 | |  | הגל הקל |  |
|  |  | התופעה: גל פופ חסר תקדים שוטף את המוזיקה הישראלית בעזרתן של כוכבניות צעירות בראשות רוני והאחיות פיק |  |
|  |  |  |  |  | | טל פרי, תרבות מעריב 10/12/03 |  |  |  |  |
|  |  | בשקט בשקט התרחשה לאחרונה במצעד העברי של רשת ג' מיני היסטוריה כשעורך המצעד יוסי כהנא הציב את ''סופר סטאר'', תקליטון השדרים הראשון מבית היוצר של הזמרת רוני, בפינה לשיפוטכם. מדובר, למי שלא פתח רדיו בחודש האחרון, בלהיט מתורגם פרי עטם של יוצרים דנים שנרכש במיוחד עבור התגלית בת ה-17 מראשון-לציון (אחותה של יעל דואני, מגישה בערוץ ''הופ'' ) מחברת הוצאה לאור באירופה.רשת ג', שבמשך שנים נמנעה באדיקות מהחדרת שירים שאינם עבריים מקוריים למצעד, החליטה לעגל פינות, שנה אחרי שסירבה להציג בפינה לשיפוטכם את ''תקווה'', להיט הענק של סאבלימינל והצל, בגלל הפזמון החוזר שדגם להיט הולנדי בשם '' ?Where Is Your Dream''. שלא לציטוט אמר לאחרונה עורך בכיר בתחנה מה שכל ישראלי שחצה את גיל 12 כבר קלט מזמן: ''יש תופעות שאי אפשר להתעלם מהן''.
עליית ערוץ ''מוזיקה 24'' לאוויר , הניסיון לאוורר את גלגל''צ, הסתגלותו היחסית של העם לחיים בצל האינתיפאדה ואולי שילוב של הכל יחד-התוצאה הסופית אחת. לראשונה מאז פירוק להקת הבנים היי פייב (ובאופן מקיף בהרבה), ואחרי שורת כישלונות מביכים,הפופ המקומי שוב מרים ראש. שרונה ודניאלה פיק - בנותיו של הגורו הגדול של הפופ הישראלי, צביקה פיק - מפגיזות ברדיו עם ''השיר הזה'' ומתקרבות לתקליט בכורה שצפוי להיות הרבה יותר מקוריוז. רוני סוגרת פערים עם ''סופר סטאר'' ; פרויקט ''המשולש'' של מלי לוי והאחים גרשון היה ברגעיו המוצלחים פופ במיטבו. אמיר פיי גוטמן מקליט אלבום סולו שני, המיני אלבום החדש של מיכל אמדורסקי ייצא בחנוכה, האלבום העברי הראשון של הזמרת הבינלאומית אישתאר מבטיח כמה וכמה להיטי פופ פוטנציאליים וגם הסנוניות הראשונות מהאלבומים החדשים של ''נערי רפול'' ותמי ענבר מעידים שהפעם הכיוון המוזיקלי יהיה פופי למהדרין. אלבום הבכורה של הדורבנים, שאינו פופ טהור אבל כולו הצדעה נוסטלגית לדיסקו של שנות ה-70', כבר מכר יותר מ-10,000 עותקים . היסטריית ''כוכב נולד'' חשפה שורה חדשה של כישרונות פופ צעירים ומבטיחים. גם הצלחות כמו המחזמר ''מרי לו'' על פי שיריו של צביקה פיק, והפריצה של להקת הבנות חמסה שמנוהלת ומשווקת כהרכב פופ מערבי לכל דבר, הן טיפות בשיטפון המתגבר שמוכיח שהרוק אולי לא אאוט, אך הפופ בהחלט בפסגת הטרנד ונראה שהפעם אין לו כוונה להיות קוריוז חולף.
