 | |  | זאת שלא נותנת |  |
|  |  | שאלת הבתולין של בריטני ספירס שממשיכה להיות כאב הביצים של עולם התדמיות |  |
|  |  | |  |  | "בריטני ספירס היא מודל חיקוי לנערות צעירות. זה בסדר שהיא סקסית על הבמה, אבל אסור לה לשכוח מי היא בפנים".(ד"ר רות וסטהיימר)זה סוףסוף קורה. בריטני ספירס נסיכת הפופ הפופיקית ביותר בתבל מככבת בסרט. זה אמנם צעד מתבקש ואין שום סיבה שכוכבת נעורים בדרגתה לא תקפץ כאילה בין מדיום למדיום, כל עוד הוא מכוון לאותו קהל יעד (אני עדיין לא התגברתי סופית על העובדה המצערת שבסוף היא לא התארחה ב"דוסון קריק" כפי שהובטח); ואולי "קרוסרודס" Crossroads"(") הסרט שבכיכובה, הנושא את אותו שם ז'אנרי של מספר לא מבוטל של סרטים אזוטריים אחרים הוא לא יצירה קולנועית שמצדיקה דיון נרחב יותר מכמה מילים במדריך הסרטים השבועי, אבל אנחנו בכל זאת נקיים אותו. בתור סרט יש ל"קרוסרודס" חשיבות ואימפקט אפסיים, אבל הוא אומר הרבה מאוד על התופעה התרבותית שהיא בריטני ספירס. ולמרות כל מיליארדי המגבלות שלו (האמת היא שאין בו הרבה דברים מלבד מגבלות), הוא מצליח להיות חינני, מהסיבה הפשוטה שבריטני היא חיננית. אם יוצאים מתוך הנחה שקשה היה לשרוד בסרט הזה יותר משלוש דקות עם כל אחת אחרת ממינה סוברי עד דרו ברי מור שהיתה מככבת בו, בגרסתו הבריטנית, הוא נסבל בהחלט לאורך כל 93 דקותיו. הסרט גרוע? לא נורא, החיוך של בריטני (שלא לומר העכוז של בריטני, שיש לו צורה קצת מוזרה שבעיקרון מזכירה קלמנטינה, ובפני עצמו מצריך דקות מחשבה ארוכות) ישכיח הכל. וזה באמת עובד. אם אתם מחבבים את בריטני, זאת אומרת.אבל לפני שנגיע לסרט, הבה נראה מה שלום בריטני לאחרונה. למרבה חוסר ההפתעה, שלומה כמובן טוב. היא הוציאה לא מזמן (בנובמבר שנה שעברה) תקליט שלישי בשם "בריטני", עשתה בוחטות על פרסומות לפפסי, השיגה עוד כמה טונות של יחסי ציבור על גבה של פאדיחה מינורית (מינורית בשביל מעריציה, אם לא בשביל הוריהם), שבה התברר בראיון שהיא מעולם לא שמעה על יוקו אונו ואם כבר שואלים, אז גם לא על לינדה מקרטני, והכי חשוב חיי האהבה שלה פורחים. דווח למשל שהיא והחבר, ג'סטין טימברלייק, כוכב להקת הבנים אן סינק, רכשו לאחרונה אסלות בהזמנה מיוחדת לאחוזה שלהם בבוורלי הילס, כשעל האסלה שלו מודפסת תמונה שלה מתקופת ה"מיקי מאוס קלאב", ואילו על האסלה שלה מודפסת תמונה שלו מ... ה"מיקי מאוס קלאב". למי שמשום מה לא מעורה בפרטים, בריטני וג'סטין הכירו עוד בילדותם (והתנשקו במשחק אמת או חובה) כשכיכבו יחדיו בתוכנית הילדים הפופולרית של ערוץ דיסני. ואם כבר יש אסלות רומנטיות, גם החתונה ודאי בדרך. הדבר המבאס היחיד שקרה לבריטני לאחרונה הוא שהנסיך וויליאם, שאיתו היא מתכתבת באימייל, הבריז לה מארוחת ערב שהם קבעו בלונדון (הצהובון "סאן" טען שבמקום להיפגש עם בריטני, הוא הלך לצוד שועלים, שזה כבר באמת מעליב). אבל לא נורא, עכשיו יש לה סרט חדש שיפצה אותה על עוגמת הנפש. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | משחקי חברה
