 | |  | יגענו ומצאנו |  |
|  |  | מה עושה יונה יהב, איך צריך להגיב לקריאה ''אחותך זונה'' ואיך הפכנו את ישעיהו. המדור עונה לקוראים ומפנה שאלה אחת אליהם. חלק ראשון |  |
|  |  | |  |  | יהושע מושלי שואל: מה מקור הכינוי ''סבון'' לאדם רכרוכי? מקור הביטוי בפועל הגרמני Einseifen שפירושו ''לסבן'', ובסלנג הגרמני - לסדר או להונות מישהו. מכאן הפועל העברי ''לסבן'', ומכאן ''סבון'': מישהו שקל לסדר אותו. על פי עדויות שונות, המילה ''סבון'' היתה בשנות הארבעים ובראשית החמישים כינוי לעג לעולים החדשים על ידי הצברים באסוציאציה לשמועות על עשיית סבון מיהודים בשואה.
אורי מרילוס שואל: מניין הגיע הביטוי ''האכילו אותו לוקשים'' ? ומדוע נקרא תלוש המשכורת ''לוקש'' ? מקור הביטוי ביידיש: ''שטאפן מיט לאקשן'', להלעיט באטריות, שהן כאן דימוי לדברי הבל. המשכורת נקראת ''לוקש'' כי בשנות החמישים היא נכתבה על סרט נייר ארוך וצר.
גיל ומיכל שואלים: מדוע משתמשים דווקא במונח ''פקק'' לתיאור עומס תנועה? הדימוי פשוט: פקק הוא סתימה בזרימה. בצרפת קוראים לפקק תנועה ''Embouteillage'' שפירושו המילולי ''ביקבוק''.
עורית והרצל בוגר שואלים: מה פירוש המילה ''ס? ?ד ד? ים'', שבה השתמשנו בילדותנו במשמעות ''השתווינו'' ? המקור ערבי. ''ס? ? '' ? בערבית בלהגים שונים פירושו סגר, ''סדאד'' הוא פקק וגם תקע חשמלי, וגם שמה הערבי של מחלת הפקקת, הטרומבוזה. סדאד פירושו יישר את החוב וגם פרעון חוב.
רונן שואל: מה מקור הביטוי ''לך תוכיח שאין לך אחות'' ? על פי דידי מנוסי המקור בספר לימוד אמריקני לנואמים, שבו נכתב בין היתר: ''מה תעשה אם תעמוד בפני קהל, ומישהו יצעק לך:'אחותך זונה'?, תתחיל להכחיש ולטעון שאין לך אחות? עליך לומר:'נכון שאחותי זונה, אבל השאלה היא למה היא זונה? !'''. יורם דיאמנט שואל: מה מקורה של המילה העברית ''אחוז'' במשמעות החלק המאה? בספר במדבר ל''א נכתב: ''וממחצית בני ישראל תיקח אחד אחוז מן החמישים, מן האדם, מן הבקר, מן החמורים ומן הצאן ומכל הבהמה ונתת אותה ללוויים''. '' אחוז'' פירושה כאן תפוס. בעקבות הפסוק המקראי קיבלה המילה כבר בימי תחיית הלשון משמעות של חלק המאה מן המכלול.
יוסף בלכר שואל: מה מקור המילה ''מותג'' ? '' מותג'' היא מילה חדשה שאושרה רק לפני כשנתיים במשמעות Brand Name. גם היא וגם השורש ת.י.ג נגזרו מהמילה התלמודית תג.
אביה שואל: קניתי יין גראפה של סגל ובתווית הבקבוק נאמר שגראפה נעשה מ''דורכאות ענבים''. מה זה דורכאות? דורכאות ענבים הן סוג של גפת: שאריות ענבים כמו חרצנים, קליפות ועוד, הנשארים לאחר פעולת דריכת הענבים ומהווים חלק מיין הגראפה. מקור המילה (ביחיד: דורכא) לא ברור, היא נעדרת מרוב המילונים ונתגלתה רק במילון אלקלעי האנגליעברי כתרגום למילה שמקורה צרפתי, Marc.