''יש תחושה שהפופ צובר תאוצה'', אומר אמיר פיי גוטמן, ''וזו תוצאה ישירה של עלייתו לאוויר של ערוץ המוזיקה.השירים החדשים של האחיות פיק,מיכל אמדורסקי ורוני נכנסו לפליי ליסט של גלגל''צ כי מישהו שם ידע שאם הם לא ישמיעו אותן זה יפרוץ דרך הטלוויזיה. כשהוצאתי את אלבום הסולו הראשון שלי,'מנטרה', צילמנו קליפ לשיר'נוצה' בתקציב מטורף של 30 אלף דולר ופשוט לא היה איפה להראות את זה. עכשיו יש''.
גם הקלות היחסית בה הוחתמו שרונה ודניאלה פיק על חוזה בחברת אן-אםסי, שכולל גם ניהול אישי, מעידה על אמון החברה במותג שנראה ונשמע כאילו נקטף הישר מטקס פרסי MTV האחרון. ''המשא ומתן עם חברת התקליטים היה החלק הכי קל'', משחזרת שרונה, ''ההתלבטות הכי גדולה שלי ושל דניאלה היתה לגבי המפיק המוזיקלי. מי יעבוד איתנו על השירים. אחרי שנוצר הקשר עם אסף אמדורסקי, והיה ברור שהוא האיש, כל הפרטים הטכניים עם חיים שמש מאן-אם-סי נסגרו מהר מאוד''.
שמש , מנהל המחלקה העברית של אן-אם-סי, ומי שמשך שנים זוהה עם קו רוקי למהדרין, מכחיש קשר בין החתמת הפיקיות והתחושה שמוצר פופ לוהט יהיה בקרוב פריט חובה ברפרטואר של כל חברת תקליטים. ''אנחנו מחתימים אמן אם יש לנו אמון בו וביצירה שלו. רצינו את שרונה ודניאלה פיק כי התרשמנו מהן,מהשירים,מהקונספט.להגיד שחברות תקליטים יחתימו אמני פופ רק בגלל שיש עכשיו ערוץ מוזיקה בטלוויזיה, זה ממש לא נכון. אם כבר, קיומו של ערוץ המוזיקה הוא עוד גורם חיובי שנלקח בחשבון כשחושבים על שיווק האמן אחרי שכבר הוחתם''.
- עובדה שלפני שלוש שנים, פרויקטים פופיים כמו יוני גטרו או להקת יוניסקס הופקו בהשקעה פרטית, כי חברות תקליטים לא הסכימו לגעת בהם.
''למיטב ידיעתי, שום חברת תקליטים בארץ לא דחתה אמן או פרויקט שבאמת הרשים בכישרונו ובפוטנציאל שלו. כנראה שהניסיונות הקודמים פשוט לא היו טובים מספיק''.
גדי גידור, מנהל מחלקת רפרטואר עברי בחברת התקליטים הליקון, מוסיף: ''מצטער לשבור לך את התזה, אבל אנחנו לא יושבים במשרדים שלנו ואומרים:'צריך להחתים אמני פופ כי זה הולך להיות הדבר החם הבא'. זה לא עובד ככה. מה שקובע זה רק איכות השירים והאמונה בכישרון ובכריזמה של האמן''.
- פרויקטים של אמני פופ נחשבים יקרים מאד להפקה. אולי גם זה הרתיע בשנים האחרונות את חברות התקליטים, שמצבן הכלכלי ממילא לא מזהיר.
''תן לי לשבור לך אשליה. להפיק אמן פופ זה לא בהכרח יקר יותר מלהפיק אמן רוק.באמן פופ צריך להשקיע הרבה בתחומים כמו סטיילינג וכוריאוגרפיה, אבל ברוב המקרים ההקלטות זולות יותר מאלו של להקת רוק שחבריה מתלבטים עשרות שעות באולפן, כך שהכל מתקזז''.
|  |  |  |  |
|  |  |  |  | תולדות הג'ל
|  |  |  |  | לשם רוני יש היסטוריה ענפה בתולדות הפופ המקומי: בשנות השמונים הגיחה רוני הראשונה, שהיתה אז אשתו של המפיק-קלידן ירון בכר, אבל גם ההפקה היוקרתית והאריזה הפרובוקטיבית לא עזרו לה הרבה. לאחרונה חזרה אותה רוני (שמה המלא, רוני יהושע) לכותרות, הפעם כמנהלת להקת הבנות הקנדי גירלז, שאיימו להיות, איך לא, הספייס גירלז הישראליות. הלהקה זכתה לאייטמים ותמונות נדיבות בעיתונים, אלא שלמרות האריזה המפתה היא סבלה מבעיה קטנה: היא מעולם לא הקליטה שיר. ככה זה גם נגמר.
