 | |  | האם אתה יהודי? |  |
|  |  | בתי הדין המיוחדים לגיור מקיימים מבחנים מחמירים למי שמבקשים להפוך ליהודים. אבישי בן חיים חושף 50 שאלות מתוך מבחן הגיור ובוחן את ידיעותיהם של כמה נבחרי ציבור אמיצים |  |
|  |  | |  |  | מה זה "מוקצה"? מדוע הקב"ה ברא את העולם? מהי מצווה? מהו ההבדל בין אמונה להשגחה? האם יש הבדל בין עם ישראל לפני השואה ואחרי השואה? תאר את השתלשלות האירועים והסיפורים בין יעקב לבניו, פרטי והסבירי כמה מי"ג העיקרים לרמב"ם. אלה הן חלק מהשאלות שנשאלים מועמדים לגיור העומדים בפני בתי הדין המיוחדים לגיור, הגוף העיקרי אשר מוסמך לבצע גיורים בארץ. מבחני הגיור אינם קבועים, השאלות משתנות ממגויר למגויר, מדיין לדיין. למרות זאת יש דבר אחד ברור: שום ישראלי חילוני או מועמד לגרות המצהיר כי הוא מעוניין לאמץ זהות יהודית חילונית לא יכול לעבור אותם. בבתי הדין הרבניים לגיור, שם נבדקים המועמדים לגיור ונקבע מיהו יהודי, קורסת הזהות החילוניתציונית. כאן, ערכו של אדם נמדד לא על סמך השאלה האם הוא יודע לשיר את "התקווה", אלא האם הוא מסוגל לפזם את "לכה דודי". לא אם הוא גמר מסלול בצנחנים, אלא אם הוא גמר את ההלל בשמיני עצרת. לא אם הוא סיים י"ב בבליך, אלא אם הוא יודע לפרט ולהסביר כמה מי"ג מידותיו של הקב"ה. אפילו שאלת הנאמנות לדגל הכחוללבן עומדת בצלה של הסוגיה הסבוכה מה עושים עם אפר פרה אדומה ואיך זה ק שור לחטא העגל. ועוד דבר: השאלה האם הוא מוכן ללכת למילואים ל30 יום לא ממש משמעותית, כאן יעדיפו את מי שמוכן ללכת לבית כנסת שלוש פעמים ביום.הגרים הפוטנציאלים מתייצבים מול דייני בית הדין לגיור לאחר מסלול שנמשך כשנה. ראשיתו ראיון שאורכו כ45 דקות עם שליח בתי הדין. השליח תוהה על מצבו האישי של המועמד לגיור ועל המוטיבציות שהניעו אותו לבקש להתגייר, הללו מוכרחות להיות טהורות. מהראיון הוא נשלח לאחד מאולפני הגיור, בהם ילמד בין 400 ל500 שעות, שיתפרשו על פני כל השנה. במסגרת זו תיערך היכרות עם מעגל השנה היהודי ועם החגים השונים. חומר הלימודים כולל לימודי היסטוריה יהודית, תנ"ך והלכה. הרבה הלכה. לקראת סוף שנת הלימודים נערך ראיון שני עם שליח בתי הדין אשר בודק את רמת המוכנות של המועמדים לגיור ואם מצא אותם ראויים הוא מפנה אותם לדיון בפני אחד מ11 הרכבי בתי הדין לגיור, שם תיפול ההחלטה האם הם ראויים לגיור האם יצורפו לעם ישראל.הדיינים בדרך כלל נעימים ומאירי פנים במהלך הדיון ומזילים דמעות שמחה לצד המתגיירים בסיומו, עם הבשורה על קבלתם לעם היהודי. 95 אחוז מאלו שכבר מתייצבים בפני בית הדין עוברים את מבחן הגיור. דא עקא שמעטים מגיעים אליו. קרוב ל300 אלף עולים מחבר המדינות אינם יהודים. על פי ד"ר אשר כהן ממרכז רפפורט לחקר ההתבוללות באוניברסיטת בראילן, מדי שנה מגוירים פחות מאלף. זהו מספר חסר משמעות. בתוך האלף, אתיופים, רוסים וגם מתגיירים קלאסים שגילו את אור היהדות או התאהבו בבן או בת העם הנבחר.ראש הממשלה אריאל שרון הגדיר לאחרונה את הליכי הגיור בארץ כ"שערורייה" וטען כי אם הוא עצמו היה צריך לעבור את הליך הגיור, הוא היה נכשל. הוא צודק. לא רק הוא היה נכשל, רוב אזרחי ישראל מעוצבי הזהות היהודיתישראלית החילונית החדשה והבטוחה היו ניגפים בבושת פנים בפני הדרישות המוצבות בפני המתגיירים בבתי הדין הרבניים לגיור והיו נפסלים מלהתקבל לעם היהודי. בשבוע שעבר נכשלו בו יו"ר הכנסת רובי רבלין, ח"כ רוני בראון, ח"כ איתן כבל, ח"כ עבד אלמלכ דהאמשה, יו"ר ועדת הקליטה ח"כ קולט אביטל. השרה לאיכות הסביבה יהודית נאות פרשה לאחר ארבע שאלות. "סופשבוע" הציג בפניהם 50 שאלות. חלקם, בעלי עבר דתי (בראון, כבל), דווקא השיבו לא רע והפגינו ידע שחילוני ממוצע (קולט אביטל) לא מסוגל לו. אבל הדיינים מאשרים רק גיור של מי שמתכוון להיות דתי. במקרה כזה גם הפגנת ידע נמוכה תיסלח. להלן: הצגה ראשונה של מבחן גיור הכולל 50 שאלות שנשאלו גרים בבתי הדין האורתודוקסיים בארץ. 50 השאלות לוקטו מדיונים של מתגיירים שונים ומייצגות חלקית את הידע הנדרש לשם קבלת כרטיס כניסה לעם היהודי. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | מבחן הגיור סופי
|  |  |  |  | 1. מי היה היהודי הראשון? מי היו בניו?שר הבינוי והשיכון, אפי איתם (מפד"ל): "אברהם, יצחק וישמעאל".ח"כ אמנון כהן (ש"ס): אברהם אבינו, יצחק ועשו. לא, לא ישמעאל".יו"ר הכנסת, רובי ריבלין (ליכוד): אברהם, בניו של אברהם: יצחק ועשיו. אה, יצחק וישמעאל".ח"כ רוני בראון (ליכוד): "אברהם אבינו, יצחק וישמעאל".השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות (שינוי): אברהם, יצחק ויעקב".ח"כ קולט אביטל (עבודה): אני מעריכה שזה אברהם אבינו, יצחק וישמעאל".ח"כ עבד אלמאלכ דהאמשה (רע"מ): "רוצים שאני אגיד אברהם לא. כשאברהם היה לא היתה יהדות, יכול להיות שמשה היה היהודי הראשון. אני חושב שיעקב היה היהודי הראשון. בניו של אברהם: אנחנו ואתם".ח"כ איתן כבל (עבודה): "אפשר להגיד נח, שקיים את עשרת המצוות. אבל היהודי הראשון היה יעקב אבינו שממנו התחילה השושלת עד היום".שולמית אלוני: רוצים שיגידו שזה אברהם אבינו, זו טיפשות. אברהם היה העברי הראשון. היהודי הראשון היה יהודה, בנו של יעקב, שאברהם היה הסבא רבא שלו".התשובה המומלצת למתגייר: היהודי הראשון: אברהם אבינו. בניו: יצחק וישמעאל. 2. מי היו בניו של יצחק?איתם: "יעקב ועשיו".כהן: "יעקב ועשיו".ריבלין: "יעקב ועשיו".בראון: "יעקב ועשיו".נאות: "הלאה".אביטל: "באמת זה רלוונטי? מה זה הסיפור הזה, בחינה בתנ"ך?".דהאמשה: "מי שנקראו לאחר מכן יהודים".כבל: "יעקב ועשיו. עזוב, זה לא חוכמה, אתה מדבר עם תלמיד ישיבה לשעבר".אלוני: "יעקב ועשיו".התשובה המומלצת למתגייר: יעקב ועשיו.3. כמה בנים ובנות היו ליעקב?איתם: "12 בנים ובת".כהן: "12 בנים ובת".ריבלין: בת אחת ועשרה בנים, שאחד מהם היו לו שני בנים שהם נחשבים ל12 השבטים".בראון: "12 בנים ושתי בנות, או אחת".נאות: "אני לא יודעת".