 | |  | רשיון לחרוש |  |
|  |  | סוף לאיוולת: בקרוב לא יוכלו נערים ונערות חסרי כל הכשרת נהיגה לנוע במיני- טרקטורונים מהירים שעלולים לסכן אותם |  |
|  |  | |  |  | בשבוע שעבר אימץ מנכ"ל משרד התחבורה את מסקנותיה של ועדה שדנה ברישוי של טרקטורים וכלים אחרים דמוייטרקטור, ואף שלא מדובר כאן בצעד גדול לאנושות, בכל זאת מתחיל להיעשות קצת סדר בבלגן.בעשור האחרון, מאז נחתו על חופינו כלי רכב משונים: חציים אופנוע וחציים טרקטור, מערכת הרישוי של משרד התחבורה הישראלי לא ממש ידעה כיצד להתמודד איתם. ה"טרקטורון", כפי שמכונה ATVה במקומותינו, הפך לחיה מוטורית מדוכאת ומסורסת, שסבלה מכל תחלואי התקינה הישראלית. במקור, ה"טרקטורונים" הם כלים למטרת רכיבת כיף בשטחים פתוחים. אלא שהשילוב המדהים של ישראבלוף מצד אחד בעיקר הניסיון שלא להגדיר אותם ככלירכב "רגילים" שמחויבים במיסוי הנוראי שמוטל בישראל עם הסרבול של משרד התחבורה מהצד האחר שידך את הכלים הקלילים והחביבים הללו עם ההגדרות העתיקות של מכונות חקלאיות מסוג טרקטור. וכך, טרקטורונים אינם מורשים לנהיגה על כביש, הם מוגבלי מהירות, וכדי לנהוג בהם צריך רשיון נהיגה שניתן לקבל בגיל 17 וחצי. מה שסיבך את המצב הוא, שבשנים האחרונות החלו להיכנס ארצה כלים שאינם ATV ואינם טרקטור, דוגמת קאוואסאקי מיול, ולאח רונה נולדו גם טרקטורונים ATV() בעלי מנועים בנפח מנוע גדול מ500 סמ"ק. המיול (ודומיו) הוגדרו כטרקטורים, ואילו הטרקטורונים הגדולים לא הצליחו להשתחל להגדרת ה"טרקטורון", כי היא מוגבלת ל500 סמ"ק.התוצאה: נערים ונערות בני 16 קיבלו רשיונות נהיגה בטרקטור, בשיטת הדרכה שלא עודכנה מימי הפלמ"ח ואינה מכשירה את מקבלי הרשיונות לנהיגה בכבישים ציבוריים, ועם רשיונות הטרקטור יכלו לנהוג בכלים שמותרים, לכאורה, לשימוש בכביש ציבורי וחלקם מסוגלים להגיע למהירויות פנטסטיות.אם לא די בכך, מחיר הביטוח של "טרקטור" הוא כרבע ממחיר הביטוח של טרקטורון, למרות שזה האחרון אינו מורשה לנסיעה על כבישים ציבוריים.לפני כשנה מונתה ועדה מיוחדת להסדרת העניין, וכדרכן של הוועדות הקודמות, יצרה עוד טלאים בשיטת הרישוי. לזכות התוצאה הסופית אפשר לומר, שכעת קיימות כבר ארבע הגדרות לכלים השונים ולדרישות הרישוי מכל קבוצה. לגנותה חשוב לומר, שאחרי שנה שלמה של עבודה ניתן היה לצפות למוצר קצת יותר רציני ומעמיק. התרומה הגדולה של הוועדה היא ברוויזיה, המאוד נחוצה, בלימוד הנהיגה בטרקטורים. תרומה נוספת היא ביטול האיוולת שאיפשרה לנערים ונערות חסרי כל הכשרת נהיגה לנוע במיניטרקטורונים מהירים שעלולים לסכן אותם.מרגע שהמסקנות יהפכו לתקנות, יוגדרו בישראל ארבע הקטגוריות הבאות:* טרקטורים: כשמם כן הם, אלה שעוסקים בחקלאות ובגרירת ציוד חקלאי ועגלות. הוועדה המליצה לשדרג משמעותית את מבחן הרישוי בטרקטור, כדי שבעל הרשיון יוכשר להתמודד עם נהיגה על כבישים ציבוריים.* טרקטורון: כלי בעל מושב דמוי אופנוע, ללא מגבלת נפח מנוע. הוועדה המכובדת לא שקלה, משוםמה, לקיים לימוד נהיגה בטרקטורונים. היא ממליצה שניתן יהיה לרכב על טרקטורון מגיל 17, כמו במכונית נוסעים.* טרקטורון משא: זאת הגדרה חדשה שמתייחסת לקאוואסאקי מיול, פולריס ריינג'ר וכל כלי בעל "משטח הטענה אינטגרלי" שמותקן בו בתהליך הייצור. הוועדה לא קבעה מסלול הכשרה ייעודי לכלים כאלה: כל בעל רשיון נהיגה במכונית יוכל לנהוג בטרקטורון משא. בעלי רשיון נהיגה בטרקטור צריכים להמתין חודשיים מיום קבלת הרשיון, לקחת שמונה שיעורי נהיגה נוספים וייעודיים, ואז יקבלו היתר מיוחד לנהיגה ב"טרקטורון משא".* רכב שטח: כל כלי אחר שמיועד לנהיגה בשטח. לא נקבע תהליך הכשרה לנהיגה בכ לי כזה, כך שמן הסתם מדובר בבעלי רשיון נהיגה במכוניות נוסעים. |  |  |  |  |
|
|  | |