בת-שבע שואלת: מה מקור השם ''מוקי'', כמו מוקי צור? מוקי צור נולד שמואל, וכעדותו הוא נקרא מוקי כבר כשהיה בן שבעה ימים, כנראה בעקבות שמו של כלב אהוב. במקרים אחרים מסתתר מאחורי מוקי בדרך כלל השם מיכאל.
אסף פרידמן שואל: לאחרונה מרבים להשתמש בביטוי ''מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו'' במשמעות שהפוגעים במדינה באים מתוכה. האם לכך התכוון הנביא? ישעיהו התכוון למשהו אחר לגמרי. הפסוק המקורי מופיע בפרק מ''ט, במסגרת נבואת נחמה, ופירושו שם שהאויב שבא להחריב את ציון יעזוב אותה.
גליה שואלת: מה ההבדל בין ''יושרה'' לבין ''יושר'' ? מדובר בניואנס. ''יושר'' (באנגלית Honesty או Decency) היא תכונתו של מי שאינו נוהג לרמות, לגנוב וכדומה. ''יושרה'' (באנגלית Integrity) היא כל זה בתוספת חוט שדרה מוסרי מוצק ואישיות שלמה של אדם שתוכו כברו.
גילת שואלת: יונה יהב הוא ראש העיר חיפה או ראש עיריית חיפה? גם וגם. ראש עירייה הוא השם הרשמי. ראש עיר הוא שם מטאפורי המופיע כבר בתלמוד. גילת שואלת: מה המינוח הנכון: ''זכרו לברכה'' או ''זיכרונו לברכה'' ? גם וגם. ''זיכרונו לברכה'' הוא ביטוי תלמודי. ''זכרו לברכה'' מתבסס על פסוק ממשלי: ''זכר צדיק לברכה, ושם רשעים ירקב''. אברהם שרון שואל: בספורט אומרים ''התוצאה צומקה''. לא עדיף: ''התוצאה צומצמה'' ? שני הביטויים הם קיצורי דרך לגיטימיים. המשמעות היא: פער התוצאות בין שתי הקבוצות צומק או צומצם, כלומר הפך קטן יותר. עמוס שואל: הפועל ''לסבול'' פירושו חיובי ושלילי: ''לסבול ממישהו'' הוא שלילי, ''לסבול את מישהו'' הוא חיובי. מה מקור הסתירה? הסתירה מדומה. ''אני סובל ממך'': אתה גורם לי סבל. ''אני סובל אותך'': אתהגורם לי סבל, אבל אני עומד בכך.
עופר קניג שואל: האם יש פעלים דוגמת ''האדים'' לכתום, לסגול ולחום? ''הכתים'' במשמעות ''הפך כתום'' אינו מקובל עקב המשמעות הנוספת שלו, ויש לומר ''הפך כתום''. לעומת זאת ''הסגיל'' הוא פועל תקני במשמעות הפך סגול. ''שחום'' הוא חום-שחור, ומכאן ''השחים'' נאמר על מה שהופך חום כהה.
שחר הרמלין שואל: מה מקור הביטוי ''מסמר הערב'', במשמעות כוכב האירוע? יגענו ולא מצאנו, וזו השאלה לקוראינו: מסמר הערב, מניין? * ruvik@maariv.co.il |  |  |  |  |
|  |  |  |  | תגובה: העולם שייך לצעירים
|  |  |  |  | |  |  |  |  |
|  |  |  |  | העולם שייך לצעירים
|  |  |  |  | יהודה אלעזר מבקש להכניס לפרסומות שהפכו מטבעות לשון ( '' הזירה הלשונית'', 21.11) את פרי עטו כפרסומאי: ''העולם שייך לצעירים'' שכתב לחברת האופנה טופר ב-82'. '' אילו הייתי מקבל תמלוגים על כל פעם שעיתונאי, חבר כנסת או סתם אזרח השתמש בה כמטבע לשון, אולי הייתי יותר עשיר היום''. הססמה אכן תפסה ונערכו אפילו מאבקים משפטיים על ססמאות דומות כמו ''העולם שייך לזהירים'' או ''האולם שייך לצעירים''. אלעזר מוסיף גם כי את הססמה ''ללכת עם, להרגיש בלי'' כתב דני מלניק לחברת חזיות בשם ''הנרי השמיני''.