אביטל: "בנים אני לא יודעת. שתי בנות".דהאמשה: 12 בנים, אף בת".כבל: "12 בנים ובת".אלוני: "בחייך, אל תעשה לי מבחן בתנ"ך, האמן לי שאני יודעת".התשובה המומלצת: 12 בנים (ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר, זבולון, דן, נפתלי, גד, אשר, יוסף ובנימין. יוסף אינו שבט, בניו אפרים ומנשה מעלים לכאורה את מספר השבטים ל13 אבל אם שואלים כמה שבטים יש מוטב לומר 12), ובת אחת.4. מה שמה של הב ת?איתם: "דינה".כהן: "דינה".ריבלין: "דינה".בראון: "דינה".נאות: "אני לא הולכת להשיב כי זה נותן לגיטימציה. זה מבחן סתמי שלא מעיד על שום דבר בשאלה מיהו בן העם היהודי. אני מאמינה בפלורליזם ביהדות. אין לי שום יצר להוכיח שיש לי ציונים טובים בתנ"ך. יש לי בבגרות 10 בתנ"ך ו9 בתלמוד".אביטל: "לאה ורבקה".כבל: "דינה".אלוני: "בחייך, המסכנה שאנסו אותה בשכם, דינה. הדוגמה של שמעון ולוי מתאימה לחבר'ה היום בשטחים, לנערי הגבעות".התשובה המומלצת: דינה. אין צורך להזכיר את הבעיה המוסרית שבמעשה שמעון ולוי וללכלך עליהם, הם לא עשו לכם שום דבר. ודאי שאין צורך ללכלך על "נערי הגבעות", חלק מכריע מ30 הדיינים בבתי הדין לגיור משתייכים לימין הדתילאומי.5. מה היה בהר סיני?איתם: "קיבלנו את התורה".כהן: "קיבלנו את התורה".ריבלין: "ניתנו לוחות הברית, הפכנו לעם והפכנו לדת".בראון: "מתן תורה".נאות: (החליטה לפרוש).אביטל: "מעמד הר סיני. משה נתן את לוחות הברית".דהאמשה: "מתן תורה".כבל: "מתן תורה".אלוני: "אני לא אענה על השאלות".התשובה המומלצ ת: הנימה הטבעית של איתם וכהן, "קיבלנו" את התורה, ושל ריבלין, "הפכנו לעם", לא תזיק.6. מאיפה יודעים שמדובר באירוע אמיתי, שלא משה המציא אותו?איתם: "קודם כל זה כתוב בתורה. אנחנו מעבירים את זה מאב לבן במשך כל ההיסטוריה. יש עדות רצופה על קיום התורה, אז קשה להאמין שהמסמך הזה זויף אי שם באמצע".כהן: "כל העם עמד שם".ריבלין: "לוחות הברית".בראון: "כי הוא ירד עם הלוחות וכל העם רואים את הקולות".אביטל: "לא יודעים, אין שום הוכחה? לא נמצאה אפילו בארכאולוגיה".דהאמשה: "משה הוא נביא ונביאים לא משקרים".כבל: "זה עניין של או שאתה מאמין או שאתה לא מאמין. לא משנה אם היה, אם אתה מאמין שהיה אז היה".אלוני: "איזה חשיבות יש אם זה היה אירוע אמיתי. החשיבות היא שזה חלק מהאתוס היהודי שהשפיע על ההיסטוריה היהודית".התשובה המומלצת: אל תתחכמו, הדיינים רוצים להבחין באמונה מוחלטת באמיתות מעמד הר סיני. גם בסמינרים לחוזרים בתשובה מודגש מעמד הר סיני כהוכחה הגדולה לאמיתות היהדות. הדגישו את העובדה שמדובר באירוע היסטורי שכל עם ישראל היה נוכח בו וכי העדות הועברה מאב לבן כך שאי אפש ר היה לפברק אותו.7. מה ההוכחה המרכזית לאמיתות היהדות מול הנצרות והאיסלאם?איתם: "האיסלאם והנצרות התחילו משני אנשים בודדים. אותו האיש התגלה לו משהו במערה בביתלחם ומוחמד גם כן הלך לבד. אצלנו עם שלם עמד והיה עד נוכח בהר סיני".כהן: "תשאל את האפיפיור, הוא אמר שהנצרות נולדה מתורת עם ישראל".ריבלין: "אמיתות היהדות היא בייחוד האלוהי אי הגשמיות".אביטל: "אני חושבת שאין שום דבר אמפירי שיכול להוכיח אמיתות של דת. דת זה אמונה. אין הוכחות מה כל סיפורי הנסים, משה הכה על סלע, זה דבר שיש בו הוכחה. הסיבה שאני דבקה ביהדות זה בגלל שיש בה את המוסר שמתאים לי".דהאמשה: "היהדות היתה פעם אמיתית, זו לא היהדות של היום. כמוסלמי אני מכיר גם בנצרות וגם ביהדות. היהדות לא מכירה לא בנצרות ולא באיסלאם. יהודי שאומר שהאיסלאם הוא דת של אלוהים הוא כופר".כבל: "איזה שאלה מטומטמת, בסופו של דבר כל הדתות מאמינות באלוהים אחד ויחיד".אלוני: "אני אענה רק על שאלות שיש בהן איפכא מסתברא".התשובה המומלצת: הדיינים יאהבו לשמוע כי מעמד הר סיני וההתגלות הקולקטיבית בפני עם שלם הם היתרון הברור ש ל היהדות על ההתגלויות האישיות, או בפני פורומים קטנים שחוו ישו ומוחמד. המלצה לכבל: עיין אצל דהאמשה.8. אילו הבדלים עקרוניים נוספים יש בין היהדות לנצרות?איתם: "היהדות עוסקת ביחסים של האדם עם בורא עולם, בנצרות יש איש באמצע. ביהדות גם אין סיגופים, אנחנו מתחברים לחיים, לא מתבודדים מהחיים ולא מסתגרים לא במנזרים ולא בכתות. בנצרות גם אין מצוות כל אחד עושה מה בראש שלו. אבל הדבר הכי חשוב: היהדות קשורה לעם, אין עם נוצרי".כהן: "התורה שלנו נצחית ומתאימה לכל דור ודור, הנצרות משתנה עם הזמן".ריבלין: "הדת גם לאום".בראון: "הם מאמינים בישו ואנחנו באלוהים".אביטל: "ההבדל הראשון והחשוב ביותר הוא בתפישת החטא. הנצרות מאמינה שאנחנו ממשיכים להיענש על החטא הקדמון של אדם וחוה. הנושא השני הוא במשיחיות, לגבי הנצרות כבר הגיע המשיח והוא עוד יחזור עוד פעם. וישו האמת היא שהשם שלו יהושע כבר הגיע. בנוסף הנצרות דת מגיירת, שמנסה להיות דת אוניברסלית. הנצרות דת מיסיונרית, היהדות לא".דהאמשה: "הנצרות באה להחזיר את היהדות לדרך המוטב והיהודים אמרו לישו, 'אתה בן זונה, לך מפה', ורדפו אחריו".כבל: "אין שום הבדל. אלא מאי? הנצרות הוסיפה פן אחד: אלוהים מאס בבניו ועכשיו בחר עם נבחר חדש ואלה הנוצרים".אלוני: "שבנצרות יש חמלה וביהדות אין".התשובה המומלצת: אל תגלו שום שמץ של סימפתיה לישו, עדיף לא להזכיר אותו בשמו, אלא לכנות אותו "אותו האיש". אחרת תיחשדו כיהודים משיחיים או כמיסיונרים נוצרים הרוצים להתקבל ליהדות כדי לעשות נפשות לאותו האיש. הדגישו את האמונה היהודית באל אחד לעומת האמונה המגונה, בעיניכם, בשילוש הנוצרי. הסתייגו מעבודת האל באמצעות מתווכים. הדגישו את העובדה שבניגוד לנצרות המסתפקת באמונה, ביהדות יש דרישה לקיום מצוות מעשיות, אותן אתם מתכוונים כמובן לקיים.9. כמה אנשים היו במעמד הר סיני?איתם: "60 ריבוא, 600 אלף. בדיוק כמו מספר האנשים שהתחילה בהם מדינת ישראל".כהן: "60 ריבוא, לא יודע לחשב כמה זה".ריבלין: "שישה ריבוא נדמה לי".בראון: "עשרה ריבוא".אביטל: "לא יודעת כמה אנשים היו. לא חשוב כמה היו. חשוב שהיו שבטים שונים שמשה הפך אותם לעם אחד".