אחרי היי פייב נעשו כמה וכמה ניסיונות כושלים לשחזר את הנוסחה. את להקת הבנים פור יו זוכרים, אם בכלל, כאחת התחנות הראשונות בקריירה של גיא אריאלי, לפני שהפך למאמי לאומי בטלנובלה ''משחק החיים''. יוני גטרו, שהקליט אלבום דאנס בהפקה מוזיקלית של די.ג'יי צ' ופי, עזב את הארץ לטובת לוס-אנג'לס. באותה עיר חיים כיום (בנפרד) נועה תשבי וגל אשר, לשעבר הצמד נונה, שהקליטו אלבום סול-היפ הופ אחד באנגלית ונפרדו. ללהקת הבנים עדן לא היו חיים ארוכים אחרי אירוויזיון99' ואלבומם השני נגנז. ומי זוכר את להקת יוניסקס,הרכב מעורב של שתי בנות ושלושה בנים, שהקליטו אלבום כושל אחד והתפרקו? או את הצמד אינסייד אאוט שניסה לפרוץ לשוק האירופי עם פופדאנס באנגלית? או את להקת הבנות המזרחית אל ניניו שניסה להקים המפיק ישראל בונדק?
''בפור יו היה בעיות של ניהול לא נכון ועיתוי גרוע'', משחזר גיא אריאלי, ''יצאנו לשוק קרוב מדי לפירוק של היי פייב. היתה תחושה שאין לאף אחד כוח לחוות שוב את כל התופעות של מעריצות והיסטריה והיה גם המצב הביטחוני. מעטים זוכרים, אבל השיר הראשון שלנו יצא לרדיו כמה חודשים לפני תחילת האינתיפאדה. כל המדינה נכנסה אז להלם והדבר היחיד שעניין אנשים לשמוע ולראות באותה תקופה זה חדשות''.
אשת יחסי הציבור רונית ארבל, שעבדה עם יוניסקס ויוני גטרו, מאשרת: ''לאינתיפאדה היתה השפעה מכרעת על העובדה שהאמנים האלה לא הצליחו לפרוץ. כדי לדחוף אמן פופ, בעיקר בשוק המקומי, הוא צריך שלושה אלמנטים מכריעים שיעמדו לרשותו. קח אחד והעסק כולו יקרוס. צריך במה להופיע עליה, רדיו שישמיע אותך וטלוויזיה שתראה אותך. לגטרו ויוניסקס לא היתה הבמה, כי האינתיפאדה סגרה אנשים בבית. כיום המצב השתנה לחלוטין, מה שמסביר את העניין המחודש של קהל צעיר בפופ מקומי. הציבור התרגל לחיים בצל האינתיפאדה ומגיע שוב בהמוניו לקניונים ובמות פתוחות. חברות מסחריות גדולות קלטו את הפוטנציאל השיווקי של שוק הבידור ומוכנות להשקיע בו סכומי עתק,כשהדוגמה הבולטת ביותר היא קוקה קולה בחוף ניצנים בקיץ האחרון.הרדיו,בעיקר גלגל''צ,הרבה יותר פתוח לפופ. הכניסה של ערוץ המוזיקה לשוק היא לא פחות ממהפכה, וכבר עכשיו מרגישים את ההשפעה החיובית שלו''.
'' אני מניח שערוץ המוזיקה מכניס את תחנות הרדיו ללחץ מסוים'', מאשר יואב קוטנר, העורך הראשי של ''מוזיקה 24''. '' עצם העובדה שיש פתאום גורם נוסף שנותן חשיפה לאמנים צעירים עושה הבדל גדול, כי פתאום הם לא תלויים רק בחסדים של תחנת רדיו אחת. האם אנחנו הסיבה לפריחה המחודשת של פופ כחול לבן? הייתי רוצה להאמין שאנחנו תורמים לז'אנר המוזיקלי הזה כמו שאנחנו תורמים לכל סוגי המוזיקה הישראלית. אין ספק שיש לפופ ישראלי זכות קיום וערוץ המוזיקה מעוניין לתת חשיפה לכולם כל זמן שהשיר טוב, הקליפ טוב או שיש שילוב של שניהם שזו תמיד האופציה המועדפת''.
