הפנתרים השחורים, 1971
המרד הצליח, המורדים נעלמו
רוביק רוזנטל
26/05/04
במאי 71' פרצה תנועת מחאה חדשה ומפתיעה: תנועת מרי של צעירים בני עדות המזרח, רובם הגיעו כילדים קטנים עם הוריהם בראשית שנות ה­50', או מאוחר יותר עם העלייה הגדולה ממרוקו ועברו את תלאות המעברות, עיירות הפיתוח ושכונות הפריפריה בערים שבהם התמסדה הנחיתות הכלכלית והחברתית של המזרחיים. בבת אחת נשמע קול של קבוצה שעתידה להיות המאתגרת הגדולה של ההגמוניה העילית השלטת בישראל, שהיתה אשכנזית, חילונית, סוציאל­דמוקרטית מבחינת מקורותיה האידיאולוגיים, אבל ידעה לשמור בחבילה אחת את ההסתדרות, המוסדות של "ארץ ישראל העובדת" וההון הגדול.הפנתרים השחורים הושפעו מתנועות מחאה שחורות בארצות הברית ומהן גם קיבלו את שמם. הם גם לא היו הראשונים. כבר ב­1958 התפרצה הבעירה הראשונה שבראשה עמד דוד בן הרוש, במה שקרוי "מרד ואדי סאליב". ואדי סאליב נתפס כמרד של ייאוש ודוכא מהר, ובן הרוש נשכח. הפנתרים של שנות השבעים היו חריפים ונחושים יותר, והיו קשובים להם יותר.מי שלא הקשיבה היתה גולדה מאיר, אשה שהצליחה שוב ושוב להוציא שם רע למפא"יניקים ולמנהיגות הנשית גם יחד. לא היו לה כלים להבין אותם ולא תבונה להגיב ב במאי 71' פרצה תנועת מחאה חדשה ומפתיעה: תנועת מרי של צעירים בני עדות המזרח, רובם הגיעו כילדים קטנים עם הוריהם בראשית שנות ה­50', או מאוחר יותר עם העלייה הגדולה ממרוקו ועברו את תלאות המעברות, עיירות הפיתוח ושכונות הפריפריה בערים שבהם התמסדה הנחיתות הכלכלית והחברתית של המזרחיים. בבת אחת נשמע קול של קבוצה שעתידה להיות המאתגרת הגדולה של ההגמוניה העילית השלטת בישראל, שהיתה אשכנזית, חילונית, סוציאל­דמוקרטית מבחינת מקורותיה האידיאולוגיים, אבל ידעה לשמור בחבילה אחת את ההסתדרות, המוסדות של "ארץ ישראל העובדת" וההון הגדול.הפנתרים השחורים הושפעו מתנועות מחאה שחורות בארצות הברית ומהן גם קיבלו את שמם. הם גם לא היו הראשונים. כבר ב­1958 התפרצה הבעירה הראשונה שבראשה עמד דוד בן הרוש, במה שקרוי "מרד ואדי סאליב". ואדי סאליב נתפס כמרד של ייאוש ודוכא מהר, ובן הרוש נשכח. הפנתרים של שנות השבעים היו חריפים ונחושים יותר, והיו קשובים להם יותר.מי שלא הקשיבה היתה גולדה מאיר, אשה שהצליחה שוב ושוב להוציא שם רע למפא"יניקים ולמנהיגות הנשית גם יחד. לא היו לה כלים להבין אותם ולא תבונה להגיב ב דרך שתקרב אותם אליה. היא הקצינה את העיוורון המפא"יניקי לבעיה המזרחית במקום למתן אותה, והאמירה "הם לא נחמדים" הפכה סמל מילולי לאטימות עמוקה הרבה יותר.הפנתרים היו מבשרי ההתעוררות המזרחית הגדולה, והם הצליחו בכך קודם כל מפני שיצאו בשם עניין צודק. ייתכן שלבעירה שהבעירו שפכו שנאה רבה יותר ממה שהגיע לאבות המייסדים שנגדם יצאו, אולי הכוונות לא היו רעות כל כך, אבל האטימות היתה רבה, והעובדות היו רשומות בכל מקום: הפער החברתי­כלכלי עובר בקו האתני שבין יוצאי עדות המזרח ליוצאי אשכנז וממשיכיהם.אחר כך הפכו הפנתרים לפוליטיקאים או שנעלמו מהבמה. הפוליטיקה כמו הפוליטיקה שחקה אותם, ותפקידם ההיסטורי תם. צ'רלי ביטון עשה קריירה ברק"ח, אבל לא היכה שם שורש. סעדיה מרציאנו הפך פוליטיקאי בינוני מהשורה השנייה. המרד המזרחי לעומת זאת לא מת, אבל הוא חיפש צורות חדשות. רוב המזרחיים בחרו שלא להילחם בעילית השלטת, אלא להתברג ולצמוח בתוכה. רבים פילסו דרך בכלכלה ובחברה והשתלבו. חלקם בחרו בדרך פוליטית נוסח דוד לוי, מעין פנתר שחור שהלך עם השנים ואיבד את דרכו בג'ונגל. אהרון אבו חצירא סימן את הדרך למפלגות מז דרך שתקרב אותם אליה. היא הקצינה את העיוורון המפא"יניקי לבעיה המזרחית במקום למתן אותה, והאמירה "הם לא נחמדים" הפכה סמל מילולי לאטימות עמוקה הרבה יותר.