כבל: "12 ריבוא, כמה זה יוצא? ריבוא זה 12 אלף, לא, לא, יותר, אני לא זוכר בדיוק". אלוני: "אני לא אענה על זה, אני הרי אומרת שיכול להיות שלא היה".התשובה המומלצת: 60 ריבוא (600 אלף) גברים בין גיל 20 לגיל 60. ההערכה: עם הזקנים, הטף והנשים, יותר משלושה מיליון (שהיו עדים למעמד הר סיני, ושכזכור מוכיחים את אמיתות היהדות ומבטלים את התגלויות הנוצרים והמוסלמים).10. מה קיבל משה רבנו בהר סיני?איתם: "את התורה, את הלוחות, הלוחות זה לא כמו בציורים של הנוצרים. התורה שבכתב ניתנה כולה בהר סיני למשה. אחר כך התורה שבעל פה הלכה והתפתחה".כהן: "את עשרת הדיברות הוריד איתו מהר סיני ואת כל התורה קיבל ברוחניות".ריבלין: "את לוחות הברית, קיבל גם מכות. לא יכול היה לקבל את התורה שבעל פה, לא היתה תורה שבעל פה, עם כל הכבוד. ידע את התורה שבעל פה כמו שידע את מה שיהיה כתוב השבוע בעיתון 'מעריב'".בראון: "את הלוחות".אביטל: "את לוחות הברית".כבל: "לוחות הברית, זה הכל. התורה זה כבר פיתוח. ישבו חכמים מאוחר יותר וכתבו את ספר ההיסטוריה של העם היהודי".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: הדיינים לא בודקים את הידע שלכם אלא את רמת המחויבות שלכם להלכה היהודית, שהתפתחה מאז מעמד הר סיני. התשובה המושלמת תכלול הכל: לוחות הברית ועשרת הדיברות, תורה שבכתב, תורה שבעל פה, הכל ניתן כבר בסיני. המהדרין יצטטו: "אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד להורות בפני רבו, כבר נאמר למשה בסיני".11. איפה כתוב בתורה שצריך לחגוג את חנוכה ואת פורים?איתם: "שני המועדים האלה לא מהתורה. למרות שהם מדרבנן הם חגים שאנחנו מציינים לדורות".כהן: "פורים אני לא זוכר איפה מרומז, על חנוכה כתוב 'חנוכת המזבח'".ריבלין: "לא כתוב בתורה".בראון: "לא כתוב בתורה".אביטל: "לא כתוב. על פורים יש כן התייחסות, אבל על חנוכה אין".דהאמשה: "לא כתוב".כבל: "חנוכה לא כתוב בתורה. פורים כתוב בתנ"ך".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: גם השאלה הזו נועדה לתהות על רמת המחויבות שלכם לתורה שבעל פה. הציווי לחוג את חנוכה ופורים איננו מהתורה, אלו חגים שתיקנו חכמים ואתם מחויבים לחכמים בדיוק כמו לתורה שבכתב.12. מניין כי צריך לשמוע בקול חכמים?איתם: "כתוב: 'ואת השם אלוהיך תירא' וכתוב: 'לרבות תלמידי חכמים'. כתוב גם: 'ככל אשר יורוך'".כהן: "כתוב: 'עשה לך רב וקנה לך חבר'".רי בלין: מן המשנה, כתוב: 'שמע בני תורת אביך ואל תיטוש מוסר אמך'".בראון: "שיטת ההיררכיה, הכוהנים, השופטים. הכל מופיע בתורה".דהאמשה: "מפני שהרבנים חזקה עליהם שהם מדברים בקול הדת ובקול אלוהים, אבל לא צריך להגזים".כבל: "כתוב: 'והדרת פני זקן'. רש"י אומר במקום: 'זקן ממך בחוכמה'".אביטל: "אולי 'כבד את אביך ואת אמך'?".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: הדגישו את הצורך לשמוע בקול החכמים. כל ציטוט שיבהיר את מחויבותכם העמוקה לרבנים יתקבל, אולי אפילו "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך" מספר משלי. הציטוט המומלץ להוכחה שהתורה עצמה מלמדת על הצורך לציית לחכמים שבכל דור ודור הוא "ועשית ככל אשר יורוך", המהדרין יוסיפו: "אפילו יאמרו לי על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין".13. יש היום חכמים (שצריך להקשיב להם)?איתם: "בוודאי, יש רבנים ויש פוסקים של הדור והציבור שלנו רואה גם ברבנות הראשית את הסמכות ההלכתית המובילה. יחד עם זה, 'עשה לך רב' כל אחד בוחר את מי שהכי מדבר אליו".כהן: "כן".ריבלין: "לכל אדם חכם צריכים להקשיב. יש חכמים שהם בבחינת סמכות תורנית".בראון : "מקובלים פוסקי הלכה".דהאמשה: "תשאל את היהודים".כבל: "להערכתי אם הרמב"ם היה חי היום, הוא היה מנודה על ידי העדה החרדית".אביטל: "ומה קורה אם אני ספרדייה ומחליטה להקשיב לרב עובדיה או לרב כדורי? אם יהיה רב אשכנזי הוא יפסול אותי, נכון?".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: גיורת גרמנייה בת 60, שנשאלה שאלה זו בדיון שנערך לאחרונה בבית הדין לגיור בירושלים, הרהרה רגע בשאלה ולבסוף השיבה בדאגה: "אני מקווה". התשובה שלכם צריכה להיות הרבה יותר חד משמעית. כן, יש היום חכמים ואתם מחויבים להקשיב להם. בכדי למנוע אי הבנות הדגישו כי מדובר ברבני האורתודוקסיה לגווניה. אמנם יש הבדל בין החכמים בעבר שיכלו לקבוע תקנות ולייסד חגים דוגמת פורים וחנוכה ובין הרבנים בדורנו, שדברים כגון אלו וכגון הקלה בהליכי הגיור אינם על סדר יומם, אך רבני האורתודוקסיה בדורנו הם ממשיכיהם הבלעדיים של הרמב"ם, של רבי עקיבא וגם של משה רבנו.14. מתי אירע חטא העגל ומה קרה שם?איתם: "מחולות, חגיגות. משה עולה להר סיני, עם ישראל ממתין למטה ללא הנהגה, מבקש הנהגה חלופית. אהרון מתוך רצון להרוויח קצת זמן אומר להם, 'תביאו זהב ונזמים'. היה בטוח שהיהודים כסף לא ירצו לתת. זרק את הכל לאש ויצא העגל".כהן: "עם ישראל היה קצר סבלנות, החבר'ה טעו בספירה, הסטרא אחרא היתה שם ויצא עגל הזהב".ריבלין: "אחרי מעמד הר סיני, כשבני ישראל חיכו. הפגאניזם עדיין השפיע, אז עדיין לא האמינו בליכוד, חשבו אולי 'העבודה' תעשה את העבודה".בראון: "כשמשה התמהמה על ההר, העם קצה נפשו, אספו זהב והתיכו את העגל. הוא ירד, התעצבן ושבר את הלוחות".אביטל: "זה לא עגל הזהב? זה גם כן בסיני. אלה שהיו אמורים להפוך ליהודים כשעוד היו אספסוף לא רצו לקבל עליהם את מצוות היהדות".דהאמשה: "לאחר שמשה הנביא עלה לשמים להביא את הלוחות, מצא שעשו עגל זהב. התחיל להשתגע, תפס את אהרן בזקן שלו ושבר את הלוחות".כבל: בפרשת 'כי תישא', כשמשה בושש מלשוב, קמו הפושטקים, הכריחו את אהרן לבנות להם עגל מזהב ויצקו את העגל ואמרו: 'אלה אלוהיך ישראל'".אלוני: "אתה יודע שאני מורה למקרא? מה קרה שם? אני אגיד מה קרה שם. מלבד הסיפור שמשה שבר את לוחות הברית, היה שם רצח המוני ואכזרי נגד העם הנבוך, שרק עלה ממצרים. זה היה רצח על בסיס של פולחן וקנאות. א בל אהרן, שעשה להם את העגל, נשאר כוהן גדול".