 | |  | תחנה אחרונה |  |
|  |  | תחנת הרכבת סובלת מפגיעות של ונדליסטים |  |
|  |  | |  |  | תחנת הרכבת הנטושה בעיר סובלת בתקופה האחרונה מוונדליזם קשה, שמאיים למוטט את המבנה ההיסטורי. ברכבת ישראל, הבעלים של התחנה, מודעים למצב ולדבריהם עושים כל שביכולתם כדי לשמור על התחנה, אך ללא הצלחה.ד"ר אביתר רייטר, היסטוריון ואדריכל, המשמש גם כיו"ר החוג של חובבי הרכבת בישראל, עוקב בדאגה אחרי ההתדרדרות במצב המבנה. "מדובר באתר היסטורי מיוחד במינו, שנבנה בשנת ,1891 וכואב הלב לראות את ההרס הנורא", אומר רייטר. סימני ההרס במקום אכן קשים מאוד: שריפות, גרפיטי, קונדומים, מזרקים ובקבוקונים ששימשו לסמים פזורים על רצפת אולם הכניסה. לוחות העץ הייחודיים של החלונות והדלתות נעקרו ושימשו להבערת מדורות. בגג הרעפים נפערו חורים גדולים, קורות העץ רקובות עד היסוד וקורות המתכת מעלות חלודה ומאיימות להתמוטט ולמוטט את הגג על הקומה העליונה. גם כיתוביות התחנה המקוריות, שנבנו בשנת 1892 בשלוש שפות (אנגלית, עברית וערבית), רעועות ומתפוררות וגם הן, לדברי רייטר, פריט מקורי וייחודי לתחנה הוותיקה. "אם ההזנחה תימשך, יצטרכו להרוס את המבנה כי הוא יהיה מסוכן ולא ניתן יהיה להציל אותו, ולאף אחד לא אכפת" , זועם רייטר, שניסה להזעיק כמה גופים ללא תוצאה עד כה. רייטר מדגיש שמדובר במבנה מיוחד שלמעשה, אחרי ההזנחה וההרס של התחנה ביפו (שהוכרזה מבנה מסוכן והכניסה אליו נאסרה), נותר האחרון מסוגו בישראל. עוד נהרס ציור על קיר האבן של אולם הכניסה שנעשה בתחילת שנות השישים והחל באחרונה להתפורר. רייטר קורא לאטום מידית את כל הכניסות למבנה התחנה ולהתחיל מיד בשיפוץ ובשימור כדי להציל את התחנה "לפני שיהיה מאוחר מדיי". לדבריו, הוא איתר פריצות מארבעה כיוונים: דלת פחי האשפה מול תאטרון החאן, שער הכניסה הגדול שמתחת למבנה המדפיס הממשלתי, מכיוון המסילה מדרך בית לחם וכן מהכניסה הראשית, שם נגרם נזק עצום ואולי בלתי הפיך לשער העץ הייחודי. רייטר הציע להפעיל סיורים של ניידות משותפות לעירייה ולמשטרה או כל אמצעי אחר כדי למנוע חדירת נרקומנים וזונות, המאכלסים את המבנה בשעות הלילה. רייטר מציע שאחרי שתושלם מלאכת ההצלה והשימור יהפוך המבנה למוזיאון לתולדות הרכבת או כל פעילות תרבותית דומה. "הכי חשוב זה מהר מהר להציל את המצב, בעיקר את הגג, לפני בוא הגשמים ולמנוע הרס בלתי הפיך", סיכם רייטר.דובר הרכבת, בני נאו ר, מסר כי ברכבת ישראל מודעים למצב וכי נעשו ועדיין נעשים מאמצים כבירים להציל את המבנה מחדירת ונדליסטים. נאור הבהיר כי רכבת ישראל מפעילה במקום סיורים ואטמה בעבר כניסות פרוצות. נאור הוסיף כי רכבת ישראל מתכוונת לשפץ את המבנה ממילא לקראת חידוש הפעלת הרכבת לעיר. מהעירייה נמסר בתגובה שמבנה התחנה בבעלות רכבת ישראל ובאחריותה. |  |  |  |  |
|
|  | |