוני כל השנים. הוא עושה טרקים למוזיקה שחורה בהיפ הופ, גר בברוקלין ויושב שם טוב''.
לפני כשבוע פשטו ברחבי האינטרנט העברי אייטמים בדבר איחוד אפשרי של הלהקה. ברזילי צוטט שם כמי שאינו פוסל איחוד כזה, ואמר לאתר Ynet: '' יכול להיות שניקח את זה צעד אחד קדימה, אם נחשוב שזה נכון''.
לפני כשבוע פשטו ברחבי האינטרנט העברי אייטמים בדבר איחוד אפשרי של הלהקה. ברזילי צוטט שם כמי שאינו פוסל איחוד כזה, ואמר לאתר Ynet: '' יכול להיות שניקח את זה צעד אחד קדימה, אם נחשוב שזה נכון''.
להב , כשלעצמו, לא שולל את הרעיון, אבל גם לא נשמע נלהב במיוחד: ''בשבילנו אין משמעות ספציפית ללעשות הופעות עם מוזיקה של קספר. זה לא איזה אייטם מטורף מבחינתנו. פנו אלינו כבר הרבה פעמים בהצעות כספיות ולא הסכמנו. זו לא הבעיה הפיזית, אלא בראש. איציק אמנם חזר בתשובה, אבל הוא ניגן בס בתקליט של רונן בן-טל שהפקתי, ככה שאפשר להחזיר אותו. אבל אני ממש לא רוצה את הדבר הזה. אם כן נעשה זה יהיה ערב קברטי מטורף, לא מופע איחוד בהאנגר. מה שכן מעניין הוא שאנחנו, אני ואורן, רוצים להתחיל לכתוב שירים שוב ביחד, דרך המחשב. אני כל כך מכיר אותו, שאני לא חושב שאני צריך להיות לידו בשביל שזה יעבוד ממש. אז זה יותר קל. אולי זה גם יותר טוב. כל אחד בריכוז שלו, בעולם שלו. אני נוסע לניו יורק עוד מעט, ואז אשב איתו''.
להב , כשלעצמו, לא שולל את הרעיון, אבל גם לא נשמע נלהב במיוחד: ''בשבילנו אין משמעות ספציפית ללעשות הופעות עם מוזיקה של קספר. זה לא איזה אייטם מטורף מבחינתנו. פנו אלינו כבר הרבה פעמים בהצעות כספיות ולא הסכמנו. זו לא הבעיה הפיזית, אלא בראש. איציק אמנם חזר בתשובה, אבל הוא ניגן בס בתקליט של רונן בן-טל שהפקתי, ככה שאפשר להחזיר אותו. אבל אני ממש לא רוצה את הדבר הזה. אם כן נעשה זה יהיה ערב קברטי מטורף, לא מופע איחוד בהאנגר. מה שכן מעניין הוא שאנחנו, אני ואורן, רוצים להתחיל לכתוב שירים שוב ביחד, דרך המחשב. אני כל כך מכיר אותו, שאני לא חושב שאני צריך להיות לידו בשביל שזה יעבוד ממש. אז זה יותר קל. אולי זה גם יותר טוב. כל אחד בריכוז שלו, בעולם שלו. אני נוסע לניו יורק עוד מעט, ואז אשב איתו''.
לקראת סיום השיחה בינינו אני מקבל טלפון מיחצנית לא מוכרת. היא מנסה לפתות אותי באייטם לעוס, ולבסוף מברכת אותי על האיחוד המפתיע. בחיוך מלא סיפוק אני עונה לה, ''חכי שנייה'', ומעביר את הטלפון לשי להב המקורי. סוף סוף, הוכחה מוצקה.
לקראת סיום השיחה בינינו אני מקבל טלפון מיחצנית לא מוכרת. היא מנסה לפתות אותי באייטם לעוס, ולבסוף מברכת אותי על האיחוד המפתיע. בחיוך מלא סיפוק אני עונה לה, ''חכי שנייה'', ומעביר את הטלפון לשי להב המקורי. סוף סוף, הוכחה מוצקה.
- אני צריך אותך יותר לידי. זה היה פותר לי הרבה הסברי סרק.
- אני צריך אותך יותר לידי. זה היה פותר לי הרבה הסברי סרק.
''אתה מדבר? דודים שלי קוראים את הכתבות שלך ומתקשרים כל שבוע כדי לתת לי פידבק. אני נשבע להם שזה לא אני, ושומע מהעבר השני גיחוך כזה של'כן כן, בסדר'. נראה לי שזה כבר אבוד לנו העניין הזה''.
''אתה מדבר? דודים שלי קוראים את הכתבות שלך ומתקשרים כל שבוע כדי לתת לי פידבק. אני נשבע להם שזה לא אני, ושומע מהעבר השני גיחוך כזה של'כן כן, בסדר'. נראה לי שזה כבר אבוד לנו העניין הזה''.
* lahav@maariv.co.il * lahav@maariv.co.il |  |  |  |  |
|
|  | |