התשובה המומלצת: ספרו את הסיפור באופן כללי, למדו סנגוריה על העם המבולבל ועל אהרן הכוהן, הסתייגו מכל גילוי של עבודה זרה. אין צורך להתייחס לעובדה שמשה הורה לבני לוי להרוג אלפי חוטאים. "איש את אחיו ואיש את רעהו ואיש את קרובו". את זה תשאירו לאלוני.15. כמה מצוות יש?איתם: "תרי"ג".כהן: "תרי"ג, 613".ריבלין: "תרי"ג ,613".בראון: "תרי"ג".אביטל: "תרי"ג".דהאמשה: "תרי"ג".כבל: "יש תרי"ג מצוות ושס"ה גידים".אלוני: "אנשים לא צריכים לדעת את התרי"ג, אל תבלבל את המוח".התשובה המומלצת: תרי"ג 613.16. כיצד ניתן לחלק אותן?איתם: "רמ"ח מצוות עשה ושס"ה מצוות לא תעשה".כהן: "לפי רמ"ח איברים ושס"ה גידים. 248 ועוד ההפרש עד 613".ריבלין: "12 שאני מקיים ועוד 601 שלא הצלחתי עדיין לקיים. אבל יש לי עוד תקווה בלב".בראון: "עשה, לא תעשה".אביטל: "לא יודעת, למרות זאת אני אמשיך להיות אזרחית טובה".כבל: "יש מצוות עשה ויש מצוות אל תעשה".אלוני: "אני לא אענה לך".התשובה המומלצת: החלוקה הבולטת היא בי ן רמ"ח (248) מצוות עשה ושס"ה (365) מצוות אל תעשה, כמספר האיברים והגידים בגוף האדם. אפשר להוסיף גם את החלוקה בין מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם למקום.17. מה הן המצוות המיוחדות לנשים?איתם: "טהרת משפחה, הדלקת הנר, הפרשת החלה, עניינים שקשורים לצניעות. הדבר הכי חשוב אישה נקראת 'עקרת בית', אומרים 'עיקר הבית'. יש עליה מצווה גדולה שקשורה לחינוך ולשמירה של הבית עצמו".כהן: "טהרת המשפחה, הפרשת חלה, הדלקת נרות".ריבלין: "יש נידה. המצווה הכי חשובה: שתוכל לעשות את הבעל הראוי שלה מאוד שמח וגם יכול לעסוק בתורה, אני כנראה לא הייתי ראוי. המצווה העיקרית כמובן היא להמשיך את הדורות הבאים".בראון: "נידה".אביטל: "הדלקת נרות יום שישי".דהאמשה: "מקווה טהרה".כבל: "מצוות שיש בהן בעיקר ברכה: שמירת שבת, הדלקת נרות, ברכת המזון".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: הדיינים יסתפקו בתשובתו של אמנון כהן.18. מהן מצוות התלויות בארץ?איתם: "מצוות שקשורות לקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל. כמו מצוות שמיטה, שאחת לשבע שנים אנחנו נותנים לאדמה לנוח".כהן: "שרק אם אתה בארץ אתה יכול לקיים אותן".ריבלין: "מצוות התיישבות".בראון: "מצוות שניתנו בזיקה לקבלת הארץ ומתקיימות בזיקה לארץ, כמו שמיטה ויובל".אביטל: "אני לא יודעת. אמרתי הרי שאם היו לוקחים אותי לרב אורתודוקסי לא הייתי נחשבת בעיניו יהודייה".דהאמשה: "שמיטה".כבל: "מצוות שהן בתחום שהוגדר כארץ ישראל, כמו 'אל תעקור נטוע'".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: מצוות שנהוגות רק בארץ ישראל ובדרך כלל קשורות לגידולים החקלאיים בה. ייתכן כי אצל חלק מהדיינים תוספות כמו מצוות ההתיישבות (ריבלין) ו"אל נא תעקור נטוע" (כבל) דווקא ייתפשו כחיוביות וכמעידות על כשירות גבוהה לגיור.19. מהן תרומות ומעשרות? למי ניתנו בעבר? מה עושים עם זה היום?איתם: "חלקים שהפרישו בעבר לכוהנים, ללויים ולעניים, היום נותנים חלק מזה ממש לעניים. בפועל, את הערך היחסי מחללים על מטבע מפרישים על ערך כספי. חלק משמידים. בנוסף יש גם מעשר כספים אדם צריך לתת מעשר מכל הכנסה שיש לו לצדקה, נותן מעשר מהמשכורת שלו. אני בהחלט מקפיד על זה".כהן: "הפרשה מקילו מלפפונים למשל. זה היה מיועד לכוהנים, היום, שאין בית מקדש, מפרישים וזורקים".ריבלין: "המעשרות זה לכוהנים ותרומות זה ללויים. היום נותנים לצורכי צדקה".בראון: "חובה להפריש מהיבולים החקלאיים. חלקן הומניות וחלקן קשורות לעבודת הקודש, לכוהנים וכיוצא באלו".אביטל: "תרומות לנזקקים".דהאמשה: "תרומות שאדם מנדב מעצמו, מעשרות שחייב לתת. כך אני הייתי מבין את זה".כבל: "השיא של תרומות ומעשרות זה פאה, לקט, שכחה. אבא שלי דתי מאוד עד היום, יש לנו בית כנסת וכולל. צריך לעשר מכל דבר, פרי או ירק. בדרך כלל זה היה בעיקר לעניים".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: הפרשת כמות מסוימת מכל יבול חקלאי המיועד למאכל אדם. בעבר ניתנו לכוהנים, ללויים ולעניים, היום בדרך כלל נקברים או נטמנים בפח.20. מה היא הפרשת חלה? היכן נוהגים לקיים אותה?איתם: "אותו חלק שאנחנו מפרישים מבצק האפייה".כהן: "כשאתה אופה מעל קילו וחצי בערך, אתה חייב להפריש חתיכה קטנה ולשרוף אותה".ריבלין: "כאשר אתה בוצע את החלה אתה לוקח חתיכה אחת ומפריש אותה".אביטל: "זה לא כשמפרישים מהתבואה?".דהאמשה: "עושים חלה של שבת".כבל: "סוג של בציעת חלה. וואללה, כבר לא זוכר את זה".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: הפרשת כמות קטנה (בערך כזית לפי חלק מהמנהגים) מכמות מסוימת של בצק. באופן עקרוני מצוות הפרשת חלה נכללת במצוות התלויות בארץ, אך נקבע כי תישמר גם בחו"ל כדי שלא תישכח.21. מהם כללי טהרת המשפחה (מתי אישה אסורה בקיום יחסי מין)?איתם: "אישה שיש לה מחזור, 14 יום אסורה בביאה. לאחר שבעה נקיים צריכה ללכת למקווה ולטבול ואחר כך מותרת. צריך עוד פירוט?".כהן: "כאשר אישה מקבלת את הזה, שומרת את התקופה, לאחר מכן סופרת שבעה ימים נקיים והולכת למקווה להיטהר".ריבלין: "בזמן הנידה אסור... עד אשר אתה נמצא בימים שאתה יכול להזריע זרע. אלה דברים שאני יודע מהכתב, לא מהפרקטיקה".בראון: "איסור בעילת נידה במשך עשרה ימים. ימי הווסת עד שנפסקת ואז טבילה והיא מותרת בבעילה".אביטל: "שבעה ימים לפני המחזור, שבעה ימים אחרי המחזור".דהאמשה: "בזמן וסת ואחרי לידה עד שמיטהרת אחרי מקווה. אצלנו עד שנפסק הדם, ביום שנפסק מתרחצת וטהורה. אם ביהדות יש משהו אחרי זה, זה בגלל שאתם שיניתם".כבל: "כשבא לה אורח בנשים, זה שבועיים. יש שבועשבוע כמו טבחים. כשאישה בא לה אורח כנשים היא טמאה, אחרי השבוע של הטומאה יש עוד שבוע של התנקות, היטהרות מהטומאה. מרימה דגל אדום. הולכת למקווה, מתקדשת. בכל בית, הדתיים בעיקר, יש את הסימנים המוסכמים: שאומרת 'אני מוכנה לביאה'. דרך אגב זה משהו יפה".