|  |  |  |  | את "קרוסרודס" ביימה תמרה דיוויס, אשתו של מייק די מהביסטי בויז, שברזומה שלה אפשר למצוא את "בילי מדיסון" (קומדיה שבה חוזר אדם סנדלר לכיתה א' כדי להיות זכאי לרשת את האימפריה של אביו), את קומדיית הסטלנים "חברים בכל מחיר", כמה סרטים עם דרו ברימור ולא מעט קליפים. כפי ששמו מרמז, "קרוסרודס" הוא סרט מסע, שבמסגרתו נוסעות בריטני ושתי החברות הכי טובות שלה למסע מג'ורג'יה לקליפורניה. למרבה הצער סצנת השיא של הסרט כולו היא הסצנה הראשונה של בריטני, שבה היא רוקדת בתחתונים ובגופייה בחדרה לצלילי Open Your Heart"" של מדונה (שפוסטר שלה מתנוסס על הקיר), ממש כפי שבריטני האמיתית העידה לא פעם שהיא עשתה בילדותה. ואנחנו מתפללים אולי, רק אולי, זה ישכנע את מדונה להגשים את חלומה הנושן של בריטני ולשיר איתה דואט. אבל "קרוסרודס" הוא לא סרט אוטוביוגרפי ולא מבוסס בשום צורה על חייה האמיתיים של בריטני (לקח חשוב הנלמד מהפלופ הקולוסלי של Glitter"" סרטה הראשון של מריה קארי), ועל כן בריטני לא נשארת בריטני ליותר משלוש דקות, אלא הופכת למרבה הזעזוע לחנונה של בית הספר, שעל כתפיה השזופות יתר על המי דה מוטלת האחריות לשאת את נאום הפרידה המסורתי מבני המחזור שלה בטקס הסיום של התיכון. האמנם לוסי דמותה של בריטני בסרט איננה בריטני בעצמה? לא בריטני האמיתית בהכרח, אבל לפחות בריטני הפרסונה? האם העולם המורכב לצורך העניין מילדות בנות 13 מסוגל להתמודד בעת ובעונה אחת עם שלוש בריטניות (האחת כוכבת, השנייה אמיתית והשלישית לוסי), שהקווים המפרידים ביניהן מטושטשים כאילו ערפל כבד ירד על מסך האם.טי.וי? כנראה שלא. ולכן צריך לזכור שגם אם בריטני מככבת בקליפ או מגלמת את לוסי, זה לא משנה בריטני היא בריטני היא בריטני."קרוסרודס" הוא כאמור לא הסיפור האוטוביוגרפי של בריטני ספירס, אבל הוא מלמד עליה הרבה יותר ממה ששלל הביוגרפיות הכתובות שלה עושות. ספירס היא כידוע הזוכה הבלתי מעורערת בתואר אייקון הפופ המרכזי של שנות התשעים בקטגוריית "הנערות" (הבלונדיניות הלא אמיתיות עם חולצות הבטן) והשורשים העמוקים ביותר של האייקון הזה נטועים בדואליות הבריטנית, זאת שבזכותה היא מככבת בראש רשימת הסלבריטאיות שהציבור תר אחר תמונות עירום שלהן באינטרנט, וזאת שבגללה, ככל שידוע לנו, הוא לא מוצא אחת. אלי זבת וורצל (שכתבה את הספר "דור הפרוזק", שיצא לאחרונה באיחור לא אופנתי גם בעברית, והיתה בעצמה נערת תקופה כמה שנים לפני בריטני, על אף היותה הדוברת המדוכדכת של דור האיקס, דור שבריטני אפילו לא שמעה עליו) הסבירה את זה הכי טוב במאמרה "מדוע אני אוהבת את בריטני", שפורסם ב"גרדיאן" לפני כמעט שנתיים. וורצל טענה שכל הקסם של בריטני טמון בכך שהיא מכחישה את כל הקסם שלה. על פי וורצל, בריטני בנתה תדמית שלמה סביב ההתעקשות שלה שהיא בכלל לא מתכוונת להיות סקסית. זה היה נכון אז, זה היה נכון עוד לפני כן, כשספירס כבשה את המצעדים בפעם הראשונה עם הסינגל "היט מי בייבי וואן מור טיים" (שרבות כבר דובר על הפרשנויות השונות לשם ולטקסט שלו, שלא לומר על תלבושת בית הספר הקתולי בטוויסט שרמוטולוגי של ספירס