נערות אובדות
נערות מקיימות יחסי מין ביער חדרה בתמורה לסמים ולביגוד
אור שטרצר
15/01/04
"מהר, סע מהר! בוא מולו וסנוור אותו, אל תתן לו לברוח, תבהיל אותו, מהר! אסור שיספיק לזרוק את זה לשיחים". חרף הדמיון הרב, זו לא סצנה מסרט מתח, אלא פעולת פיקוח שגרתית של מתנדבי המשמר האזרחי והשיטור הקהילתי בחדרה, באזוריה החשוכים של העיר. בשנים האחרונות הפכו אזורי פארק נחל חדרה, יער חדרה והשכונה הסמוכה לו, שכונת גזית, לאזורים בהם מתקבצות קבוצות נוער עבריין ובעיקר הפך המקום לאזור מסיבות סמים ומין של ערבים תושבי הכפרים הסובבים את העיר, עם נערות צעירות בנות העיר. חלק מהנערות הידרדרו למצב שהן מקיימות יחסי מין תמורת סמים או פריטי לבוש. מעבר לכך שהנערות הללו מידרדרות לזנות, הן נחשפות לפגיעה על רקע לאומני.ניידת 816 מבסיס הפעלה במרכז חדרה, יוצאת לדרכה מעט אחרי השעה 22:00 בלילה לסיור שגרתי בין השכונות בעיר. לפני היציאה עוד מתודרכים חברי הצוות על הוראות פתיחה באש, נוהלים קבועים, ובעיקר התרעות. "השבוע התקבלו התרעות חמות על כל יישובי קו התפר", אומר זיו המפעיל, "מאז הכריסמס, שימו לב למקומות גבוהים. המשימה שלכם הערב היא סיור שגרתי עד חצות באזורים מרובי קהל. מחצות ומעלה חשש לגניבו ת רכב ולהתפרצויות בשכונות העיר. סעו מדי פעם ליער חדרה ­ יש שם התקהלויות של חבורות נוער ושימוש בסמים".
סקס, סמים ואלכוהול
הסיור בשכונות העיר עובר ללא הפרעה. מדי פעם מרעיד את הרכב קול מכשיר הקשר המשטרתי, המדווח על ניידות משמר אזרחי נוספות המסיירות בעיר, על פריצות לבתים ועל מכונית מסוג מאזדה לבנה שנהגה חשוד בפריצה. מטבע הדברים, עולה המתח ברכב כשנכנסים לאזור היער. כבישי הגישה משובשים ומלאים מהמורות המטלטלות את הניידת. בגן האירועים הסמוך ליער לא התקיים הערב אירוע. החושך באזור זה לא יתואר. המתנדבת ש' שולפת פנס כבד ומאירה לעבר השיחים. את מפחדת לפעמים?"בדרך כלל אני לא מפחדת, כי לא הייתי עדה לעניינים רצינים ולא נתקלתי במשהו סוער באמת. בתחילת ההתנדבות פחדתי כי לא ממש ידעתי לאן אני נכנסת. היום אני רגועה יותר, למרות שאם אי פעם אתקל במשהו רציני, אני בטוחה שאפחד".א': "במהלך עשרים שנות ההתנדבות שלי ראיתי כמעט הכל. בעבר, השתתפתי עם כוחות נוספים בטיפול בזירות רצח ואף חיפשתי את גופת חולת הנפש שנרצחה בנווה חיים. בסוף מצאנו אותה בפח האשפה".המתנדבים עוצרים ביער קבוצה של חמישה ערבים תושבי כפר קרע. רכבם חונה באחת מפינות היער בסמוך למדורה קטנה שהציתו על מנת להפיג את צינת הליל. על שולחן הפיקנ יק ניצבים עשרות בקבוקי בירה ומשקאות אלכוהוליים. א' הנהג עוצר את הניידת ויוצא חמוש לעברם. ג', חמוש גם הוא ברובה ארוך, מחפה עליו. ש' מצדה נדרכת ברכב ואוחזת את נשקה האישי. ברגע שא' מתקרב לצעירים, הם קמים בבהלה ואומרים "אין סמים". שני המתנדבים מבצעים בדיקה מהירה של תעודות הזהות, ומאחר שעל השולחן לא נמצאים סמים, עוזבים במהירות.