אלוני: "נו, בזה הרבנים עוסקים בלי סוף. 1,800 שנה הם עסקו בדיני נידה וממזרות ופתאום הם נעשו מומחים גדולים לדיני מדינה, שיחזרו לעסוק בזה".התשובה המומלצת: איסור קרבה פיזית של האישה ובעלה במשך ימי המחזור (בדרך כלל חמישה ימים עד שבוע) ובמשך עוד שבעה ימים נקיים בהם לא ייראה שום כתם דם. בתום שבעת הימים הנקיים האישה טובלת במקווה ולה ולבעלה מותר "לעשות את זה", כפי שהיה מסביר אמנון כהן.22. שאלה לאישה: אם המנהל בעבודה ירצה לדבר איתך ויבקש לסגור את הדלת, האם זה בסדר?איתם: "לא, איסור ייחוד".כהן: "צריך להשאיר את הדלת פתוחה כדי שלא יגידו כל מיני דברים, זה נקרא ייחוד".ריבלין: "אם את אשת איש אסור לך להתייחד עם אף גבר אחר".בראון: "איסור ייחוד".אביטל: "גם בתור אישה לא דתייה אני מעדיפה שלא, זאת הדרך הטובה ביותר להגיע להטרדות מיניות". דהאמשה: "אסור לו וגם לה להיות לבד ביחד, צריך גורם שלישי".כבל: "אוי ואבוי, זה אסור משום ייחוד".אלוני: "מבחינתי, כן".התשובה המומלצת: לא, יש איסור ייחוד איסור לאישה וגבר זרים להתייחד בחדר אחד עם דלת סגורה.23. שאלה לאישה: אם בחור מציע לך לטייל איתו באוטו, האם זה מותר?איתם: "לבד? רק שניהם? אם זה בעיר גדולה, ביום, אין בעיה. בלילה, במקום שאין בו הרבה אנשים, אסור".כהן: "מפאת מראית עין עדיף לא לעשות, אני לא אומר אסור".ריבלין: "אם הולכים לדבר על דבר תורה אין שום איסור ובלבד שלא תיסעו במקומות שלא רואים אתכם".בראון: "לתפישתי זה עדיין בגדר ייחוד".אביטל: "לפי הדת היהודית ולפי מצוות הרבנים לא".דהאמשה: "אם הוא לבד באוטו אסור לו להציע לה לעלות. אלא אם כן קרובת משפחה שאסורה עליו באיסור מוחלט".כבל: "ודאי שאסור, יש סוג של ייחוד וגם מראית עין, עלול לגרום לאנשים לחשוב שחס וחלילה הם עוברים על דת משה וישראל".אלוני: "אם הוא מוצא חן בעיני".התשובה המומלצת: בכבישים רחוקים מהעין יש בעיית ייחוד והדבר אסור, בכבישים הומים כמעט לכל הדעות פחות נורא. 24. כמה תפילות מתפללים ביום חול ואילו הן?איתם: "שלוש. שחרית, מנחה, ערבית".כהן: "שלוש. שחרית, מנחה, ערבית".ריבלין: שלוש. שחרית, מנחה, מעריב".בראון: שלוש. שחרית, מנחה, ערבית".אביטל: "שחרית, מנחה, מעריב".דהאמשה: "אתם שלוש: שחרית, מנוחה, ערבית, ואנחנו חמש".כבל: "שחרית, מנחה וערבית ויש המקפידים ועושים תפילת ותיקין".אלוני: "נשים משוחררות מ18, משוחררות משחרית, מנחה וממעריב".התשובה המומלצת: שלוש. שחרית, מנחה, ערבית.25. ובשבת, מוסיפים עוד תפילה?איתם: "מוסף".כהן: "מוסף".ריבלין: "מוסף".בראון: "מוסף".אביטל: "נעילה".דהאמשה: "כנראה תפילה אחת נוספת".כבל: "גם שלוש תפילות, מה לעשות".אלוני: "בשבת לא אומרים תפילת 18".התשובה המומלצת: מוסף, נעילה זה ביום כיפור.26. כמה ברכות יש בתפילת עמידה?איתם: "18".כהן: "כתוב 18 אבל הוסיפו עוד אחת, 'למינים ולמלשינים' אז יש 19".ריבלין: "18".בראון: "18".אביטל: "אני לא יודעת".כבל: "18 בוודאי, בגלל זה היא נקראת תפילת 18".אלוני: "הלאה".התשובה המ ומלצת: תפילת העמידה אשר נאמרת בשלוש התפילות היומיות אמנם ידועה בשמה "תפילת 18" אך יש בה 19 ברכות מאז שנתווספה (על פי המסורת התלמודית על ידי שמואל הקטן) הברכה המכוונת נגד המינים והמלשינים: "ולמלשינים אל תהי תקווה וכל המינים כרגע יאבדו".27. מה התפילה הראשונה שבה פותחים את הבוקר כשפוקחים את העיניים?איתם: "מודה אני".כהן: "מודה אני לפניך".ריבלין: "'ברוך שלא עשני אישה'. לא: 'שמע ישראל'".בראון: "'מודה אני'".אביטל: "'מודה אני'".כבל: "'מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהשארת בי נשמתי'".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי, בחמלה רבה אמונתך", נאמרת מיד עם פקיחת העיניים בבוקר, כאות תודה לבורא על שהחזיר את הנשמה.28. מה משמעותו של הפסוק "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד"?איתם: "המשמעות היא שהעולם כולו עולם אחד וריבונו של עולם נמצא בכל מקום, רואה הכל ושומע הכל".כהן: "שמע, ראשי תיבות שחרית, מנחה, ערבית. זה הסמל העיקרי של עם ישראל בינו ובין בוראו. כשהייתי בעזה ונתקעתי אמרתי 'שמע ישראל'".ריבלין: "ייחודו של האל וחוסר גשמיותו".בראון: "קבלת עול מלכות שמים והדגשת ייחודו של הקב"ה כבורא עולם ואחראי לכל מעשי הבריאה".אביטל: "יכול להיות שזו פרשנות שלי, אני חושבת שזאת הדרך הכי מזוקקת ותמציתית ליחס שבין האדם לבוראו".דהאמשה: "מה ההמשך של 'שמע ישראל'? 'שפוך חמתך על הגויים', לא?".כבל: "כשאתה שם את היד ועוצם עיניים זו תחינה לקב"ה לפתוח שערי שמים לתפילותינו, שאנחנו מכירים בכוחו ובגדולתו".אלוני: "תמצא את זה בספר 'דברים'".התשובה המומלצת: "שמע ישראל השם אלוקינו (אל תגידו "אלוהינו") השם אחד", זהו הפסוק המרכזי המבטא את האמונה היהודית ומשמעותו הצהרת אמונה באלוהי ישראל ובייחודו בכך שהוא האל היחידי אשר שולט גם באלו שאינם מאמינים בו.29. באילו ימים קוראים בתורה?איתם: "שני, חמישי ושבת".כהן: "שני, וחמישי ושבת".ריבלין: "שני, חמישי ושבת".בראון: "שני, חמישי ושבת".אביטל: "שבת".דהאמשה: "כל הימים צריך לקרוא בה. שני וחמישי? אצלנו בימים אלו השכר על המצוות גדול יותר".כבל: "שני, חמישי ושבת".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: שני, חמישי ושבת.30 . במשך כמה זמן מסיימים סבב קריאת התורה? מתי מתחילים ומתי מסיימים?איתם: "שנה, 50 שבתות. משמחת תורה".כהן: "שנה. בראשית מתחיל אחרי שמחת תורה, ומסיימים בשמחת תורה הבאה".ריבלין: "הסבב הוא שנתי, מתחיל ונגמר בשמחת תורה".בראון: שנה, 52 שבועות. מסיימים בשמחת תורה".אביטל: "אני יודעת שמתחילים בראש השנה, אני כבר לא זוכרת בכמה זמן גומרים".כבל: "שנה, מתחילים בשמחת תורה ומסיימים בסוכות".אלוני: "הלאה, הלאה, הלאה".התשובה המומלצת: שנה. מסיימים בשמחת תורה ומיד בשבת שאחריה מתחילים עם קריאת פרשת "בראשית", סבב חדש של קריאת 54 פרשות התורה ב50 עד 54 שבתות, תלוי אם יש שנה מעוברת.31. כמה ספרים יש בתנ"ך?איתם: "22? 24? 