ויש כמובן מי שיטען שהפופ לא חוזר, כי הוא תמיד היה איתנו. סיון יאנג, שמנהל את אמיר פיי גוטמן, מיכל אמדורסקי וחמסה, הוא אחד מרבים שמאמינים שבעצם המוזיקה הים תיכונית היא הפופ הישראלי האמיתי. ''את חמסה משווקים כלהקת פופ'', אומר יאנג, ''התכנים המוזיקליים שלהן אולי במזרח, אבל כל השאר במערב. קהל היעד שלהן בארץ הוא אותו קהל יעד של בריטני וכריסטינה בחו''ל. הבנות לא הוחתמו על חוזה בגלל התחייה המחודשת של הז' אנר, אבל הן בהחלט נהנות ממנה. זה לא סוד שאפילו שרית חדד כבר מזמן לא זמרת ים תיכונית נטו. מי שראה את המופע האחרון שלה באמפי קיסריה ראה מופע פופ כמו בחו''ל ''.
השאלה הגדולה שעדיין נותרה פתוחה היא האם יש בשוק המקומי יוצרים שמסוגלים לספק את הסחורה. קיומו של אמן פופ תלוי ביכולתו לספק לקהלו שלאגרים בשרשרת, והעובדה היא שטרם קם לנו (או התגלה) יוצר מקומי (להוציא אולי, שוב, צביקה פיק) שמסוגל לכתוב להיט פופ מושלם כמו ''Baby One More Time''. חברת פופ ארט, שעומדת במשותף עם הליקון מאחורי פרויקט רוני, פתרה את הבעיה כשהחליטה במודע לרכוש עבורה שירים מיוצרים בחו''ל. צעד שעורר לא מעט ביקורת אבל הוכיח את עצמו ב''סופר סטאר'', שגובה בקליפ מושקע במיוחד שהציג את הזמרת כגרסה הכי קרובה שנראתה כאן לפס הייצור של בריטני ספירז.
''זה לא שיש לי חס וחלילה משהו נגד יצירה מקורית'', אומרת רוני, ''עושים פה שירי רוק נהדרים,אבל כשרוצים לעשות פופ שיישמע כמו ב-MTV הולכים למקורות, למקומות מהם המוזיקה הזו מגיעה, כלומר אירופה וארצות-הברית''.
'' התשובה לשאלה האם יש בארץ יוצרים מוכשרים בתחום הפופ היא חד משמעית כן'', אומר גדי גידור מהליקון.'' מספיק לשמוע שירים של ריטה,או של להקת מנגו, כדי לגלות שכבר לפני יותר מעשור היו כאן אנשים שידעו לעשות את העבודה. ההחלטה המודעת להשתמש בחומרים מחו''ל לאלבום של רוני היא חלק מקונספט שיווקי שלדעתנו היה נכון למוצר הספציפי הזה בשלב הנוכחי בקריירה שלה. בעתיד בהחלט מדובר שהיא תבצע גם חומרים מקומיים''.
'' יש כותבי פופ טובים בארץ ובאלבומים של היי פייב. הוכחנו את זה'', אומר אמיר פיי גוטמן. ''צריך רק חשיפה ראויה. כשתוכניות אירוח כמו'המעגל של דן שילון' ירדו מהמסך, והרדיו לא פרגן כי הרבה עורכים מוזיקליים ראו בפופ דבר מיופייף ושטחי, נוצר מצב בו לאמני פופ מקומיים לא היה סיכוי לפרוץ. עכשיו המצב שונה לגמרי. אני חושב שסוף סוף גם בישראל מתקרב היום בו הווידיאו יהרוג את כוכב הרדיו''. * |  |  |  |  |
|
|  | |