לצעירים, מסתבר, הביקור הזה מספיק. תוך פחות מדקה הם נדחסים לרכב, מותירים את המשקאות על השולחן ומתכוננים לנסיעה. הניידת מאותתת לנערים לעצור בשנית. קודם, שיכבו את המדורה. למה להם להגיע עד לכאן?א': "לערבים אסור לשתות אלכוהול, ואם הם ישתו בכפר שלהם הם ינודו. הרבה יותר קל ונוח לנסוע ליער בחדרה. פה שקט ומבודד".מה אתם יכולים לעשות על מנת למנוע התקהלויות עברייניות ביער?ג': "ביער מתקבץ נוער עם סמים ואלכוהול. האור הכחול של הניידת מרתיע אותו, וההפגנה לאותו הלילה מתפזרת ויש קצת שקט. זה לא מחזיק מעבר ללילה אחד או לכמה שעות, אבל גם זה משהו".עקב הקור העז, סיירי המשמר בניידת 816 נתקלו באירוע אחד בלבד בלילה זה. סיירי משמר רבים מעידים כי אירוע יחיד הוא מצב נדיר במיוחד ביער בחדרה. היער מהווה מסתור לתופעה חמורה שפשטה בשנים האחרונות.בלילה רגיל, מה מוצאים ביער?"היער הוא מקום שקט, מבודד, כמעט רומנטי, ובעיקר מאוד חשוך. אפשר להיכנס, ובמרחק מטרים ספורים לא יראו מה אתה עושה", מסביר א', "בלילות חמים יותר מדובר בתופעה ענקית. בשעות מסוימות יש מסיבות של אלכוהול, סמים ונרגילות, בשעות אחרות או בפינות נסתרות יותר יש מה שאנחנו מכנים 'מכוניות קופצות' ­ אנשים שמנצלים את המיקום של היער ואת תכונותיו על מנת לקיים יחסי מין". מי נמצא בתוך המכוניות? "מדובר בשתי אוכולוסיות שונות. בראשונה זוגות מבוגרים ­ הוא, לא מסתדר עם אשתו והיא לא עם בעלה, אבל שניהם מסתדרים מצוין", מסביר א' בחיוך, "מה אכפת לי, שייהנו". האוכלוסייה השנייה היא הצעירות היהודיות מחדרה שמקיימות יחסי מין עם תושבי הכפרים הערביים. "אם אני מתקרב והם באמצע אקט, אני לרוב לא אפריע, למרות שיש אנשי משמר אזרחי שכן. בהתחלה הייתי בודק אותם, בעיקר אם הנערה נראתה לי צעירה מדיי, אבל הבנתי שמה אני יכול לומר לה? אין לי מה לעשות, אז אני מוותר מראש". ברור לך שאם הנערה קטינה, מדובר ב יחסי מין אסורים. "אני מכיר את החוק, אבל אני סייר של משמר אזרחי, יש גבול למה שאני יכול לעשות. פעם הייתי מלווה אותן הביתה, רובן נערות ממוצא קווקזי ואתיופי המתגוררות בגזית, לפעמים אפילו עם בני הזוג הערבים, בביתן. הנערה אומרת לי, 'למה מי אתה? מה, אתה אבא שלי? אמא שלי? אם הם לא אומרים לי מה לעשות, מי אתה שתאמר?'. אז מה אני יכול לענות לה? אני לא יכול להכריח אותה לבוא איתי".א' מדבר מתסכול. שנים שהוא רואה את התופעה הולכת ומתגברת, ואין דרך לתקנה: "אין לה הורים? אף אחד לא מציב לה גבולות או אומר לה מה לעשות, ולצערי זו הבעיה שלה, זה הגוף שלה והחברים שלה. עצרתי הרבה רכבים כאלו, והנערות טוענות שאלו הם החברים שלהן. מה אני יכול לעשות? זה הגיוני להיות עם החבר. מה, אני אקשור אותה לפגוש של האוטו ואביא אותה הביתה? אני רואה ילדה בת 12 מתחבקת ומתמזמזת עם גבר מבוגר ערבי ביער. אפילו שאלתי אותן מספר פעמים, 'למה אתן הולכת לערבים, חסרים יהודים?'. אז אחת ענתה לי שהיא מעדיפה ערבים ולא אני אקבע לה עם מי היא תצא".