24. שאלה מכשילה".כהן: "לא יכול להגיד, בערך 12, 15, משהו כזה".ריבלין: "אף פעם לא נתתי לעצמי דין וחשבון אבל אני יכול לומר את כולם: חמישה חומשי תורה, יהושע, שופטים, שמואל א' וב', מלכים א' וב', ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר (אני יכול לקרוא בשמות כולם, גם את שמות כל השופטים אני יכול להגיד), תהילים, משלי, שיר השירים, רות, איכה, קוהלת, אסתר, ד ניאל, עזרא, נחמיה, דברי הימים א' וב'. ויש את ספרי המכבים שהם חיצוניים.בראון: "לא יודע להגיד את המספר".אביטל: "36. די, מספיק עם המבחנים. אני לא יודעת עד כמה המידע הזה חשוב ורלוונטי לאנשים כדי להתגייר ובעיקר כדי להפוך לאזרחי מדינת ישראל".דהאמשה: "חמישה חומשי תורה, עם הנביאים נהיה שבע? אני לא יודע".כבל: "לא זוכר. הימור: בערך 30".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: 24.32. מה פרשת השבוע שעבר?איתם: "רק שנייה, פרשת בלק".כהן: "בלק".ריבלין: "בשבת שעברה לא הייתי בבית כנסת, החמצתי".בראון: "בלק".אביטל: "אוי, תעשה לי טובה, בוא נדלג".דהאמשה: "לא יודע, פרשת להרוס בתים של פלשתינים אולי?".כבל: "בלק".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: פנחס. הנשאלים נשאלו בשבוע שעבר והשיבו נכון: פרשת בלק. שאלה כמעט ודאית, כל גר לפני מבחן צריך להתכונן לאפשרות שיישאל על פרשת השבוע הקרוב ועל פרשת השבוע שעבר.33. כמה זמן מחכים בין בשר לחלב ובין חלב לבשר? מה ההיגיון?איתם: "בין בשר לחלב שש שעות, בין חלב לבשר 20 דקות".כהן: "בין חלב לבשר חצי שעה, בין ב שר לחלב שש שעות. כי בשר קשה לעיכול ונתקע בין השיניים".ריבלין: "בין בשר לחלב שש שעות ובין חלב לבשר מנהג ירושלים היה שעה או שעתיים, למרות שבעצם צריך רק לשטוף את הפה".בראון: "יש כמה גרסאות. בין בשר לחלב שש שעות בין חלב לבשר מחצית הזמן. מה לא? לא מקבל את זה. גרסא דינקותא של הסבא שלי לשהות שלוש שעות בין חלב לבשר".אביטל: "בין בשר לחלב שש שעות, בין חלב לבשר ממש לא יודעת".דהאמשה: "חמש שעות נדמה לי. בהתחלה היה מותר ליהודים לאכול בשר וחלב ביחד, אבל הם התחכמו ואמרו 'זה אסור'. אז אלוהים אישר את זה ואמר 'אתם מצרים לעצמכם' אז שיהיה צר לכם".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: בין בשר לחלב שש שעות (יש המסתפקים בשלוש שעות, יוצאי הולנד, חובבי הגבינות, נוהגים להמתין שעה בלבד). בין חלב לבשר אין צורך להמתין ומסתפקים בשטיפת הפה או בהמתנה קצרה, כפי שהסבירו חלק מהנשאלים. ההיגיון: בשר מתעכל יותר לאט, לכן אחרי גבינה צהובה נוהגים להמתין בכל זאת משך זמן ארוך עד שש שעות.34. מניין יודעים שתפילין צריכות להיות שחורות ולא אדומות?איתם: "הלכה למשה מסיני".כהן: "לא יודע". ריבלין: "אין לי מושג, אני יודע מה זה פרה אדומה ומה זה שעיר לעזאזל".בראון: "לא יודע".אביטל: "ממש אני לא חייבת להתייחס, ולמה אנשים לובשים את הבגדים השחורים שלבשו בגטו? באמת, זה עניין דתי? בזה נמדדת היהדות שלי. אני נכנסת לגיבושון של גן הילדים של מפלגת העבודה" (ממהרת, נשאלה רק חלק מהשאלות הבאות).כבל: "כי הם שחורות, וואללה לא זוכר".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: גם השאלה הזו נועדה אך ורק כדי לוודא שהגר הפוטנציאלי מבין שיש תורה שבכתב ויש תורה שבעל פה וכי הוא מחויב לשתיהן באותה מידה. התשובה צריכה להיות שהדברים ידועים מהתורה שבעל פה, שכזכור ניתנה בסיני ביחד עם התורה שבכתב. תשובת אפי איתם, "הלכה למשה מסיני", טובה לכל השאלות מסגנון זה. בגמרא מסופר על משה רבנו שכשעלה לשמים הקב"ה הושיב אותו בסוף בית המדרש של רבי עקיבא. שמע משה רבנו את רבי עקיבא דורש על התורה שהוא הוריד ותשש כוחו כי לא הבין שום דבר. רק כששמע את רבי עקיבא עונה לתלמידיו ששאלו אותו "מניין לך?" את התשובה "הלכה למשה מסיני", נרגע משה רבנו.35. היכן יש לקבוע מזוזה ומי יכול לקבוע אותה?איתם: "בצד ימ ין של הפתח, בגובה לא זוכר בדיוק. יכול לקבוע כל מי שמחויב במצווה. נשים קובעות? אף פעם לא ראינו אישה קובעת מזוזה".כהן: "בכניסה מצד ימין, שלוש טפחות בערך מלמעלה כל אחד יכול לקבוע מזוזה, גם אישה".ריבלין: "בפתח, בצד ימין, בגובה הראש אני יודע. כל אחד יכול לקבוע מזוזה. הנשים לא, עדיין לא הגיעו למצב שיכולות לקבוע מזוזה וזה הצער, זה אשמה. זה חכמים בהחלט יכלו לתקן".בראון: "בערך בשני שליש, מצד ימין מכיוון הכניסה. לקבוע יכול כל אחד גבר".אביטל: "הרבנות בארץ רצחה את הרוחניות שבדת. ההתעסקות בפרטים הטכניים. כמה פעמים ואיך? איזה צבע? שוכחים שמטרת הדת לא פרטים טכניים אלא רוחניות".כבל: "בצד ימין של הדלת כשנכנס, בשליש האחרון. יכול לקבוע כל אחד שהוא בר מצווה. נשים? לא יכולות".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: בצד ימין של הדלת, בשליש העליון. יכול לקבוע אותה כל יהודי, גם נשים. תעיד על כך הגברת מרים פיירברג, ראש עיריית נתניה, שהרב עובדיה יוסף אישר לה לא מזמן לקבוע מזוזה במוסד חינוכי בעיר.36. באיזה חג קוראים את מגילת רות?איתם: "שבועות".כהן: "תשעה באב". ריבלין: "שבועות".בראון: "שבועות".דהאמשה: "פורים?".כבל: "שבועות".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: שבועות. סביר ששאלות דומות יישאלו בסמיכות לחגים אחרים. מומלץ ללמוד את מנהגי החג הקרובים למועד הדיון ובכלל זה את מועדי קריאת חמש המגילות: שיר השירים פסח , רות שבועות, איכה תשעה באב, קוהלת סוכות, אסתר פורים.37. למה משתמשים בשתי חלות בשבת?איתם: "נגד 'שמור וזכור', יש עוד הרבה סיבות".כהן: "כתוב: 'שמור וזכור'".ריבלין: "זכר למן".בראון: "כי בני ישראל, כשקיבלו את המן במדבר, לא ירד בשבת מן וקיבלו ביום שישי לחם משנה".דהאמשה: "לא יודע. אחד לגבר, אחד לאישה אולי? לא, אין שוויון אצל היהודים בין גברים לנשים, זה אני יודע".כבל: "לא יודע, אף פעם לא ידעתי את זה".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: יש מבחר תשובות, "זכור ושמור", סימן לשפע וגם זכר לשתי מנות המן שקיבלו בני ישראל במדבר סיני, בימי שישי, כדי שלא ילקטו בשבת.38. מה מברכים על הדלקת נרות שבת?