בקליפ, שתואמת בדיוק רב את התלבושות הנהוגות במגזיני ובאתרי פורנו המתמחים בקטגוריית Teenה) ומה שדי מדהים זה כמה שזה עדיין נכון היום. על פי ההיגיון הבריא וההתפתחות הטבעית שלה, בריטני היתה אמורה כבר להתבגר ולהיפטר מהפן הבתולי שלה, אך היא נאחזת בו כל עוד נפשה בה. הבחורה גרה עם החבר שלה, בעוד כמה חודשים ימל או לה 21, והיא טוענת שהיא עדיין בתולה ושומרת את עצמה לחתונה! אני זוכרת שהצהרה דומה מפיה של ברוק שילדס היתה נשמעת פוריטנית ומגוחכת כשאני עוד הייתי בכיתה א'. מה שעוד יותר מדהים זה שמשחק הזונהאובתולה/גדולהאוקטנה שלה ממשיך לרתק את העולם על אף שהיא לחלוטין לא אמינה באף אחת משתי הקטגוריות. |  |  |  |  |
|  |  |  |  | המי ומיז
|  |  |  |  | ואם עד כה הכל היה בתאוריה, "קרוסרודס" מפשט את הדואליות הזאת לנגד עיניך המשתאות. הסרט מתחיל בכך שלוסי (בריטני) ושתי החברות הכי טובות שלה, בגיל שמונה או עשר, קוברות ביחד בגינה קופסה מקושטת במדבקות שבה הן טמנו חפצים המסמלים את החלומות שלהן. באותה הזדמנות הן כורתות ברית להיות חברות הכי טובות לנצח ולהוציא את הקופסה מהאדמה בחצות בדיוק לאחר מסיבת הסיום של התיכון כדי לבדוק את מאזן החלומות. לוסי, כאמור, גדלה להיות חנונה ענקית (תפקיד שהיא מאוד לא אמינה בו, בייחוד לאחר הסצנה הפותחת); מימי (אותה משחקת טארין מאנינג, ששיחקה לצדה של קירסטן דאנסט ב"את מטורפת/אתה חתיך" ובקרוב תשחק ב"8 מייל", הסרט המבוסס על סיפור חייו של אמינם ובכיכובו, בתור חברתו לשעבר) מתגלה כנערת טריילר טראש שנכנסה להריון; וקיט השחורה (זואי סאלדאנה Get Over It"מ") היא מלכת השכבה. שלוש החברות הן כמובן כבר מזמן לא חברות, אך משום מה שלושתן מגיעות לטקס הוצאת הקופסה החגיגי."משום מה" הוא, אגב, הביטוי שמוביל את עלילת "קרוסרודס" הרופפת שמתקשה בקשרי סיבהתוצאה. קחו לדוגמה את החתיך האנונימי, בן (אנסון מאונט), שמשום מה מסיע את שלושת הבנות מג'ורג'יה ללוס אנג'לס, או העובדה ששלוש הבנות בכלל נוסעות פתאום מג'ורג'יה ללוס אנג'לס. התרוצים הרשמיים הם: לוסי נוסעת לפגוש את אמה באריזונה שאותה מגלמת אלילת כותבות/קוראות מוסף הבנות של עיתון "העיר", קים קטרל, הלוא היא סמנתה מ"סקס והעיר הגדולה" (החלום של לוסי היה לפגוש את אמה שנטשה אותה ואת אביה, שאותו מגלם בחביבות רבה דן אקרויד, כשהיא היתה בת שלוש); מימי נוסעת לטבול את רגליה באוקיינוס וגם ניגשת לתחרות של חברת תקליטים, למרות שהיא לא יודעת לשיר (בקופסה היא קברה מחזיק מפתחות של גלובוס, אז זה פחות או יותר מתאים); וקיט נוסעת לפגוש את ארוסה שלומד באוניברסיטת קליפורניה. משום מה הן שוכחות כעבור חמש דקות שבהתחלה הן נורא פחדו מבן כי הן שמעו שמועה שהוא רצח פעם מישהו. ככה ממשיכה סאגת ה"משום מה" לאורך מרבית הסרט, שבו באמת לא קורה יותר מדי, עד שבחמש הדקות האחרונות פתאום מתעוררות בבת אחת כמה טרגדיות רציניות בניחוח אופרת סבון כבד (לא נספר כדי לא להרוס, אבל תצפו להשתלשלות עניינים מופרכת במיוחד), עד ההפי אנד הנדרש (ללוסי, אם לא לכל הדמויות האחרות, למה למי אכפת ממישהו ח וץ מבריטני?).