"רק קראנו עיתון"
ניידת נוספת באותו הלילה נוסעת לפארק נחל חדרה. בין דונמים שלמים של שמורת טבע מתפתחת, עצים, חול ים ונוף מרהיב, מסתתרים רכבים: "מהר, סע מהר! בוא מולו וסנוור אותו, אל תתן לו לברוח, תבהיל אותו, מהר! אסור שיספיק לזרוק את זה לשיחים". הניידת משייטת במהירות לעבר הרכב המוסווה בין עצי היער. תוך שניות אני מבחינה בחפץ זעיר הנזרק מחלון הרכב במהירות לעבר השיחים. "לעזאזל", אומר ז', "עכשיו לך תחפש את הסם בחושך הזה בין כל הצמחייה". ז' וא' יוצאים מהרכב לעבר הסובארו הלבנה. שני תושבי אום אל­פאחם בשנות העשרים המאוחרות לחייהם, יושבים במושב הקדמי, במושב האחורי יושבות שתי צעירות יהודיות. "מה עשיתם כאן?", שואל א'. "קראנו עיתון", עונה לו אחד הגברים, משימה מעט בלתי אפשרית בהתחשב בחושך השורר במקום. הגבר מבין במהרה את השטות שאמר, מה גם שעיתון לא נמצא במקום: "טוב, בסדר אז זרקתי כמה ראשים לשיחים". ז' מנסה ללא הועיל לאתר את הסם בצמחייה הסבוכה, ולאחר שיטוט חסר תוצאות בקור מקפיא מחליט לוותר. א' בינתיים בודק עם המשטרה את תעודות הזהות של הגברים. "כבר עצרתי אותו לפחות פעמיים", אומר א', "אני מכי ר אותו, הוא עובד באזור כיכר המשטרה".מיהן הבנות?"הן טוענות שהן תושבות העיר, בעלות מבטא רוסי כבד. אין עליהן תעודות זהות והן לא זוכרות את המספר, אך הן אומרות שנולדו ב­85' וב­84'. שאלתי אותן, 'אם אתקשר אליכן הביתה, ההורים ידעו לומר לי את המספר?', והן אמרו שכן".עוד בירור קטן והרכב משוחרר, לאחר שהבטיח לעזוב את המקום ולהוביל את הבנות לביתן. סיור חוזר במקום, חצי שעה מאוחר יותר, מוכיח שלפחות לנקודה הזו הם כבר לא ישובו.מדוע, לדעתך, הצעירות מעדיפות את הגברים הערבים המבוגרים?ז': "הגברים הערבים הרבה יותר ג'נטלמנים מהישראלים המאצ'ואיסטים. הם נותנים להן סמים ובגדים, ולפעמים בשביל סתם סמרטוט הן תשכבנה איתם". צ', מתנדב ותיק נוסף, מכיר את התופעה היטב: "כשאנחנו יוצאים לסיורים, אנחנו רואים במקומות קבועים רכבים של ערבים עם נערות קווקזיות ואתיופיות מחדרה, שוכבים או מעשנים סמים ושותים אלכוהול. לאף אחד לא אכפת ולנו אין מה לעשות. אנחנו בודקים תעודת זהות וזהו. אם המשטרה לא עושה כלום, מי אנחנו? לילדים שלי לא הייתי נותן להיכנס ליער בשעות הערב. מדובר בסכנת נפשות אמיתית. כבר היו מ תנדבים שקיבלו מכות מהערבים (מתנדבים אלו סירבו להתראיין לכתבה, א"ש). "בעלי הרכבים כבר הבינו שאנחנו רק משמר אזרחי ושאין לנו כלים להילחם בתופעה. המטרה של הסיור בניידת היא ההרתעה, אבל כשאנחנו מתקרבים הם מסתלבטים עלינו, יורדים עלינו. הם לא רואים אותנו ממטר, לא שמים עלינו, אנחנו מפחדים מהם. אחר כך רואים אותם יושבים בכיכר המשטרה. הכי חמור מבחינתי זה שההורים בוודאי לא יודעים אפילו היכן הבנות שלהם". סגן­ניצב בועז גולדברג, מפקד תחנת המשטרה בחדרה, מסר בתגובה: "משטרת חדרה פועלת באזור בכוחות סמויים וגלויים. לראיה ­ מעצרם בשבוע שעבר של קטינה תושבת העיר ובן מיעוטים ברכב ביער, בחשד לשימוש בסמים ולאחזקת רכוש גנוב. אנו רואים בחומרה כל פעילות בין בגירים וקטינים, במיוחד כאשר מעורבות עבירות נוספות של סמים ופשיעה."יער חדרה הוא מקום מבודד, גדול ושקט. יש בו פעילות של זוגות אוהבים, לא למטרות פשיעה וסמים. חיבורים המערבים פעילות פלילית מטופלים. אנו נתקלים לא אחת במקרים כאלו, של חיבורים מחיבורים שונים".* בהכנת הכתבה השתתפה דורית סיטון