יוסי הלחמי מוסיף בעניין ''קומונסנס'' ( '' הזירה הלשונית'', 5.12): '' מר פרוינד לא הביא את הגרסה השלמה של החידוד, שהיא:'באנגליה קומונסנס הוא שכל ישר, בישראל זה רעל נגד ג'וקים'''. החידוד , מוסיף הלחמי, הוא על משקל האמרה ''בחוץ לארץ עם עובד זה עם שעובד, בישראל זו הוצאת ספרים''.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | דודי ורעי
|  |  |  |  | נילי אדוה שואלת: האם ''רעי'' היא המקבילה של רעייתי, האם אישי המקבילה של אשתי, ומהן שאר האפשרויות לכינוי בני הזוג הנשואים?
רעיה היא צורת משנה של ''ר? ע? ה'', הנקבה של ר? ע? . בשיר השירים מופיעים ''דודי ורעי'' כנגד ''הנך יפה רעייתי'', ובשניהם הכוונה לאהוב ולאהובה. בעברית החדשה הורחבה המשמעות של ''רעיה'' לאישה נשואה. ''אישי'' הוא כינוי דיבור שוויוני, כחלופה ל''בעלי'' ההיררכי. כל אלה מלמדות על אי הנחת העמוקה מהצירוף הרשמי-מסורתי ''בעל ואשתו''. בקיבוצים ובדור הפלמ''ח היו נהוגים מאוד הצירופים ''חבר שלי'' ו''חברה שלי''. צירוף מעודכן יותר הוא ''בן זוגי'' ו''בת זוגי'' שיש לו צליל פורמלי, אך הוא עוקף את הגושפנקה הרשמית של הדת והמדינה.
|  |  |  |  |
|  | |  |  |  |  | מלחך פנכה
|  |  |  |  | סבטלנה ברודסקי שואלת: מה מקור המילה ''פנכה'', ומהו ''מלחך פנכה'' ? פנכה , קערה קטנה, היא מילה תלמודית ארמית (פינכא) שמקורה יווני, ובעברית החדשה קיבלה צורה עברית. ''מלחך פנכה'' נולד מן הביטוי התלמודי הארמי ''מלחך פינכי''. במסכת פסחים מדובר על תלמידי חכמים שאינם לומדים ברצינות: ''בר מחים תנורי'' מתחמם על התנור, ''בר מרקיד בי כובי'' מתנהג כליצן, ''בר מלחיך פינכי'' אוכל יותר מדי, ובאופן מילולי מלקק צלחות, ו''בר מך רבע'', נרדם במקומות ציבוריים. בעברית החדשה התגלגל הביטוי לכינוי לאדם חנפן וחסר כבוד עצמי, כאילו הוא מלקק את מה שהשאיר אדונו בצלחת. הוא מזכיר ביטוי מישעיהו, ''ועפר רגליו ילחכו'', כשהכוונה גם כאן למי שמלקק את עפר הרגליים של אדם אחר כביטוי לחנופה ולהשפלה עצמית. הביטוי מזכיר את ''ללקק'' שפירושו להתחנף, וכן את הביטוי האמריקניLicks one ' s boots, וכמובן את ''מלקק תחת'', שמקורו ביידיש (טוכעס לייקר ). |  |  |  |  |
|
|  | |