איתם: "את הברכה אומרות הנשים, אני לא זוכר בעל פה. כנראה להדליק נר של שבת".כהן: " להדליק נר של שבת קודש".ריבלין: "אני אף פעם לא בירכתי על הדלקת נרות שבת וחשבתי שזה סוד כי הנשים מכסות את פניהן כשהן מברכות, אבל ודאי מברכות על הדלקת נרות ועל קדושת השבת".בראון: "להדליק נר של שבת".כבל: "להדליק נרות שבת".אלוני: "הלאה. זה הכל פולחן. יש שם משהו מוסרי?".התשובה המומלצת: הטעויות של הגברים לא צריכות להטריד אותם. זו שאלה שרק נשים תישאלנה. הברכה בכל מקרה היא: "ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת". גברים נשאלים שאלות כמו כמה פעמים עושים קידוש בשבת (פעמיים) ומה ההבדל בין הבדלה במוצאי שבת ובין הבדלה במוצאי חג (במוצאי חג לא מברכים על האש ועל הבשמים).39. בחגים, איזה עוד ברכה מברכים על הדלקת נרות?איתם: "שהחיינו".כהן: "יש נוהגים להגיד שהחיינו ויש נוהגים שהבעלים מוציאים בקידוש".ריבלין: "אין לי מושג".בראון: "שהחיינו".כבל: "שהחיינו".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: ברכת "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".40. איזה מצוות יש בפורים שקשורות לגמילות חסדים?איתם: "משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים".כהן: "מתנות לאביונים ומשלוח מנות".ריבלין: "משלוח מנות ומתן דמי פורים".בראון: "מתנות לאביונים ומשלוח מנות".דהאמשה: "לא יודע".כבל: "משלוח מנות ומתן בסתר לאביונים".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: משלוח מנות ומתנות לאביונים.41. גמילות חסדים עושים בגלל תחושה מוסרית או בגלל שזו מצווה?איתם: "המוסר האנושי יצוק בכלים של מצוות".כהן: "זה קודם כל מוסרי וגם מצווה. אבל בעם ישראל זה מוסרי יותר".ריבלין: "זה מוסר ומצווה יחד, המובן מאליו חשבו שצריך להיאמר. כמו שצריך לומר בכנסת שאסור להצביע פעמיים".בראון: "זו מצווה".אביטל: "הדתיים עושים בגלל שזאת מצווה ואני עושה בגלל מחויבות מוסרית. אבל בסך הכל אם היהדות מחנכת לעשות את זה, זה דבר יפה וחינוכי".דהאמשה: "לכאורה, גם זה וגם זה".כבל: "גם וגם".אלוני: "תמיד מפני שזו מצווה כי אצלנו כל העושה מצווה מקבל שכר בעולם הזה או בעולם הבא, שום דבר לא עושים בחינם".התשובה המומלצת: הדגישו את מחויבותכם לקיום הציווי האלוהי. תשובה שתתמקד בעניין המוסרי היא לא ממש נכונה. באחד הדיונים נשאלה גיורת מיועדת מהי המצווה שהיא הכי אוהבת והשיבה: לעזור לזקנים. זו לא תשובה שאינה נכונה אבל עדיף לנקוב במצווה יהודית מובהקת כאהובה עליכם ביותר, אם לא לפדות פטר חמור אז לפחות להדליק נרות שבת או לצום בי"ז בתמוז.42. ציין את רשימת הצומות היהודיים לאורך השנה.איתם: "צום גדליה, יום כיפור, עשרה בטבת, תענית אסתר, י"ז בתמוז, תשעה באב".כהן: "17 בתמוז, תשעה באב, עשרה בטבת, כיפור, צום גדליה".ריבלין: "בתשרי צום גדליה, אחר כך יום כיפור, י' בטבת, באדר תענית אסתר, י"ז תמוז, תשעה באב".בראון: גם מדאורייתא וגם מדרבנן? יום כיפור, צום גדליהו, עשרה בטבת, תענית אסתר, ערב פסח צמים הבכורות, י"ז בתמוז, תשעה באב".דהאמשה: "יום כיפור, זה הצום היחידי של היהודים".כבל: "צום גדליה בןאחיקם, עשרה בטבת, 17 בתמוז, תשעה באב, יום כיפור. פעם הייתי צם את כולם, היום אוכל לשובעה, חוץ מיום הכיפורים אם יש אלוהים, הרווחתי. אם אין, עשיתי דיאטה".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: ששת הצומות הם יום כיפור, תענית אסתר וארבעת צומות החורבן: עשרה בטבת, י"ז בתמוז, תשעה באב וצום גדליה. היה כבר מי שנשאל אילו צומות נוספים ארוכים כמו יום כיפור ואורכים כיממה. התשובה היא תשעה באב. יתר הצומות הם צומות יומיים שמתחילים בבוקר, עם עלות השחר, עוד לפני הנץ החמה, ומסתיימים לאחר השקיעה, עם צאת הכוכבים.43. ציין את רשימת החגים היהודיים לאורך השנה.איתם: "ראש השנה, כיפור, סוכות, שמחת תורה, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, יום העצמאות, יום ירושלים, שבועות".כהן: "ראש השנה, כיפור, סוכות, שמחת תורה, חנוכה, ט"ו בשבט נכנס? פורים, פסח, ל"ג בעומר, שבועות. מה מה עם יום העצמאות? אני חוגג אותה, למה לא? זה לא על ידי הרבנים שלנו, לא חג יהודי, זה חג לאומי של עם ישראל".ריבלין: "יש לי עוד שלוש דקות, אני צריך לדבר עכשיו באודיטוריום".בראון: "ראש השנה, כיפור, סוכות, שמחת תורה, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, יום העצמאות, שבועות".דהאמשה: "פסח, סוכות, כיפורים, שבועות, חנוכה".כבל: "ראש השנה, כיפור, סוכות, שמחת תורה, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, יום העצמאות, שבועות".אלוני: "כל ילד בגן יודע את זה".התשובה המומלצת: עיינו בתשובת אפי איתם, אם תשכחו את יום העצמאות ויום ירושלים לא נורא, לא רק אמנון כהן מבולבל באשר לשאלה האם הם נכללים ברשימת החגים היהודיים. ייתכן שתישאלו גם למשל כמה ימים יש בכל אחד מהחגים הבאים: סוכות (שבעה ועוד אחד: שמיני עצרת, שמחת תורה), פסח (שבעה), שבועות (אחד), חנוכה (שמונה).44. כמה בתי מקדש היו ומי החריבו אותם?איתם: "הראשון הוחרב על ידי נבוכדנאצר מלך בבל, את השני החריב טיטוס הקיסר הרומאי".כהן: "שני בתי מקדש היו, הרומאים החריבו אותם".ריבלין: "היו שני בתי מקדש, החריבו אותם אחד סנחריב ואחד טיטוס".בראון: "שניים, הרומאים והיוונים".אביטל: "שניים, הראשון היה הפרסים, השני הרומאים. לא זוכרת את שמות המחריבים".דהאמשה: "היה בית מקדש אחד שהחריב נבוכדנאצר והשני החריב אותו הורדוס הרומני או טיטוס. לגבי זה (בית המקדש השני) יש חילוקי דעות אם הוא היה, לא ניכנס לזה".כבל: "שניים, הראשון נבוכדנאצר והשני הרומאים נדמה לי אספסיאנוס".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: את בית המקדש הראשון החריב נבוכדנאצר מלך בבל (בשנת 586 לפני הספירה), את השני טיטוס קיסר רומי. אל תגידו: היוונים, הם לא החריבו בית מקדש.45. כמה שנים עברו מאז חורבן בית שני?