הציר המרכזי ב"קרוסרודס" הוא סיפור התבגרותה של לוסי, המתקיים בשני מישורים מקבילים: מעל פני השטח ובמישור המוסווה. במישור הגלוי, המסע ההרפתקני מבגר את לוסי ומלמד אותה דבר או שניים על החיים. היא מתאהבת לראשונה, מאבדת את בתוליה (לא רואים כלום, אבל ממשממש כלום נשיקה והופ, קאט לגלים הנשברים בים) ומגלה עצמאות בפעם הראשונה בחייה, שעד כה התרכזו ברצון הכן שלה לרצות את אביה.ומה ב"רובד הסמוי"? אז ככה: במשך המסע כותבת לוסי כל הזמן דברים במחברת סודית. כשבן שואל אותה מה היא כותבת, היא עונה: "שירים בעיקר". הוא מבקש שיקריא לה שיר, והיא נענית לו בחיוב ומקריאה לו את מילות להיטה I'm not a Girl, not yet a Woman"" כאילו היתה זו פואמה רגישה שלוסי זה עתה שרבטה במחברת ולא להיט מוכר של בריטני ספירס שאת מילותיו בכלל כתבה הזמרת דידו. מגזין המוזיקה הבריטי "אן.אם.איי" דיווח שבהקרנת הבכורה של הסרט בלונדון, הקהל כולו נקרע מצחוק בסצנה הזאת, שדווקא היתה אמורה להיות רומנטית ונוגעת ללב. לא שמעתי אם גם בהקרנת העיתונאים שבה נכחתי מישהו גיחך כי הייתי עסוקה מדי בלנסות לא להיחנק מרוב צחוק. את המטאמורפוזה שלה מילדה תמימה לאשה בשלה עושה לוסי בסרט בדרכים הקונבנציונליות, בעוד שהאנשים שתפקידם לשווק את בריטני עושים את זה על ידי השפרצות סקס חסרות קונטקסט ומשוללות כל היגיון פנימי לאורך הסרט. את הציצי במלואו היא כמובן לא מראה בשום שלב, מה שלא אומר שהיא לא מדגמנת שלל דגמים של הלבשה תחתונה. השיא הוא כששלוש הבנות מחליטות להרוויח את הכסף הנדרש לנסיעה שאותו הן משום מה לא לקחו איתן מהבית מלכתחילה בתחרות קריוקי באיזה בר בדרך. כשלוסי עולה לבמה, היא הופכת בן רגע לבריטני ומשום מה יש לה גם מלתחה בריטנית קומפלט. לוסי החסודה פתאום לובשת חצאית סופר מיני, חולצת סופר בטן, מגפיים גבוהים ותלתלי בייביליס שלא ברור איך נחתו על ראשה ב30 שניות. היא עושה קאבר אלה בריטני ל"איי לאב רוקנרול" של ג'ואן ג'ט, ונותנת הופעה המכונה באזורים מסוימים סקסית. היא אפילו מסתובבת בשובביות סביב עמוד חשפניות (שמשום מה ממוקם על הבמה במועדון קריוקי), כפי שעשתה ליב טיילר בקליפ המיתולוגי ל"קרייזי" של אירוסמית. החוק הקבוע נשמר בריטני לא מתפשטת, אבל עושה סימולציית התפשטות, כמו שעשתה עם הבגד השערוריי תי הספק שקוףספק בצבע עור שלבשה בטקס פרסי אם.טי.וי אמריקה לפני שנתיים, או בצילום הנועז שלה על השער של ה"רולינג סטון" ב99', או בטקסט לסינגל האחרון שלה, I'm a Slave for You"". בינתיים בריטני היא לא ילדה אך עוד לא אשה, כמאמר שירה המפורסם, ורק מי שהיא לא ילדה אך עוד לא אשה יכולה להגות מילים גסות מבלי להבין את המשמעות שלהן. נשאלת השאלה כמה זמן יכולה בריטני להמשיך להתקיים במצב הביניים הזה, ומה שאותי מדאיג זה מה יקרה לפרסונה המינית שלה כשהיא סוףסוף תממש את חלומה ובאמת תהפוך לאשה? לפחות אפשר לסמוך על גיל ריבה שיוציא ממנה כמה פרטים עסיסיים על איבוד הבתולין בשיחה במושב האחורי של הלימוזינה.danakessler@hotmail.com |  |  |  |  |
|
|  | |