הפנתרים היו מבשרי ההתעוררות המזרחית הגדולה, והם הצליחו בכך קודם כל מפני שיצאו בשם עניין צודק. ייתכן שלבעירה שהבעירו שפכו שנאה רבה יותר ממה שהגיע לאבות המייסדים שנגדם יצאו, אולי הכוונות לא היו רעות כל כך, אבל האטימות היתה רבה, והעובדות היו רשומות בכל מקום: הפער החברתי­כלכלי עובר בקו האתני שבין יוצאי עדות המזרח ליוצאי אשכנז וממשיכיהם.אחר כך הפכו הפנתרים לפוליטיקאים או שנעלמו מהבמה. הפוליטיקה כמו הפוליטיקה שחקה אותם, ותפקידם ההיסטורי תם. צ'רלי ביטון עשה קריירה ברק"ח, אבל לא היכה שם שורש. סעדיה מרציאנו הפך פוליטיקאי בינוני מהשורה השנייה. המרד המזרחי לעומת זאת לא מת, אבל הוא חיפש צורות חדשות. רוב המזרחיים בחרו שלא להילחם בעילית השלטת, אלא להתברג ולצמוח בתוכה. רבים פילסו דרך בכלכלה ובחברה והשתלבו. חלקם בחרו בדרך פוליטית נוסח דוד לוי, מעין פנתר שחור שהלך עם השנים ואיבד את דרכו בג'ונגל. אהרון אבו חצירא סימן את הדרך למפלגות מז רחיות המרימות גם את הדגל הדתי, אבל לא הצליח להמריא גם עקב אישיותו וגם כי נדרש זמן להבשלה. את הפנתרים השחורים ירשה כעבור למעלה מעשר שנים תנועה מיוחדת במינה, ששילבה גאווה וזהות מזרחית מובהקת עם בסיס תרבותי חרדי­מסורתי, ועם מנהיג דתי ומנהיג פוליטי כריזמטיים. רק השילוב הזה על כל מרכיביו יצר, לטוב ולרע, כוח פוליטי מזרחי רב השפעה.נכון להיום חי הציבור המזרחי בישראל בכמה ערוצים. בצמרת הישראלית התברגו מזרחיים רבים, הרמטכ"ל ושר הביטחון ומזכ"ל העבודה ושר האוצר ושר המשפטים ועוד רבים. הם יושבים בצמרת התקשורת והכלכלה, התרבות והבנקאות. הפריפריה לעומת זאת היא עדיין מזרחית, והקו האתני החוצה את המערכת הכלכלית­חברתית עדיין רחוק מלהיעלם. הכוח המזרחי הפוליטי המאורגן הוא ש"ס. כוח אחר בעל נוכחות היא קבוצת אינטלקטואלים הפועלים לתיקון העוולות החברתיים ולרב תרבותיות, בעיקר סביב הקשת המזרחית הדמוקרטית. ענפים רבים, ששורשיהם בתנועה הקטנה של הפנתרים השחורים, ובמרד הכושל של דוד בן הרוש. רחיות המרימות גם את הדגל הדתי, אבל לא הצליח להמריא גם עקב אישיותו וגם כי נדרש זמן להבשלה. את הפנתרים השחורים ירשה כעבור למעלה מעשר שנים תנועה מיוחדת במינה, ששילבה גאווה וזהות מזרחית מובהקת עם בסיס תרבותי חרדי­מסורתי, ועם מנהיג דתי ומנהיג פוליטי כריזמטיים. רק השילוב הזה על כל מרכיביו יצר, לטוב ולרע, כוח פוליטי מזרחי רב השפעה.נכון להיום חי הציבור המזרחי בישראל בכמה ערוצים. בצמרת הישראלית התברגו מזרחיים רבים, הרמטכ"ל ושר הביטחון ומזכ"ל העבודה ושר האוצר ושר המשפטים ועוד רבים. הם יושבים בצמרת התקשורת והכלכלה, התרבות והבנקאות. הפריפריה לעומת זאת היא עדיין מזרחית, והקו האתני החוצה את המערכת הכלכלית­חברתית עדיין רחוק מלהיעלם. הכוח המזרחי הפוליטי המאורגן הוא ש"ס. כוח אחר בעל נוכחות היא קבוצת אינטלקטואלים הפועלים לתיקון העוולות החברתיים ולרב תרבותיות, בעיקר סביב הקשת המזרחית הדמוקרטית. ענפים רבים, ששורשיהם בתנועה הקטנה של הפנתרים השחורים, ובמרד הכושל של דוד בן הרוש.