איתם: "מ70 לפני הספירה? לא, מ70 אחרי הספירה 1933".כהן: "1938, 1937".ריבלין: "143. כמה זמן עבר? 1,860 שנה".בראון: "רגע, 70 לפני הספירה או אחרי? לא, בית ראשון היה 70 לפני הספירה".אביטל: "586".כבל: "2,000 ומשהו".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: 1933 מאז חורבן הבית בשנת 70 לספירה, או 1935 על פי גרסה מסורתית הרווחת בקרב חלק מהחרדים ואשר גורסת כי בית המקדש נחרב שנתיים קודם. עם זאת, כל מי שיענה "בערך 2000 שנה" תשובתו תיחשב לראויה. זקנים אתיופים, שיענו מתוך אמונה תמימה כי בית המקדש קיים היום, ניצב בירושלים והכוהנים והלויים מקריבים בו קורבנות, לא ייפסלו.46. השלם את המשפט: "לכה דודי לקראת כלה...".איתם: "פני שבת נקבלה".כהן: "פני שבת נקבלה".ריבלין: "פני שבת נקבלה".בראון: "פני שבת נקבלה".כבל: "פני שבת נקבלה".אלוני: "פני שבת נקבלה".התשובה המומלצת: "פני שבת נקבלה". חשוב לדעת, מי שהיה פעמייםשלוש בערב שבת בבית כנסת אמור לזכור.47. השלם את המשפט: "פותח את ידך...".איתם: "ומשביע לכל חי רצון" .כהן: "ומשביע לכל חי רצון, עכשיו, רגע, תשעה באב 1934 (שנים מאז חורבן בית שני), נזכרתי כי אני חזן בבית כנסת ואני אומר את זה".ריבלין: "לא יודע".בראון: "ונותן לרעב לחמו".כבל: "ומשביע לכל חי רצון".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: "ומשביע לכל חי רצון". אם אתם לא יודעים נחשו, רוני בראון, שהימר על "ונותן לרעב לחמו", היה זוכה לחיוך של חיבה מהדיינים, אלוני לא. חשוב להשתדל להפגין ידע גם אם הוא לא ממש קשור. אפילו אם ייצא לכם משהו טיפשי, לא נורא, אף אחד לא יקרא על זה בעיתון. יותר מדיין אחד הסביר בשבוע שעבר: "היהדות לא נועדה רק לאנשים חכמים, אנחנו מגיירים גם טיפשים".48. איפה חי הרמב"ם?איתם: "רוב זמנו במצרים, היה גם בארץ ישראל".כהן: "במצרים".ריבלין: "מצרים".בראון: "בספרד".דהאמשה: "במצרים".כבל: "בספרד".אלוני: "הלאה".התשובה המומלצת: ספרד, מרוקו, ארץ ישראל, מצרים.49. אם היהודים כל כך טובים, למה יש אנטישמיות?איתם: "זאת הסיבה. בקהילות היהודיות במשך כל הדורות היתה מוסריות עמוקה שעוררה הרבה אנטגוניזם, הרבה שנאה. הסיבה הש נייה היא הנצרות יש הרבה ילדים שמתעוררים בבוקר כשמולם תמונה של אשם צלוב עם מסמרים בידיים ועם דם מטפטף. כשהם שואלים למה הוא סובל עונים להם שזה בגלל שהיהודים בגדו בו".כהן: "אנחנו קופצים בראש בכל העולם, כי יהודים מוכשרים. מקנאים בהם. מי שמוכשר תמיד יש שנאה וקנאה. והם המוצלחים בטיב האדם ולכן אנו מעל כל העמים. אנחנו הטובים, אבל בגלל זה לא אוהבים אותנו".ריבלין: "בגלל שהם כל כך טובים".בראון: "כי יש והיו בין היהודים מספיק כאלה שלא מנעו את האנטישמיות לחלוטין".אביטל: "חלק מהבעיה נובעת מכך שהיהדות במשך הרבה זמן סגרה את עצמה ולא נתנה אפשרות להכיר אותה. זה אגב קורה גם היום במקומות שבהם היהודים רק נפגשים ביניהם וזה נראה כמו מועדון אקסלוסיבי שאנשים אחרים לא מספיק טובים אליו. זה גורם ללא מעט שנאה וקנאה. השנאה ליהודים במקומות שונים נובעת בגלל דבר והיפוכו. זה מתחיל מזה שהכנסייה שלטה וניסתה להטיל דת אחת הומוגנית וזה שאנחנו מואשמים בהריגתו של ישו מוסיף".דהאמשה: "אין תגובה".כבל: "כתוצאה מההתבדלות של היהודים וחוסר הרצון שלהם להשתלב במרחב ולהיות עם ככל העמים".אלוני: "מפני שהם לא כל כך טובים".התשובה המומלצת: ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) השיב בציניות כי לדעתו התשובה הנכונה היא: "הבעיה אצל האחרים, לא אצלנו". זו תשובה מצוינת, פתחו אותה. כי עם ישראל עם נבחר, כי הגויים מקנאים וכדומה. אפשר לצטט את חוק הטבע, שמיוחס לרבי שמעון בריוחאי: "הלכה היא, בידוע שעשיו שונא ליעקב" או את הפרשנות על פיה השם "סיני" נובע מכך שיחד עם התורה ירדה גם שנאה לעם ישראל.50. האם אתה מוכן להצהיר את ההצהרה הבאה: "אני מקבל על עצמי להיות בן נאמן לעם ישראל, לשמור ולקיים את כל מצוות התורה ואת כל מצוות החכמים ואת כל המנהגים הכשרים של עם ישראל ואני מאמין בה' אחד".איתם: "אמן".כהן: "כן, בטח".ריבלין: "אני מאמין בה' אחד, יחד עם זה אני לא מחויב בכל הדברים האלה כי נולדתי יהודי ואני פטור מהם".בראון: החלק הראשון, כן בלא היסוס ובלא סייג. כנ"ל גם לגבי הסיומת 'אני מאמין בהשם אחד'. בקשר להתחייבות לשמור את כל המצוות, הלוואי שהייתי יכול לעמוד בהתחייבות כזו".אביטל: "לא, אני לא מוכנה. אני בת נאמנה של עם ישראל, התנסיתי בילדותי בשואה ועברו עלי לא מעט דברים ושמרתי על יהדותי. אני מרגישה בת נאמנה לעם ישראל בלי לקיים את המצוות וללכת בצורה עיוורת אחרי הרבנים".דהאמשה: "מי שרוצה להיות יהודי, גם אם לא יאמר את זה זה ברור מאליו".כבל: "מוכן להיות בן נאמן לעם ישראל, מקבל את 'ואני מאמין בהשם אחד' אבל רוצה להתווכח על 'לקיים את כל מצוות התורה'".אלוני: "זה קשקוש שמתאים למדינה פשיסטית או תאוקרטית. אני מצהירה נאמנות למדינה שלי ברוח הכרזת העצמאות ובכלל אזרח לא צריך להצהיר על נאמנות, הוא צריך להיות שומר חוק".התשובה המומלצת: זו השאלה החשובה ביותר, אסור לטעות בה. גם אם תצהירו כי אתם מתכוונים לשמור את כל המצוות האפשריות כולל "שילוח הקן", אבל מסתייגים ממצוות שעטנז למשל, בית הדין יפסול אתכם. לכן, גם אם אתם מתכוונים לחיות לאחר הגיור כיהודים חילונים ישראלים הנאמנים לעמם ולמולדתם, כמו רוב היהודים בישראל, בית הדין לא צריך לדעת מזה, אולי אפילו לא רוצה. גם אם עניתם על כל התשובות בצורה נכונה, תשובה שלילית בשאלה זו ואי רצון להתחייב בפני בית הדין לקיים אורח חיים דתי אורתודוקסי יגרמו בהכרח לפסילתכם ולאי קבלתכם לעם ישראל. מאידך, גם אם הפגנתם רמת ידע נמו כה אך הצלחתם לשכנע את הדיינים כי בכוונתכם לשמור תורה ומצוות ולהפוך ליהודים אורתודוקסים טובים גיור תגוירו עמנו עמכם ואלוהינו אלוהיכם.sofash@maariv.co.il |  |  |  |  |
|
|  | |